Limbo Cup 2007 Boshoverheide Weert

Ga er maar van uit dat het dan toch waait op boshoven. Wel volop thermiek.

Voor afgelopen zondag stond er ook 4 en het was best turbulent.

Arno is ook nog even komen kijken op de Thermiek 58 wedstrijd die ik daar heb georganiseerd.
En heeft staan smijten met de Aspirin. Hij vond het ook turbulent van verschillende momentjes.

Bram

Hallo,

Gisteren was het inderdaad nogal "ruig" op de Boshoverheide. Ondanks dat Windfinder en ook anderer bronnen aangaven dat de windsterkte 2 Beaufort zou zijn was er op de heide een windsnelheid die varieerde van 2 tot wel 5/6 m/sec.

Maar zoals ik al heb proberen uit te leggen in dit draadje (http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=56910)
zijn heidegebieden niet de meest optimale vlaktes om "lekker" te kunnen vliegen. Sterke thermiekbellen met de daarbij behorende turbulentie zijn meer regel als uitzondering en dat was dan ook precies wat ik gisteren aantrof op Boshoven.
(ik was eigenlijk zelfs happy dat ik niet in de gelegenheid was de gehele dag daar te zijn en mee te vliegen in de VV wedstrijd!)
Met eigenlijk veel minder wind als twee weken eerder in Garderen werd de Aspirin regelmatig op zijn kant gezet door de turbulentie.
Het ging weliswaar ook bijna elke keer hard omhoog, maar het was "werken" geblazen.......................

Ik zal zondag a.s. met plezier toekijken hoe jullie de omstandigheden handelen :wink:

Arno

De weersvoorspelling ziet er goed uit: 24 graden, lichtbewolkt, NO 10km/u

Kan haast niet wachten tot zondag, maar durf eigenlijk deze week niet meer te vliegen.... bang voor schade (haha)
Zonnebrand niet vergeten... en veel drinken. Het zal een lange dag worden.... (zeker als je de 2 * 3 uur reistijd meetelt)

@Arno
Hoe laat schat je in dat we klaar zijn?

Komen er al mensen in tijdnood voor zondag?
Ik kan me herinneren dat vorig jaar in Arnhem deelnemers de vorige avond flink doorgewerkt hadden om hun model op tijd af te krijgen?

(ik moet ook nog het een en ander doen... :? )

Leon,

Ja ik zit al in hopeloze tijdnood, gisteren tot 1:30 bezig geweest en eigenlijk niets bereikt.
Ik deed steeds iets fout. Vanavond maar weer opnieuw aan de gang met vleugel snijden,
en hopelijk vanavond ook in de vacuumzak. Woensdag vleugel en romp afwerken,
donderdag RC in bouwen. Vrijdag spare, zaterdag invliegen, zondag naar Weert....
Cheers

Bart

Weet je nu wel wat je fout deed?
Er zijn nog wel meer 'vleugels-in-vacuumzakken' makers hier, misschien kunnen zij je helpen.

Professionele planning hoor, met nog een dag 'spare' ingepland. Moet lukken dus!
Ik wou dat het er op mijn werk zo aan toe ging :wink:

Nog meer mensen in tijdnood? Sietse?

Leon,

Ja ik weet wat ik fout deed, maar het was laat en ik had geen zin om het te veranderen.
Vandaag gaat het goed want ik weet wat ik moet doen (positief denken :) )
Cheers

bart

HAha,

Zit al 3 maanden in tijdnood, heb 3 DLG's op de plank liggen voor dit jaar.
Alle onderdelen heb ik, zelfs de RC/servo's. Alleen is alles in "ruw" bouw fase, de epoxy en CA missen nog op de juiste plaatsen.

Maar heb gelukkig nog het model van vorig jaar liggen, anders zou ik zondag niks te vliegen hebben.
Maar misschien ligt daar ook wel het probleem, de nood is niet hoog genoeg om te "moeten" bouwen.

hahaha, mooie eric.... Misschien een idee om alles in de lucht te gooien met wat CA er achteraan. Kijken of het toevallig goed in elkaar plakt ;).

ben ook nog druk bezig, al komt het er toch op neer dat ik waarschijnlijk met mijn gerepareerde gebogen vleugeltje ga vliegen.

Laten we nu maar weer eens ff :ontopic: gaan...................

