Lijmverslag Mowe

heb je die motor nog vast gekit? alleen die elastiekjes gaat niet houden, in begin nog wel maar na een tijd gaan die uitrekken.
maar, verder netjes gedaan!!

heb je die motor nog vast gekit? alleen die elastiekjes gaat niet houden, in begin nog wel maar na een tijd gaan die uitrekken.
maar, verder netjes gedaan!!

Brecht; ik heb de motor niet vastgekit.

Ik zie het tegen die tijd wel hoe ik dat oplos.
En er zat nog een reserve elastiekje in, dus ik kan voorlopig nog vooruit.

Het bovendek kit ik vast aan de romp, dus indien nodig even lossnijden en dan kan ik er makkelijk bij.

Keurig Mark!

Vind je opbouw er uitstekend uitzien, 10 keer beter als het orgineel.
En er vaart er zo geen 2e van rond.

Voor de rest, gewoon een lief schattig bootje, zelfs de regelaar is mini:D
Geweldig.

Jan

hallo

ik zou aan het roer dat heveltje met de 6 kant bout omdraaien
nu staat die naar achter en dan kom je der nooit meer bij als het dek er op ligt
draai je het rond dan kom je met een lang 6 kant sleuteltje er nog altijd bij

gr raf

hallo

ik zou aan het roer dat heveltje met de 6 kant bout omdraaien
nu staat die naar achter en dan kom je der nooit meer bij als het dek er op ligt
draai je het rond dan kom je met een lang 6 kant sleuteltje er nog altijd bij

gr raf

Hoi Raf,

Het roer kan zover onder de boot doordraaien dat ik later makkelijk bij het inbusje kan.
Ik voorzie daar geen problemen in.
Bedankt voor het meedenken ;)

Beste volgers,

Ik heb weer even een kleine update.

De mast zoals jullie de laatste foto gezien hebben inmiddels aangepast.
Ik heb hem een beetje ala "Parelduiker" gehouden.
Met het toplicht in het midden, en de rest, dat moet er nog op.
Top, boord en heklichten komen uit de kit, maar heb ik in tweeen gezaagd.
Gat er in geboort voor de LED verlichting te kunnen monteren.
En van dun ABS twee lichtbakjes gelijmd.

Uploaded with ImageShack.us

Ik ben nog op zoek naar een klein flitsprintje voor het oranje zwaailicht.(Bij LEDS-BUY hadden ze hem helaas niet op voorraad)
Maar toch even een klein idee hoe de mast er tot nu toe uitziet.

Verder heb ik wat relingwerk in elkaar geknutseld aan de opbouw rondom.
Na drie keer aanpassen was het pas naar mijn zin :D

Ook een begin gemaakt aan het relingwerk aan dek.
De voorreling is klaar, maar word nog een keer aangepast:

En de achterreling is sinds gisterenavond klaar, en daar ben ik uiterst tevreden over. :D

En verder nog wat luchtinlaatjes gefabriceerd met behulp van een paar stukjes Ty-Rap:
(op deze foto is het oude nog niet aangepaste relingwerk te zien. te dikke busjes ertussen was de reden van verandering.)

Alvast een fijne pasen en tot de volgende update ;)

Ziet er goed uit.
Ideetje voor het knipperlicht:
ne555_505.gif

Komt hier vandaan, NE 555 knipperlicht :: Schakelingen Online tweede bericht.
Rechtsboven is plus, rechtsonder min.

Ik zal hem zometeen wel even opbouwen, filmen en op youtube zetten, kunt u zien of het wat is om het zelf te maken.

Hij werkt maar met een ander schema, de ander krijg ik niet aan de praat.
Nu heb ik het met dit schema gedaan en dan werkt het wel
circuit-astable-555.jpg

R1,2= 10Kohm
C1 = 2x10uf parallel dus 20 uf, hoe hoger deze waarde des te langzamer knippert hij
Op uitgang drie zit de min van de led en aan de plus zit een 1 Kohm weerstand naar de plus aansluiting.
Video:

Laatst bewerkt door een moderator:
Koen,

goed gedaan. Alleen zie ik geen verschil in aansluiten van die 2 schemas?
Door andere weerstandswaarden te nemen, of een potmeter, voor R2, kun je de knippersnelheid veranderen, zoals het ook in het artikeltje van je link staat.

