Mijn lipo een flightmax 6s 2650mah 30c heeft het volgende cel spanning...5 cellen 4,1 volt
....1 cel 1,3 volt
Dit waarde heb ik met een multi meter gemeten na een zeer kort vlucht omdat de heli totaal de kracht kwijt was na nog geen 20 sec.
Het laden duurde ook al heel lang op 1c dus op2,6a
Nu zit ik hier en daar wat te lezen en kom het volgende tegen.....heb het volgens mij ook hier op het forum ergens gelezen maar toch even voor de zekerheid vragen.
....1 cel 1,3 volt
Dit waarde heb ik met een multi meter gemeten na een zeer kort vlucht omdat de heli totaal de kracht kwijt was na nog geen 20 sec.
Het laden duurde ook al heel lang op 1c dus op2,6a
Nu zit ik hier en daar wat te lezen en kom het volgende tegen.....heb het volgens mij ook hier op het forum ergens gelezen maar toch even voor de zekerheid vragen.
"Mocht het toch gebeuren dat op de een of andere manier de cellen helemaal leeggetrokken zijn dan herkend de lader de
lipo-cellen niet meer en kun je ze dus ook niet meer laden. Maar daar is een truckje voor. Wat we dan willen bereiken is
dat de cellen een minimale spanning van 2.5 volt per cel terug krijgen.
Dus bij een 3s pakket is dat 7.5 volt. Je zet de lader op ni-cad stand en uiteraard in de laagste laadstand met ongeveer 6
cellen (6x1.2volt) en wacht totdat de lipo ongeveer 7.5 volt bereikt. Daarna zet je de lader weer in de gewone lipo
laadstand en kun je weer gewoon verder laden. Uiteraard moet je voor je eigen veiligheid er bij blijven".
Is dit verstandig om te doen wat hier boven staat maar dan voor een 6s lipo(vermoedelijk moet ik dan 15v met een ni-cad programma laden ipv 7,5 v en dan gewoon weer gebalanceerd laden met de lipo programma).
Ik gebruik trouwens een ultramat 14+.Of kan ik het beste gewoon een nieuwe lipo bestellen om ellende te voorkomen.
Graag jullie advies hier over
phil
lipo-cellen niet meer en kun je ze dus ook niet meer laden. Maar daar is een truckje voor. Wat we dan willen bereiken is
dat de cellen een minimale spanning van 2.5 volt per cel terug krijgen.
Dus bij een 3s pakket is dat 7.5 volt. Je zet de lader op ni-cad stand en uiteraard in de laagste laadstand met ongeveer 6
cellen (6x1.2volt) en wacht totdat de lipo ongeveer 7.5 volt bereikt. Daarna zet je de lader weer in de gewone lipo
laadstand en kun je weer gewoon verder laden. Uiteraard moet je voor je eigen veiligheid er bij blijven".
Is dit verstandig om te doen wat hier boven staat maar dan voor een 6s lipo(vermoedelijk moet ik dan 15v met een ni-cad programma laden ipv 7,5 v en dan gewoon weer gebalanceerd laden met de lipo programma).
Ik gebruik trouwens een ultramat 14+.Of kan ik het beste gewoon een nieuwe lipo bestellen om ellende te voorkomen.
Graag jullie advies hier over
phil