Lesro Airboat

Beste mensen,

Na vele uren met tanks en vrachtwagen bezig te zijn geweest.
Ben ik nu eindelijk aan de slag met mijn Lesro Airboat die ik nog in de kast had staan.
De bedoeling is dat ik er zowel met een brandstof motor en elektrisch mee kan varen.
Tevens ga ik proberen om de brandstof motor op afstand te kunnen starten.
Ben al een poosje bezig, Alle ideeën en suggesties zijn van harte welkom.
$_85 (1).jpg

Laat ik je eerst succes wensen met de bouw.
En dan de vraag, heb je een locatie waar je nog met brandstof mag varen ? is anders veel werk om daarna je airboat in beslag te laten nemen.
Met elektro motoren mag je in alle clubs en vrije waters varen. Het is maar een idee, maar ben wel benieuwd naar je bouwverslag.

Laat ik je eerst succes wensen met de bouw.
En dan de vraag, heb je een locatie waar je nog met brandstof mag varen ? is anders veel werk om daarna je airboat in beslag te laten nemen.
Met elektro motoren mag je in alle clubs en vrije waters varen. Het is maar een idee, maar ben wel benieuwd naar je bouwverslag.
Marc,
Bedankt voor jouw reactie.
Om eerlijk te zijn wist ik helemaal niet dat je niet op alle waters mocht varen met brandstof
Maar nu je het zegt begrijp ik het wel, Iets om over na te denken dus.
Gelijk in beslag nemen lijkt me ook wel erg drastisch trouwens ;) maar het kan.

• Like
Reactions: Cnn
Ik heb de originele motorsteun vervangen.
Dit doormiddel van een mal die ik heb volgegoten met epoxy.
Door de onderkant op de hoogte van de steun 15 stuks M3 boutjes bevestigd.
Misschien overbodig maar help alleen maar mee voor de hechting dacht ik
De nylon steun hecht niet op de kunstharst dus kan eventueel er weer uit als het moet.
Nu alles is uitgehard zit het als een huis en heeft eigenlijk helemaal geen dwarsbalk nodig.
Lesro airboat (48).jpg
Lesro airboat (51).jpg

• Like
Ik zag in in een topic over een Lesro dat er gesproken werd over 2 X 250 gram
Is dit niet een beetje veel ?
Waar ik aan zit te denken om 2 keer een spindel te monteren
En zo een 2 gewichten van voor naar achter te kunnen verplaatsen.
Echter is voor mij de elektronica wat ingewikkeld.
Als ik een soort van tekening maak zou iemand van jullie mij willen helpen met de besturing ?

Alberto, sorry maar je gaat wat meer info moeten geven.
Als ik naar de foto's kijk, denk ik naar een vrij grote boot te kijken 60 op 25 cm ????
verder vermoed ik dat de motor die de propeller aandrijft , onderaan zit en dat je met behulp van een riem deze aandrijft via de stang die door de voet loopt ??
Als dit ongeveer klopt is 2x 250gr gewicht niet zo veel, maar waarom zou je het naar voor en achter willen schuiven tijdens het varen.
Als je eenmaal de boel hebt uit getrimd moet het gewicht niet meer van plaats verschuiven, dat moet dan volgens mij gegarandeerd op die plaats blijven zitten.
plaats eventueel eens enkel foto's uit de bouwbeschrijving of een link naar het topic dat je gevonden hebt.

Alberto, sorry maar je gaat wat meer info moeten geven.
Als ik naar de foto's kijk, denk ik naar een vrij grote boot te kijken 60 op 25 cm ????
verder vermoed ik dat de motor die de propeller aandrijft , onderaan zit en dat je met behulp van een riem deze aandrijft via de stang die door de voet loopt ??
Als dit ongeveer klopt is 2x 250gr gewicht niet zo veel, maar waarom zou je het naar voor en achter willen schuiven tijdens het varen.
Als je eenmaal de boel hebt uit getrimd moet het gewicht niet meer van plaats verschuiven, dat moet dan volgens mij gegarandeerd op die plaats blijven zitten.
plaats eventueel eens enkel foto's uit de bouwbeschrijving of een link naar het topic dat je gevonden hebt.

Beste Marc. en lezers
ik ga een tekening maken en hoop dat deze begrijpelijk is voor al de techneuten hier :D
Het gaat om het aansluiten van de Ompoolmodule, vertragingsmotor en de NC schakelaar (zie tekening) Als ik van brandstof naar Electra ga wil ik graag deze setting gebruiken

Laatst bewerkt:
kan je nu ook nog eens omschrijven wat waarvoor dient , heb je dit schema van ergens of is het eigen verzinsel?
Wil je de brandstof motor en ele motor gelijktijdig inbouwen en tijdens de vaart kunnen omschakelen?
Voor zover ik heb gelezen op andere bouwverslagen is het al een klus om dit scheepje naar behoren te laten varen.

kan je nu ook nog eens omschrijven wat waarvoor dient , heb je dit schema van ergens of is het eigen verzinsel?
Wil je de brandstof motor en ele motor gelijktijdig inbouwen en tijdens de vaart kunnen omschakelen?
Voor zover ik heb gelezen op andere bouwverslagen is het al een klus om dit scheepje naar behoren te laten varen.

