Liebherr hc-l 355

Hallo allemaal,

Het project leeft nogsteeds hoor! Na een flinke zomerstop de draad weer opgepakt. Een uitgebreide update blijf ik jullie nog even verschuldigd maar hier alvast een probeersel voor de boomstopper.

20241117_165949.jpg


Nog even los in elkaar maar daar wordt aan gewerkt.

Tot de volgende uitgebreide update!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De kerstvakantie is ook hier begonnen en dat betekend nog wat meer modelbouw tijd! Weer lekker met details aan het prutsen en dat brengt het model toch wat meer tot leven. Ik zal van de week wat tijd nemen voor het uitgebreide verslag maar hier nog vast een vooruitblik:

20241222_203124.jpg


Mocht het niet meer lukken voor kerst alvast allemaal hele fijne dagen. Geniet van de mooie momenten en geniet.

Mvg Mitchell
 
dat ziet er weer netjes uit , en natuurlijk veel belovend als het helemaal klaar is.
Geniet ervan tijdens je vakantie, maar ook die andere dingen niet vergeten tijdens de Kerst periode.
 
Hallo allemaal,

Hier dan de laatste update van 2024 over de Liebherr en ga er maar rustig voor zitten want het is nogal een verhaal.

Ik ben begonnen met het aframe detailleren en afbouwen wat betreft het messing werk. Als dit dalijk klaar is wil ik eerst het aframe schoonstralen voor ik de geprinte details erop ga plakken.
Hier ben ik aardig ver mee gevorderd en de to do list wordt gelukkig snel kleiner. Zo moet nog een zuiger voor de boomstopper gemaakt worden, er moeten nog hijsogen op komen, de boomstoppers moeten afgemaakt worden zodat deze geborgd kunnen worden voor transport en nog wat klein rommel en afrond werk wat ik vergeet. Maar genoeg gepraat tijd voor de foto's:

20241110_171619.jpg


Eerst maar is een overzicht van de voorkant van het frame waar de bovenste 2 spijltjes erin zijn gesoldeerd en de 4 plaatjes bij het tussenstuk.
Ook zitten hier de houders van de boomstoppers er al op wat een leuke uitdaging was maar wat goed gelukt is.

20241110_140900.jpg


Hier een close up van de houders van de boomstoppers.

20241130_114655.jpg


En hier het begin van 2 houders die zorgen dat het aframe vlak ligt tijdens transport.

20241130_120404.jpg


Midden eruit gefreesd.

20241130_140757.jpg


Afgezaagd ziet het er dan zo uit. Ik had dit eerst uit plaatmateriaal getekend maar dit wat zoon hel om in elkaar te krijgen en daarna nog aan het aframe te solderen dat ik het toch maar uit een stuk heb gefreesd.

20241130_153936.jpg


En op een been kan je niet lopen dus ook de 2e gemaakt.

IMG-20241117-WA0001.jpeg


Nog de nodige details toegevoegd zoals de draadvanger deze vangt de afspandraad op die blijft hangen tijdens het bedrijf.
Tijdens het opbouwen wordt deze draad gebruikt om de giek horizontaal te houden als het schijvennest in/uitgeschoren wordt.

20241201_114431.jpg


Ook onderaan de nodige details toegevoegd. Het hoekprofiel aan de linkerkant is een steun om de boomstopper aan vast te zetten tijdens transport. Een steun naar rechts toe is waar de schor van de boomstopper aan vast staat tijdens het bedrijf. En daarnaast zit de steun voor het bordes die ik er later op lijm na dat het aframe gestraald is.

20241222_161741.jpg


En daarna verder gegaan aan de schorren die het aframe uit elkaar houden tijdens montage van het aframe op de kraan en ook de krachten van de boomstoppers opvangen.

IMG-20241201-WA0006.jpeg


En daarna pennen gedraaid voor de verbinding van deze stangen.
 
En na het frame begonnen met de schoren zoals hierboven beschreven.

20241222_175606.jpg


Hier te de 4 schoren te zien net zoals de echte met linkse en rechtse draad zodat als je aan de schoren draait ze echt verstellen.

20241201_101753.jpg


En ingeklapt moet dat er zo een beetje uit gaan zien. Hier alleen nog zonder de borgpennen van de schoren daarom ligt het een beetje raar.

