LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

montage in de vleugel

De vleugel verbinder heb ik uit de vleugel gesneden.
Omdat ik nog met het probleem van de servo snoeren zat, heb ik het als volgt aangepakt.
Stuk uit de vleugel gesneden.:o
Met een dremel frees een sleuf gemaakt.
Deze sleuf met ruw schuurpapier ruimer geschuurd.
Daarna het vleugel deel weer verlijmd.

Uploaded with ImageShack.us

Toen was het zover om de twee verbinders in de vleugel vast te lijmen.
Dit gebeurt natuurlijk met de carbonstaaf erin.
Was wel even spannend. Als de epoxy lekt en op de carbonstaaf komt krijg je het geheel niet meer los.

Zodra de lijm enigszins uitgehard was (half uur) meteen geprobeerd de vleugels los te maken van elkaar. Tja, en toen zat het vast.:(
Met een beetje draaien en trekken kwam het gelukkig los.:p

Carbon versteviging

De vleugels krijgen carbon versteviging. Hiervoor het ik 6 mm brede carbonstaafjes gehaald. Om ze mooi in de vleugel weg te laten vallen het ik een schuurklosje gemaakt, met daarop een stukje dik grof schuurpapier van 6 mm breed. Door met dit schuurklosje langs een rechte lat te schuren krijg je precies op breedte en diepte het gewenste sleuf. Hierin past de carbon lat perfect.
Dit idee heb ik natuurlijk van het forum. Erg zinvol om andermans draadjes door te lezen.:p

Nog een closeup.

Dit gaat tevens aan de onderkant van de vleugel gebeuren.

Linker vleugel ligt de carbonlat te drogen.
Rechter vleugel is de bovenzijde klaar.:p

Dit was het voor vandaag.;)
Gerhard

Laatst bewerkt:
Dit gebeurt natuurlijk met de carbonstaaf erin.

Zo natuurlijk is dat niet ;) Je kunt ook de hele pijp waar de carbonstaaf in gaat verlijmen in twee vleugelhelften. Een milimetertje ruimte houden tussen de helften en daar vervolgens de pijp, na verlijmen van juiste V-stelling, de zaag tussen door om de pijp door te zagen. Zo hoef je niet in spanning te zitten of er niet een carbonpen verlijmd zit...

Ander vraagje. Zie ik nu dat je geen webbing toepast bij je vleugelligger? Ben je ook van plan deze zwever met lier/elastiek op hoogte te brengen? Als dat zo is durf ik niet te kijken bij de eerste start. (trauma)

Ik heb wel DLG's rondfladderen zonder webbing tussen het carbon, maar de belasting tijdens de start is heel anders als aan de lier.

Verder moet ik zeggen dat het leuk is om je bouwvorderingen te volgen, en al die bekende stappen voorbij te zien komen.

Laatst bewerkt:
Zo natuurlijk is dat niet ;) Je kunt ook de hele pijp waar de carbonstaaf in gaat verlijmen in twee vleugelhelften. Een milimetertje ruimte houden tussen de helften en daar vervolgens de pijp, na verlijmen van juiste V-stelling, de zaag tussen door om de pijp door te zagen. Zo hoef je niet in spanning te zitten of er niet een carbonpen verlijmd zit...

Dan heb ik dus een andere werkwijze aangehouden.
Die van jou klinkt beter. Minder risico. ;)

Ander vraagje. Zie ik nu dat je geen webbing toepast bij je vleugelligger? Ben je ook van plan deze zwever met lier/elastiek op hoogte te brengen? Als dat zo is durf ik niet te kijken bij de eerste start. (trauma).

Het is zeker de bedoeling om deze zwever met de lier omhoog te brengen.
Misschien ook wel een katapult start.:rolleyes:

Je bedoeld met webbing de balsa plaatjes met de nerf staand tussen de twee liggers.:rolleyes:
Dan moet er nog al wat losgesneden worden, om die ertussen te krijgen.

Deze constructie leek me sterk genoeg.

Verder moet ik zeggen dat het leuk is om je bouwvorderingen te volgen, en al die bekende stappen voorbij te zien komen.

