Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het hoeft helemaal niet zo goed te 'kleben'. Als de lijm fractioneel sterker is dan het schuim waar je het op plakt is het voldoende. Bovendien moet die lijm ook niet erg goed tussen de kool-/glas-vezels in kruipen, want dan kan er later geen epoxy meer op die plek.Ik heb er een paar uitgeprobeerd, o.a. 3-M, Pattex en nog iets uit een bouwmarkt hier in de buurt. Was alles prut in vergelijk met deze spuitlijm van UHU. Dit spul "klebt" pas echt![]()
Kortom, die lijm is niet meer dan een tijdelijk hulpmiddel om de band kool/glas op z'n plek te krijgen.
Gr. Dirk.
Je kunt dit inderdaad wel doen met gewoon glasdoek.
Moeilijk zal vooral de neus zijn. Om die ronding aan te kunnen heb je tenminste keeper- of atlas geweven doek nodig. gebruik niet te dikke doek, beter meerdere dunne lagen. Afwisselend een stukje om de neus, dan romp, dan weer neus, ...
Krimpkous zou ik niet doen. Ik weet niet wat er met de was/lossingsmiddel gebeurt als je de kous verwarmt om te krimpen. Bovendien moet dat behoorlijk heet gebeuren. Kan het schuim en de epoxy tegen die temperatuur?
Ik gebruik hier pedaalemmerzakken voor. Dat spul hecht niet aan epoxy. Ik knip 3 à 5 cm brede ringen af, zo'n ring knip ik open tot een strook.
Die stroken wikkel ik om het geheel heen. dat is best lastig, ik heb daarbij een helper nodig.
Netjes wikkelen met zo min mogelijk plooien, scheelt een hoop schuurwerk achteraf. Maar het blijft een hoop schuren ... Succes,
Dirk.
Mooi, ik heb nog 25 grams en 80 grams liggen volgens mij.
De voornaamste oorzaak voor ribbeld met 'mijn' methode zijn de plooien in het plastic die vollopen met epoxy. In de vacuumzak zijn die plooien niet weg, ze liggen enkel plat. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Na uitharden licht schuren, en dan plamuren met epoxy met glassbubbles (schuurt goed).Na het wikkelen, is het dan ook niet verstandig om de romp in een vacuum zak te stoppen?
Een inslagmoer in het schuim 'slaan' (drukken).wat is dan een slimme manier?
Vraagje:
Hoe ga je het schuim later weer uit het glas krijgen?
Mijn methode: beplak je schuimromp met van dat dunne bruine verpakkingsplakband. Voorkom zoveel mogelijk plooien en vouwen. Evt. nog een laagje poly-vinyl-alcohol om beter te lossen.
Als de boel eenmaal met glas en epoxy klaar is kun je via het te maken cabinekapje de boel eruit trekken. Evt. een scheut thinner of aceton erin om het schuim te laten 'krimpen'.
Dirk.