Lijmverslag Mowe

Vanmorgen een leuk bootje gekocht bij Quartel, de bij jullie zeer bekende Mowe van Robbe.
Dit is eigenlijk mijn eerste echte model dat ik zelf uit een doos bouw.

Even kijken wat ik daar van kan brouwen.

Project "Stijn" gaat natuurlijk ook gewoon door.
Daar is al mee proefgevaren maar de elektronica "setup" is nog niet naar mijn zin.

Ik zou natuurlijk fotos kunnen maken van de Mowe doos, maar dat geloven jullie vast wel.
Overigens vertelde de Quartel medewerker dat Robbe ging minderen dan wel stoppen met het maken van scheepsmodelbouw dozen...?

Anyway...

Het kitje ziet er grappig uit, mij viel gelijk al de slecht gelagerde schroefas op.
Die gaat er naturlijk niet in, daar komt iets degelijks voor in de plaats.

En verder moeten we nog even kijken.

Groetjes, Mark

Ik ben wel 'ns benieuwd naar die slechtgelagerde schroef-as (foto). De Möwe is geen speedboat dus zoveel krijgt die as toch niet te verduren, toch? Enfin, succes met de bouw en ben benieuwd naar de vorderingen.

Leuk, nog een Moewe hier op het forum. Waarschijnlijk heeft de standaard schroefas geen lagerbussen, maar iets dunner geknepen uiteinden, of dat zelfs niet. In theorie dus inferieur, maar zoveel krijgt de as ook niet te verduren, wat Eric al zei. Zet er een pijpje op zodat je hem kan smeren zonder de as te hoeven uitnemen, en af en toe het vet aanvullen, dan blijft de boot wel droog van binnen. Zo'n zelfde as zit in de Dolly, daar heb je iets eerder de mogelijkheid om er toch een 4 mm as in te zetten, maar de mijne doet het al heel zijn leven met de 2 mm as, en mits goed gesmeerd, geen problemen.

Ik ben het zeker met jullie eens, maar de binnenas is twee keer zolang als de buitenas.
Hij is inderdaad aan de uiteinden dichtgeknepen.

Ik bedenk wel even of ie er in gaat. Een betere as had ik nog liggen dus ikvkan nog kiezen.

Wel ben ik erg benieuwd in welke uitvoeringen ze op dit forum allemaal gebouwd is.

Gr. Mark

Ik ben wel 'ns benieuwd naar die slechtgelagerde schroef-as (foto). De Möwe is geen speedboat dus zoveel krijgt die as toch niet te verduren, toch? Enfin, succes met de bouw en ben benieuwd naar de vorderingen.

full
full
full

Bij deze de fotos Eric.

Gr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfde als in mijn Dolly, zo te zien. Smeerbuisje erop, en zorgen dat daar voldoende vet in zit, dan komt er geen druppel water binnen.

Nu de Stijn klaar is had ik ook zin om aan de Mowe te beginnen.

Het word geen bootje zoals op de doos, maar weer een zefbouw opbouwtje
Wat het precies word...dat ga ik nog even bedenken en uittekenen.

Het zal wel weer een gepuzzel met het gewicht worden.
Maar...ik heb ervaring opgedaan met de Stijn.
Dus dat komt best wel in orde.

Ik ben begonnen met het inkorten en inbouwen van de roerbuis.
Deze heb ik met het bijgeleverde balsa en 2 componenten epoxy in het rompje gelijmt.

full

full
full

Ook het roer is inmiddels klaar.
Dit heb ik van 2 dunne plaatjes gemaakt en op elkaar gesoldeert.
En twee kleine stripjes haaks op het roer gesoldeert.

full
full

kleine bootjes is toch echt wel je ding hé ;)

suc6!

Bedankt Brecht!

Je hebt daarin wel gelijk, het bouwt lekker vlot en is handzaam om te water te laten, maar aan de andere kant, soms is het wel een beetje priegelen om allles erin te bouwen.

En natuurlijk het gewicht niet te vergeten.

Kleine update:

Ik heb een nieuwe regelaar besteld voor dit project, een CTI Thor 4.
Deze is twee keer zo klein als de regelaar in de "Stijn".
En ook een nieuwe ontvanger, ook dezelfde als in de "Stijn".
Zo hoef ik alleen maar de zender even te binden aan de boot waarmee ik wil varen.

http://imageshack.us/photo/my-images/29/20130302123104.jpg/

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us/photo/my-images/713/20130302123056.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/541/20130302124310.jpg/

Deze is dus niet echt groot zeg maar...

