Tja Cor... als ik iets bouw wil ik graag weten waar is dit voor gebruikt? Wat is de achtergrond? Zo gaat er ook een stukje geschiedenis leven. Dat is ook de rede dat ik het liefst iets bouw in het tijdperk 1900-1960
Nu wordt er veel nieuwe modellen na gebouwd. Dat is ook heel mooi.....maar voertuigen rond de jaren 50 zijn volgens mij sporadisch! En dat was toch mooi wat er toen allemaal met heel veel handwerk gemaakt is!
Hoe komt het dat de jongere kijkers niet zo op de hoogte zijn van geschiedenis.
Mijn opa was altijd een ras verteller vol vuur kon hij op komische wijze verhalen vertellen. Hij tekenende ook veel, zo kwam het verhaal tot leven. Kijk naar het filmpje hoe die bels zijn spieren hoe hij die spant. Zo kon mijn opa dat ook tekenen. Internet was er niet computerspelletjes al helemaal niet.
Ik ben 58 als ik geen tijd had voor mijn kinderen speelden ze met lego of barbie popen... later met Super Mario.... dat is eigenlijk het begin geweest van onze generatie fout.
Uren waren ze er mee zoet.
Kijk ik naar mijn kleinzoon die vooral in deze lockdown periode uren dagen achter die computer zit, vele verhalen er over die ik niet volgen kan. Maar volgens mij niet realistisch wat er in z'n spel gespeeld wordt. Dit is volgens mij iets wat niet helemaal verstandig is.
Dus betrek ik hem bij mijn bouwsels ook de geschiedenis er van. Ga naar diverse museum 's toe. Vertel er dan ook over. Moet zeggen dat hij dit ook interessant vind.
Zo probeer ik de geschiedenis te laten herleven.
Daarom doe ik er ook z'n filmpje bij van de malle jan en met het bouwen van de Linn ook eerst een stukje geschiedenis rondom de Linn
Zoo een heeeel verhaal. Wat ik er mee wil zeggen als je een project opstart vertel er dan ook wat over. Dan geven we indergeval wat door.
Hallo Henk,
Helemaal eens met het bovenstaande :
Ik geniet hiervan, als er iemand hier op het Truckersforum iets vertelt over vroeger, waar de meeste jonge gebruikers van dit forum niets of nauwelijks iets afweten.
Een beetje Off topic :
Als je het niet leuk vind, dan verplaats ik dit bericht wel naar mijn eigen topic.
Stukje geschiedenis van vroeger :
Mijn kleidochter weet alles van telefoons. tablets en laptops en is volgens mij 24 uur per dag hiermee bezig.
Mijn kleinzoons het zelfde verhaal.
Maar ook andere kinderen doen precies het zelfde.
Onlangs vroeg ik aan een kleinkind van de buren : Weet je ook waar de melk vandaan komt ?
Zegt hij : Ja hoor uit, de melkfabriek.
Ik zeg nee, melk komt van een koe.
Zegt hij : Nee hoor, uit de melkfabriek, vorige week zijn we met papa en mama nog langs de melkfabriek gereden.
Tja, wat moet je daarmee, discussie maar afgesloten, want hier kom je toch niet uit.
Dit zelfde geldt voor de huidige vrachtwagenchauffeurs.
Vroeger, ja, vroeger, waren de chauffeurs van staal en de vrachtauto's van hout.
Als chauffeur had je standaard gereedschap bij in de kist.
Een oliekrik voor lekke banden te verwisselen, vul hout voor onder de oliekrik tegen het wegzakken, een wielmoer sleutel, een Bahco, een nijptang, waterpomptang, een hamer en een rol ijzerdraad.
Al je pech kreeg, moest je zelf maar redden en zorgen dat je weer thuis kwam.
Dit weet Cor denk ik ook wel :
Hier praat ik over de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
Even een stukje uit de praktijk van vroeger van de vrachtwagen chauffeur.
In de beginjaren 60 reed ik nog mee als kind, net niet geboren in een vrachtwagen, hahaha.
Ik heb mijn vrachtwagenrijbewijs BE luxewagen rijbewijs en CDE gehaald in 1966, als jochie van 18 jaar. (geen motor rijbewijs.
8 lessen gehad voor het luxe wagen rijbewijs en 1 les voor het vrachtwagen rijbewijs, om even de MB vrachtauto te leren kennen.
Beide keren in 1 x geslaagd.
Toen mocht je met een vrachtwagenrijbewijs, direct alle vrachtwagen en autobussen besturen/rijden, terwijl je het rijbewijs haalde met een MB vrachtwagentje, waar een betonblokje in de laadbak lag, omdat deze zwaarder moest wegen dan 3.5 ton.
Ik reed als jochie van 12 jaar al in de vrachtauto, toen ook al in VOLVO's, met trailer en met aanhangwagen, vanaf 20 jaar in het Zwaartransport
Ik heb het Volvo virus al opgelopen in 1956.
Toe ik mijn rijbewijs ging halen, zei de rij instructeur, ik hoef je niets meer te leren ,maar wel heel veel af te leren, omdat je eigen rij-stijl had opgebouwd, die volgens de instructeur niet goed was.
Als er in de jaren 60 van de vorige eeuw een diesel brandstofleiding stuk ging, of lek was, spoot de dieselolie alle kanten op, vieze smeer bende, de dieselolie waaide zelfs op de voorruit, door de rij-wind.
