Liebherr 954 schaal 1:10

hallo zeg
wauwww das mooi zeg,
ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien,
en piet,niet kwijlen,hahahahhaha
mvg markioo


Hallo Marco,

Ja Marko, dat ziet er goed uit.

Zo zal ik de kettingaandrijving met sprokketwiel ook gaan maken voor de Caterpillar 385 CL, allen zijn de afmetingen kleiner, 1:14, namelijk de sprokketwiel wordt bij mij 65mm.
 
vandaag de aandrijving gefreesd. was wel spannend, want ik had maar twee wielen gedraaid, kon dus geen fouten maken
full


het wiel is 90mm rond. Nu is ook het kettingwiel goed te zien

groet
Stef


Hallo Stef,

Dat ziet er SUPER uit, heel mooi gemaakt, petje af hoor !!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,

Zeg Piet, heb jij misschien foto's van die cat 385 onderwagen. Want die tracks kan je breder maken toch? Ik zou wel eens willen bekijken hoe dat zit.

Gisteravond voor iemand het sprocket van een volvo 240 gedemonteerd. Ding was helemaal in de soep gelopen. Zo sta je met een wiel van 90mm in je handen en een paar uur later pak je hetzelfde wiel schaal 1:1 uit een kraan. Scale me up Scotty!

Stef
 
Okey, klopt het dat Caterpillar de uitvinder is van tracks? En is het ook zo dat afmetingen worden opgegeven in inches steek van een schakel?

Hoe zit dat precies? :p
 
Goedemorgen deze kerstdag,
Helaas kan er niet geklust worden vanwegen familie verplichtingen. Gelukkig komen ze deze kan op zodat ik nog af en toe kan vluchten.

Hier nog wat vorderingen van de Liebherr 954 rups

Een foto van het op de kop liggende onderwagen.
full


en een foto van de andere zijde
full


en een foto van de vertragingskast
full


en een foto van het tandwielstel.
full


Op "mijn foto's" zijn er nog meer te zien.

Op de volgende foto is de complete aandrijving te zien. Links achter is de 24 volt motor te zien. Die drijft met een tandwiel een vertraging aan. Aan het eind van de vertraging zit een kettingwiel die via een ketting naar het sprocket loopt. Je kan zien (eigenlijk dus niet) dat de keting vanaf buitenzijde nauwelijks zichtbaar is. We hopen dat dit gaat werken. Je moet altijd nog maar zien hoe dit gaat gedragen in het zand en prut zeg maar.
De hele vertraging is in een behuizing gelagerd met kogellagers. Deze behuizing wordt dan in het rupsframe geschoven totdat het eerste tandwiel van de vertraging tegen het motortandwiel aangedrukt zit.

Dit systeem wil ik ook toepassen op de schaal 1:16. Alleen zal de motor dan vast zitten aan de vertraging. En dan zal dus motor en al in het rupsframe geschoven worden. (hoop dat het past)
Op dit moment al bezig met maattekeningen van de schaal 1:16

Groet Stef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit.
Ik ben alleen benieuw of de aandrijving goed werkt als je door de prut rijdt.
De aandrijfketting trekt alle troep naar binnen toe, als hij al niet eerder vastloopt door een steentje o.i.d. Mijn ervaring met zand en zo is dat dit echt overal komt en je alles potdicht moet maken, anders gaat het mis. Maar verders mooi werk hoor.
 
Hier nog een foto van de onderrollen. Ik maak ze per paar, en zaag ze later door. Straks worden ze per 10 stuks tegelijk gefreesd.
Er ontbreken nog bronzen busjes. Die moeten nog gemaakt worden,
full


Stef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,

Zeg Piet, heb jij misschien foto's van die cat 385 onderwagen. Want die tracks kan je breder maken toch? Ik zou wel eens willen bekijken hoe dat zit.

Gisteravond voor iemand het sprocket van een volvo 240 gedemonteerd. Ding was helemaal in de soep gelopen. Zo sta je met een wiel van 90mm in je handen en een paar uur later pak je hetzelfde wiel schaal 1:1 uit een kraan. Scale me up Scotty!

Stef


Hallo Stef,

Een beetje verlate reactie !!

Ik heb helaas geen bouwtekening van de uitschuifbare tracks van de Caterpillar 385 CL
De Caterpillar 385 CL rupskraan van mijn schoonzoon heeft geen uitschuifbare tracks, die heeft hij voor zijn werk niet nodig, dus heeft hij deze optie niet besteld op zijn rupskraan.

