Lier voor sleeplijn

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Bertus, 26 nov 2005.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Slagen tellen is niet zo moeilijk, dat kan zowel mechanisch als elektrisch.
    De vrijloop van de trommel weet ik zo nog niet net als de lijn van de trommel losgooien zonder te kappen.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  4. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    ms kan je met in plaat van een motor een veer gebruiken om deze terug op te rollen ? en dan met een ratel.

    dus :

    lier uitrollen = veer opwinden , dan rol met ratel blokkeren.

    lier oprollen = veer laten terug schieten door de ratel te deblokkeren.

    loskoppelen kan dan met het gaatje door de stang van je rol zoals in het begin is aangehaald in dit draadje.

    zou dit een oplossing zijn ?
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb van het weekend de lier gezien (vergeten plaatje te schieten)
    Zag er goed uit, maar 400€ is een boel geld, dan gooi ik hem wel wat vaker af.
    Eentje die dat niet deed moest dat met een gebroken romp (PAF trainer) bekopen....
    Nooit risico's nemen, het simpelste prikkeldraadje kan je lijn gemeen te pakken krijgen en dan maak je van die héél korte landingen....
     
  6. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    zou het niet gaan met een veer zoals ik het hierboven beschreven heb ?

    lijkt mij een goedkope oplossing. niet ?

    greetz
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Zjoske,
    Laat mij dan eens een veer zien die 25 meter snoer kan oprollen.....en dan nog in een model past. :D
    Trouwens, van alle uiterst ervaren slepers tijdens de acro wedstrijd in Nijverdal gebruikte er NIEMAND een oprolmechanisme. En dat zijn toch mannen die vaak DUIZENDEN sleeps erop hebben zitten...

    A/ was het niet nodig omdat er geland kon worden met de lijn eraan.
    B/ Ik bij navraag toch als antwoord kreeg dat het allemaal te complex en dus te storings gevoelig was.

    Het slepen ging dusdanig efficiënt dat er iedere 3 minuten strak achter elkaar een wedstrijdkist omhoog ging
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Effe kijken bij de lier van de vrije vlucht mannen. Toen ik daar nog meedeet waren er enkelen die een liertje hadden met een veer of elastiek om de lijn op te rollen.
     
  9. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    :teacher: ms hebben ze er nooit bij stilgestaan dat dit ook zou kunnen werken :lol:

    Een stofzuiger heeft ook zo een mechanisme volgens mij. om de snoer op te rollen.

    Het lijkt mij een goedkopere ene lichtere oplossing dan met stappenmotor of dergelijke.

    Het is ook maar een idee hoor.

    greetz
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, klopt,
    Maar hoe vaak hapert dat ding niet bij het oprollen....

    Voordat we verder gaan met zo'n, in mijn ogen, geen zinnige discussie meer, moet je jezelf ten eerste een aantal zaken afvragen:

    A/ Hoeveel ervaring heb je met slepen, ik denk dan aan minimaal 500 starts, op verschillende velden, met verschillende sleepkisten, onder diverse (weers) omstandigheden met uiteenlopende zwevers (zowel piloten als modeltypes) er achter, om te weten waar je over praat. Het al dan niet oprollen van een sleeplijn, cq. het afgooien ervan is één van de problemen die je hebt met slepen en beslist niet het grootste struikelblok.

    B/ Zoals alles in de luchtvaart blijft het een afweging, alles is een compromis. Brengt de complexiteit van zo'n installatie niet je sleper extra in gevaar, terwijl het afgooien van de lijn een prima oplossing is.

    C/Het extra gewicht van zo'n installatie sjouw je de hele tijd met je mee. Ook een ingebouwde startmotor is "leuk" om dat in je model te hebben, maar onpraktisch om er de hele tijd mee rond te vliegen. Niet voor niks hebben Formule-1 wagens géén ingebouwde startmotor....Serieuze slepers, F3A-X vliegers, 3D vliegers, niet één heeft er eentje ingebouwd, behalve een enkele weekendvlieger die 5 starts per jaar maakt met zijn Piperke.
     
