LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Ik heb er een paar uitgeprobeerd, o.a. 3-M, Pattex en nog iets uit een bouwmarkt hier in de buurt. Was alles prut in vergelijk met deze spuitlijm van UHU. Dit spul "klebt" pas echt :banana:
Het hoeft helemaal niet zo goed te 'kleben'. Als de lijm fractioneel sterker is dan het schuim waar je het op plakt is het voldoende. Bovendien moet die lijm ook niet erg goed tussen de kool-/glas-vezels in kruipen, want dan kan er later geen epoxy meer op die plek.
Volgens mij is 'net vast' meer dan genoeg. Het is slechts nodig tot het moment dat de epoxy het overneemt. De epoxy zorgt voor de finale stevigheid.

Kortom, die lijm is niet meer dan een tijdelijk hulpmiddel om de band kool/glas op z'n plek te krijgen.

Gr. Dirk.

Kortom, die lijm is niet meer dan een tijdelijk hulpmiddel om de band kool/glas op z'n plek te krijgen.

Gr. Dirk.

Klopt helemaal Dirk; maar het is wel zo handig als je band voor over de neuslijst "blijft zitten" ....

@Robert
Die tape is mij ook heel erg goed bekend; heb het spul hier nog liggen ook zelfs ;)
Maar toch is deze spuitbus met UHU lijm nog net een stukje makkelijker en heeft dan ook mijn voorkeur (gekregen)

De romp krijgt vorm

Vanavond heb ik de romp uit een blok schuim gezaagd.
Na het ruw uitzagen moest er geschuurd, geschuurd en geschuurd worden:(
Maar dan krijg je ook wat.:p

Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je nog mooier de lijn van de romp.
Vleugels passen er mooi op. Moet alleen nog een V-stelling in schuren.
Denk dat ik dat doe met een klos in de juiste V-stelling bekleed met schuurpapier.

Nu heb ik op de DLG draadjes gezien hoe mooi ze rompen maken.
Daar gebruiken ze carbon en glas kousen voor. Laat ik die nou net niet hebben.

Is het met gewoon glasvezel mat ook te doen?
(er komt wel versteviging aan de romp d.m.v. carbon veters in de lengte richting van de romp)
Na het bekleden met krimpkous inpakken?
Moet de krimpkous dan ook nog in de was gezet worden aan de binnenkant?

Gerhard

Je kunt dit inderdaad wel doen met gewoon glasdoek. Ik heb dat een tijd geleden ook gedaan met een romp-boot voor een Horten. Maar die had wel 1,5x à 2x zo grote diameter.

Moeilijk zal vooral de neus zijn. Om die ronding aan te kunnen heb je tenminste keeper- of atlas geweven doek nodig. gebruik niet te dikke doek, beter meerdere dunne lagen. Afwisselend een stukje om de neus, dan romp, dan weer neus, ...

Krimpkous zou ik niet doen. Ik weet niet wat er met de was/lossingsmiddel gebeurt als je de kous verwarmt om te krimpen. Bovendien moet dat behoorlijk heet gebeuren. Kan het schuim en de epoxy tegen die temperatuur?
Ik gebruik hier pedaalemmerzakken voor. Dat spul hecht niet aan epoxy. Ik knip 3 à 5 cm brede ringen af, zo'n ring knip ik open tot een strook.
Die stroken wikkel ik om het geheel heen. dat is best lastig, ik heb daarbij een helper nodig.

Netjes wikkelen met zo min mogelijk plooien, scheelt een hoop schuurwerk achteraf. Maar het blijft een hoop schuren ...

Succes,
Dirk.

Je kunt dit inderdaad wel doen met gewoon glasdoek.

Mooi, ik heb nog 25 grams en 80 grams liggen volgens mij.

Moeilijk zal vooral de neus zijn. Om die ronding aan te kunnen heb je tenminste keeper- of atlas geweven doek nodig. gebruik niet te dikke doek, beter meerdere dunne lagen. Afwisselend een stukje om de neus, dan romp, dan weer neus, ...

Maar gewoon proberen dus, en dan zien wat het resultaat wordt ;)
Zal wel een gesmeer worden.

Krimpkous zou ik niet doen. Ik weet niet wat er met de was/lossingsmiddel gebeurt als je de kous verwarmt om te krimpen. Bovendien moet dat behoorlijk heet gebeuren. Kan het schuim en de epoxy tegen die temperatuur?
Ik gebruik hier pedaalemmerzakken voor. Dat spul hecht niet aan epoxy. Ik knip 3 à 5 cm brede ringen af, zo'n ring knip ik open tot een strook.
Die stroken wikkel ik om het geheel heen. dat is best lastig, ik heb daarbij een helper nodig.