Trouwens wat de tekeningen betreft is Pon heel moeilijk met het geven van informatie.
Bovendien mag je het serviceboek, die bij de kraan geleverd is niet kopiëren, want daar rust een embargo van Caterpillar op !!
Mijn schoonzoon wil ze ook niet aan mij afgeven om te kopiëren, ik mag ze wel inzien en de maten opnemen, maar daar houd het dan ook mee op !!
Moeilijke man hoor, die schoonzoon !!
 
Hallo Stef,

Trouwens wat de tekeningen betreft is Pon heel moeilijk met het geven van informatie.
Bovendien mag je het serviceboek, die bij de kraan geleverd is niet kopiëren, want daar rust een embargo van Caterpillar op !!
Mijn schoonzoon wil ze ook niet aan mij afgeven om te kopiëren, ik mag ze wel inzien en de maten opnemen, maar daar houd het dan ook mee op !!
Moeilijke man hoor, die schoonzoon !!

En dan toch maar blijven bouwen voor zo'n moeilijke man?:confused:
Dan boft ie maar met zo'n goede schoonvader:rolleyes::rolleyes:
 
Goedemorgen deze kerstdag,
Helaas kan er niet geklust worden vanwegen familie verplichtingen. Gelukkig komen ze deze kan op zodat ik nog af en toe kan vluchten.

Hier nog wat vorderingen van de Liebherr 954 rups

Een foto van het op de kop liggende onderwagen.
full


en een foto van de andere zijde
full


en een foto van de vertragingskast
full


en een foto van het tandwielstel.
full


Op "mijn foto's" zijn er nog meer te zien.

Op de volgende foto is de complete aandrijving te zien. Links achter is de 24 volt motor te zien. Die drijft met een tandwiel een vertraging aan. Aan het eind van de vertraging zit een kettingwiel die via een ketting naar het sprocket loopt. Je kan zien (eigenlijk dus niet) dat de keting vanaf buitenzijde nauwelijks zichtbaar is. We hopen dat dit gaat werken. Je moet altijd nog maar zien hoe dit gaat gedragen in het zand en prut zeg maar.
De hele vertraging is in een behuizing gelagerd met kogellagers. Deze behuizing wordt dan in het rupsframe geschoven totdat het eerste tandwiel van de vertraging tegen het motortandwiel aangedrukt zit.

Dit systeem wil ik ook toepassen op de schaal 1:16. Alleen zal de motor dan vast zitten aan de vertraging. En dan zal dus motor en al in het rupsframe geschoven worden. (hoop dat het past)
Op dit moment al bezig met maattekeningen van de schaal 1:16

Groet Stef


Hallo Stef,

Een knap stukje vak modelbouwwerk, echt Super hoor, grote klasse !!!

TIP :
Het is maar een tip hé, je hoeft hier natuurlijk niets mee te doen hé !!
Als ik jou advies mag geven, zou ik de rupskranen die je in serie gaat bouwen niet in de schaal 1:16 bouwen, want dit is een schaal die langzamerhand gaat verdwijnen.
Er is meer vraag naar de schaal 1:14
Robbe bouwde nog in de schaal 1:16, maar is nu ook over naar de schaal 1:14.5
Als ik jou was zou ik op een schaal 1:14 gaan bouwen, dan kan je alle schalen die er nu zijn bedienen !

Hieronder even een lijstje van de merken met de schalen :

Tamiya : op de doos staat 1:14, maar is 1:12.8
Scale Art : 1:14.5
De nieuwe Robbe modellen 1:14,5
Wedico saat op de doos 1:16 , maar is 1:14.8
Bruder staat op de doos 1:16, maar is 1 :15

De meeste Modelkranenbouwers bouwen allemaal in de de maat 1:14, zeker in Duitsland !!

Succes met de verdere bouw van de onderwagen van de Liebherr 574 en Succes met het ontwerpen van nieuwe Rupskranen !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stef,

Een knap stukje vak modelbouwwerk, echt Super hoor, grote klasse !!!

