LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Sinds een geruime tijd ben ik bezig met het idee om mijn Space Pro in een kleine uitvoering te gaan bouwen. Om dit te kunnen realiseren moest ik het benodigde gereedschap bouwen zoals een vacuüm pomp.

Uploaded with ImageShack.us

Tevens heb ik een draadsnijder gemaakt. Dit om de vleugel kernen te snijden.

Eisen aan de zwever;
- Spanwijdte van 2 meter
- Gewicht zo licht mogelijk (700 gram?)
- 4 kleppen vleugel
- thermiek en helling vliegen geschikt.

Gerhard

Laatst bewerkt:
Ontwerp

Om de uitdaging nog groter te maken heb ik een eigen ontwerp zwever gemaakt.
De naam Librato heb ik een keer willen gebruiken voor een DLG.
Maar gezien het feit dit achterhaald is gaat de naam naar deze zwever.

Librato staat voor zweven in het Italiaans.

Hieronder zie je de tekening van de Librato.:p

Het kleuren schema is reeds bedacht.
Vraag me nog wel af of ik dit zo op de mylars kan spuiten.

Gerhard

Laatst bewerkt:
eerste vacuüm resultaat

Om de pomp te testen heb ik een glas buis gemaakt voor de carbon ligger van 8 mm die als vleugel verbinder gaat dienen.

Dit heb ik als volgt gedaan;
- carbonstaaf insmeren met vasaline
- dunne huishoudfolie twee maal eromheen gewikkeld.
- glasmat doordrenkt met epoxy eromheen gerold.
- Dit geheel met plakband in getaped, maar dan met het plakband verkeerd om.
- dit alles in de vacuüm zak.:p

Het eind resultaat mag er zijn. Een prachtige glasbuis waar de carbonstaaf zonder spelling in schuift.

Gerhard

Mallen voor het snijden

Na wat tekenwerk heb ik de mallen laten vrezen uit triplex.
Hiervoor dank aan mijn clubgenoot. ;)

Om de gloeidraad makkelijk over de mal heen te laten lopen heb ik deze beplakt met alu-plakband. Dit is zeer dun en werkt geweldig.

Gerhard

Frame voor de carbon roving

Om de vleugel staks wat meer torsie stijfheid te geven komt er een carbon roving in. Deze heeft een vierkant formaat van 4 x 4 cm. Hier voor heb ik twee frames gemaakt waarin ik het carbondraad in kan spannen.

Tip: maak er twee. Je heb niet zoveel tijd als je met de epoxy bezig bent.
Zo heb je voor boven- en onderkant de carbon roving klaar staan.;)

Gerhard

Vleugels snijden

Om lekker binnen te kunnen snijden heb ik een plank gemaakt die over het gasfornuis past. Nu kan ik de afzuigkap z'n werk laten doen tijdens het snijden.

Voor deze vleugel gebruik ik Roofmade.

Op deze foto staat alles klaar om te gaan snijden.
De snelheid van de gloeidraad, en de warmte stand heb ik na enige proef stukjes bepaald.

Als dit goed gaat krijg je iets moois :p

Hier word ik blij van.

Na twee uurtjes had ik alle onderdelen gesneden.
- Vleugels uit 3 delen.
- Staartstuk
- Achtervleugels

Gerhard

Voor deze vleugel gebruik ik Roofmade.

Leuk project Gerard! Welke profielen ga je gebruiken? Ik kan dit niet lezen op de tekening.

Even een ervaring delen. Ik heb inmiddels gewerkt met Styrodur, Jackodur en Roofmade. Hoewel ik gratis aan Roofmade kan komen zal ik het niet meer gebruiken. Epoxy hecht duidelijk minder aan het blauwe Roofmade dan aan Styrodur en Jackodur. Deze laatste twee schuimsoorten zijn prima. Voor doorzichte glasbedekkingen vindt ik het paarse Jackodur het mooist. De prettigste verwerkingseigenschappen vindt ik uiteindelijk toch wel Styrodur hebben.

Leuk project Gerard! Welke profielen ga je gebruiken? Ik kan dit niet lezen op de tekening.

Het profiel is gelijk aan de Space Pro. RG15.

Even een ervaring delen. Ik heb inmiddels gewerkt met Styrodur, Jackodur en Roofmade. Hoewel ik gratis aan Roofmade kan komen zal ik het niet meer gebruiken. Epoxy hecht duidelijk minder aan het blauwe Roofmade dan aan Styrodur en Jackodur. Deze laatste twee schuimsoorten zijn prima. Voor doorzichte glasbedekkingen vindt ik het paarse Jackodur het mooist. De prettigste verwerkingseigenschappen vindt ik uiteindelijk toch wel Styrodur hebben.

