Leuk een boegschroef, maar hoe stuur je die aan?

Hallo allemaal,

Zoals een aantal van jullie wel weten ben ik met de Amsterdam bezig. En iedereen die de Amsterdam heeft weet dat deze heel moeilijk te manoeuvreren is. Om dat op te lossen heb ik tijdens de bouw meteen een boegschroef van Graupner ingebouwd. Hierdoor is ze een stuk beter te besturen, maar het is nog steeds niet alles :( . Nu heb ik alleen een probleem met het aansturen.

Ik heb de F-14 zender van Robbe Futaba met de bijbehorende ontvanger R118F. Op kanaal 1 (links/rechts van de rechter stick) heb ik de roer-servo aangesloten en op kanaal 3 (vooruit/achteruit van de linker stick) de hoofdmotor. Maar waar sluit je dan de boegschroef aan?

De boegschroef wordt aangestuurd met een Robbe Rokraft 50. In eerste instantie had ik de boegschroef aangesloten op kanaal 4 (links/rechts van de linker stick), maar dit was niet optimaal, want wanneer ik de stick vooruit of achteruit duwde om gas te geven en de stick dan ook maar een klein beetje scheef duwde begon de boegschroef al te draaien. Niet de bedoeling dus. En aangezien ik nu met de Smitwijs Singapore bezig ben en dit een dubbelschroef schip is wil ik die later aansturen met de Navy Twin-stick. Hierdoor komt dan dus ook kanaal 4 te vervallen (wordt vooruit/achteruit in plaats van links/rechts).

In tweede instantie had ik door middel van een Y-kabel de roer-servo en boegschroef op kanaal 1 aangesloten, maar ook dit werkt niet echt. Als je namelijk de roer-servo iets wilt bijstellen met behulp van de schuif onder de stick gaat ook de boegschroef al draaien. En ik wil niet constant de boegschroef gebruiken, wat nu wel het geval is.

Nu zat ik zelf te denken aan een Genua-module (8305) om de boegschroef aan te sturen, is dit een goed idee, of kan het ook anders?

afb4098.jpg

Zo… nu ga ik haar eerst maar eens even verder gereed maken voor a.s. donderdag :D :D .

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

Bij mij zit de boegschroef van m'n boten ook op kan. 4 aangesloten.
Inderdaad, het is een beetje wennen want als je je stick een klein beetje schuin duwt gaat de boegschroef ook werken.

Niettemin, eens je dit gewend bent en het 'gevoel' van met één stick te werken hebt aangekweekt zal dit schuin duwen al rap tot het verleden behoren.

Voor het manoeuvreren vind ik persoonlijk kan. 4 voor de boegschroef de beste oplossing: als je ergens moet aandokken of een sleep op z'n plaats moet duwen enz. enz., kan je dit met uiterste precisie regelen.
Zeer traag vooruit/ achteruit en terzelfder tijd met een gepaste snelheid (!) naar bak- of stuurboord zwenken gaat op die manier zeer gemakkelijk.
Ik noem dit 'in de pot roeren'. :D

Maar zoals ik al zei hangt alles af van het 'gevoel' dat je hebt en dit verschilt nogal eens van persoon tot persoon.
Dus ik denk dat je een beetje voor jezelf zal moeten uitzoeken waar op je zender je het beste je boegschroef aansluit en waar die voor jou het gemakkelijkst 'in de hand ligt'. :wink:

Groetjes,

Droopy

Hallo Danny.
Hier nog een boegschroefpiloot:
Op de F14 waar ik de Kormoran mee bestuurde, had ik de volgende zenderindeling:
Kanaal 1: Boegschroef
Kanaal 2: Kraanbediening (optoppen en uitlieren)
Kanaal 3: Gas
Kanaal 4: Roer

Voordeel: Je zal je boegschroef niet 'per ongeluk' bedienen.
En wat Droopy zegt: 't is even wennen...

Succes!
Roel

Van verschillende mensen gehoord dat een twinstick niet het ware is.
Als je gaat draaien met een motor voor en de andere achteruit is deze (dure oplossing) niet handig te bedienen.
Zoals eerder beschreven je went er snel aan.
Linker stick boegschroef en linker motor.
Rechter stick roer en rechter motor.
Als de restauratie van de Norderny gelukt is, vaar ik op deze manier.
Ik kan dan de boegschroef, hekschroef en het roer d.m.v. een mixer bij elkaar mengen en bedien dan met een stick van het roer, de bijde schroeven zo dat het schip op de plaats draait.

Idd, zo'n twinstick is niet echt handig te bedienen. Als je één motor vooruit wilt geven en de andere achteruit, moet je je hand van één knuppel afhalen, zodat je de functie die daar zit niet meer kan bedienen

Nee, het handigst is op de beide verticale bewegingen van de knuppels de motoren, rechter knuppel horizontaal roer, en linker knuppel horizontaal boegschroef.
Zo hou je alle parameters om goed te kunnen manoeuvreren in je handen.