Kun je mooi zien hoe een ander het er vanaf brengt.;)
Wij hebben jou al zien bouwen.

Gerhard

Laatst bewerkt:
Webbing

Yep. Liefst nog met glas onder vijfenveertig graden ertussen, of, allermooist en ook allerbewerkelijkst, gewikkeld OM het carbon heen.

Berrie,
ik ga je raad opvolgen. Fijn zo'n forum. Mensen die met je meedenken.:p

Zal het als volgt oplossen.
De vleugel heeft nu 1 carbon lat verlijmd erin liggen.
Aan de onderzijde snij ik tot op de carbon lat een sleuf.
Hierin komt dan 2 mm balsa staand in.
Daarna schuur ik weer een sleuf erin voor de andere carbon lat.
Dan kan ik het balsa en de carbon lat in een keer verlijmen.

OK, er zit dan geen glas tussen. Maar denk dat dat niet nodig is.
Het zal een stuk beter zijn met die webbing erin, om de kracht aan te kunnen.

foto's volgen.
Gerhard

Welk plamuur?

Wie kan mij vertellen welk plamuur ik het beste kopen kan. En waar?

Ik heb laatst een tube plamuur gebruikt, maar die loste het schuim op.:(
Zal iets moeten hebben zonder oplosmiddelen.

Dit heb ik nu wel nodig, omdat er nogal wat bewerking aan de vleugels gebeurd. Krijg je toch dutjes hier en daar.

Gerhard

Die 'dutjes' kan je met stoom weg krijgen. Dus, waterkoker aan, en het dutje boven de stoom hangen. Kijk maar eens wat er gebeurd.

'Dutjes' die je niet weggestoomd krijgt zijn met balsa lightfiller, zoiets:

sse32a.jpg

weg te werken.

(gek, dutjes doe ik meestal op de bank.......... ;) )

Webbing aanbrengen

Webbing is in de vleugel aangebracht.
Hier zie je de 2 mm sleuf en de balsa plankjes ernaast liggen.

De balsa plankjes er eest ingestopt. Toen mijn schuurplankje gepakt en ben de sleuf gaan schuren voor de carbon lat.

Close up van het plankje na het schuren van de sleuf.

Daarna alle plankjes eruit en het stof weg zuigen.
In de sleuf epoxy aangebracht, plankjes erin en carbon lat erop.
Dit alles ligt nu te drogen in de mal, zodat de vleugel zijn vorm behoud.;)

Op naar de tweede vleugel.:p
Gerhard

Je gaat hard! Nadat ik gisteren gereageerd had, overdacht ik het verhaal nog eens.

Naast dat je webbing mist, mis je ook dat de carbonstrips omwikkeld zijn met kevlar of glas ter plaatse van de vleugelverbinder. Daar komen namelijk formidabele dwarskrachten op te staan. Nu vertrouw je op een lijmverbinding.

Je kunt op dit moment al je ligger testen zoals deze belast word tijdens de start. Ik ga er dan van uit dat de huid van de vleugel onder 45° gelamineerd word en niet mee doet in de buigbelasting. Steek je vleugelpen in de buis. Steun de tip af, houdt de vleugelpen vast en druk met je vinger in het midden van de vleugel. Druk zo hard als je durft en luister naar kraakgeluidjes, daar breekt de epoxylijm verbinding los.

[edit]

Ik verlijm dit soort liggertjes ook met epoxy onder vacuum als er een webbing tussen zit. Zit er geen webbing tussen, dan lijm ik de carbon strips met foamvriendelijke secondenlijm aan/in het schuim.

Laatst bewerkt:
Je gaat hard!

Moet ook. :p Ik wil de Librato in de lucht hebben.;)

Naast dat je webbing mist, mis je ook dat de carbonstrips omwikkeld zijn met kevlar of glas ter plaatse van de vleugelverbinder. Daar komen namelijk formidabele dwarskrachten op te staan. Nu vertrouw je op een lijmverbinding.

Ik zal kijken of ik er nog een draad kevlar omheen krijg.
Misschien paar kleine gaten boren en met naald en draad aan het werk.

