LiFePO4, een beter alternatief voor NiMH & LiPo?

Heb je de specificaties van de Conrad cellen vergeleken met originele A123 cellen? Spezifikationen De originele zijn behoorlijk lichter. Hou er ook rekening mee dat solderen aan Li-Fe cellen niet wordt aangeraden. De hitte van de soldeerbout werkt nadelig uit op de werkuing van de cel.

Bij A123 cellen (weet niet hoe dat bij andere merken zit) is de plus- en minaansluiting omgedraaid t.o.v. wat gebruikelijk is. De beker van de cel is de plus en het "neusje" de min.

Neen de vergelijking heb ik nog niet gemaakt, bedankt voor de tip.
De cellen van Conrad hebben wel een soldeerlipje, met een krachtige soldeerbout is de opwarming dan wel minimaal.

Als je zelf een pakket wilt maken, dan kan je inderdaad het beste kiezen voor cellen met een soldeerlip. Je kan ook kiezen voor een compleet pakket zoals deze: Produkte

Nog beter!

Een pakketje van 2cellen 2.3Ah kost minder dan 2 losse cellen bij Conrad.
Minder werk, minder kosten en gelijk een balanceerkabeltje.

'k Denk dat ik niet verder moet zoeken.

Tenx

ik heb het 1 maal geprobeerd om A12 cellen te solderen, is niet gelukt je hebt een hele zware soldeerbout nodig om de cellen niet te beschadigen bij het solderen. Bij die link die net gegeven is worden ze gepunt last en daar komt veel minder energie bij kijken als bij solderen, waar door de cel helemaal niks lijdt.

koop een compleet pakket A123 is gewoon veel veiliger. ik heb toen twee graupner pakketten gekocht en die doen het nog steeds perfect.

maar als er toch een regelaar tussen zit zou ik voor lipo gaan lichter en een stabielere spanning

Bart,

even terug komende op de opgegeven spanning maar als je bij hiect op de site gaat kijken geven zij de nominale spannng van de cellen op
4.8 volt voor 4 x nimh
6 volt voor 5 x nimh ( can dus ook 2 maal A123 zijn
7.4 volt 2 x lipo ( in de text staat duidelijk 2s lipo )

vol komt er bij de lipos dan toch echt 8.4 volt op en dit geld dus ook voor de ander opgaves.

bart

Ik gebruik LiFePo4 cellen nu al meer dan 2.5 jaar , in eerste instantie 1100Ma cellen ( 30c )maar op dit moment 2300Ma cellen ( 60c).
Waar eerst drie cellen lipo werden gebruikt doe ik het nu met 4 LiFePo4 cellen .
Ik laad ze zonder balancer kabel en heb geen negatieve ervaringen .
Wel raad ik aan ze niet te diep te ontladen want dat kan tot vreemde effecten leiden
Een bijkomstigheid is dat een aantal vliegtuigen nog met borstelmotor en Nicad batterijen zijn ontworpen , dat leidde tot het gebruik van een behoorlijke hoeveelheid lood om het zwaartepunt goed te krijgen , 2300Ma LiFePo zijn zo zwaar dat het lood veelal weggenomen kan worden .
2300Ma cellen zijn behoorlijk prijzig in aanschaf , daarnaast moet je lader het ook aankunnen .
Bekijk voor de aankoop de gegevens van de batterij deze verschillen nogal eens per fabrikaat , niet alle cellen zijn gelijk !!
Maar waarom deze cellen in de zender stoppen , het formaat is anders en we zijn nog maar net begonnen aan Lipo's in de zender .

> Maar waarom deze cellen in de zender stoppen

omdat ze veel minde kritisch zijn ten opzichte van balanceren. lipo's kun je het besten iedere keer balanceren, er zijn zelfs laders die dat afdwingen met 3s of meer.

Bart

heb een vraag je is een a123 het zelfde als een life met laden
want ik heb een team orion Advantage Clubman Lipo lader
en op de site van orion staat lipo/life maar in het boekje bij de lader staat lipo/a123
zo ook en me lader zelf

Celspanningen LiFe

Hieronder rapporteerde ik voor de celspanningen van een LiFe 3S1P accu:
cel1: 3,71V (5X)
cel2: 3,34 tot 3,52 (1X)
cel3: 3,37 tot 3,49 (1X)

cel1: 3,19 tot 3,20
cel2: 2,97 tot 3,20
cel3: 3,02 tot 3,20

Omdat de verschillende pogingen niets opleverden, werd de accu naar de leverancier opgestuurd met mijn meetrapport. Bijna tot mijn verbazing had ik van Quartel binnen 3 dagen een nieuwe accu. De celspanningen waren mijn 2de verbazing:
cel1: 3,84V
cel2: 3,84V
cel3: 3,84V
Totaal 11,52V

Zelf had ik celspanningen van 3 x 3,71 (11,13V totaal) verwacht.
Dit ter info.

A123 zelfde Li-nanofosfaat, zelfde als LiFe?

heb een vraag je is een a123 het zelfde als een life met laden
want ik heb een team orion Advantage Clubman Lipo lader
en op de site van orion staat lipo/life maar in het boekje bij de lader staat lipo/a123
zo ook en me lader zelf
De info over de A123-accu's is nogal tegenstrijdig. Ze worden LiPo's genoemd, Li-nanofosfaat en LiFe. Het enige wat eensluidend lijkt, is de nominale spanning van 3,3V. Ze lijken daarmee op LiFe of LiFe-phosphate (3,3V).

III LiFePO4, een beter alternatief voor NiCd, NiMH & LiPo?