TIP :
Het is maar een tip hé, je hoeft hier natuurlijk niets mee te doen hé !!
Als ik jou advies mag geven, zou ik de rupskranen die je in serie gaat bouwen niet in de schaal 1:16 bouwen, want dit is een schaal die langzamerhand gaat verdwijnen.
Er is meer vraag naar de schaal 1:14
Robbe bouwde nog in de schaal 1:16, maar is nu ook over naar de schaal 1:14.5
Als ik jou was zou ik op een schaal 1:14 gaan bouwen, dan kan je alle schalen die er nu zijn bedienen !

Hieronder even een lijstje van de merken met de schalen :

Tamiya : op de doos staat 1:14, maar is 1:12.8
Scale Art : 1:14.5
De nieuwe Robbe modellen 1:14,5
Wedico saat op de doos 1:16 , maar is 1:14.8
Bruder staat op de doos 1:16, maar is 1 :15

De meeste Modelkranenbouwers bouwen allemaal in de de maat 1:14, zeker in Duitsland !!

Succes met de verdere bouw van de onderwagen van de Liebherr 574 en Succes met het ontwerpen van nieuwe Rupskranen !!

1:14 of 1:16, tja. van een afstand zie je geen verschil.
je kan bijv makkelijk een Tamiya oplegger achter een Wedico trekker hangen en steekt ongeveer aan beide kanten 0,5CM uit, in totaal dus 1CM.

van een afstand.

No problem!
 
1:14 of 1:16, tja. van een afstand zie je geen verschil.
je kan bijv makkelijk een Tamiya oplegger achter een Wedico trekker hangen en steekt ongeveer aan beide kanten 0,5CM uit, in totaal dus 1CM.

van een afstand.

No problem!


Hallo Mark,

Tja, een Tamiya trailer achter Wedico trekker is geen probleem, maar achter een Robbe trekker is toch al minder mooi en andersom een Robbe trailer achter een Tamiya trekker is geen fraai gezicht vind ik zelf, maar dat is mijn mening hé !!
 
Over Robbe weet ik het niet, die hebben we niet hier.

Tja, en niet alles staat perfect maar de een gaat dieper op de schaal in als andere.
(niks persoonlijk voor als iemand zich aangesproken voelt, Ik wil iedereen natuurlijk te vriend houden)
 
Hier nog een foto van de onderrollen. Ik maak ze per paar, en zaag ze later door. Straks worden ze per 10 stuks tegelijk gefreesd.
Er ontbreken nog bronzen busjes. Die moeten nog gemaakt worden,
full


Stef

Stef

Sandor hier :-)

had je mijn email nog gehad?
ik heb het programma aan de praat voor de Emco.
nu kun je zonder problemen , ontvangen en sturen.
scheelt waanzinning veel in het programmeren..
heb er al veel plezier van
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Sandor,

ik wist niet dat je deze tak van sport ook bekeek. Ja, je mail stond in de spam. Heb het gisteravond op de laptop gezet, en ga het zo uit proberen. Had nog een kabeltje liggen.

prettige kerstdagnr 2 nog.

stef
 
Hallo Stefan,

Bij de Originele Caterpillar 385 CL (1:1) zit ook een kettingaandrijving, die izo gecontrueerd dat deze echt stof en waterdicht is, dit werkt probleemloos, dus verwacht ik dat Stef er ook een (spatwater)dichte kast omheen zet !!!

Alle graafmachines hebben toch een planetaire vertraging in de naaf zitten met daaraan een hydromotor? Ik heb ze nog nooit met een ketting gezien. Lijkt me niet zo sterk als een planeet reductor.
 
Klopt, vroeger hadden ze wel een kettingaandrijving.
En die planetaier vertraging wil ook nog wel eens stuks gaan hoor. Vorige week heb ik nog bij iemand deze vertraging van een 1:1 losgetrokken. Met name de tandwielen willen nog wel eens stukken uitbreken. Deze geharde uitgebroken stukken komen dan als maalstenen tusen de tandwielen te zitten en vermoeren zo het hele systeem.

Stef
 
Klopt, vroeger hadden ze wel een kettingaandrijving.
En die planetaier vertraging wil ook nog wel eens stuks gaan hoor. Vorige week heb ik nog bij iemand deze vertraging van een 1:1 losgetrokken. Met name de tandwielen willen nog wel eens stukken uitbreken. Deze geharde uitgebroken stukken komen dan als maalstenen tusen de tandwielen te zitten en vermoeren zo het hele systeem.

Stef
inderdaad en het is een kostelijke zaak als dit stuk is
en zekers als de hydro motor eraan gaat
 
Back
Top