Altijd goed, ervaring delen.;)
Mensen zien bouwen doet bouwen.:p
Ik ben geïnspireerd door de Supra die je gemaakt hebt.
Toen zag ik allemaal full size DLG's en dacht, dat kan ik ook.

Nou had ik het draadje eerder kunnen starten :rolleyes:
Dan had ik deze info mee genomen. Maar dat is nu te laat.
Deze vleugels bouw ik uit Roofmade.
Maar ga de volgende keer Styrodur overwegen.
Waar koop je dat? Bij bouwmarkten?

Gerhard

Om de pomp te testen heb ik een glas buis gemaakt voor de carbon ligger van 8 mm die als vleugel verbinder gaat dienen.
Mooi gelukt buisje.

Één advies: voor je die weer ergens inlijmt, eerst nog een keer dicht te maken. Je ziet het niet, maar zeer waarschijnlijk (zeker als je zuinig met epoxy bent geweest) zitten er nog allemaal gaatjes in waar de epoxy binnen in de buis kan komen. Als je dat dan gaat inlijmen met de vleugelpen erin om goed te kunnen uitlijnen, zit die pen ook goed vast. Mij een keer overkomen. :oops:

Insmeren met ingedikte epoxy, goed inwrijven, en daarna het teveel er weer vanaf vegen. Maar niet al te goed je best doen want dan maak je die gaatjes ook weer open. Dus niet met een doek boenen, maar rustig in max. 2x met een papiertje eraf vegen.

Dirk.

Mooi gelukt buisje.

Één advies: voor je die weer ergens inlijmt, eerst nog een keer dicht te maken. Je ziet het niet, maar zeer waarschijnlijk (zeker als je zuinig met epoxy bent geweest) zitten er nog allemaal gaatjes in waar de epoxy binnen in de buis kan komen. Als je dat dan gaat inlijmen met de vleugelpen erin om goed te kunnen uitlijnen, zit die pen ook goed vast. Mij een keer overkomen. :oops:

Insmeren met ingedikte epoxy, goed inwrijven, en daarna het teveel er weer vanaf vegen. Maar niet al te goed je best doen want dan maak je die gaatjes ook weer open. Dus niet met een doek boenen, maar rustig in max. 2x met een papiertje eraf vegen.

Dirk.

Bedankt voor de TIP Dirk.:thumbsup:
Ga dit zeker opvolgen.

Deze glas buis zal in een blok balsa verlijmd worden. Dat zou ik ook in 1 keer kunnen doen :rolleyes: Het uitlijnen is dan al gebeurd, doordat het buisje onder de juiste hoek in het balsa blok is gelijmd. Dit word dan later in de vleugel ingebouwd. Tot hier heb ik de carbon pen nog niet nodig gehad.;)

Gerhard

Styrodur heb ik uit verschillende bronnen gekregen, dan wel gekocht. Gekregen heb ik het van mensen uit mijn kennisenkring die werken in de bouw en weten waar ik zoal mee rommel. Gekocht heb ik het bij de locale DHZ. Dat moesten ze wel speciaal bestellen. Maar ja, ik woon in een kleine plaats, kom al 15 jaar bij dezelfde zaak. Als jongen wel eens geholpen met balansen eind december. En zo gaat dat dan.

Jackodur kocht ik bij een vestiging van Kelders dakbedekking in Rotterdam. Moet je wel gelijk een enorm pak kopen.

Welkom - Kelders

Abbo!!!! Leuk project Gerhard (waar haal je de tijd vandaan???)

Gr Lyckele

Ben gek op bouwen.:p

Ik vind het een uitdaging om vliegtuigen zelf te maken.
Kopen is zo makkelijk. Vandaar dat ik zoveel bouw.

Wat die tijd betreft, geen tv kijken :p op die manier kun je je tijd beter besteden.;)

Gerhard

Vleugel in vorm geschuurd

Deze week niet veel kunnen doen.
Maar heb toch nog een update.
De vleugels heb ik in de juiste vorm geschuurd.
Aan de voorkant zie je een 3 mm triplex rib die tegen het foam geplakt gaat worden.

Rechts zie je de mylar. Klaar om gespoten te worden.
Alleen nog eerst even in de autowas zetten.;)

Gerhard

Vleugel verbinder

Om de vleugels met elkaar te verbinden heb ik gekozen voor een 8 mm carbonstaaf.
Hierom heen heb ik een glasbuis gemaakt.
Deze heb ik tussen twee balsa delen gelijmd, waardoor er een V-vorm ontstaat van 5%. De zijkanten heb ik opgevuld met epoxy vermengt met micro glas korrels.

Je kan mooi zien dat bij beide delen de glasbuis iets langer is aan een kant.
Dit heb ik gedaan om dat er nog een triplex rib tegen aan komt. Zo loopt de glasbuis mooi door tot aan het eind.

Dat was alles van deze week.
Hoop dit weekend wat meer te kunnen doen.
Gerhard

Back