LIBRATO 2 m. zwever 4-kleppen vol glas + film

Even dit draadje omhoog schoppen omdat ik het een zeer inspirerend projct vond (vind). En ik heb de kist in Saasveld fantastisch zien vliegen! Ik zit er een beetje aan te denken om deze winter een dergelijk project te gaan uitvoeren, puur om eens ervaring met glas op te doen. Ik vroeg me af wat de totale kosten van dit project zijn geweest, ik heb het dan over materiaal kosten zoals glas, carbon kevlar en epoxy.

Albast bedankt!

hoi Gerard,

Verslaafd geraken aan de wasserkuppe ,dat is heeel zacht uitgedrukt
5 juni ben ik na een week waku terug thuis gekomen en 30 juni vertrek ik opnieuw voor een twee tal weekjes .Eind augustus is het weer feest een week naar de berg.

groetjes ,
Stef,

hebt gij eigenlijk een vrouw? die van mij vliegt zelf, maar zou dit nooooit toelaten :D

Even dit draadje omhoog schoppen omdat ik het een zeer inspirerend projct vond (vind). En ik heb de kist in Saasveld fantastisch zien vliegen! Ik zit er een beetje aan te denken om deze winter een dergelijk project te gaan uitvoeren, puur om eens ervaring met glas op te doen. Ik vroeg me af wat de totale kosten van dit project zijn geweest, ik heb het dan over materiaal kosten zoals glas, carbon kevlar en epoxy.

Albast bedankt!

als ik terug ben van vakantie zal ik een kosten berekening maken
groet gerhard

@Gerhard
Zou je in dat kostenoverzicht ook willen zeggen wat je ongeveer kwijt bent aan een vacuümpomp. En bijvoorbeeld de apparatuur om kernen te snijden. Ben ik wel benieuwd naar;)

Groeten Rick

een voorzetje

als ik terug ben van vakantie zal ik een kosten berekening maken
groet gerhard

Een voorzetje van deze kant omdat je de kosten best laag kunt houden ;)
Met wat slim shoppen ben je vlgs mij zeker niet duurder uit als met hout namenlijk!

Op epoxie geen short cuts, 0.85 kg 285 van EMC-Vega kost je incluis verzenden ca. €30.
Het is moeilijk te bepalen hoeveel epoxie je nodig hebt maar je komt een heel end door te stellen dat het gewicht aan glas o.i.d. ook het gewicht is wat je nodig hebt aan epoxie. Als voorbeeld: je vleugel heeft een opperbvlak van 40 dm2 en je wilt die vleugel helemaal bekleden met 50 grams doek (50 gr/m2). Dat betekent dus dat je voor die vleugel 0.8 * 50= 40 gram aan doek gebruikt.
Reken voor het lamineren dan ook maar dat je circa 40 gram epoxie nodig hebt.

Voor al het andere spul (glas, kool, kevlar microballoon etc) is het erg lonend de firma HP-Textiles te volgen op de duitse Ebay.
Met wat geduld bespaar je daar tot meer als 50% op genoemde materialen!!
Ze leveren ook epoxie overigens maar daar heb ik nooit mee gewerkt!
Geen short cuts hierop zoals gezegd

Succes

@Gerhard
Zou je in dat kostenoverzicht ook willen zeggen wat je ongeveer kwijt bent aan een vacuümpomp. En bijvoorbeeld de apparatuur om kernen te snijden. Ben ik wel benieuwd naar;)

Groeten Rick

Hangt ervan af welke kwaliteit je hiervoor gebruikt...
Zelfbouw is de goedkoopste , maar niet de simpelste oplossing ( komt ook véél knowledge en geëxperimenteer bij kijken :yes: )

Laatst bewerkt:
vacuüm en snij installatie

@Gerhard

Groeten Rick

Om de kosten van een vacuümpomp te bepalen is lastig.
Het gaat er hierom hoe je aan zo'n pomp komt.
Kopen in de uitvoering als ik hem heb zit je gauw op € 300.
Uit een oude koelkast slopen kost misschien niks. (denk aan het milieu ;))
Ga ook eens vragen bij een leverancier van koelvitrines of dergelijke.
Die hebben misschien nog wel een oudere versie op de plank liggen.

