Lijnbesturing vluchttimer (CL timer)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door hmeijdam, 13 mrt 2020.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.608
    Locatie:
    Barneveld
    Vanwege een oproep in dit draadje heb ik een vluchttimer voor lijnbesturing gemaakt.

    P1130115.JPG

    Bovenstaand geheel is voor €15,- inclusief verzenden (NL) bij mij te bestellen.


    Op de CL Timer zit een instelpotmeter, waarmee motorvermogen en vluchtduur instelbaar zijn.
    P1130124.JPG


    Overzicht werking:
    De timer heeft 3 aansluitingen:
    1. aansluiting voor regelaar (ESC), waarbij de timer door de regelaar van 5 volt moet worden voorzien.
    2. aansluiting voor startknop; de startknop zelf wordt ergens op het model gemonteerd.
    3. aansluiting voor statusled; de led geeft o.a. de (resterende) vluchtduur weer. Deze monteer je dus aan de linkerzijkant van de romp, zodat de vlieger het tijdens de vlucht kan zien.
    Configuratie- en vluchtmodus.
    De configuratiemodus is bedoeld om de ESC de throttle range te leren en het gewenste motorvermogen in te stellen. Indien de startknop wordt ingedrukt en vastgehouden en de stroom wordt vervolgens aangesloten, dan zit je in de configuratiemodus, zolang de startknop ingedrukt blijft. Het motorvermogen wordt ingesteld, middels een potmetertje op de timer,
    De vluchtmodus is de normale gebruikstoestand en deze is actief als de stroom wordt ingeschakeld, zonder indrukken van de startknop. De gewenste vluchtduur wordt ingesteld met het potmetertje op de timer. De vluchtduur is instelbaar van minimaal 1,5 tot maximaal ongeveer 6 minuten.
    De eindmodus is een inactieve toestand na afloop van een vlucht of nadat de "noodrem" is geactiveerd.

    Gebruiksaanwijzing:
    A) Calibratie ESC (inleren throttle range)
    Draai het potmetertje helemaal naar rechts (met de klok mee). Dit is de volgas stand.
    Druk de startknop in en houdt deze constant ingedrukt. Of gebruik als alternatief even zo'n bind-plugje, wat de onderste en bovenste draad van een servoplugje met elkaar verbindt.
    De statusled gaat nu constant branden als teken dat je in de configuratiemodus zit.
    Sluit de accu aan op de regelaar. De regelaar herkent nu de volgas stand en begint zijn calibratie routine.
    Draai het potmetertje helemaal linksom (tegen de klok in). Dit is de gas-uit stand.
    De regelaar herkent nu de gas-uit positie en maakt zijn calibratie routine af.
    Laat de startknop los (of ga meteen door naar B)
    De statusled gaat uit en de timer staat nu in de vluchtmodus.

    B) Instellen motorvermogen
    Draai het potmetertje helemaal naar links (gas-uit).
    Druk de startknop in en houdt deze constant ingedrukt.
    Sluit de accu aan op de regelaar.
    De statusled gaat nu constant branden als teken dat je in de configuratiemodus zit.
    Draai het potmetertje naar rechts. de motor gaat nu draaien en stel met het potmetertje het gewenste vermogen in. Op het moment dat het gewenste vermogen is ingesteld laat je de startknop los.
    De statusled en de motor gaan uit waarbij het ingestelde motorvermogen door de timer wordt onthouden.
    De timer staat nu in de vluchtmodus

    Opmerking:
    Je kunt zowel A) als B) op elk moment herhalen. Je kunt A) en B) ook in een keer doorlopen door de startknop tussen A) en B) niet los te laten, maar meteen het gewenste motorvermogen in te stellen en de startknop dan pas los te laten..

    Veligheidsadvies: haal de propeller los voor de veiligheid tot je de timerfuncties door hebt.

    C) Instellen vluchtduur
    Sluit de accu aan zonder de startknop in te drukken. De timer staat nu in vluchtmodus.
    De statusled laat nu flitsjes zien, waarbij het aantal flitsjes het aantal minuten vluchtduur is, maar zonder de resterende seconden.
    Zie je dus 3 flitsjes na elkaar dan zit de vluchtduur ergens tussen de 3 en 4 minuten. Draai de potmeter naar langzaam naar rechts en de vluchtdduur wordt langer, tot maximaal 6 flitsjes, wat overeenkomt met iets meer dan 6 minuten vluchtduur. Draai hem helemaal naar links en je ziet 1 flitsje, want dan staat hij op ongeveer 90 seconden vluchtduur. Dat zit tussen 1 en 2 minuten in, dus alleen een flitsje voor een volle minuut.

