Li-po batterij laden en ontladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door MWW1977, 21 jul 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Andersom. De ontlaadwaardes zijn vaak hoog, 20C, 25C, 30C en tegenwoordig zelfs tot 40C of hoger. Dat houdt dus in bv. 30 maal de capaciteit. Heb je een 1000mAh 30C accu, dan mag je die dus met 30A (30*1000mA) ontladen!

    De meeste lipo's mogen met maximaal 1C geladen worden, dus 1 maal de capaciteit. Dus bv. een 1000mAh lipo mag je dan met 1A laden. Tegenwoordig komen er ook steeds meer lipo's op de markt die je met meer mag laden, bv. 2C, 3C enzovoort.

    Op sommige laders kun je, naast de laadstroom, ook de capaciteit ingeven. Dan kan de lader bv. als extra veiligheid afslaan als hij daar boven komt, om overladen te voorkomen.

    Meestal stel je op een lader de laadstroom in, dus niet 'het aantal C'. De laadstroom bereken je dus door de capaciteit te vermenigvuldigen met de 'C' waarde voor het laden.
     
  2. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Normaal laad een lader tot 4,19/4,2V per cel(met balancer!), ik zou ze dan ook laten laden tot dat niveau, want het maximum ligt veel hoger. Ik heb een 'slechte' lader op het moment, en kan niet bij de winkel komen dmv eigen werk, maar deze laad 4cellen tot 4,19V en 1cel tot 4,12V en 1cel zit op 4,30V elke keer. Op de lader staat elke cel 4,19 maar met multimeter is er een cel toch 4,30V. Heb al 2x gevaren met zo'n pakket en is niks van problemen mee. Moet wel zeggen dat 't Kokams zijn en gaan niet zo gauw kapot, hoop ook niet dat ze dat doen, maar ik wacht nu toch met nog eens laden tot ik weer een goede lader heb.

    @topic; Als je met Lipo's wilt beginnen denk dan eerst eens goed na of je er wel veel geld/tijd in wilt steken. Nieuwe soort accu betekend nieuwe lader met balancer, goede accu's, goed onderhoud en belangrijkste, tijdens het laden moet je dicht in de buurt zijn moest er iets fout gaan dat je snel kan reageren.
    Je kan wel zeggen, dat gebeurt mij niet, maar als iedereen dat zegt... je weet wel :)
    Verder moet je kijken of je motor het voltage van 3S aankan, dat is namelijk volgeladen dus 3*4.2V = 12.6V en avg 11.1V. 2S is maar 8.4V en avg 7.4V. Ik weet niet hoeveel cellen je accu nu is maar een 6cel NiMh is 7.2V avg. Dus moest je op Lipo's gaan zou ik 2S nemen.

    Greetz Jos
     
  3. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Op mijn lipo's staat duidelijk "Do not charge over 12.6V!". Ofwel 4.2V per cel. Daar houd ik me dan ook maar aan ;)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Boven de 4,26 volt beschadigd een lipo toch echt. Hij gaat dan bol staan bij het laden en kan zelfs openscheuren en rookontwikkeling of zelfs vlammen geven.

    Wat jij meet, is niet de onnauwkeurigheid van je lader, maar van je multimeter. Tenzij je een dure geijkte fluke multimeter hebt, zit een multimeter er al snel 0.1 volt naast, zeker de types die je bij de bouwmarkt koopt.
     
  5. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    is er een reden waarom ik NIET met lipo mag rijden (in de veronderstellling dat ik natuurlijk die voorzichtigheidsvoorwaarden naleef zoals jij opsomt) ?

    Want ik wou initieel eigenlijk met ni batterijen rijden, omdat deze automatisch trager zijn dan lipo's (en omdat ik geen nieuwe gears moet steken, bij lipo's zal ik dat wel moeten doen volgens de chart)
    Maar men heeft mij gezegd dat 95% sowieso toch overschakelt op lipo.

    Ik wou gewoon leren, door eerst met ni te rijden, en later pas met lipo.
    Maar men overtuigde mij dat men een "training mode" kon inschakelen waardoo 50% van je trottle beperkt word, dus kon ik evengoed in lipo investeren..

    Imo is een goeie lader een must, ook met het oog op later als men toch overschakelt op lipo. Dus kon ik evengoed een goeie lader kopen.
    En als je de lader hebt, is de stap niet meer zo groot om de bijhorende lipo's te kopen redeneer ik dan.

    Maar geen nood, ik zal op mijn snelheid proberen letten in het begin ;)




    okidoki, thx voor de uitleg alweer! ;)
    en meestal staat die laadstroom er op in grote letters zoals hier op die foto. Die mAh waarde zeker?....zoja, moet je eigenlijk de 'C'-waarde niet zelf gaan berekenen toch?




    gow, als ik Lader + Lipo heb zal ik nog eens terugkomen met mijn vragen. ;)

    Maar qua lader heb ik al mijn zinnen gezet op de Hyperion EOS0606i
    Die is bekend, die is duur, heeft veel specs, dus ik denk dat het materiaal op zich zeker niet verkeerd is.

    Qua lipo wil ik min of meer deze chart volgen:
    [​IMG]

    3s, 11.1V en 20C, met een mAh van minimum liefst rond de 3000...
    Ik had aan zulke lipo's gedacht:
    [​IMG]

    (dit is nu toevallig wel een 5000 mAh model)

    Alles ik alles in huis heb, de manuals gelezen heb, en ik zou er nog niet uit zijn of ik wil zekerheid, zal ik nog eens hier mijn vraagjes posten ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  6. hezik

    hezik Guest

    Als het financieel uitkan, kun je beter een accu pakken met een hogere 'C' waarde.

    De reden voor die chart is simpel, hoe sneller je wil, hoe meest stroom er getrokken zal worden. Als je dan een hogere capaciteit accu neemt met dezelfde C, mag er meer stroom getrokken worden.

    De prijsverschillen zijn bij Hobbycity niet zo groot, dus als je bv. een 3000 mAh 30C lipo pakt, weet je zeker dat je 'm niet snel zult overbelasten.

    Die Hyperion is gewoon een erg goede lader.
     
  7. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    dus als alles zo hoog mogelijk is, C-waarde (zijnde ontlaad waarde) en mAh (zijnde laadwaarde) = safer?

    je merkt allersinds dat die met een hoge C-waarde én hoge mAh waarde duurder zijn :p


    edit:
    hmm, hoe verklaart men dat er lipos zijn die 125 dollar kosten en andere lipo's maar 39 dollar?
    het enige verschil dat ze hebben is amper 550 mAh...

    39 dollar http://hobbycity.com/hobbycity/stor...Product_Name=Turnigy_4000mAh_3S_30C_Lipo_Pack

    125 dollar http://hobbycity.com/hobbycity/stor...yquest_4550mAh_3S_30C_-_50C_Lipoly_(Version_2)

    die bijna 100 dollar verschil is toch geen 550 mAh waard, wat schuilt hierachter?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  8. hezik

    hezik Guest

    De Peak discharge van de Polyquest is 10C hoger en de capaciteit 10% meer. Dat is geen 100 dollar verschil, maar soit.

    Soms zijn prijsverschillen inderdaad groot en vraag je je af waarom. Dat kan in kwaliteit zitten, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
     
  9. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    oei, had het verschil in C waarde niet gezien, hoe dan ook, het verschil is frappant.

    maar dus die goedkopere zippys zijn ook goed ?
     
  10. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Hallo allemaal,

    even nog een vraagje: ik heb onlangs de KDS Power RC-6S aangeschaft en wil nu mijn lipo 1800mAh 11.1V en 20C gaan laden.

