Liebherr 954 schaal 1:10

Discussie in 'Model truckers' gestart door stef.barneveld, 16 dec 2008.

  1. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Nog even een laatste foto.

    [​IMG]

    Stef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    zal ik het dan maar schrijven stef

    je bent een vakman:p:p;)

    mvg bertus
     
  3. henkv8

    henkv8

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    205
    Topper hoor, kan niet anders zeggen dan dat dit ook vakwerk is.

    Groet henk.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stef,

    Nou, dat ziet er heel goed uit zeg !!!

    Een hele mooie onderwagen geworden, echt TOP !!!!

    Ik ben echt benieuwd naar het geheel, samen met de bovenwagen !!!
     
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Stef,

    Mooi gemaakt hoor, lijkt me een hele klus om alle schakels te frezen, of doe je dit CNC.

    Ik heb wel een opmerking. Is de vertanding in het tandwiel niet een beetje te klein.
    Ik bedoel dat de tandholtes te precies om de pennen vallen. Ik heb hier zelf veel problemen mee gehad dat door klei aankoeken in de tandholtes de steek van de ketting dan niet meer klopt, en deze steeds over de tanden heen loopt. Mij nieuwe heb ik de tand holtes 1mm groter dan de ketting rollen. Ik heb ook rollen om de ketting gemaakt.
    Dit slijt minder omdat ze tan beter afrollen en de tanden zijn dan wat groter dus minder vuil gevoelig. De ketting had van orgieel uit 4mm pennen, hier heb ik buisjes van 6x1mm omheen gezet. De tandholtes heb ik 7mm geboord (daarna het ketting wiel afgedraait zodat de gaten open worden)
     
  6. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo Stephan,

    De gaten in het wiel heb ik gefreest op 0,5 mm groter dan de stalen pen. Deze onderwagen heeft nog geen busjes tussen de schakels. Dat ga ik nu wel maken. De busjes worden dan inderdaad ook 6mm rond.
    De gefreesde openingen in het wiel frees ik cnc en daardoor kan ik een mooie aan en uitloop maken. Een echt model heeft onderin het gat de juiste afronding van de pen, en heeft ook een schuine in en uitloop.
    Ik moet je zeggen dat ik geen kleitest gedaan heb. Daar had ik geen tijd meer voor. Arnold, die zelf de bovenwagen bouwt, stond een uur na mijn telefoontje op de stoep om hem op te halen.
    De rups weegt 2,5 kg, en staat redelijk onder veerspanning. De prut die dus tussen de kettingpen en de sprocketopening komt wordt er wel met kracht uitgedrukt.
    In het zand en zwarte grond werkt het echter goed. Het volgende wiel is ook iets beter in verhouding dan deze, de gaten zijn wat grofer en zitten iets dichter opelkaar.
    Ook de aandrijving wordt iets anders. Ik ga het zo maken dat de motorketting verdwijnt, en de motoren in het rupsframe komen te liggen.
    Ook maak ik het zo dat je er mee onder water kan rijden.

    De platen frees ik cnc. En ben nog steeds zoekende naar goede manieren.
    De 1:16 platen maakte ik aan elkaar, dus ketting en plaat uit een stuk.
    Denk dat ik daar vanaf stap. (heb er nog wel 700 liggen die af moeten)
    Ben nu bezig met 2 goede mallen waar ik in 1 keer 60 schakels mee frees.
    Als de ene mal gefreesd wordt kan ik de andere mal schakels wisselen.
    Ben tevens bezig om een grotere freesbank van een andere, modernere besturing te voorzien om daar dan 240 schakels op te kunnen bewerken.

    Daarnaast zit ik ook nog af en toe op een kraan of shovel.

    Stef
     
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Omdat ik nog steeds geen verdeel schijf heb doe ik de verdeling om de draaibank uitzetten (centerpons in de beitelhouder). Deze dan boren en na het op maat draaien de gaten naar buiten uitfrezen zodat de ketting mooi afrolt.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Heeee, Profi Modelbouwer, wat lees ik !!!, nog geen verdeelkop op je freesbank ????

    Hmmm, dat wordt dan wel tijd hoor !!! :cool: :cool: :rolling::rolling:
     
  9. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hou je verdeelkop :D



    Stef
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland


    Ja baas !!!
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Piet bedoelde mij Stef.

    Tja, ik mis hem eigenlijk niet. Op mijn werk heb ik er wel een die ik evt. kan gebruiken.
    Af entoe moet je een beetje creatief zijn.
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Stef,
    En al handel in het modelbouw spul, of valt het toch wel tegen.
    Ik zag in Bemmel dat de ketting wel erg snel breekt. Dit verbaast me eerlijk gezegt ook niet, omdat er wel erg weinig vlees om de ogen van de pennen zit. Ik zou de ketting zelf uit 10x5mm op zijn kant maken. De gaten 4mm en 5mm, en dan heb je nog 2,5mm materiaal rond de ogen zitten. In het 5mm gat pers je een messing buisje (5x0,45) welke zo breed is dat deze gelijk in het tweede deel van de schakel valt zodat de schakels beter in een lijn blijven en je hebt een veel breder schanierpunt waar ook minder snel vuil bij kan komen. Het is maar een idee.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    misschien is dit systeem een idee kwam het op een site tegen van een andere member hier.

    [​IMG]
     
  14. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verhip die foto ken ik.