    D) Starten vlucht
    Zet je model klaar en druk de startknop in, tot de statusled vol gaat branden. Laat dan de knop los. Je hebt nu 16 seconden om naar je model te lopen. Een seconde voor de motor begint te lopen gaat de statusled uit en vervolgens begint de motor met een soft start te draaien met het bij B) ingestelde vermogen.

    Noodrem:
    Druk je de startknop wederom in tijdens de "starten vlucht" fase of houd je hem te lang ingedrukt dan wordt de vlucht afgebroken en gaat de statusled knipperen. De ESC gaat dan ook piepen, want hij krijgt geen signaal meer. De timer staat dan in eindmodus G).

    E) Vluchtfase
    Tijdens de vluchtfase flitst de statusled om de 4 seconden de resterende vluchtminuten. Dit aantal flitsjes telt af naar 1 flitsje als je in de laatste minuut vliegt. Hierom is het handig de led zo te plaatsen, dat hij op de vlieger is gericht. Ook in deze fase zal de startknop de noodrem activeren.

    F) Landingsfase.
    in de laatste 6 seconden van de vlucht gaat het motor vermogen met 20% omlaag en gaat de statusled vol branden. Prepare for landing.

    G) Eindmodus
    De motor wordt gestopt, de ESC krijgt vervolgens geen signaal meer en zal gaan piepen. De statusled gaat knipperen. De motor kan niet meer gestart worden met de startknop. Door de accu even los te nemen wordt de timer weer in vluchtmodus gezet.


    Inhoud "CL Timer kit":
    Op de bovenste foto is de "CL Timer" te zien zoals ik hem leveren kan.
    Links van de timer ligt alles om de led aan te sluiten. Rechts de startknop met toebehoren.

    Statusled:
    De led wordt aan de draad met het smalle plugje gesoldeerd. Hier moet de bijgeleverde weerstand ergens in de draad gesoldeerd worden en daar gaat dan een krimpkousje omheen.
    P1130105.JPG
    Knip de pootjes van de led zo kort af dat de krimpkousjes langer zijn dan de pootjes.
    P1130108.JPG
    Hier heb ik de bijgeleverde 10mm led gebruikt, maar als je die te groot vindt; Ik heb ook leds van 5mm of 3mm

    De startknop komt aan de servostekker, waarbij het middelste pennetje leeg blijft.
    P1130109.JPG Vergeet niet de krimpkousjes eerst over de draden te steken voordat je soldeert.

    De aansluitingen

    Op de onderste aansluiting (in de foto hieronder) moet de regelaar worden aangesloten.
    Op de middelste aansluiting komt de startknop
    Op de bovenste aansluiting komt de statusled, waarbij je even goed moet opletten, dat je het stekkertje op de bovenste 2 pennetjes van de 3 prikt. Dit is de "S" en de "+". De min blijft vrij. Als de led het dan nog niet doet, moet je het stekkertje even omdraaien.

    P1130125.JPG

    Zo zit de statusled dus
    P1130116.JPG


    Kleinere leds (op verzoek). 10mm, 5mm of 3mm
    P1130120.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    ArthurP, Bruno van Hoek en HansH vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.353
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als het je lukt om van die laatste 6 seconden er 3 te maken en wel vol gas, dan is het voor kunstvlucht ook handig.
    Je wilt, om de laatste ronde zwevend af te leggen, met genoeg aanvangssnelheid beginnen.
    Voor een verder niet geregelde timer bevalt mij deze configuratie van Keith Renecle's timer uitstekend.

    Uiteraard gaat er niets boven een geregelde timer, die de poweroutput aanpast aan wat er op ieder moment tijdens de vlucht nodig is.
    De meest gebruikte van dit type is die van Igor Burger, al moet ik er bij zeggen dat het allerbeste wat ik ooit heb gezien, uit Nederland komt.
    Alleen bouwt Erik ze niet voor anderen, wat ik heel goed begrijp. Als je niet heel goed begrijpt wat je aan het doen bent, krijg je zoiets never nooit niet goed aan de gang. Voor je het weet moet er dan iemand worden ingehuurd voor de klantenservice en dat kan nooit de bedoeling zijn....
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.608
    Locatie:
    Barneveld
    Ik maak ze individueel per stuk, dus dat soort dingen zijn vrij eenvoudig te veranderen als iemand er een bestelt.
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    597
    een 5mm powerLED is goed zichtbaar, ook op hele zonnige dagen.

    Verder prima oplossing voor een heel erg redelijk bedrag.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.353
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, Hans maakt mooie dingen...:thumbsup:
    't Is dat ik er geen toepassing voor heb......
    Inderdaad, als bij Erik het licht uitgaat dan merk je dat meteen.....:D
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit is een prima oplossing voor een ieder die met een elektrisch gemotoriseerd lijnbestuurd sportmodel of trainer wil vliegen. Aanbevolen!
     
    flymax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina