Hallo allemaal,
Hier dan de laatste update van 2024 over de Liebherr en ga er maar rustig voor zitten want het is nogal een verhaal.
Ik ben begonnen met het aframe detailleren en afbouwen wat betreft het messing werk. Als dit dalijk klaar is wil ik eerst het aframe schoonstralen voor ik de geprinte details erop ga plakken.
Hier ben ik aardig ver mee gevorderd en de to do list wordt gelukkig snel kleiner. Zo moet nog een zuiger voor de boomstopper gemaakt worden, er moeten nog hijsogen op komen, de boomstoppers moeten afgemaakt worden zodat deze geborgd kunnen worden voor transport en nog wat klein rommel en afrond werk wat ik vergeet. Maar genoeg gepraat tijd voor de foto's:
Eerst maar is een overzicht van de voorkant van het frame waar de bovenste 2 spijltjes erin zijn gesoldeerd en de 4 plaatjes bij het tussenstuk.
Ook zitten hier de houders van de boomstoppers er al op wat een leuke uitdaging was maar wat goed gelukt is.
Hier een close up van de houders van de boomstoppers.
En hier het begin van 2 houders die zorgen dat het aframe vlak ligt tijdens transport.
Midden eruit gefreesd.
Afgezaagd ziet het er dan zo uit. Ik had dit eerst uit plaatmateriaal getekend maar dit wat zoon hel om in elkaar te krijgen en daarna nog aan het aframe te solderen dat ik het toch maar uit een stuk heb gefreesd.
En op een been kan je niet lopen dus ook de 2e gemaakt.
Nog de nodige details toegevoegd zoals de draadvanger deze vangt de afspandraad op die blijft hangen tijdens het bedrijf.
Tijdens het opbouwen wordt deze draad gebruikt om de giek horizontaal te houden als het schijvennest in/uitgeschoren wordt.
Ook onderaan de nodige details toegevoegd. Het hoekprofiel aan de linkerkant is een steun om de boomstopper aan vast te zetten tijdens transport. Een steun naar rechts toe is waar de schor van de boomstopper aan vast staat tijdens het bedrijf. En daarnaast zit de steun voor het bordes die ik er later op lijm na dat het aframe gestraald is.
En daarna verder gegaan aan de schorren die het aframe uit elkaar houden tijdens montage van het aframe op de kraan en ook de krachten van de boomstoppers opvangen.
En daarna pennen gedraaid voor de verbinding van deze stangen.