    Nu geeft dat een paar problemen:
    - wanneer ik alleen dat witte stekkertje op de lader aansluit geeft hij een batterij fout. Moet ik de dean plug ook aansluiten?
    Gok het wel want wanneer ik dat doe gaat hij wel laden.
    - Maar dan kom ik bij mijn volgende probleem: wanneer hij vervolgens gaat laden gaat het voltage over de 12V! En dat loopt langzaam op. 12.17....12.19....12.22 enz. Bij 12.27V heb ik de accu maar ontkoppelt omdat ik geen ontploffing in huis wil. Maar is dat normaal? Weet weinig van spanning ed. (Heb een bouwkundige opleiding volledig op ontwerp gericht gevolgd en niet op installaties of elektrotechniek.) Vandaar mijn volgende opmerking :)confused:): Wanneer er 11.1V op een lipo staat laad hij toch ook net 11.1V?? Of moet er meer in om er 11.1V uit te krijgen?

    De handleiding is een (slechte) vertaling uit het Chinees. Dus die vertrouw ik niet helemaal!

    Groeten uit Arnhem!
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Je me moet de normale kabels aansluiten én de balancer kabel. De balancer kabel zorgt er enkel voor dat de spanning over alle cellen ongeveer gelijk is.

    Je accu mag geloof ik tot ongeveer 12.6V ofzo. Zolang je je lader goed instelt is er niets aan de hand. Wat je ziet is trouwens denk ik de laadspanning.

    Een volgeladen 3s lipo kan tot 12.6v zijn. 11.1V is de nominale (gemiddelde) spanning.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Een volle cel zit iets meer dan 4.2 volt in. 3.7 volt is het zogenaamde 'nominale voltage'.

    Dus, een 3 cel lipo heeft nominaal 3*3.7 = 11.1 volt en maximaal 3*4.2 = 12.6 volt.

    Voor het laden moet je bij de meeste laders EN de balanceraansluiting EN de normale aansluiting aangesloten hebben, op een paar uitzonderingen na.

    Zippies zijn erg goede lipo's die beter presteren en langer meegaan (meer cycles halen) dan de meeste duurdere lipo's.

    Ik vlieg zelf met 8s zippy pakketten in m'n Wind S. Kosten ca. 110 euro per pakket (daar koop je bij om het even concurrent nog geen half pack voor) en doen het gewoon erg goed. Lage interne weerstand, redelijk hoog nominaal voltage wat goed vastgehouden wordt en een vlakke ontlaadcurve. Die hebben inmiddels probleemloos 100 cycles per pack gehaald en ik verwacht eigenlijk de 200 ook te halen.

    De enige packs op de markt die echt merkbaar beter zouden kunnen zijn, zou de nieuwe Hyperion serie kunnen zijn, of de laatste Flightpower serie. Beide zijn gelijk meer dan een keer zo duur.
     
  13. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    3,7V is zoals al gezegd de gemiddelde spanning van een Lipo. Zijn maximum zonder risico's is 4,2V (kan tot 4,3V maar zo hoog gaan de laders met balancer niet, want dat is echt de piek voor zelfontbranding). En de minimum ligt ergens bij de 3,2 en 3,0V als je onder de 2,7/2,5V gaat neemt de capaciteit(mAh) heel sterk af, push je lipo's in ieder geval niet zo leeg dat je auto niet meer wilt rijden...

    Een 3S pakket die je koopt is dus 11,1V geladen vanuit de fabriek, wanneer je hem laad gaat hij tot 4,2x3 = 12,6V. En je kan hem gebruiken tot hij 9,6/9V is zonder problemen. Dus hang hem er maar weer aan, maar let altijd op dat de lader juist is ingesteld! Op Lipo en juiste aantal cellen (zeker als je ongebalanceerd laad).

    En nog wat over dat diagramma met de verschillende batterijen;
    Er staat 3S met 4000mAh en 3S met 8000mAh, en die 2de zou harder gaan? Das imo bullshit, meer mAh wil alleen zeggen dat je langer kan rijden, en meer stroom kan vragen van de batterij(met zelfde C). Wanneer dit toch zou kloppen wil dat zeggen dat de eerste batterij niet genoeg stroom kan leveren voor de motor en gaat hij er dus aan omdat hij constant meer dan zijn constante maximum stroom moet leveren. En een Lipo met meer mAh is zwaarder, en maakt hem dus juist trager :mad:

    Greetz Jos
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Wat ze bedoelen, is dat je dan harder kunt gaan. Ze gaan dan ook van 20C lipo's uit. Een 20c 4000mAh mag je met 80A belasten. Een 20C 8000mAh mag je 160A uit trekken.

