LiFePO4, een beter alternatief voor NiMH & LiPo?

Even voor de goede orde, ik heb een Life-pack in mijn zender zitten, Flightmax TX series 1800. Bij welke spanning moet ik deze opladen? Is dat 3.3V per cel, dus de nominale spanning, of lager? Op mijn zender was het onderspanningsalarm op 8.5V ingesteld, maar ik weet niet echt of dit de juiste waarde is.

De (laad)specificaties voor Li-Fe accu's (A123 cellen 2300 mAh) vindt je hier: Spezifikationen

De meeste computerladers hebben een speciaal laadprogramma voor Li-Fe accu's. Als je dat gebruikt ordt de accu volgens de juiste specificaties geladen. Een Li-Po programma gebruikt een hogere eindspanning. Dat kan je niet gebruiken.

Zou een Zippy Flightmax pack ook 123 cellen gebruiken dan?

Als ik het Life programma van mijn Imax B6 mag geloven zijn LiFe cellen leeg bij 2.0V, althans dat staat er als ontlaadvoltage aangegeven.

A1123 is een merknaam. Er zijn veel fabrikanten die die Li-Fe cellen maken. A123 is er daar één van.

Via de link die ik je heb gegeven had je kunnen zien dat de minimale ontlaadspanning 2 Volt is.

Ok, duidelijk. Ik kreeg even de indruk dat A123 ook het type cell aangaf, ik heb wel eens LiFePo (A123) zien staan bij de mogelijke opties voor een lader, dus ik wist niet zeker of een LiFe van Zippy hetzelfde type accu zou zijn. LiPo's ken ik wel redelijk, inmiddels, LiFe is nieuw voor mij.

Laat ik de "low voltage" waarschuwing van de zender mooi op 8,5V staan, de zender werkt normaal met 8 AA cellen, en zal mogelijk op bijv 7V al niet goed meer werken, terwijl de LiFe dan nog niet helemaal leeg is.

Laatst bewerkt:
zippy 1800 li-fe 5c

Is er iemand die mij kan helpen aan een adres in nederland die de zippy 5c 1800mah LI/FE batt verkoopt. dus niet parkeflyer of hobbyking.
gr gerard

Back