Vandaag kreeg ik een vraag van Bas B binnen wat de Boshoverheide zoal voor een terrein is; hier mijn antwoord aan Bas:

Hi Bas,

Het is een heide veld...... (militair oefenterrein)
afmetingen ca. 400 x 1000m
op west/zuidwest een dijkje van ca 3 m hoog met een kilometer vlak voorveld
op zuid, oost en noord bos
op noordwest ca 2 km vlak met gras/hei

Het startgebied is een stuk korte hei. soepele lange aanlopen zijn af te raden vanwege de bodem (geen gazonnetje)
Stevige schoenen zijn een aanrader
Voor het overige net zo thermisch en turbulent als de andere heidevelden die ik ken in nederland .

De Boshoverheide is te bereiken via de N564 vanuit de gemeente Weert richting Budel-Schoot, Helchteren (B)
Bij hectometerpaaltje 307 begint een zandpad richting heide. Dit pad is redelijk slecht dus het is aan te bevelen je Ferrari thuis te laten..... Na circa 250 m, aan het einde van de bosrand moet geparkeerd worden en vervolgens is het nog een kleine 200-300 meter lopen tot aan het startgebied.
Omdat we midden op een heideveld zitten ontbreken schaduwrijke terrasjes, hotdog tenten en andere mogelijkheden om koele versnaperingen te krijgen. M.a.w. je bent dus opjezelf aangewezen !
Gelukkig ontbreken midden op de hei ook bomen en struiken :) ; houdt dus in dat wanneer de huidige weerssituatie aanhoud een meegebracht parasolletje goede diensten kan bewijzen.
De Tomtommers en andere navigatiefanaten kunnen het beste op www.F3K.nl kijken waar de boshoverheide keurig staat aangegeven.

Meer info omtrent de wedstrijd volgt de komende dagen op dit draadje .

Arno

Arno,

ik zag in jouw email (met de taken) dat de werktijd voor F3K 10 minuten is en voor de mini's 7 minuten. Waarom dit verschil?

Kun je mij (en de rest van de mini vliegers) misschien uitleggen hoe ik in 7 minuten een taak kan vliegen waarbij in in willekeurige volgorde 1, 2, 3 en 4 minuten moet vliegen?
Of drie vluchten van 3 minuten (max) binnen 7 minuten?

Kijk, we zijn nu als mini vliegers al verbannen van het NK F3K, omdat je in tijdnood denkt te komen, maar laat ons dan op z'n minst een degelijke wedstrijd vliegen...

Met vriendelijke groeten,
Jurgen

maaskie zei:
Arno,

ik zag in jouw email (met de taken) dat de werktijd voor F3K 10 minuten is en voor de mini's 7 minuten. Waarom dit verschil?

Kun je mij (en de rest van de mini vliegers) misschien uitleggen hoe ik in 7 minuten een taak kan vliegen waarbij in in willekeurige volgorde 1, 2, 3 en 4 minuten moet vliegen?
Of drie vluchten van 3 minuten (max) binnen 7 minuten?

Kijk, we zijn nu als mini vliegers al verbannen van het NK F3K, omdat je in tijdnood denkt te komen, maar laat ons dan op z'n minst een degelijke wedstrijd vliegen...

Jurgen

ff goed lezen Jurgen!

mini max is 2 minuten en voor de taak die jij noemt 60, 90, 120 en 150...........................
Verder vind ik "verbannen" in dit verband een foute uitdrukking; ik heb jouw namenlijk in een persoonlijke mail de reden hiervoor uitgelegd waarvoor je alle begrip had. Dit berichtje kan ik dan ook ff niet plaatsen !

Arno

Sorry Arno,

ik zie veel informatie in jouw email staan over de manier waarop de wedstrijd gevlogen gaat worden, maar er staat niets in vermeld over verkortte max tijden voor mini. Of staat dat ergens anders in dit draadje vermeld? Dan heb ik dit inderdaad over het hoofd gezien.

Verder heb ik inderdaad begrip voor de situatie: dat de wedstrijd pas om 13.00 uur gestart kan worden ivm de voorafgaande VV wedstrijd en dat je daarom de mini-ers hebt gevraagd om niet mee te vliegen bij de grote klasse, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben. Maar goed, misschien had ik het woord verbannen niet moeten gebruiken.

Vanaf nu zal ik stoppen met zeuren en ga ik uitkijken naar komend weekend, want dan gaat het gebeuren! De eerste officiele Nederlandse F3K wedstrijd wordt gevlogen! (of praat ik er nu weer naast?)