Uitleg
Het schema is zoals ik hem 40 jaar geleden ook gebouwd heb. Het verzinsel begint bij de zelfstarter, spindel en inbouw Brandstof of brushless motor
Motor zelfstarter - deze dient om de brandstofmotor met de zender te starten. Dit systeem zelf gebouwd doormiddel van vrijlooplager en afkijken van bestaand.
Ik zal een foto sturen zoals ik dit gedraaid en gefreesd heb:yes:
De bedoeling is - Of brandstofmotor of Brushless motor. Nooit 2 motoren gelijk gemonteerd
Wel de bedoeling om nog een glow-start te monteren echter zijn die overal uitverkocht
Dus valt de brandstof motor uit op de plas zal de vrouw haar zwempak aan moeten trekken hahahaha
Qua bouwen is het een simpel bootje maar met de aanpassingen zoals motor steun voor 2 verschillende motoren een beetje lastiger.
Het aansluiten van de module en de schakelaar is nog onduidelijk. Maar met al de techneuten op dit forum komen wij vast tot een oplossing :D
Eigenschap van het varen met dit bootje zijn de meningen verschillend zoals sommige lezers heb ik ook goede ervaringen.
Al met al leuk om te bouwen Back to the 80's :yes: maar toen wel iets goedkoper ;)

Zoals beloofd het startsysteem zelfbouw :D
Was even gepuzzel maar het werkt. Nog niet in real life maar wel met compressie :)
Mocht het in real life niet lukken is er altijd nog de startmotor en een ervaring rijker.
Ik heb nog een vraag zoals ik schreef is het 40 jaar geleden dat ik een brandstofmotor heb gehad. Dit is een 4 takt nieuw, zijn er tips voor inlopen van dit soort motoren ?
Alvast vriendelijk bedankt.

273533322_740491960199402_867216827904528742_n.jpg

Laatst bewerkt:
Zit er een vrijloop op(Ik zie het zo niet namelijk)? Of blijft alles constant mee draaien als de motor loopt.

Zit er een vrijloop op(Ik zie het zo niet namelijk)? Of blijft alles constant mee draaien als de motor loopt.
Cnn,
Zit inderdaad een vrijloop op (zit in het tandwiel), Ik haal hem voor het definitief in elkaar zetten uit elkaar en zal de lager ff op foto zetten, misschien heb je adviezen.

CNN,
Heb een foto gevonden echter zit hier nog een groter tandwiel op.
Deze is vervangen voor een behoorlijk wat kleinere.
273178539_1307684849734842_8193821802705688842_n.jpg

• Like

Excuseer mij, ik lees nu pas dat u al geschreven had dat er een vrijlooplager in zit. Maar wel gaaf gemaakt zeg!

Vroeger lag er in de hobbykamer van mijn opa ook zo een airboat. Daar speelde ik dan mee. Zal in 1991 oid geweest zijn.

Ik ga dit draadje volgen:)

Ps. Op marktplaats staan ook wel regelmatig on board gloeiers. Ook iemand uit Veendam die veel nitro motoren aanbied. Die had ze dacht ik ook liggen.

Niels

Excuseer mij, ik lees nu pas dat u al geschreven had dat er een vrijlooplager in zit. Maar wel gaaf gemaakt zeg!

Vroeger lag er in de hobbykamer van mijn opa ook zo een airboat. Daar speelde ik dan mee. Zal in 1991 oid geweest zijn.

Ik ga dit draadje volgen:)

Ps. Op marktplaats staan ook wel regelmatig on board gloeiers. Ook iemand uit Veendam die veel nitro motoren aanbied. Die had ze dacht ik ook liggen.

Niels

Niels,
Bedankt voor jouw reactie, en het was zeker een leuk ding om mee te stoeien in die tijd.
Deze ook via marktplaats gekocht was best wel aan de prijs. Maar kon het stukje nostalgie niet laten schieten ;)

Lezers,
Een vraag!
De vragen die ik stel over elektronica. Is dit hier het juiste platform of moet ik die ook in de groep elektronica stellen?
Dit geld ook voor spuitwerk en motoren.
Misschien zit ik te wachten op iets wat niet komt:confused: in deze groep.

Je hebt bij mijn weten ook nog geen vraag gesteld over de elektronica ;)
mocht er geen antwoord komen kan je ze nog altijd in de groep elektronica stellen.

Back