Het zien van dit programma:
Het Klokhuis - Zweefvliegen gemist? Kijk hier de uitzending!
deed een heel oude vraag bij mij weer naar boven borrelen.
Sinds ik me ben gaan interresseren in de theorie achter het vliegen, en dat is al heel lang want ik kan me nog een spreekbeurt hierover herinneren die ik gaf op de lagere school..;-),
is er altijd een vraag blijven hangen waar ik nooit een bevredigend antwoord op heb gevonden.
Ik heb geen uitgebreide theoretische kennis over aerodynamica. Het komt puur voort uit mijn interresse in (model)vliegtuigen.
Het verhaal over de lift eigenschappen van een vleugel, lucht die stroomt heeft een lagere druk dan stilstaande lucht, is welbekend. Dit kan op allerlei manieren worden gedemonstreerd, zoals het blazen oven een papiertje.
Het verhaal van de bolle bovenkant van een vleugel waardoor de luchtmoleculen een langere weg af moeten leggen, dus sneller stromen, dus onderdruk, dus lift is ook duidelijk.
Alleen dit verhaal is geen weergave van wat er in de praktijk gebeurd.
In de praktijk stroomt er geen lucht. De lucht staat stil en de vleugel beweegt door die -stilstaande-lucht. Al ik er dan verder over nadenk worden de luchtmoleculen door de onderzijde van de vleugel relatief onaangeroerd gelaten en wordt de lucht aan de bovenkant een fractie van een seconde 'ingedrukt' omdat die vleugel er langs moet. De luchtmoleuculen aan de bovenzijde van de vleugel bewegen dus heel even naar boven, en vervolgens weer naar beneden.
Maar waar komt die onderdruk dan vandaan?
Goed, hier loop ik dus al meer dan 30 jaar mee rond!
Het moet nu maar eens opgelost worden....
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Patrick Nanninga
Het Klokhuis - Zweefvliegen gemist? Kijk hier de uitzending!
deed een heel oude vraag bij mij weer naar boven borrelen.
Sinds ik me ben gaan interresseren in de theorie achter het vliegen, en dat is al heel lang want ik kan me nog een spreekbeurt hierover herinneren die ik gaf op de lagere school..;-),
is er altijd een vraag blijven hangen waar ik nooit een bevredigend antwoord op heb gevonden.
Ik heb geen uitgebreide theoretische kennis over aerodynamica. Het komt puur voort uit mijn interresse in (model)vliegtuigen.
Het verhaal over de lift eigenschappen van een vleugel, lucht die stroomt heeft een lagere druk dan stilstaande lucht, is welbekend. Dit kan op allerlei manieren worden gedemonstreerd, zoals het blazen oven een papiertje.
Het verhaal van de bolle bovenkant van een vleugel waardoor de luchtmoleculen een langere weg af moeten leggen, dus sneller stromen, dus onderdruk, dus lift is ook duidelijk.
Alleen dit verhaal is geen weergave van wat er in de praktijk gebeurd.
In de praktijk stroomt er geen lucht. De lucht staat stil en de vleugel beweegt door die -stilstaande-lucht. Al ik er dan verder over nadenk worden de luchtmoleculen door de onderzijde van de vleugel relatief onaangeroerd gelaten en wordt de lucht aan de bovenkant een fractie van een seconde 'ingedrukt' omdat die vleugel er langs moet. De luchtmoleuculen aan de bovenzijde van de vleugel bewegen dus heel even naar boven, en vervolgens weer naar beneden.
Maar waar komt die onderdruk dan vandaan?
Goed, hier loop ik dus al meer dan 30 jaar mee rond!
Het moet nu maar eens opgelost worden....
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Patrick Nanninga