Dat is ook een idee. Ik heb dit al een gedaan met breed plakband maar dan andersom. Werkt niet echt handig.
Op het internet heb ik ze ooit eens staartbomen zien inwikkelen met video band. Zou dat ook kunnen? Daar heb ik nog wat van liggen.

Netjes wikkelen met zo min mogelijk plooien, scheelt een hoop schuurwerk achteraf. Maar het blijft een hoop schuren ... Succes,
Dirk.

Gaan we proberen. Ik hou niet zo van schuren.;)
Na het wikkelen, is het dan ook niet verstandig om de romp in een vacuum zak te stoppen?

Gerhard

Mooi, ik heb nog 25 grams en 80 grams liggen volgens mij.

Vlgs mij moet je met een laagje of 5, 80 grams een heel end komen. Het glas vormt zich mooier om moeilijke plooien wanneer je het inzet onder 45 graden ......
Verstevingen zou ik niet doen met (CF) rovings maar met stukjes doek. Die kun je netter wegwerken.

Gebruik geen krimpkous want dan krijgt je romp een heel ander model :rolleyes::rolleyes:

Met netjes werken moet je een heel eind kunnen komen; het is een redelijk eenvoudige vorm en schuren zul je toch wel moeten.

Na het wikkelen, is het dan ook niet verstandig om de romp in een vacuum zak te stoppen?
De voornaamste oorzaak voor ribbeld met 'mijn' methode zijn de plooien in het plastic die vollopen met epoxy. In de vacuumzak zijn die plooien niet weg, ze liggen enkel plat. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Na uitharden licht schuren, en dan plamuren met epoxy met glassbubbles (schuurt goed).

Suggestie van Arno is ook een goede. Alleen zou ik vanwege de sterkte de eerste en laatste laag 'recht' leggen.

Dirk.

Romp

Heren,
dank voor de info.
zodra ik tijd heb ga ik een romp maken :p
Kijken we dan wel hoe het uitgepakt heeft.
Er komt wel een verslag van.;)

Gerhard

Romp vleugelbevestiging

Wanneer ik de romp maak is het dan niet slim om de vleugel bevestiging in het schuim te maken?

Wie heeft hier al ervaring mee?

Vleugel komt er strak met 4 schroeven bovenop te liggen.
Die schoeven moeten toch ergens in.

Of gaat dit pas in werking als de romp klaar is?

zoja, wat is dan een slimme manier?

ik denk eerst de mal inpakken met tape en iets dat niet hecht aan het doek. Daarna langs de zijkanten lossnijden nu kun je gaten borden en een moersysteem maken. daarna weer de rompdelen op elkaar lijmen

wat is dan een slimme manier?
Een inslagmoer in het schuim 'slaan' (drukken).
Met de platte kant naar boven dus.
Dan glas-epoxy er omheen.
Na afloop gaatje boren bij het schroefgat.
evt. erin gelopen epoxy eruit tappen.

Voldoende simpel? ;)

Wellicht eerst gaten in vleugel klaarmaken.
Dan vleugel op de nog onbeglasde schuimromp leggen.
Op de goede plek en uitgericht.
Schroef door het gat licht in het schuim drukken, dan weet je de plek.
Op die plek de inslagmoer plaatsen.

Vraagje:
Hoe ga je het schuim later weer uit het glas krijgen?
Mijn methode: beplak je schuimromp met van dat dunne bruine verpakkingsplakband. Voorkom zoveel mogelijk plooien en vouwen. Evt. nog een laagje poly-vinyl-alcohol om beter te lossen.
Als de boel eenmaal met glas en epoxy klaar is kun je via het te maken cabinekapje de boel eruit trekken. Evt. een scheut thinner of aceton erin om het schuim te laten 'krimpen'.
edit: geen tape tussen inslagmoer en glas!

Dirk.

Vraagje:
Hoe ga je het schuim later weer uit het glas krijgen?
Mijn methode: beplak je schuimromp met van dat dunne bruine verpakkingsplakband. Voorkom zoveel mogelijk plooien en vouwen. Evt. nog een laagje poly-vinyl-alcohol om beter te lossen.
Als de boel eenmaal met glas en epoxy klaar is kun je via het te maken cabinekapje de boel eruit trekken. Evt. een scheut thinner of aceton erin om het schuim te laten 'krimpen'.
Dirk.

Ja, deze methode leek me de juiste.

Mag het ook transparante rol plakband zijn? Is toch hetzelfde.:rolleyes:

De vleugel verbinding ga ik later oplossen.
De vleugels zijn nog niet zover en ik wil met de romp verder.
Komen vast wel ideeën en tips hoe ik het dan uit kan voeren.
Heb wel wat gehoord over hard points maken in de vleugel en zo

Ja, mag best een andere kleur zijn.
Zolang het maar een materiaalsoort is waaraan de epoxy niet hecht.
Overigens heeft die bruine kleur wel een voordeel: je kunt straks van buiten af zien waar nog een restje zit. Met kleurloze tape wordt dat toch een tikkie lastiger. :rolleyes:

Dirk.

Romp maken

De romp ga ik als volgt maken.

- Schuim mal in de tape gezet.
- 1e laag kevlar 225 grams. (Dit als 5 cm brede band. 2x band. Naad onder
langs en dan 5 cm van onderen naar bovenkant romp - vezel lengte richting)
- 2e laag glasmat kous 0,27 mm dik onder 45 graden geweven.
- 3e laag glasmat 25 grams (vezel lengte richting)

Ik denk dat dat voldoende stevig moet zijn. Of niet?

Gerhard

Laatst bewerkt:
Romp van kevlar en glas

Vanavond toch maar even de handschoenen aan en de romp in de kevlar en glasmat gezet.:p

Hier is de romp bekleed met een kevlar strook van 5 cm breed aan beide zijden.

Om stevigheid onder de vleugels te krijgen heb ik hier een carbon mat geplaatst.

Langs de hele romp heb ik een carbon rofing gelegd. Dit moet stevigheid bieden aan dwars krachten.

Romp van kevlar en glas

Om alles een beetje op z'n plaats te houden heb ik dubbelzijdig tape van de Action gebruikt. Dit spul is super dun. Kleine stukjes is meer dan voldoende.

Nu dit erom zit heb ik het geheel in de epoxy gezet. Lekker insoppen. :p
Toen ik overtuigd was dat de hele romp in de epoxy zat heb ik de glaskous erom heen geschoven.
Dit ging eigenlijk heel gemakkelijk.
Deze goed aandrukken en dan verzadigd de glasmat vanzelf.
Daar omheen een glasmat van 25 grams.

In totaal heb ik 38 gram epoxy in de romp verwerkt.

Om het geheel strak om de romp te laten drogen heb ik het volgende uitgeprobeerd.
Of het lukt zien we morgen.:rolleyes:
Een videoband strak om de romp heen gewikkeld.

Onder de vleugel heb ik een V-vorm geschuurd in de romp. Om deze vorm goed te houden tijdens het drogen, heb ik besloten de vleugels op de romp te leggen met iets zwaars erop.

Nou, het wordt spannend.
Kijken hoe dit morgen uitgepakt gaat worden.:p

Gerhard

Laatst bewerkt:
Romp is een succes.

En dan is het zover.
Het pakket mag uitgepakt worden.:p

Na wat peuteren bij het staart stuk, ging het steeds beter met het afwikkelen van de video tape. (gladde spiegel kant gebruikt aan de epoxy zijde).
Echt een aanrader.:p

Het grootste gedeelte kon ik gewoon weer eraf draaien.
Wat overbleef was een mooie gladde romp.
Hier en daar wat bobbeltjes, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik ben er zeer tevreden mee.

Op naar de volgende stap.
Cockpit kapje uit snijden en het schuim oplossen.
Ben heel benieuwd hoe sterk de romp zonder schuim is.
Nu voelt het zeer solide aan.

Gerhard

Randje voor de cap

Om een mooie aansluiting te krijgen voor de cockpit cap, het ik het volgende uitgedacht.
Met een klein beetje hulp van het forum en een klein beetje van mij gaat het als volgt.

- Het schuim laten zitten en een klein randje weg snijden langs de zijkanten.
- Tevens ruimte maken daar waar straks de pennen in vallen voor de cap.

- 3 mm depron om maat gesneden en deze erin geplakt zodat er een randje ontstaat.

- Aan de achterzijde ook een ruimte gemaakt. Dit wordt opgevuld met epoxy en glas bubbels. Als het goed is, hoef ik er straks alleen nog maar een gat in te boren.

Lekker dikke epoxy met glas bubbels gemaakt en er dikt opgelegd.
Huishoudfolie er overheen en dan de cap er weer op.
Nu maar wachten tot het droog is. (half uur ;))

Gerhard

Back