Hieronder mijn vacuümpomp

Uploaded with ImageShack.us

Gebruikte onderdelen:
PVC tank gemaakt van 110 buis. (1 deksel aan de binnen zijde ontdoen van het kruis, zodat het slapper word). € 4 voor de deksels. Buis weet ik niet.
Een kleine dipswich die tegen het deksel geplaatst wordt. € 2
Voor het schakelen van de stroom een relais € 10
Voeding voor de relais (uit een apparaat gesloopt) € ???
Vacuüm meter met T stuk (R&G) € 14
Terugslagklep (VB22-Q-NQ-5 G1/4" INW) € 19
5m slang € 7,50
Een paar snelkoppelingen voor 6 mm slang € 8

Totaal ongeveer € 64,50 aan onderdelen. (pomp niet meegerekend)

Groet, Gerhard

Snij apparatuur

Voor het snijden van schuimkernen heb ik het volgende gemaakt.

Een oude halogeen trafo gepakt (waar 3 spots op branden) en op de 220 volt zijde een halogeen dimmer geplaatst. Op de 12 V uiteinde rood/zwart draad van 1.5 m lang, en een 12 V halogeen lampje aangesloten. Aan de uiteinden van de twee draden heb ik krokodillenbek klemmen geplaatst.

Als ik nu de dimmer aan zet door middel van draaien, dan gaat mijn lampje branden en komt er dus stroom op de twee draden. Hoe hoger ik de dimmer draai des te harder mijn lamp gaat branden. Zo kan ik een beetje na gaan hoeveel ik moet geven. Je kan ook mooi zien of hij uit is op deze wijze.;)

Kosten? ligt eraan wat je nog thuis hebt liggen. Schatting nieuw € 50

Wat ook goed werkt is een trafo van een elektrische deken. Zon blok met een standen knop erop. De draad van de deken voorzien van twee krokodillenbek klemmen en klaar is kees.

Als beugel een houten lat van 15 x 50 mm en 550 mm lang.
Twee gaten boren op de kopse kant (15 mm), zodat er twee draad stangen in kunnen van 8 mm doorsnee en 340 mm lang. Boor de gaten iets schuin, zodat de draad stangen schuin naar buiten gericht staan. Vlak de uiteinden van de stangen en boor er een klein gat in. Span nu de weerstand draad (6.93 OHM/M) tussen de twee draad stangen. Klaar is je beugel.
Kosten geschat € 10.

Ik heb beugels in drie verschillende maten gemaakt. Zo past er altijd wel 1 voor het stuk schuim wat je wilt snijden.;)

Plaats voor het snijden de twee krokodillenbek klemmen op de weerstand draad. Tussen de twee draden wordt het heet. Buiten de twee draden niet.
Je kan dus mooi met je vingers op de draad druk en trek kracht uitoefenen tijdens het snijden.

Groet, Gerhard

Bedankt voor de info!

Ik ga komende weken mijzelf eens goed verdiepen in deze bouwwijze, ik hoop aankomende winter een dergelijk kist te kunnen gaan bouwen. Lijkt me leuk voor de ervaring!

Misschien een brutale vraag, maar zou het mogelijk zijn om jou kist te bouwen? Dus een librato? Weet ik in ieder geval zeker dat ie zou moeten kunnen vliegen en hoef ik me nog niet te verdiepen in de ontwerpfase, wat voor mij nog weer een stap verder is :-) (Als je je ontwerp niet van de hand wilt doen, even goede vrienden en daar heb ik begrip voor.)

En hoeveel vacuüm heb je eigenlijk nodig voor het goed bangen van vleugels?

Bedankt voor de info!

Ik ga komende weken mijzelf eens goed verdiepen in deze bouwwijze, ik hoop aankomende winter een dergelijk kist te kunnen gaan bouwen. Lijkt me leuk voor de ervaring!

Misschien een brutale vraag, maar zou het mogelijk zijn om jou kist te bouwen? Dus een librato? Weet ik in ieder geval zeker dat ie zou moeten kunnen vliegen en hoef ik me nog niet te verdiepen in de ontwerpfase, wat voor mij nog weer een stap verder is :-) (Als je je ontwerp niet van de hand wilt doen, even goede vrienden en daar heb ik begrip voor.)

En hoeveel vacuüm heb je eigenlijk nodig voor het goed bangen van vleugels?

Heb je een pb-tje gestuurd.

Aan alle mensen die ook een Librato willen.
De Librato tekening geef ik niet zomaar vrij. Hier heb ik uren en dagen werk in zitten, plus de nodige investeringen. Om er een te bouwen is geen probleem. Snij mallen en mylars heb ik tenslotte van deze kist.
Stuur me maar een pb-tje.

Groet, Gerhard

Ik heb de librato op de wasserkuppe dit jaar mogen vliegen en kan enkel zeggen
HIJ VLIEGT GEWELDIG
Hoe staat het met je volgend project Gerhard ?

Groet Stephan,

Ik heb de librato op de wasserkuppe dit jaar mogen vliegen en kan enkel zeggen
HIJ VLIEGT GEWELDIG
Hoe staat het met je volgend project Gerhard ?

Groet Stephan,

Dag Stephan,

Ben nu bezig met de DG600 vol glas, 3.6 m span.
Daarnaast loopt een project van een 2.5 m zwever.
Druk genoeg dus. ;)

Hoop je weer te zien op de Wasserkuppe.

Groet, Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
Complimenten

Ik heb vandaag je hele bouwverslag (weer eens en weer met plezier) gelezen.
Nogmaals complimenten met dit erg mooie en mooi gedocumenteerde project.

Ik ben bezig met een 1,5 meter vleugel + V-staart bij een bestaande romp en heb veel plezier van je draadje en natuurlijk ook de beschrijving van Loet Wakkerman.

Rick

De Librato tekening geef ik niet zomaar vrij. Hier heb ik uren en dagen werk in zitten, plus de nodige investeringen. Groet, Gerhard

Hallo Gerard,

Dit vind ik een vrij vreemde en voor mij onverklaarbare opstelling. Dat de top F3J en F3B wedstrijdvliegers hun profielen niet vrij geven vind ik nog net begrijpelijk maar eigenlijk ook weer niet. Uiteindelijk zijn we allemaal zover gekomen door o.a. onderlinge informatie uitwisseling.
Wanneer jij hier op het forum (de ultieme plek voor die uitwisseling van info) dan stelt dat je de tekening niet zo maar vrij geeft vraag ik mij toch wel af welk wereldschokkend geheim daar achter steekt:rolleyes:
Verder denk ik dat jij ook wel aardig rond gekeken hebt op het net hoe je zulke vleugels moet maken, (of heb jij Loet Wakkerman eerst om toestemming gevraagd om op zijn site te spieken soms?) en daar alle info gevonden, verzameld en toegepast hebt.
Vervolgens beschrijf je hier je bevindingen (hoewel ik nou dus vermoed dat jij maar een gedeelte beschreven hebt) en de rest is alleen voor jou....

Een vreemde opstelling als jij het mij vraagt :confused::confused:

Aan de andere kant mag hard werk ook wel enigszins beloond worden natuurlijk! Kijk, we moeten het leuk houden, en het moet dus niet om honderden euro's gaan, dan haak ik ook af, maar een kratje pils of een dikke fles wijn of iets in die orde van grootte lijkt mij voor zo veel werk in de hobbysfeer wel gerechtvaardigd!

---
- ----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Hallo Gerard,

Dit vind ik een vrij vreemde en voor mij onverklaarbare opstelling. Dat de top F3J en F3B wedstrijdvliegers hun profielen niet vrij geven vind ik nog net begrijpelijk maar eigenlijk ook weer niet. Uiteindelijk zijn we allemaal zover gekomen door o.a. onderlinge informatie uitwisseling.
Wanneer jij hier op het forum (de ultieme plek voor die uitwisseling van info) dan stelt dat je de tekening niet zo maar vrij geeft vraag ik mij toch wel af welk wereldschokkend geheim daar achter steekt:rolleyes:
Verder denk ik dat jij ook wel aardig rond gekeken hebt op het net hoe je zulke vleugels moet maken, (of heb jij Loet Wakkerman eerst om toestemming gevraagd om op zijn site te spieken soms?) en daar alle info gevonden, verzameld en toegepast hebt.
Vervolgens beschrijf je hier je bevindingen (hoewel ik nou dus vermoed dat jij maar een gedeelte beschreven hebt) en de rest is alleen voor jou....

Een vreemde opstelling als jij het mij vraagt :confused::confused:

Hallo arno888,
Gerard heeft niet het warm water uitgevonden met de librato, maar als dit toestel in productie zou gebracht worden zou het beslist een topper worden. Daarom begrijp ik Gerhard dat hij zomaar niet alles prijs geeft.Je zult zelf wat moeten gaan stelen met de ogen
ps: Ik weet om welke profielen het gaat maar er is ook een zwijgplicht hé.
Groetjes, en heel veel suc6 met de librato die je gaat nabouwen.

Hallo arno888,
Gerard heeft niet het warm water uitgevonden met de librato, maar als dit toestel in productie zou gebracht worden zou het beslist een topper worden. Daarom begrijp ik Gerhard dat hij zomaar niet alles prijs geeft.Je zult zelf wat moeten gaan stelen met de ogen
ps: Ik weet om welke profielen het gaat maar er is ook een zwijgplicht hé.
Groetjes, en heel veel suc6 met de librato die je gaat nabouwen.

Laat me ff voorop stellen dat ik geen Librato wil en ga nabouwen.......
Het is een meer principieel iets.........
Misschien verstandig om toch nog eens ff te lezen wat ik geschreven heb !
Het is tenminste HELEMAAL NIET mijn manier!!

:bye: Ik ben degene die mogelijkerwijs een Librato wil gaan bouwen (niet nabouwen)

Hallo arno888,
Gerard heeft niet het warm water uitgevonden met de librato, maar als dit toestel in productie zou gebracht worden zou het beslist een topper worden.
Gerhard heeft natuurlijk op zijn beurt weer het een en ander geleend van o.a. de SpacePro als ik het goed heb, dus commercieel uitbaten van deze kist zal ook wel niet zo een twee drie gaan. ;-)

Arno888 heeft een naar mijn mening zeer terecht standpunt, waar ik het volledig mee eens ben, echter kan ik het standpunt van Gerhard ook begrijpen, en wil ik hem graag iets geven in ruil voor het ter beschikking stellen van het ontwerp. Het is afhankelijk van wat Gerhard verstaat onder 'het niet zomaar vrijgeven van het ontwerp'. Ik kan natuurlijk ook helemaal zelf een ontwerp gaan maken maar ik ben ervan overtuigd dat daar uren, weken of maanden in gaan zitten voordat ik een ontwerp heb wat klopt, en dan nog weet je niet hoe het vliegt! De Librato is inmiddels een bewezen ontwerp! Dat is an zich wel wat waard toch?

Verder is dit eigenlijk een discussie die weer een apart topic waard is ;-) Laten we het hier verder hebben over de prachtige Librato!

Laatst bewerkt:
Arno888 heeft een naar mijn mening zeer terecht standpunt, waar ik het volledig mee eens ben, echter kan ik het standpunt van Gerhard ook begrijpen, en wil ik hem graag iets geven in ruil voor het ter beschikking stellen van het ontwerp.

Je wilt niet toevallig de 31 nabouwen?? Je krijgt er, buiten alle info een kratje pils bij (of een flesje wijn al naar gelang je voorkeur) :rolleyes::rolleyes:

Back