Leuke RC heli voor binnenhuis

Vandaag aan den lijve ondervonden dat ook bij een Micro FP (v911 pro in dit geval) een soort van preflight check geen overbodige luxe is ;)

Het was lekker windstil in de tuin dus ben ik daar maar even gaan vliegen. Geen muren en plafond welke in de weg zitten.

Moet uitgerekend buiten de schroef van m'n flybar los komen. Heli als een zwabberende baksteen uit de lucht en schroefje natuurlijk nergens meer te vinden :mad:

Maar goed, als ik toch moet sleutelen is dat meteen een goed excuus om m'n fisheye swashplate en carbon main shaft eindelijk maar eens te monteren!

Overigens heb ik ook nog een vraag over het vlieggedrag van de v911:

Als ik deze laat hoveren en zijn eigen gang laat gaan gaat hij steeds grotere rondjes "zwabberen" (toilet bowl effect). De main shaft is kaarsrecht dus daar lijkt het me niet aan te liggen. Verder beweegt de flybar soepel.

Dat is best irritant! Is dit op te lossen door het geheel iets anders af te stellen wellicht?

Edit: main gear lijkt niet helemaal recht te zijn, zou het daar wellicht aan kunnen liggen?

Daarnaast trekt te heli bij vooruit vliegen altijd wat naar rechts. Als je dit weet dan is het makkelijk te corrigeren, maar wie weet is ook daar wat aan te doen?
 
Laatst bewerkt:
Rhet naar rechts trekken is de servolinkjes afstellen. Kijken welke link beweegt bij rechts links input en deze dan langer of korter maken.

Toilet bowl effect kan van alles zijn. Blades of flybar niet in balans, linkjes te strak of te los, mainshaft gespleten. Etc etc etc. Er is in ieder geval iets in je kop te los of te strak.
Bij mijn 120sr had ik tbe doordat de bladegrips teveel speling hadden. Hij ging steeds grotere cirkels vliegen met de sticks los.

Je leert er uiteindelijk ook mee vliegen. :D

Groet Youri
 
Thx voor het meedenken.

Hij trekt echter niet constant naar rechts, enkel bij het vooruit vliegen, lijkt me niet met enkel de servolink voor aileron te maken te hebben. Dan zou hij constant naar rechts willen. Wellicht heeft het dezelfde oorzaak als het toilet bowl effect.

Ik heb her en der wat diverse oplossingen voor het toiletbowl effect gelezen welke ik nog eens ga proberen, maar moet eerst m'n nieuwe schroef voor m'n flybar binnen krijgen.
 
Heeft hij ook tbe met sticks los?

Zit je swashguide nog mooi recht ivm het naar rechts trekken bij forward flight? Als je naar voren duwt, geeft je zender dan geen rechts door?

Groet Youri
 
Check of je swashplate en je servo armen recht staan. Plaats hiervoor je heli op een vlakke ondergrond en zet alles aan. Controleer of alles recht staat. Je trimmers moeten wel op 0 staan! Staat je swashplate niet recht kan je dit beter eerst corrigeren door het betreffende servo armpje los te schroeven en er recht op te plaatsen. Doe dit bij alle servo's. Zorg er ook voor dat het metalen stickje aan je servo arm allemaal de zelfde lengte hebben. Zo heb ik het ook gedaan en was daarna ervan af.
 
TBE is ook aanwezig bij geen stick input.

Swash guide zal ik eens naar kijken!

De aileron servo wordt in niet aangestuurd als ik de stick naar voren beweeg.

De swashplate zelf staat in ieder geval recht. De servo armen staan een klein tikje omhoog, maar zijn ook niet 100% recht te zetten. Als ik ze 1 tandje verzet staan ze ietwat naar beneden. Voor mijn gevoel leek me ietwat omhoog beter omdat de links dan wat korter worden. Ze lopen bij maximale stick input ook niet tegen hun eindpunt.

Als het bestelde setje schroefjes binnen is zal ik nog wel eens wat verder puzzelen.
 
