Libelle van Dream flight ?

Vind je dat te veel? Vandaag gevlogen, erg veel thermiek, meer dan 1 m/s.
Toen ik begon was ik ook steeds aan het wachten op zonnig en windstil weer. Nu weet ik dat er meer te beleven is op een winderige grijze dag, juist voor een DLG.

kleine bult of dijk zoeken en gaan met die banaan......... doe ik ook met de Libelle, als de wind goed staat sta ik hier op de geluidswal te vliegen........ of op de dijken van het Julianakanaal......

Tja, Theo, vanaf toen ik wist dat het grensmaasconsortium hier zo ongeveer in mijn achtertuin een hoge grote geluidswal ging maken was het duidelijk dat ik ook voor die omstandigheden een of meerdere modellen moest hebben, dus dan blijft er niet veel anders over dan een goede DLG, voor grotere zwevers is die helling te kort. En ik denk dat de buurtbewoners ook geen andere modelvliegers op die bult accepteren, je zit immers zo ongeveer in onze achtertuinen.............
er is al gezegd dat ze de paramoteur vliegers als die weer rond en over ons dorpje blijven vliegen ze wel eens uit de lucht geschoten zouden kunnen worden......

Hoera , vandaag de eerste keer met deze dlg gevlogen . Aanvankelijk was er een stevige wind maar het regende eens niet dus gaan met die banaan . Ik denk dat ik al de gebruikelijke beginnersfouten gemaakt heb maar de mini is nog heel op een barstje na en de rudder die losgekomen is . Dus al met al nog steviger dan het er uit ziet . Het richtingsroer dat oorspronkelijk met bespanning en al op de romp gelijmd zat is dus losgekomen . Dus opnieuw bespannen en daar waar het op de romp gaat , bespanning weggesneden zodat balsa direct op romp gekleefd wordt . Ik ben er dan ook niet zacht mee geweest + nog geen werpervaring , t was mooi :eek: . Maar de aanhouder wint . Toch zeker al 4 m hoog geworpen en vluchten van 10 a 15 seconden . Daar heb je niet van terug he . Het is wel verslavend , je blijft maar gooien omdat de volgende net weer iets beter zal zijn . Op naar de volgende keer en met wat beter weer . t'Is tenslotte nog winter . :cool:

De mini leeft nog steeds en k heb er een trekhaak op gezet LOL samen met mini katapult eens zien of we wat hoger kunnen raken . Ik ben helaas niet lenig genoeg om discus te werpen :oops: dus heb ik er iets anders op gevonden . Het is nog al gedaan heb ik gelezen op forums dus . Vraag is onder welke categorie valt dit nu ? Het is geen dlg meer of ... ?
P4140001.JPG

Dlg staat voor discus launched glider. Als jij met je katapult ook discussen lanceert, denk ik dat het dus nog steeds een dlg is. Lol

De haak zit te ver naar voren voor een start met een elastiek.
Haakje moet ongeveer 20 tot 30 graden voor het zwaartepunt zitten.
Nu gaat die waarschijnlijk alleen hard vooruit.

De haak zit te ver naar voren voor een start met een elastiek.
Haakje moet ongeveer 20 tot 30 graden voor het zwaartepunt zitten.
Nu gaat die waarschijnlijk alleen hard vooruit.
Met flitsen kun je ook hoog komen. Misschien in dit geval wel hoger want dat kleine kistje moet anders het gewicht van de lijn en het rubber dragen. Alleen hopen dat hij niet gaat flutteren

Wat is "flitsen " , als hij idd hard vooruit gaat kan ik toch ook wat hoogte geven met ELEV of niet ?
Flitsen is zoals jij je set up hebt. Je rekt je rubber een flink end uit, laat het model los, en vlieg eerst recht over de grond terwijl je snelheid oppikt. Tegen de tijd dat de lijn slap valt geef je up en de snelheid zet je dan om in hoogte. Volgens mij zijn de wereldrecords die zo gehaald zijn over de 300 meter. Daarvoor moet de haak dus ver naar voren geplaatst worden zoals bij jouw model.

Mmm, 300 m vraagt bij een modèle zonder weerstand meer dan 200 km/h. Met weerstand zal dat nog wel een klap meer zijn. Leuk voor een mimi :).

Hey Guyke , da is wel straf dat wij zo ongeveer het zelfde parcour lopen :-)
Beide met heli's bezig maar ook interesse in dlg's en nog straffer de Elf met de gebroken tail die heb ik gekocht :-) ( moet hem nog herstellen , ma komt )
Veel succes met het flitsen :-)

Grtjs , Blitske

Ha dat is een goeie ja . De mini dlg is een kloon van de Elf , ik heb die op 2 de hands zien staan en ik heb er ook op gereageerd maar nooit antwoord gekregen . Succes met het herstel . Er zijn ook nieuwe rompjes apart te koop ter info . :)

@Alex: zat er niet gek ver naast. Leuke is dat flitsen in principe beter zou moeten gaan met lichte modellen, in tegenstelling tot dlg waar de spanweidte een grote rol speelt in de te bereiken maximale start snelheid, en daarmee hoogte.

Wij melden jullie met zwaar hart dat de mini dlg vandaag de geest heeft gegeven na een schuine grondwaartse beweging ondersteund door een loeier van een start met de katapult :( Blijkbaar is het niet eenvoudig om tegelijk rekker op te spannen , zwever mooi recht te houden en zender ook nog eens in 1 hand te hebben .

Back