20241222_203124.jpg


En hier de foto die ik al liet zien met alle borgpennen erin zodat alles netjes vast zit en gebord zoals de echte.

20241222_203107.jpg


En compleet ziet dat er dan zo uit.

IMG_1201.JPG


Mooi vrachtje zo op de trailer. Helaas is de kraan 1:16 dus op een tamiya valt het wat klein uit maar dat is helaas niet anders.

20241222_203933.jpg


Maar het is natuurlijk niet bedoeld als lading maar voor de kraan! Zo ziet het eruit na het uitvouwen klaar om op de kraan te monteren.

20241201_101442.jpg


En hier dan gemonteerd op de kraan toen ik nog bezig was met de schoren vandaar dat er maar 1 tussen zit en met een boor omdat ik nog geen pennen had.

20241222_204239.jpg


En hier dan compleet met alle pennen en splitpennen en ook het eerste proefprintje van het ballast hier later meer over.
 
En van de schoren gaan we naar de boomstoppers. Eigenlijk hele grote veren die zorgen dat de giek niet achterover kan slaan en die ook zorgen dat als de giek stijl omhoog staat deze weer voorover geduwd wordt als het waren.

20241013_135515.jpg


Begonnen met de proefversie dit is de buitenkant van de eerste.

20241117_121608.jpg


Daarna de oren uitfrezen.

20241117_165949.jpg


En deze had ik ook al laten zien de boomstopper op het aframe passen om te kijken hoe het staat.

20241120_172520.jpg


Daarna de 2 flenzen gemaakt die zorgen dat dalijk de zuiger er niet uit kan.

20241123_100907.jpg


En met de ruwe versie van de zuiger krijg je dit.

20241123_131123.jpg


En de boomstopper in elkaar gezet de flens zit nog met de verkeerde 1,2mm moeren dit is ondertussen al opgelost.

20241222_124430.jpg


En even testen op het aframe.

20241228_135547.jpg


En na het testen van de eerste begonnen aan de 2e.

20241229_104626.jpg


Daarna de bevestiging aan het aframe aangepakt. Op tekening had ik hier 2 losse buisjes van gemaakt van 3mm hoog met een gat van 2mm en dit wilde ik op de boomstopper lijmen.
Dit was behoorlijk lastig omdat het te klein werd en om dat netjes te krijgen dus heb ik er maar een compleet buisje in gelijmd en heb daarna het midden weggezaagd en vlak gevijld.

20241229_134531.jpg


Hier het buisje met de borgpen te zien met m2 stelschroeven om te borgen.
De foto's van de bijna complete boomstoppers op het aframe komen dalijk bij de overzichtsfoto's.
 
En van de boomstoppers gaan we naar het laatste grote onderdeel van het aframe de trap.

20241109_175208.jpg


Al eerder had ik de kleine trap al in elkaar gezet die in het aframe schuift.

20241223_172620.jpg


Nadat de bestelling van onze oosterburen binnen kwam verder kunnen gaan met de trap. Hier het u profiel op maat gemaakt en gaten geboord om op het aframe te kunnen bevestigen.

20241223_172714.jpg


2 steuntjes gefreesd om de trap op maat te houden.

20241223_172727.jpg


kleine ladder passen of de maat klopt.

20241223_191841.jpg


Hier de eerste traptredes gesoldeerd en de kleine trap gemonteerd.

20241223_191910.jpg


En uitschuiven kan hij ook nog.

20241224_135653.jpg


Aangezien de zijkanten van de trap gesneden zijn en dit te warm is geworden is deze behoorlijk krom getrokken. Om dit een beetje te kunnen richten de uithouders aan het aframe geschroefd.

20241224_153602.jpg


En daarna de trap gesoldeerd op de uithouders en zorgen dat het weer een beetje recht kwam.

20241225_115120.jpg


Proefprint van de kooi om de trap heen.

20241229_091158.jpg


En daarna de kooi in elkaar gelijmd krijg je dit. Nog niet geheel tevreden misschien dat ik het ooit is opnieuw print maar dat zie ik nog wel even.
 
En dan echt bij de laatste aangekomen, De overzichtsfoto's en al zeg ik het zelf het begint wel echt te leven met alle details die nu op zijn plek zitten en er moeten er nogal wat bijkomen.

20241229_122238.jpg



20241229_122455.jpg



ltm1250ltm1060 434.jpg



20241229_124655.jpg



20241229_150359.jpg



20241229_151358.jpg


En zo staat de kraan er op het moment bij. De 2e zuiger van de boomstopper zit al in de draaibank dus hier ga ik morgen weer mee verder dus die zal snel volgen. Als dat klaar is nog wat puntjes op de i zetten van het aframe en dan ga ik verder met de contragiek. En zo begint het opeens al aardig wat te lijken en begint het einde toch stiekem wel een klein beetje in zicht te komen.

Verder wil ik iedereen alvast het beste voor 2025 wensen en dat iedereen maar weer in goede gezondheid in Ede mag verschijnen. De inschrijving is de deur al uit dus ook volgend jaar is de kraan te bewonderen met nog veel meer details dan nu.

Mvg Mitchell
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn weer prachtige details Mitchell, weer een plezier om je verslag en de foto's te bekijken, het word wel een unieke kraan om er mee in Ede te staan.
Groet Leo.
 
Prachtig gemaakt Mitchell ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Veel mooie details...:thumbsup:
Ziet er net echt uit.

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo allemaal,

Alweer aardig onderweg met de voorbereidingen voor ede en de details een beetje uitwerken van de Liebherr. De echte schijven hebben de spijlen onder een hoek zitten en dit had ik in de geprinte versie die ik nu gebruikte nog niet toegevoegd. Nu deze van het aframe en het schijvennest vervangen voor de juiste vorm schijven. Alleen de schijven in de kop moet ik nog aanpassen maar de giek komt later ik wil eerst de bovenbouw verder afwerken. Verder ook details gemaakt zoals de bevestiging van de draden aan het hijsblok en aan het aframe. Ook heb ik wat hijsgereedschap afgemaakt zoals de werkbak en een modulaire evenaar ontwikkeld en gestest. Tijd voor de foto's:

20250101_115926.jpg


De drie schijven van het aframe voorzien van de schuine spijlen.

20250208_100112.jpg


En op het aframe gemonteerd net als de grote ringen die tussen de schijven inzitten. Aan de zijkant horen ook nog van deze ringen maar deze lijm ik pas na het stralen.

20250126_133230.jpg


De bevestiging van de draden zodat ze makkelijker te monteren zijn aan het aframe en aan het hijsblok.

20250126_154143.jpg


En gemonteerd in het hijsblok ziet dat er dan zo uit.

20250112_124504.jpg


De puntjes op de i van de werkbak. Hijsvoorziening gemaakt en de ketting eraan gemaakt.

20250119_123424.jpg


En hier de Liebherr maar is gebruikt als testkraan. Hier hangt er een goede 17.5 kg aan de geprinte evenaar. Verder wilde ik niet gaan met de kraan en de evenaar begon ook al sporen te vertonen van overbelasting.

20250119_124419.jpg


Wel nog een test uitgevoerd hoe sterk de liermotoren zijn van de kraan dus haak op 1 draad en de 17,5kg was te gek. Dus 1 torendeel eraf gehaald en met 14kg nog een keer de test gedaan en dit keer kwam de last wel los. De lier had het er wel moeilijk mee dus dit is wel echt de max. Om eerlijk te zijn valt dit zeker niet tegen en het is fijn om flinke overcapaciteit te hebben.

20250119_124546.jpg


Hier een blik op de evenaar waar te zien is dat bij het onderste oog wit begint te worden net boven de ronding. Maar 17.5 kg voor een 3mm geprint onderdeel vind ik zeker geen slechte score.

Er zijn nog wel meer dingen ondertussen afgemaakt maar ik wil ook nog wat overhouden om als eerst te laten zien in Ede. Dus dit is dan de laatste update voor de beurs en ik hoop weer een aantal van jullie daar tegen te komen.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Eindelijk is de moeite genomen om na de beurs in Ede jullie bij te praten met hoe de kraan erbij stond. Het was een leuke dag weer veel nieuwe mensen leren kennen en natuurlijk fijne gesprekken over de hobby. De kraan begint nu wel echt op de echte te lijken wat natuurlijk wel fijn is na zoveel jaar aan het project bezig te zijn. Maar genoeg gepraat tijd voor foto's:


20250118_115503.jpg


Wat mij al lang een doorn in het oog was is het missende ballast op de kraan. Nu bied de 3d printer hier mogelijkheden en is dit allemaal gemaakt. het ballast is gevuld met plaklood om zo wat gewicht te geven aan de 3d prints. Hier hangt de basisplaat in de haak om te kijken of deze mooi vlak hangt.

20250302_090727.jpg


De rails afgemaakt met de railklemmen ook hier bood de 3d printer uitkomst.

20250202_160140.jpg


Ook de bevestiging van de versteldraad aan het aframe was een ramp om vast te krijgen dus dit ook maar gemaakt zoals origineel. De splitpennen zijn wel iets te grof maar deze concessie moet ik doen omdat er en geen kleinere splitpennen te krijgen zijn en deze anders niet meer te hanteren zijn.

20250202_164418.jpg

Bevestigd ziet het er dan zo uit. De telefoon heeft alleen moeite met zulke kleine onderdelen scherp op de foto te krijgen.

20250302_184050.jpg


Verder was ik niet tevreden over het geknipte messing gaas op de draaikrans dus dit vervangen door 3d geprint gaas. Ook de zwenkmotor is geprint en geplaatst.

20250217_180534.jpg


Het rijden van de kraan functioneerde eerst niet naar mijn zin via een regelaar. Via een bevriend modelbouwer de tip gekregen om een regelaar per motor te gebruiken zodat de aandrijving wat sterker is. Dit allemaal weggewerkt in een aggregaat die mooi op het ballast op het voetstuk kan staan. Hier zit tevens ook nog een bec, ontvanger, liposafer en accu voor de hele kraan in.

20250216_171932.jpg


Ook het ontbreken van relingen en bordessen was een dorn in mijn oog. Hier bood ook de 3d printer uitkomst en deze zijn dus ook op de kraan te vinden. Hier ook al compleet met ballast.

20250314_175112.jpg


En hier nog een foto van bovenaf met ook de nieuwe regelaars voor de lieren en deze ook gelijk in de elektrakasten verwerkt. De trappen naar het ballast zijn ook gemonteerd het enigste wat nog mist is de kast om de ontvanger heen.

20250315_091151.jpg


En na al deze details toevoegen was het tijd om naar Ede te gaan! Hier het aframe onderweg richting Ede.

20250315_091239.jpg


En ook de contragiek werd onderweg gespot....
 
20250315_103548.jpg


En nadat al het transport aangekomen was in Ede de kraan opgebouwd.

20250315_105654.jpg


Leo is even naar boven geklommen om de details wat beter te kunnen aanschouwen.

20250315_140846.jpg


Daarna is Leo de werkbak ingeklommen om de beurs is van bovenaf te bekijken.

20250315_140942.jpg


Blik op de cabine waar alle details achterop hun plaats hebben gevonden. Het enigste wat nog moet gebeuren is het interieur van de cabine bouwen en hier en daar nog wat details toevoegen.

20250315_140933.jpg


Detail van het ondergedeelte van de draaikrans. Hier is de kat afgemaakt en de regelaar aangesloten dus deze functioneert nu ook.

20250315_140922.jpg


De aggregaat waar ik net over sprak hier op het ballast geplaatst. Deze moet nog een kleurtje krijgen net als de rest van de kraan.

20250315_153219.jpg


Ook de 2e boomstopper is na heel veel mislukte pogingen nu toch af. Alleen de aanslag op het broekstuk mist nog maar ik wil eerst de kraan zelf af hebben voor ik aan de details van de giek begin.

20250315_153205.jpg


Nog een overzicht van de cabine kant.

20250315_153556.jpg


En nog een complete foto van het model.

20250315_091952.jpg


En na afloop van de beurs weer onderweg naar huis. Alleen welk huis? Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht dus hierbij ook de spijtige mededeling dat de kraan weer de koelkast in gaat voor onbepaalde tijd. De prioriteit gaat liggen bij het naar ons zin maken van het nieuwe huis en dat is al een project opzich. Dus voorlopig de laatste update op het mbf en als ik weer verder ga aan de Liebherr zijn jullie de eerste die het horen.

Mvg Mitchell
 
Toch een prachtige update voor zij die niet in Ede aanwezig konden zijn.
En werken aan je eigen thuis hebben altijd voorrang op de hobby hoe erg wij dat ook vinden.
succes met de werken en we horen je wel terug nadien.
 
Back
Top