Mocht je swashguide het probleem zijn, dan heb ik er nog wel een liggen mocht je die nodig hebben. Zowiezo moet je ook niet vergeten dat de snelheid van het blad dat naar voren gaat hoger is en dus meer lift geeft dan het blad dat naar achteren gaat tijdens snel vooruit vliegen. Je heli valt ook daardoor wat naar rechts tijdens hard vooruit vliegen en maakt dan ook makkelijkere bochten naar rechts dan naar links. Karaktereigenschap van de meeste heli's. Mijn v912 gaat na een duik met 60 kmpu perfect rechtsaf, linksaf kost wat meer moeite.
 
Swash guide staat ook keurig recht.

Ik heb een spare flybar liggen, die zal ik ook nog eens proberen als m'n schroefjes binnen zijn.
 
Linkje niet krom? Zitten ze losjes? Pinnetjes op de kop waar je blades overheen schuiven (wat normaal een feathering shaft is) misschien wat krom? Of versleten?
 
Vandaag de schroefjes voor m'n v911 binnen gekregen en even een uurtje aan het priegelen geweest:

- flybar vastgezet en bij testen nog steeds TBE
- andere flybar: TBE
- servo hevels terug in originele stand: TBE
- CF main shaft weer vervangen door originele: TBE
- fish eye swashplate vervangen door originele: Een stuk minder TBE!!

Lijkt er dus op dat de swashplate de boosdoener was. Lager rot of zo? Hij draaide nog prima in ieder geval.

De swashplate levelen is overigens bij de v911 niet zo'n goed idee, deze trekt dan flink naar links. Deze moet dus redelijk wat naar rechts gekanteld worden.

Maar goed, de hoeveelheid TBE is nu zo gering dat ik er wel mee kan leven.

Merk verder dat ik er steeds vlotter mee ga vliegen en ben er achter gekomen dat je bij een flinke dosis elevator niet naar rechts moet willen sturen want dat doet de heli op dat moment gewoon vrijwel niet.

Best lastig .......
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je het probleem gevonden hebt. De swashplatekan los raken. De twee helfden gaan dan van elkaar af staan. Heb jd de linkjes ook vervangen? Als je de rest nu toch al aangepakt hebt.
 
De swashplate zag er nog gewoon goed uit, geen separation.

De linkjes heb ik niet vervangen, daar zag ik zo snel niets raars aan.

Wel hunt de tail zo nu en dan een beetje dus het kan zijn dat na ca. 30 vluchten m'n tail rotor z'n beste tijd heeft gehad. Wellicht dat dit ook ietwat TBE veroorzaakt. Daarnaast de bladen misschien een keer nakijken, dan heb ik zo ongeveer alles gehad.

Vind het wel vreemd dat bij wat meer forward elevator de heli vrijwel niet meer naar rechts wil, maar goed dat nemen we maar voor lief. Als de V120D02S binnen is zal er met deze weinig meer gevlogen worden gok ik.
 
Bedoel je met naar rechts de rudder of de aileron? Rudder is ergens wel logisch als je tail motor zijn beste tijd heeft gehad. Een klein drupje olie geeft soms tijdelijk wat betere prestaties. Is het blad van je tail rotor nog goed? Niet vlak gaan staan of beschadigd?
Heb je met fff ook dat je heli wat linksaf wil?
 
Gisteren mijn msr-x na lange tijd weer eens opgebouwd. (nieuwe swash, feathershaft en bladegrips) Wat een gepriegel. Dit was mijn eerste "niet-coax" heli en gekocht om binnen te oefenen.
Ondertussen vlieg ik veel een 200SR-x in de tuin (geweldig ding, daar zou ik zelfs binnen mee durven vliegen maar gezien de maat heeft dat weinig zin, hover ook af en toe een beetje met een 300 CFx en CopterX 450)
Binnen oefende ik de laatste maanden met een nano.

Het stomme is nu dat ik met die nano makkelijker vlieg. Het ding is wel bloedsnel en nerveus maar ook redelijk voorspelbaar en reageert erg snel. Het probleem bij de 200. Je ziet dat het fout gaat maar hij reageert soms te langzaam om het te voorkomen. Maar dat langzame vliegen is wel erg leerzaam. Ik kan met de nano bijna schaal-achtig opstijgen en landen. (ik hou van schaal vliegen dus dat oefen ik best veel. De 450 zal uiteindelijk in een fuselage eindigen, waarschijnlijk een H5 dragonfly)
 
Back
Top