Hallo allemaal,
Zoals een aantal van jullie wel weten ben ik met de Amsterdam bezig. En iedereen die de Amsterdam heeft weet dat deze heel moeilijk te manoeuvreren is. Om dat op te lossen heb ik tijdens de bouw meteen een boegschroef van Graupner ingebouwd. Hierdoor is ze een stuk beter te besturen, maar het is nog steeds niet alles
. Nu heb ik alleen een probleem met het aansturen.
Ik heb de F-14 zender van Robbe Futaba met de bijbehorende ontvanger R118F. Op kanaal 1 (links/rechts van de rechter stick) heb ik de roer-servo aangesloten en op kanaal 3 (vooruit/achteruit van de linker stick) de hoofdmotor. Maar waar sluit je dan de boegschroef aan?
De boegschroef wordt aangestuurd met een Robbe Rokraft 50. In eerste instantie had ik de boegschroef aangesloten op kanaal 4 (links/rechts van de linker stick), maar dit was niet optimaal, want wanneer ik de stick vooruit of achteruit duwde om gas te geven en de stick dan ook maar een klein beetje scheef duwde begon de boegschroef al te draaien. Niet de bedoeling dus. En aangezien ik nu met de Smitwijs Singapore bezig ben en dit een dubbelschroef schip is wil ik die later aansturen met de Navy Twin-stick. Hierdoor komt dan dus ook kanaal 4 te vervallen (wordt vooruit/achteruit in plaats van links/rechts).
In tweede instantie had ik door middel van een Y-kabel de roer-servo en boegschroef op kanaal 1 aangesloten, maar ook dit werkt niet echt. Als je namelijk de roer-servo iets wilt bijstellen met behulp van de schuif onder de stick gaat ook de boegschroef al draaien. En ik wil niet constant de boegschroef gebruiken, wat nu wel het geval is.
Nu zat ik zelf te denken aan een Genua-module (8305) om de boegschroef aan te sturen, is dit een goed idee, of kan het ook anders?
Zo… nu ga ik haar eerst maar eens even verder gereed maken voor a.s. donderdag
.
Groetjes Danny.
Zoals een aantal van jullie wel weten ben ik met de Amsterdam bezig. En iedereen die de Amsterdam heeft weet dat deze heel moeilijk te manoeuvreren is. Om dat op te lossen heb ik tijdens de bouw meteen een boegschroef van Graupner ingebouwd. Hierdoor is ze een stuk beter te besturen, maar het is nog steeds niet alles

Ik heb de F-14 zender van Robbe Futaba met de bijbehorende ontvanger R118F. Op kanaal 1 (links/rechts van de rechter stick) heb ik de roer-servo aangesloten en op kanaal 3 (vooruit/achteruit van de linker stick) de hoofdmotor. Maar waar sluit je dan de boegschroef aan?
De boegschroef wordt aangestuurd met een Robbe Rokraft 50. In eerste instantie had ik de boegschroef aangesloten op kanaal 4 (links/rechts van de linker stick), maar dit was niet optimaal, want wanneer ik de stick vooruit of achteruit duwde om gas te geven en de stick dan ook maar een klein beetje scheef duwde begon de boegschroef al te draaien. Niet de bedoeling dus. En aangezien ik nu met de Smitwijs Singapore bezig ben en dit een dubbelschroef schip is wil ik die later aansturen met de Navy Twin-stick. Hierdoor komt dan dus ook kanaal 4 te vervallen (wordt vooruit/achteruit in plaats van links/rechts).
In tweede instantie had ik door middel van een Y-kabel de roer-servo en boegschroef op kanaal 1 aangesloten, maar ook dit werkt niet echt. Als je namelijk de roer-servo iets wilt bijstellen met behulp van de schuif onder de stick gaat ook de boegschroef al draaien. En ik wil niet constant de boegschroef gebruiken, wat nu wel het geval is.
Nu zat ik zelf te denken aan een Genua-module (8305) om de boegschroef aan te sturen, is dit een goed idee, of kan het ook anders?

Zo… nu ga ik haar eerst maar eens even verder gereed maken voor a.s. donderdag


Groetjes Danny.