En natuurlijk boor ik de schroefas te hoog in de boot..dus dat moest weer overnieuw.
Dit was jammer genoeg slecht gemarkeerd door Robbe.

http://imageshack.us/photo/my-images/41/20130302131654.jpg/

En aan de binnenkant een steuntje gemaakt ervoor.

http://imageshack.us/photo/my-images/248/20130302131607.jpg/

Nou had ik voor de ervaren Mowe bouwers twee vraagjes;

1.Moet de schroefas aan de buitenkant ook ondersteundt worden?
2.De opbouw is doorzichtig, maar verf/spuit je die aan de binnenkant (zoals bij een lexan body) of ook gewoon aan de buitenkant?

Laatst bewerkt:
Als je model vaak ergens langs schuurt of te maken heeft met vette vingers of brandstofmengsels, zoals vaak in de racerij met modelautos, dan wordt schilderwerk vaak aan de binnenkant gedaan.
Voor een schip zou ik het aan de buitenkant doen, dat is net wat strakker en echter dan aan de binnenkant in mijn ogen.

VrGr,

Theo

Je hoeft de schroefas niet af te steunen aan de buitenzijde, steekt hij niet ver genoeg voor uit.
Volgens mij heb je wel je roerkoker onderste boven in de boot gelijmd. In de Dolly zit inderdaad zo'n zelfde roer en aan de boven zijde vindt er een afdichting plaats d.m.v. een o-ring welke precies in de "trechter" van de roerkoker valt. Het is maar een idee.

Heb je toevallig een schets van hoe je de opbouw zou willen gaan maken, ben daar wel benieuwd naar.

Succes verder met de bouw.

...Volgens mij heb je wel je roerkoker onderste boven in de boot gelijmd. In de Dolly zit inderdaad zo'n zelfde roer en aan de boven zijde vindt er een afdichting plaats d.m.v. een o-ring welke precies in de "trechter" van de roerkoker valt...

Ben het niet helemaal met je eens Watergeus.
Want volgens de gebruiksaanwijzing staat de afdichting aan de onderzijde afgebeeld.

Niet dat ik betweterig wil overkomen natuurlijk ;)
En met wat betreft de opbouw...

Ik had wat gevouwen van papier maar dit was het niet helemaal.
En ik zat in deze richting te denken:

Maar dan moet ik weer erg kijken of het niet te lomp en te groot word.
Dus misschien dat ik het bij het originele opbouwtje laat en dat wat meer aankleed.

Nee hoor, het heeft niets met betweterig te maken. Als de tekening het zo aangeeft, wie ben ik dan om het tegen te spreken :). Het viel mij alleen op want op de Dolly staat dit dus precies andersom.

Je ideeën voor de opbouw zijn prachtig. Ik denk niet dat het een probleem zal zijn, je zal de opbouw alleen moeten terug schalen denk ik.

Succes.

Mathieu

Gisteren weer wat gehobbyed.
Ik ben alvast begonnen aan een opbouw.

Het plaatmateriaal is ik denk 0.5 mm ABS, verstevigd met driehoek profieltjes.
De vorm is uit eigen creatie getekend, met een vleugje "ARNE" (eerste gele RWS boot.)
Ik vind het toch moeilijk om zoiets van een foto na te bouwen.
Dan maar weer een eigen idee.

Dit zijn de eerste foto's:

full
full
full

Weer even een update na lange tijd stilte.

De gebouwde opbouw was te fragiel en te dun naar mijn zin.
Ook was het haast niet te doen om de drie raampjes voorin er netjes in te krijgen.
Dit opbouwtje heeft van mij een "one way trip" naar de vuilnisbak gekregen.

Gelukkig ben ik dan ook weer zo iemand die dan gelijk opnieuw begint:

De motor en de rest van de elektronica is inmiddels ingebouwd en werkt.
Ik heb het lekker simpel gehouden zoals in de gebruiksaanwijzing staat.

Verder ben ik inmiddels bezig met het verder afbouwen van de opbouw:

Ook ben ik aan de mast begonnen..
Maar ik ben het nog niet helemaal met mijzelf eens of dat rode gedeelte ook blijft of niet.

En de uitlaat is ook reeds gemonteerd.

En de bootsteun uit PVC plaat:

Tot zover weer even.. binnenkort weer verse foto's.

Back