Je kunt op dit moment al je ligger testen zoals deze belast word tijdens de start. Ik ga er dan van uit dat de huid van de vleugel onder 45° gelamineerd word en niet mee doet in de buigbelasting. Steek je vleugelpen in de buis. Steun de tip af, houdt de vleugelpen vast en druk met je vinger in het midden van de vleugel. Druk zo hard als je durft en luister naar kraakgeluidjes, daar breekt de epoxylijm verbinding los.

Vanmorgen deze test gedaan.
Blokje onder de tip en carbonverbinder.
Toen in het midden druk uitgeoefend. Totdat ik dacht, nu durf ik niet meer.
Geen kraak gehoord :p. Echt, zo stijf als een plank.
Als je nog harder druk dan weet ik niet wat er gaat gebeuren. Maar mijn gevoel zegt dat het voor deze zwever moet kunnen.
Geen F3J starts maken voor alle zekerheid.;)

Gerhard

Leuk klusje hè Gerhard, haha. Ziet er goed uit. Toen ik je foto's van je vleugelkernen zag doet me eraan denken dat ik de CNC snijmachine maar weer eens goed moet opbouwen, ook ik heb nog wat kernen nodig voor mijn 4.5m ASK21.

Laatst bewerkt:
Leuk klusje hè Gerhard, haha. Ziet er goed uit. Toen ik je foto's van je vleugelkernen zag doet me eraan denken dat ik de CNC snijmachine maar weer eens goed moet opbouwen, ook ik heb nog wat kernen nodig voor mijn 4.5m ASK21.

Dag Richard,

Mensen zien bouwen doet bouwen.;)
Succes met cnc snijden.
Ik doe het nog met de hand.:p

Gerhard

Webbing aangebracht

De webbing is aangebracht in beide vleugels.

Het gewicht van beide vleugels samen is nu 177 gram.
Dat is een triplex rib met schuim kern, webbing en 2 crabon latten.

Daar komt nog een carbon verbinder bij 16 gram.
Carbon en glas matten plus epoxy .........gram.
Verf ........... gram
Totaal (nog even wachten) .......... gram. Ben wel benieuwd

Gerhard

De webbing is aangebracht in beide vleugels.

Het gewicht van beide vleugels samen is nu 177 gram.
Dat is een triplex rib met schuim kern, webbing en 2 crabon latten.

Daar komt nog een carbon verbinder bij 16 gram.
Carbon en glas matten plus epoxy .........gram.
Verf ........... gram
Totaal (nog even wachten) .......... gram. Ben wel benieuwd

Gerhard

FF 2 tips van deze kant :wink:

Ben je nieuwsgierig naar het gewicht dan moet je deze hier eens bekijken : [78500] ash-31-a-20

Voor het vastzetten van de strook carbon of glas over je voorlijst is dit een super product :UHU Sprühkleber 500ml bei eBay.de: Kleber (endet 20.04.11 15:55:24 MESZ)

succes

Laatst bewerkt door een moderator:
FF 2 tips van deze kant :wink:

Altijd goed.;)

Voor het vastzetten van de strook carbon of glas over je voorlijst is dit een super product :UHU Sprühkleber 500ml bei eBay.de: Kleber (endet 20.04.11 15:55:24 MESZ)

Spuitlijm is inderdaad zeer geschikt. Wist alleen niet waar ik er een kon kopen. Nu wel.:p

Tot nu toe heb ik het als volgt gedaan.
UHU por lijm uit de tube, voorlijst mee insmeren en iets laten drogen.
Dan het glas of carbon eromheen vouwen en aandrukken.
Werkt ook ;)

Gerhard

Altijd goed.;)

Spuitlijm is inderdaad zeer geschikt. Wist alleen niet waar ik er een kon kopen. Nu wel.:p

Gerhard

Ik heb er een paar uitgeprobeerd, o.a. 3-M, Pattex en nog iets uit een bouwmarkt hier in de buurt. Was alles prut in vergelijk met deze spuitlijm van UHU. Dit spul "klebt" pas echt :banana:

Laatst bewerkt:
Back