Ik heb het hier wel over een Torpedo vrachtwagen, bij een Frontstuur vrachtwagen speelt dit probleem niet, daar waait de dieslolie lekker onder de cabine weg en werd het achter de cabine een vieze smeer bende, vaak ook nog op de trailer.
Wat schroefden de brandstofleiding los van de verstuiver en de brandstofpomp.
We bogen de leiding dubbel en sloegen de leiding plat, monteerden de brandstofleiding weer op de brandstofpomp, in de hoop dat deze niet meer lekte, lekte soms toch nog ietsjes, maar de dieselolie spoot niet overal meer heen.
Je had altijd wel 1 of 2 reserve brandstofleidingen bij, maar meestal niet de goede.
Zelf de brandstofleiding in model buigen ging niet, want dan kwam er meestal een knik in en dus niet bruikbaar
De motor starten en op 5 poten (5 cilinders) naar huis rijden, dit vond de moor niet leuk, maar je had gewoon geen keus.
Dit kan met de moderne motoren niet meer, als er een storing is is het einde verhaal, de garage bellen en moet er een monteur komen met een laptop, deze laptop aan de boordcomputer hangen en de storing opsporen, als hij het ter plaatse kan repareren, dan doet de monteur dit. Zo niet, dan afslepen naar de dicht bijzijnde garage/dealer van het merk vrachtauto en moet dan daar ter plaatse gerepareerd worden.
Volgens mij komt het haast niet meer voor dat een brandstof leiding knapt, het materiaal is tegenwoordig van veel betere kwaliteit.
Ik heb het de laatste 25 jaar niet meer meegemaakt.
De tegenwoordige chauffeurs kunnen nog geen band verwisselen, als ze een lekke ban krijgen, bellen de garage of de bandenboer, die komt dan de band verwisselen, dat was er vroeger niet bij, je moest je zelf redden, ook in de stromende regen of bij 10 of 15 graden onder nul.
Als je aan de jonge chauffeurs vraagt : "Wat is dubbel klutsen", dan kijken ze je vreemd en vragen wat is dit ? Men kent dit niet
Toen was vrachtwagen chauffeur nog leuk en avontuurlijk.
Nu zeg ik iets, wat mij niet in dank wordt afgenomen : Ik zeg vaak tegenwoordig zijn de chauffeurs net robots, ze worden van minuut tot minuut gevolgd op 5 meter nauwkeurig waar ze zich bevinden en wat ze doen en alles is op tijd gepland. (strakke planning)
Ik zou dit niet kunnen/willen.
Als invalchauffeur in het Zwaartransport is dit gelukkig niet zo.
Dit is nog redelijk vrij en rij ik mijn eigen schema, wel volgens de verleende vergunning de route volgen, maar er wordt niet op tijd gereden.
Ik bepaal zelf de tijd en de rij-snelheid.
Veiligheid is voor mij het belangrijkste en niet de snelheid.
De nachtritten zijn meestal ruim gepland, dus meestal haal ik het wel binnen de maximale rijtijd van 22.00 uur tot ander morgen 6.00 uur, zo niet, dan een dag overstaan.
Ik wordt ook wel eens gebeld waar blijf je, dan zeg ik : Ik kan je niet goed verstaan, ik ben onderweg, je ziet me vanzelf wel verschijnen.
Dan zegt de dame op de planning, je bent pas hier (Ze noemt dan de locatie op) en je staat stil.
Dan zeg ik : Klopt, even de situatie in ogenschouw nemen, maar als weet en ziet waar ik ben, waarom vraag je het dan aan mij ?
Einde gesprek.
Leve het GPRS systeem en de digitale tachograaf !!!
Een heel verhaal geworden.
Ik kan wel uren vertellen/schrijven over vroeger, toen alles beter was, of ...............................?
Ook over de gebruiken van vroeger, waar de jonge generaties nog nooit van hebben gehoord, jammer, maar helaas.
Als je de jonge generatie iets over vroeger wil vertellen, zeggen ze : Daar heb je die ouwe zeur ook weer, over vroeger.
Het doorvertellen van vader/moeder op kind, dat is niet meer zo, hierdoor gaat er heel veel informatie verloren van de oude gebruiken van vroeger.
De jeugd is hier niet meer in geïnteresseerd, als ze iets willen weten, zoeken ze het wel op, op het internet.
Tja waar is de tijd gebleven.
Het meeste is vergane glorie.
P.S.
Ik ben overigens nooit beroeps vrachtwagen chauffeur geweest, altijd gereden als invalchauffeur.
Rijden is mijn hobby en grote passie, naast de hobby : Modelbouw
HTS Werktuigbouwkunde gestudeerd, maar niet mijn beroep van gemaakt, iets heel anders gaan doen.
Ik ben al 46 jaar zelfstandig ondernemer, nu samen met mijn jongste dochter in Haren (Ems) D.
Ik rij al meer dan 55 jaar als invalchauffeur, vanaf 18 jaar. (ouwe knar)
Ik hoef niet meer te werken, maar ik kan niet stilzitten en ik vind het nog steeds leuk.
Tjonge, wat een verhaal zeg, het is bijna een boekwerk geworden.

Excuses voor dit lange verhaal.
Henk,
Nogmaals als je het verhaal vervelend of storend vind, hoor ik het wel ,dan verplaats ik het wel, want ik wil niet jou topic vervuilen.