LiFe en LiPo Powerpacks realistisch vergeleken:

Een 4S1P LiPo van 5200mAh, 14,8V, weegt 565gr (Graupner) en kost €128,50.
Een 5S1P LiFe van 4000mAh, 35C, 16,5V, 640gr., afm.: 134x44x55mm (Graupner) en kost €121,50. De LiFe kost €7 minder en weegt slechts 75 gr. (13%) meer dan de LiPo.

Geen eerlijke vergelijking? Jawel hoor, want bij de LiPo moet bij ontladen minstens 10 tot 20% restcapaciteit achter blijven, anders gaat die kapot. Bij de LiFe hoeft dat niet. De te gebruiken capaciteit vd LiPo is dus 5200 -15% (gem.) = 4420mAh.
De LiFe 4000 daarentegen heeft een 11% hogere energieinhoud vanwege de 11% hogere nominale spanning (16,5V). Daarvoor gecorrigeerd levert de LiFe-oplossing evenveel als een LiPo met 4440mAh. De LiFe is energetisch en financieel dus de (nipte) winnaar.

Voor de 75 gr. (13%) meer gewicht dan de LiPo, krijgt U wel veel terug:
1 Lange levensduur
2 Geringe zelfontlading
3 Kan maanden lang vergeten worden
4 Nauwelijks brandgevaarlijk.
5 Bestand tegen diepontlading en verdere mishandeling (volgens div.
gebruikers)
6 Even duur als LiPo

De LiFe is op 23 december ontvangen en paste perfect in mijn Futaba zender. Was opgeladen tot 11,5V (nogal hoog) en na 4 weken gering gebruik was de spanning nog 11,2V. Op 1 feb: 11,1V
Mijn Sanyo packs van 2700mAh liepen in die tijd (ongebruikt) terug van 11,30 naar 9,65V(Zenderaccu) en 5,62 naar 3,63V (ontvangeraccu).

Lifepo4 als zender accu

Beste forummers,

Ik overweeg een LifePO4 accu in te zetten in mijn Graupner MC24 zender, de zeer geringe zelfontlading en het geringe gewicht spreken mij aan.

Echter ik ben er nog niet uit hoe ik deze accu moet gaan laden, zeker als er een z.g. PCM beveiliging in zit. Bij Hyperion geven ze aan dat je gewoon de bij de zender geleverde stekker lader kunt gebruiken, maar die zit niet bij mijn zender.

Ik laad nu de NiMH accu op met een ALC 7000 lader die zeker niet geschikt is voor LifePO4 en ik heb nog een Graupner Ultramat 14 plus die wel LifePO4 accu's kan laden. Maar wat is nu de invloed van die PCM beveiliging.

Groet, Karel

Aan hansdekoning, (Getrouwd met maxima?)

Prijs is wel niet in vergelijk als je het mij vraagt.
Een gesoldeerd life pakket is nog best duur waar je het ook koopt.

Een lipo zelfs van een goede kwaliteit als een gens ace kost meteen al 50 € minder.

Graupner vs graupner is leuk omdt ze van dezelfde fabrikant zijn maar voor een lipo is er veel meer keus dus de meeste kopen daar hun lipo niet maar life is overal samengesteld best duur. wil ik mijn. 6 cell 5000mAh vervangen dan kom ik al snel op een 14 cellen uit.
Wil je dat gesoldeerd hebben bij b.v first connect dan heb ik daar zon beetje 2 gens ace lipo,s voor... en nog meer vanuit hongkong.

Beste forummers,

Ik overweeg een LifePO4 accu in te zetten in mijn Graupner MC24 zender, de zeer geringe zelfontlading en het geringe gewicht spreken mij aan.

Echter ik ben er nog niet uit hoe ik deze accu moet gaan laden, zeker als er een z.g. PCM beveiliging in zit. Bij Hyperion geven ze aan dat je gewoon de bij de zender geleverde stekker lader kunt gebruiken, maar die zit niet bij mijn zender.

Ik laad nu de NiMH accu op met een ALC 7000 lader die zeker niet geschikt is voor LifePO4 en ik heb nog een Graupner Ultramat 14 plus die wel LifePO4 accu's kan laden. Maar wat is nu de invloed van die PCM beveiliging.

Groet, Karel

Bij het bestellen van een balancer adapter voor mijn LiFe, deelde mijn leverancier (Quartel) mij mede, dat dat eigenlijk niet nodig is, omdat 'de Chip het balanceren over neemt tot een max. van 4,5 Ampere'. De accu kan ook in de zender geladen worden op de oude NiMH manier, mits de stroom beperkt blijft tot max. 1,05 C (!). Zijn de cellen op gelijk niveau, dan kan zelfs geladen worden met 2C (gebruiksaanwijzing). Aldus de LiPo gebruiksaanwijzing die met geen woord over de chip rept.

Wat doet de chip?

Om te balanceren zal een lader toch toegang moeten hebben tot elke individuele cel van het pack.
Zeer goede opmerking, die mij ook bezig hield.
Via de chip is er misschien toegang tot de individuele cellen?
Wie heeft er ooit zo'n (kapotte) accu open gemaakt?

Volgens de tekst, beschermd de chip tegen over- en onder-laden bij gebruik.
Lijkt aldus op wat N.P.S. schreef over een soortgelijke functie in zijn FX-30 zender.

Laatst bewerkt:
Sorry N.P.S. maar die link voert naar een site waar je eerst een account moet hebben voor je iets kunt zien! Even kijken is er dus niet bij.

Back