    Groetjes

    Jeroen
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Lijkt wel erg veel op dat Leimbach spul. Ik ben er niet zo weg van om de schanierpunten van de ketting in een stukje plaat te maken, dit lubbert zo uit. Die van mij (Damitz) schanieren over een breede van 12mm, dat is dus 6x zo breed als de schakels uit 1mm plaat gemaakt zouden zijn.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Hebben julie al eens gekeken bij Scale-Art, die maakt ook rupsplaten !
    Euh, alleen een beetje duur, 9,= Euro per rupsplaat !!
    Maar het zijn wel hele mooie rupsplaten vind ik zelf, maar ook mooi zwaar uitgevoerd met grote openingen in de rupsplaten om het zand tussen de kettingen te lossen.

    Zie onderstaande foto's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2009
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,
    Hallo Stef,


    Ik denk dat de oorzaak van hetbreken van de kettingen van Stef twee oorzaken heeft.

    Ten eerste is de ketting te licht uitgevoerd !
    Naar mijn inziens moeten er zwaradere pennen en bussen in, maar ook meer body op de schakels komen !!
    Ten tweede, tevens volgens mij het grootste probleem !!!
    Stef heeft elke schakel uit 2 delen gemaakt en samengesteld tot 1 schakel,waardoor er een ketting ontstaat, i.p.v van elke schakel uit één stuk te maken.
    Wat mij opviel in Bemmel bij het bekijken van de ketting, dat de schakels onderling niet evenwijdig waren samengebouwd tot 1 schakel op de rupsplaten, waardoor de sprocket een beetje gaat zoeken in de ketting en daardaar scheef gaat lopen, waardoor de ketting van de rollenwagen afloopt, maar doordat deze strak staat gespannen breekt de ketting, omdat de sprocket boven op een schakel gaat lopen !!!
    Zeker bij het schranken en rijden is dit volgens mij het grootste probleem !!

    Als mijn bovenstaande verhaal niet klopt, dan hoor ik dit graag !!!
     
  18. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo allemaal,

    Deze week op een schaal 1:1 aan het werk. Dus even geen werkplaats.
    Even wat uitleg,
    De kraan van Arnold had voorheen andere schakels. Deze schakels waren los van de platen en met M2 bouten samengebouwd tot een plaat. De schakels waren 6mm hoog met een pen van 3mm. Dit ging goed totdat We erachter kwamen dat de boutjes M2 kromtrokken en uit de ketting kwamen zetten als de het sprocket voor een verhoging stond. Je krijgt dan net als in het echt dat alle kracht op de voorste plaat komt, de kraan rust dan op 1 plaat aan de voorzijde en een paar aan de achterkant. De rest hangt vrij. Denk hierbij aan het oprijden van een drempel of draglinschot.

    Ik heb voor Arnold toen platen en ketting uit een stuk gefreesd waarbij de kettinghoogte uitkwam op 5,5 mm. Achteraf te laag, maar daar denk je niet aan als je materiaal hebt liggen en je het spul vlot wilt afleveren. De pennen bleven 3 mm. Omdat de pennen geperst in het gat zitten zijn de gaten van de buitenste kettingschalm op 2,98 mm geruimd. Dit geeft samen met de 5,5 mm hoogte veel spanning op het gat. De pennen bleken na meting ook 3,01mm. De gaten die uitgescheurd zijn zijn ook de gaten waar de pen in vastgeperst zat.
    Tevens is het vermogen van de aandrijving van de kraan van Arnold in verhouding veel te groot. Allemaal geen excuus, maar wel een goede leergang.

    Ik sprak deze week een oude draglinemachinist die vroeger in de polder dezelfde problemen met kettingschakels hadden.

    De rupsen blijven in ontwikkeling tot ik iets goeds heb. De aanhouder wint zeg ik maar. Voor platen 1:16 wordt de ketting 6mm hoog (gelijk aan de echte hoogte)

    De platen van Scale-art zijn inderdaad heel mooi. Ik heb ze gezien op de beurs in Dortmund. Alleen vindt ik het jammer van het grote gat in het midden. Is volgens mij ook niet nodig om het zand uit te persen. Het meeste probleem met zand ondervindt je tijdens het weer vlaklopen van twee platen waarbij er zand tussen de twee terugscharnierende platen geperst wordt.

    Groet Stef
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2009
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stef,

    Het grote gat in de platen is door Scale-Art bewust gemaakt, om het zand tussen de kettingschakels te lossen/af te voeren !!
    Kijk maar eens even bij een Caterpillar kraan 1:1 , die heeft ook grotere gaten in de rupsplaten dan de andere merken.
    In verhouding niet zo groot als Scale-Art dit heeft, maar toch !

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien moet jij dit ook overwegen om iets grotere gaten in de platen te maken, waardoor het zand beter lost, want er komt best veel druk op de kettingen in het zand.

    Ik ben benieuwd of het jou gaat lukken om een goede ketting met rupsplaten te kunnen maken voor een redelijke prijs !!
    Want ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent.

    Succes met de verdere ontwikeling van de onderwagen met rupskettingen !!

    Tja, de rupskraan van Arnhold is wel een "beer" van een kraan zeg, heel veel kracht, misschien iets te veel kracht !!

    P.S.
    Wat mij in Bemmel opviel :

    Zijn de tanden van de sprockets niet een beetje te laag, hierdoor loopt de sprockets redelijk snel boven op de ketting, waardoor de kans op breken van de ketting er groot is !
    Als de body van de schakels hoger wordt en de pennen en bussen dikker worden kunnen de tanden op de sprockets ook diieper worden !!
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2009
  20. Spidioot

    Spidioot Guest

    Goeiedag allemaal,
    ben net nieuw op dit forum,
    ik ben alle lange tijd op zoek naar een bouw tekening van een graafmachine, ben al lange tijd van plan om er zelf een te bouwen heb alleen geen idee hoe te beginnen,
    Iemand suggesties??
     

Deel Deze Pagina