    Dat je met 160A harder zult rijden dan met 80A (bij gelijk voltage), moge duidelijk zijn.
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je een LiPo tegen het maximum aan belast dan zakt de spanning (verschil tussen 10C en 20C kan zomaar 10% minder spanning geven bij 20C ) ... dus gebruik je de zelfde type accu's van dubbele capaciteit dan heb je bij gelijke belasting meer Volts (en daardoor ook iets meer Ampères, de wet van mijn oom ;-)) ter beschikking ... dus ja je gaat sneller (mits het dubbele accu gewicht dat niet weer ongedaan maakt) ...
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ik vermoed dat er hier wat anders aan de hand is, Dirk, want ze hebben het over bijna een verdubbeling.

    Dat kan niet komen door wat jij beschrijft.. ik denk dat het een instelling van de regelaar zal zijn, of de vertanding die je gebruikt. Daaraan gekoppeld zit dan een belastbaarheidseis van de accu.
     
  17. Bear RC

    Bear RC

    Lid geworden:
    12 feb 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oss
    Ik heb een vraag,
    Het word me niet duidelijk op filmpjes of de meegeleverde gebruiksaanwijzing .

    Ik heb Gens ace bashing Lipo accu's 3S1P van 8000mAh en 100C
    Ik heb een IMARSIII Pro lader van Gens Ace.

    Bij het laden van de accu's gebruik ik een laadstroom ( je moet aangeven wat de capaciteit van de accu is, in mijn geval 8.0 A dus) van 2.0A dit duurt langer volgens filmpjes die ik gezien heb, echter het zou een betere manier en veiliger zijn.
    Het laden duurt langer en dat klopt, in mijn geval 1 uur en 45 min. ongeveer

    Nu is mijn vraag als ik de storage mode gebruik met de zelfde lader, is het dan ook verstandig om die 2.0 A in te stellen?
    Ik vind hier nergens wat over.

    En is het verstandig om het zo te doen?

    groet Mark.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Marc,
    We hebben het over charge en discharge, laden en ontladen. Vaak aan geduid in de C waarde.
    Jou accu kan 100C (discharge) leveren X 8A = heel veel ;-).
    Je mag m in theorie dus op 800A discharge zetten, niet verstanding.
    1C discharge is dan prima = 8A maar jou 2A ontladen tot storage is ook prima, kan de accu makkelijk hebben.
    Laden is veilig op 1C = 8A (8000mAh).
     
  19. Bear RC

    Bear RC

    Lid geworden:
    12 feb 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oss
    Bedankt voor je antwoord JVE dat waardeer ik zeer....
    Dus het is verstandig om zowel bij het laden ( Charge, instelling op de lader ) als bij het opslag laden ( Storage, instelling op de lader ) gewoon die 2.0 A , als instelling te hebben?

    Ik ben niet echt thuis in elektronica maar dat had je al wel begrepen denk ik? haha
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor laden kun je zeker 1C aanhouden. 8A dus. Een 3S is 12,6V(bij 4,2V per cel)x8A=100W.
    Dat is gelijk de max van de lader, 10A of 100W, welke het eerste wordt bereikt.

    Voor storage laden, dus van leeg (3,3/3,5V per cel) naar storage, tussen 3,7 en 3,75V per cel kun je ook gewoon met 1C laden.

    Ontladen kun je met max 1,6A, want dat is de max van de lader. Het is ook een lader, voor ontladen zijn ze niet gebouwd, alle warmte moet door het kleine koelichaam heen geperst worden. Komt dit vaak voor, dan laad je teveel accu’s op, en gebeurd het vaak dat je een accu over houd door bv slecht weer, dan is in beide gevallen een specifiek ontlaadapparaat aan te bevelen.

    Komt het sporadisch voor dan kun je dat wel met deze lader doen. Het is geen krachtpatser die lader, dus je zal hem vaak naar de max brengen.
     

Deel Deze Pagina