Jurgen

Limbo Cup 2007
Boshoverheide

Werktijd voor elke taak in de klasse F3K: 10 minuten; in de klasse Mini: 7 minuten.
De klasse Mini vliegt dezelfde taken als de klasse F3K alleen met dien verstande dat de max. vliegtijd
voor Mini 2 minuten is (i.p.v. 3 Min). In ronde 4 is de max. 90 sec. en in ronde 6 gelden voor Mini de tijden 60, 90, 120 en 150 sec.
Het landingsvenster is voor Mini identiek aan het landingsvenster in F3K, namenlijk 30 sec.*

Ronde 1. 5.K.8.10 Taak J (3 uit 6)
Gedurende de werktijd mag de deelnemer zijn model niet meer dan 6 keer starten. De maximaal
gemeten vliegduur is 3 minuten. De som van de drie langste vluchten wordt gebruikt voor de eindscore.

Ronde 2 5.K.8.2 Taak B (laatste vlucht)
Gedurende de werktijd mag de deelnemer het model een onbepaald aantal malen gooien maar slechts
de laatste vlucht is bepalend voor het eindresultaat. De lengte van de vlucht is beperkt tot 5 minuten.
Iedere navolgende start van het model doet de voorgaande score vervallen. Wanneer de deelnemer
aankondigt dat hij zijn laatste vlucht heeft voltooid (zijn officiële tijd voor die taak) dan moet hij het
landings- en startgebied verlaten samen met zijn helper en tijdwaarnemer

Ronde 3 5.K.8.5 Taak E (gelijk starten, laatste beneden, seconden)
Alle deelnemers van een groep moeten hun modellen gelijktijdig starten binnen drie seconden na het
signaal van de organisatie. De maximale gemeten vluchttijd is drie minuten. Iedere vluchtduur van de
drie pogingen van iedere deelnemer wordt opgeteld en wordt herrekend om een eindscore voor deze
taak te verkrijgen.

Ronde 4 5.K.8.13 Taak M (vijf langste vluchten; twee minuten maximale tijd per vlucht)
Elke deelnemer heeft een ongelimiteerd aantal vluchten. Slechts de vijf beste vluchten worden
opgeteld. Maximum per vlucht is 120 sec.

Ronde 5 5.K.8.3 Taak C (voorlaatste en laatste vlucht)
Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten, maar alleen de voorlaatste en laatste vlucht
worden opgeteld. De laatste vlucht moet bij de tijdopnemer aan het einde van deze vlucht
aangekondigd worden. Vlieger en helper moeten het vliegterrein onmiddellijk na deze aankondiging
verlaten. De maximale tijd bedraagt 180 sec.

Ronde 6 5.K.8.16 Taak P (een één, twee drie en vier minuten in willekeurige volgorde)
Elke deelnemer heeft een ongelimiteerd aantal vluchten.

* het landingsvenster is de tijdspanne waarin men geland moet zijn ! Dit zijn dus de 30 seconden aansluitend
aan de werktijd of in het geval van Taak E de 30 sec. na het verstrijken van de maximale vliegtijd !

De Tomtommers en andere navigatiefanaten kunnen het beste op www.F3K.nl kijken waar de boshoverheide keurig staat aangegeven.
Het veld heeft de volgende coördinaten: Lat: 51.2399, Long: 5.6361
TomTommers en andere navigatie gebruikers kunnen de 'boshoverheideweg in Weert' invoeren.

Tot zondag!

Leon, weg van het forum! bouwen! :).

ben ook druk bezig :D.

Snel kijken of ik nog een apart rompje voor de Theo-vleugel kan maken... Schiet al best op op zich, zit alleen nog te twijvelen of ik de servo's in de "romp" doe of in de vleugel...

Wubbe zei:
Het veld heeft de volgende coördinaten: Lat: 51.2399, Long: 5.6361
TomTommers en andere navigatie gebruikers kunnen de 'boshoverheideweg in Weert' invoeren.

Tot zondag!

Voor Tomtommers is het om precies te zijn; gemeente Weert en dan kruising Boshoverheideweg en Peelterbaan (parkeerplaats)

Arno

Het leek er even op dat het zou gaan waaien, maar volgens mij zijn de verwachtingen steeds beter...!
Zin in!

Back