  11. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    ik stel maar voor hoor .....

    bertus vroeg namelijk achter zo een mechanisme zodat hij zijn lijn in de lucht kan oprollen. ( ik zelf heb het niet nodig) ik land gewoon met men sleeptouw er nog achter geen probleem. en als het wat moeilijker is dan smijt ik ze er gewoon af.


    :lol: btw: mijn stofzuiger hapert nooit hoor :lol:
     
  12. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    Richard Branderhorst schreef:
    Zjoske,
    Laat mij dan eens een veer zien die 25 meter snoer kan oprollen.....en dan nog in een model past.





    ==> met een paar tandwieltjes kan men al ver komen... dan hebde al een veel kleindere veer nodig.
     
  13. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    Een rolmeter, hondenrollijn hebben ook dit principe denk ik.
     
  14. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    @jos van't bos
    Al die oprolsystemen hebben meestal een max lengte van 5mtr.
    Als je mbv een overbrenging 20 tot 25 sleeplijn op wilt rollen heb je nog maar 1/5 van de kracht over, en die is al niet zoveel als het bijna opgerold is.
    Daarbij komt dat de weerstand van de lijn in vlucht niet te onderschatten is (vraag maar eens aan een zwever die met de sleeplijn heeft gevlogen)

    Het idee was goed maar ik denk niet dat het kan werken. :oops:
     
  15. jos van't bos

    jos van't bos

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    127
    Locatie:
    sinaai
    er zijn ook oprolmeters van 10 meter hoor dan zit je met 1/2 als je met een 20 meter lijn vliegt.

    maar er zullen idd betere oplossingen zijn.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik lees dit draadje zo ff door en ik heb mischien wel een idee :idea:
    ik vis zelf namelijk veel en gebruik hierbij een reel ,dit is een soort haspeltje zeg maar.
    [​IMG]
    deze werken als volgt: om de vrijloop in te schakelen druk je op een knop,(simpel te realiseren met een servo) de lijnrol word dan in de vrijloop gezet(deze is ook nog in te stellen zodat hij niet te snel afrolt waardoor er een pruik (opeenhoping van lijn) ontstaat
    door aan de slinger te draaien word het mechaniekje weer bekrachtigd en kan de rol weer opdraaien
    mischien kun je zo,n reel als inspiratie bron gebruiken. of je koopt gewoon een complete reel en sloop je de slinger er af welke je vervangt door een motor.
    de reels zijn echter zeer robuust en kunnen grote krachten weerstaan.
    en dan nog een ideetje om de lijn af te werpen,als je nu re lijn niet vastknoopt op de spoel maar deze gewoon laat klemmen door deze een deel op te daaien zeg maar.
    de lijn zit dan muurvast hoor.
    als er nu een noodgeval optreed dan zet je de spoel vrij en zal deze helemaal afrollen waardor het touw vanzelf losgaat simpel en safe lijkt mij

    groeten gertjan
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  19. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik spoel er 400 meter gevlochten lijn op dus het moet met 30 meter lijn ook zeker lukken.
    en wat het loskoppelen betref , een druk op de knop en de spoel is vrij.
    ik zou zelf trouwens gewoon kiezen om de lijn in zn geheel af te werpen dus zonder lier ,maar daar gaat het hier natuurlijk niet om je wil gewoon graag een lier dus helpen we je denken :lol:
    maar ik zou het wel zo simpel mogelijk houden,dat werkt vaak het beste
     
  20. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Bertus, zo'n lier bestaat dus inderdaad: check: www.cbr-e.com/winde kost wel een paar centen (€460,- ;wel inkl. servo ;-))

    filmpje

    Je kunt het rechttreeks bestellen. Het is gebaseerd op het principe van het stofzuigersnoer.
     

Deel Deze Pagina