De reden dat ik rechts altijd roer hou is op een twee kanaal setje de rechter knuppel alleen maar horizontaal kan.
Als je dan bij al je schepen dezelfde kanaal indeling houd gaat het in paniek situaties nooit mis.

Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie (erg snelle) reacties. Het is me nu duidelijk dat ik de boegschroef het beste via kanaal 4 van mijn zender kan bedienen. En ga dit dan ook proberen de volgende keer dat ik vaar.

Ook bedankt voor de tips met betrekking tot de Navy Twin-stick. Als ik jullie zo hoor is dit ook niet zo'n goed idee. Mijn Smitwijs Singapore is voorlopig nog niet af (bouw ligt even stil omdat ik mijn Amsterdam zo ver mogelijk af wil hebben a.s. donderdag, en dat lukt aardig 8) ), maar dan weet ik dat ook in ieder geval al.

Één ding is me trouwens nog niet helemaal duidelijk. Als je niet de Navy Twin-stick gebruikt, maar kanaal 2 & 3 kun je er dan ook voor zorgen dat je maar met één stick beide motoren bediend (als je gewoon vooruit vaart). Dit kun je namelijk bij de Navy Twin-stick wel doen, door de pin door te schuiven. Volgens mij bedoeld Ruud48 dat, maar hoe doe je dat dan precies?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :D ,

Groetjes Danny

Danyy je kunt ook met dual rate beide motoren op 1 kanaal bedienen, moet je manouvreren schakel je dual weer uit en zitten beide motoren weer apart op een kanaal. Die navvy stick zou ik wissel voor een normale, kost ? 17

Ik bedoelde twee zijwaards stuwende schroeven één voorin (boegschroef) en één achterin (hekschroef)
Beide op een eigen regelaar, de boegschroef op de linker stick, de hekschroef op kanaal 5 schuif, (de linker schuif op je foto) maar doormiddel van een mix schakelaar samen te voegen en met de zelfde schakelaar een stand verder te zetten samen met het roer. Dat was wel even zoeken in de handleiding om dit voor elkaar te prutsen maar wel gelukt.
Ook heb ik de mogelijkheid om door middel van een mixer de rechter motor regelaar(stick) bij de linker stick te schakelen. En dat is wat ik denk dat jij wil, als je een F 14 of een FC 16 zender hebt is dit allemaal mogelijk.

Hoi Allemaal,

Ruud en Han, bedankt voor jullie reacties. Aan de hand van jullie tips en het doorlezen van de handleiding van de zender begint het allemaal een stuk duidelijker te worden. Maar eens kijken of ik het snap;

Ik zet een mini-option (1540)(Han, in je reactie had je het over een Daul Rate module, maar ik denk dat je de mini-option bedoeld gezien je uitleg) in mijn F-14 zender en haal de stekkertjes van kanaal 2 en 3 los. Deze stekkertjes prik ik vervolgens op het printplaatje van de mini-option. De twee stekkers die aan de mini-option vastzitten prik ik in kanaal 2 en 3 van de zender. Tot slot zet ik aan het kleine witte stekkertje van de mini-option een mixer-schakelaar (1502 of 1521).

Met als resultaat;
De Smitwijs Singapore vaart volle kracht vooruit, ik schakel door middel van de schakelaar de mini-option uit en bedien met één stick (kanaal 3) beide snelheidsregelaars en motoren.
Vervolgens moet een korte bocht genomen worden, ik schakel met de schakelaar de mini-option in en bedien met beide sticks (kanaal 2 en 3) beide snelheidsregelaars en motoren appart. En ik bespaar €25,- :D :D (een Navy Twin-Stick kost €114,- en een schakelaar en mini-option samen €89,-).

Als ik het dan goed begrijp heb ik ook geen problemen met mijn Amsterdam, deze heeft maar één motor en kan ik dus gewoon via kanaal 3 bedienen (en kan ik met kanaal 4 de boegschroef bedienen).

Maar er is dan nog één ding wat ik niet begrijp, waarom zitten er op de mini-option twee potmeters?! :?

Groetjes Danny

De mini-option module voor de F14 is eigenlijk een delta-V-mixer voor vliegtuigen. Hierbij dienen de potmeters voor het instellen van de mix-percentages.
Als je een beetje kunt knutselen, kun je ook zelf een combi-switch maken. Het schema daarvan vind je hier. Met twee servo-verlengsnoertjes en een schakelaar ben je dan nog een stuk goedkoper uit. Het schemaatje is bruikbaar voor elke zender, waarin de knuppelpotmeters met een drie-aderig kabeltje (en een stekker) op de print zijn aangesloten. De enige uitzondering is de Cockpit MM van Multiplex, maar met zo'n computer-zendertje regel je zoiets natuurlijk software-matig.

Vroegah hadden veel zenders zo'n combi-switch standaard ingebouwd.

Ik heb ook ooit eens zo'n schakelingetje op m'n zender gehad, heette een "master-slave" schakeling??

Ok, ik ben er nu helemaal uit.

Het zal waarschijnlijk toch de Mini-option module worden, want ik werk liever met originele onderdelen in mijn zender.