VrGr,

Theo

Ja jongens...maar het enige wat ik eigenlijk wil is een 3 mm oranje ledje wat een flitspatroon heeft als de Parelduiker:

[media=youtube]O_1vIA3j0Lo[/media]

Maar dan niet die grote print in zo'n klein bootje. Dat gaat gewoon niet.
Als ik dan bij de maker van de print van het filmpje een kleiner printje van de afmeting 3 cm bij 2 cm wil bestellen moet ik daar €20,- voor neerleggen. En daar krijg ik een afgezaagde print voor die normaal groter is.
Nou sorry, daar vind ik gewoon te duur.

Leds-Buy kan kit 143 (led flitskit enkel led) niet leveren omdat er geen vraag naar is. En daarom zocht ik naar iets anders wat ik er voor kan gebruiken.

Blijft wel even een zoekplaatje zo ;)

ne555 en een 4017 er achter
kan je een flits patroon maken wat je zelf wilt

de 4017 is een schuifregister
bij elke puls schuift die eentje door en telt van 0 tot 9
als je het kunt dan kan je ook de impuls van de ontvanger gebruiken die normaal naar een servo gaat
ik geloof dat die op 50 Hz zit / door het aantal kanalen
dan kan de ne555 komen te vervallen
201312101935662.jpg

142816_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

kost bij conrad nog geen euro
als je op uitgang 1 een led zet dan gaat die dus knipperen
sluit je die ook aan op uitgang 5 dan knippert die dus 2 keer per cyclus
de voeding kan je ook van de ontvanger af nemen het cmos ic gebruikt niet zoveel stroom
dat het je ontvanger voeding extra gaat belasten
wat je dus nodig hebt
4017 cmos ic
2 diodes 4117 en 1 oranje ledje
servo kabeltje naargelang de instalatie
gr raf

Dat is ook een mooi schema. Zeker het proberen waard.
Ik wil inderdaad op het gewicht letten, anders krijg ik misschien dezelfde problemen als de Stijn.

@ Raf, bedankt voor uw pb. zie mijn pb terug.

Overigens vertelde de Quartel medewerker dat Robbe ging minderen dan wel stoppen met het maken van scheepsmodelbouw dozen...?

In Februari, op de Spielwarenmesse In Neurenberg, vertelde de Nederlandse vertegenwoordiger van Robbe mij dat er in 2013 in totaal 10 (tien) schepen uitgebracht gaan worden.
Dus....:confused:

Even over je knipperled: Ga naar een Intertoys / Bart Smit o.i.d. en koop daar zo'n die-cast politie/brandweer/ziekenautootje.
Daar zitten knipperlichten op en soms zelfs een sirene.
De printjes waarvan zijn klein en licht en prima te gebruiken. Ze hebben meestal 3 knoopcellen aan voeding nodig, dus dat blijft ook weer lekker licht.
Voor hooguit een tientje ben je klaar.

Ja jongens...maar het enige wat ik eigenlijk wil is een 3 mm oranje ledje wat een flitspatroon heeft als de Parelduiker:

[media=youtube]O_1vIA3j0Lo[/media]

Maar dan niet die grote print in zo'n klein bootje. Dat gaat gewoon niet.
Als ik dan bij de maker van de print van het filmpje een kleiner printje van de afmeting 3 cm bij 2 cm wil bestellen moet ik daar €20,- voor neerleggen. En daar krijg ik een afgezaagde print voor die normaal groter is.
Nou sorry, daar vind ik gewoon te duur.

Leds-Buy kan kit 143 (led flitskit enkel led) niet leveren omdat er geen vraag naar is. En daarom zocht ik naar iets anders wat ik er voor kan gebruiken.

Blijft wel even een zoekplaatje zo ;)

Grote print? :confused:
Dit schema kan je "zwevend" opbouwen over de 555 heen, een IC'tje van 1x1cm... Is écht niet groot. Het lijkt heel wat op zo'n breadboard, maar het stelt niets voor.
Eventueel kan ik je wel helpen met het soldeerwerk, als jij voor een 555 IC'tje en een condensatortje van 20 of 22uF zorgt (beide voor een appel en een ei bij de elektronicaboer te krijgen).

[edit] ow, voor die 3xflits is inderdaad een wat grotere print nodig.... Sorry, niet goed gelezen.
Overigens Koen, zou ik mijn waarden wat anders kiezen: R1-2,2K, R2-15K, C-22uF. Volgens mij zijn dat allemaal standaard waarden (dus geen parallel geschakelde elco's) en het geeft een gelijkmatiger duty cycle (bijna even lang aan als uit).
Handige link voor dit soort schema's: http://freespace.virgin.net/matt.waite/resource/handy/pinouts/555/

Back