Maar goed zo ver is het ook nog niet. Eerst maar eens verder met de Amsterdam, de Singapore bestaat immers alleen nog maar uit een kiel en een paar spanten. Voordat ik beide motoren aan ga sturen duurt dus nog wel even :( .

Maar dan weet ik in ieder geval hoe het allemaal kan :D .

Groetjes Danny

je kan het schuifje gewoon op de trimfunktie 4 zetten,maar je moet wel gaatjes boren en de schroefjes korter maken ,want anders gaat die kapot

Hoi Allemaal,

Tijdens werkschependag heb ik met mijn Amsterdam gevaren met de boegschoef op kanaal 4. En inderdaad het is even wennen, maar het werkt perfect :D . Dus dit laat ik dit zo op mijn Amsterdam en in de toekomst ook op de Smitwijs Singapore.

En bij nader inzien ga ik toch ook maar het schema gebruiken wat Corrien hierboven aangeeft. Maar ik ga daarvoor wel een originele Robbe schakelaar gebruiken. Dan bespaar ik zelfs €99,- (€114 - €15) :D :D , en daar heb je toch weer twee Power 1000 motoren voor 8) .

Nog even voor de duidelijkheid, je onderbreekt dus de + (de zwarte draad)?

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Nog even voor de duidelijkheid, je onderbreekt dus de + (de zwarte draad)?
Nee, nee!!!

Eerst ter correctie: het schema werd aangedragen door Wimg, ik gaf alleen maar een verwijzing!

Dan hoe het moet:
- van het 'slave-kanaal' onderbreek je de middelste draad. Dit is bij een F14 de rode draad (van kanaal 2 als je met gas links vaart).
- van de onderbroken draad sluit je het stukje, dat naar de zenderprint gaat, op de middenaansluiting van de schakelaar aan.
- het stukje, dat vanaf de knuppelpotmeter komt, gaat naar een van de buitenste aansluitingen van de schakelaar.
- bij het 'master-kanaal (nr. 3 bij gas links) sluit je een extra draad aan op de middenaansluiting (dus een extra rode draad).
- deze extra draad sluit je op het andere buitenste pootje van de schakelaar.

Als je het heel netjes wil doen kun je twee servo-verlengsnoeren gebruiken, zodat de hele constructie (inclusief schakelaar) uitgenomen kan worden. Uiteraard moeten de snoeren dan wel flink ingekort worden.
Het is echter praktischer om de onderbroken draad van het 'slave-kanaal' direkt op de schakelaar te solderen en de extra draad, die vanaf het 'master-kanaal' komt zo kort mogelijk te houden. Dit levert de minste kans, dat er hoogfrequent-instraling optreedt in deze bedrading (deze kans is zeer, zeer gering; volledig voorkomen is echter beter).

Hoi Corrien,

Bedankt voor je reactie, het is nu helemaal duidelijk.

Ik ga zoals je al aangeeft twee servo-verlengsnoeren gebruiken. Ik vind het namelijk een beetje erg groot risico om in mijn zender te gaan solderen, als het dan fout gaat 8O . En die draden hou ik zo kort mogelijk.

Groetjes Danny.

Danny,

De meeste zenders zijn tegenwoordig gestekkerd, zodat je er eenvoudigweg een paar draadjes tussen kunt hangen. Het grote voordeel: je kunt het zonder schade weer herstellen.

Ik heb sinds lang weer gevaren (op de werkschependag) met dit systeem en ik ging steeds in de fout:
Ik dacht bij het testen voor het varen dat een van de motoren niet aangesloten was :?
Bleek de schakelaar verkeerd te staan :oops:
Let hier dus even op als je gaat varen, want je vergeet het zo.

Werkt overigens heel goed. M'n zoon van 12 heeft ongeveer een uur lang met de boot gevaren. Hij bleef alleen in de haven, omdat hij het varen op 2 motoren zo leuk vondt.

Succes!

Wim

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie, ik was al van plan om stekkers en bussen te gebruiken.

Maar wat je schrijft over de positie van de schakelaar, daar zit wat in. Ik zal eens uit gaan zoeken of ik niet een LED over de schakelaar kan zetten. Zodat ik op die manier kan zien of alles via één of twee sticks gaat.

Het zal dan wel een low-current LED worden, om de zend-accu te sparen. Low current LED's vragen immers nog minder stroom (2mA) dan gewone LED's (20mA).

Maar goed, ik ga me er eens in vediepen en als ik wat gevonden heb laat ik het wel weten.

Groetjes Danny.

Als je een dubbelpolige schakelaar gebruikt kun je uiteraard via de andere kontakten een led meeschakelen. Dit lijkt me echter overbodig. Als je de schakelaar overdwars monteert laat je 'm in de gekoppelde stand naar links wijzen en in de ontkoppelde stand naar rechts. Je weet dan automatisch naar welke knuppel de stuurboord-motor luistert. De bakboord-motor blijft uiteraard altijd naar de linker knuppel luisteren.

Back