lipo 6s 2650

Mijn lipo een flightmax 6s 2650mah 30c heeft het volgende cel spanning...5 cellen 4,1 volt
....1 cel 1,3 volt
Dit waarde heb ik met een multi meter gemeten na een zeer kort vlucht omdat de heli totaal de kracht kwijt was na nog geen 20 sec.
Het laden duurde ook al heel lang op 1c dus op2,6a
Nu zit ik hier en daar wat te lezen en kom het volgende tegen.....heb het volgens mij ook hier op het forum ergens gelezen maar toch even voor de zekerheid vragen.

"Mocht het toch gebeuren dat op de een of andere manier de cellen helemaal leeggetrokken zijn dan herkend de lader de
lipo-cellen niet meer en kun je ze dus ook niet meer laden. Maar daar is een truckje voor. Wat we dan willen bereiken is
dat de cellen een minimale spanning van 2.5 volt per cel terug krijgen.
Dus bij een 3s pakket is dat 7.5 volt. Je zet de lader op ni-cad stand en uiteraard in de laagste laadstand met ongeveer 6
cellen (6x1.2volt) en wacht totdat de lipo ongeveer 7.5 volt bereikt. Daarna zet je de lader weer in de gewone lipo
laadstand en kun je weer gewoon verder laden. Uiteraard moet je voor je eigen veiligheid er bij blijven".
Is dit verstandig om te doen wat hier boven staat maar dan voor een 6s lipo(vermoedelijk moet ik dan 15v met een ni-cad programma laden ipv 7,5 v en dan gewoon weer gebalanceerd laden met de lipo programma).
Ik gebruik trouwens een ultramat 14+.Of kan ik het beste gewoon een nieuwe lipo bestellen om ellende te voorkomen.
Graag jullie advies hier over
phil​

Hoi,

De spanning van de laagste cell loopt veel sneller op dan de hoge.

Bij twijfel kan je ook alleen de betreffende cel laden. Op NiCd/NiMh stand ziet de lader niet wat er aan hangt en gaat hij gewoon laden op de stroom die jij instelt.
Wel de stroom een beetje laag houden. Bv 0,5A en er bij blijven tot de spanning hoog genoeg is over te gaan naar LiPo mode.

Of je accu het overleeft heeft is ten 2e maar proberen kan altijd.

Soms wil instellen op alleen laden zonder balanceren ook werken. Ook al zegt de lader bv dat hij maar 2 cellen denkt te zien stel je hem toch in op 3s als je een 3s pakketje hebt.

Is hij op niveau terug, even stop drukken en opnieuw op starten en nu zou hij wel 3s moeten zien. Eventueel even op die stand door gaan maar beter om over te schakelen naar balanceer mode.

Spanning overigens ongeveer tot 3 volt (de lege cel) of iets hoger laten oplopen. Anders heb je de kans dat hij weer net ter ver terug zakt zonder laadstroom en ziet de lader hem weer niet.
Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
6s lipo

Dennis ,
dankje ik zal het in elk geval proberen kijken wat ie doet.Lukt het niet dan bestel ik gewoon een nieuwe voor alle zekerheid.
Ik wou min of meer weten of het wel kon vandaar mijn vraag ook omdat ik meer over gelezen hebt
phil

Wat misschien ook een optie is om 2 6s lipo's parallel aan te sluiten. Hierdoor herkent de lipo het wel als een 6s pakket en gaat hij de boel opladen. En vergelijkbaar met de communicerende vaten zal de lege cell sneller mee getrokken worden met de rest.
[118488] twee-accus-tergelijktijd-laden
Maar er wordt wel gewaarschuwd om dit niet met pakketten te doen die teveel van elkaar verschillen. Al zijn de meningen verdeeld over het werkelijke probleem hiervan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Phil,

1,3V is wel érg laag, ik vraag me af of dat nog wel goed komt...

Wat ik in het geval van één uit de pas lopende cel doe, is die cel apart opladen.
Lader instellen op 1cel, en de betreffende cel via de balanceraansluiting aan de lader aansluiten.

Ik doe dat door twee spelden in de balancerstekker te steken en die met een kabeltje met krokodillenklemmetjes aan de lader aan te sluiten.
Om sluiting te vermijden steek ik één speld van de voorzijde en één aan de kabelzijde in de stekker.
Vanwege de kleine draaddoorsnede een lage laadstroom kiezen, 0,5A.

Met een beetje mazzel lukt het laden, als je een low voltage melding krijgt, laad ik de cel eerst met het NiCad programma tot 3V (ook weer met 0,5A) en probeer het daarna weer met het lipo laadprogramma.

Groeten, Jan.

met spelden???

volg even mijn linkje met uitleg en fotos, komt goed

RCPilotenforum • Onderwerp bekijken - lipo wil niet laden en ontladen.....stuk?

die kapotte cel kan je mss nog redden, maar 1.3 is idd wel heel laag..
Laden via de balanceer kabel, eerst proberen op lipo 1S, als ie hem niet vindt effe proberen op nimh, tot 2.5 volt of zo, ERBIJ BLIJVEN! (dit duurt niet zo lang)

dan op lipo, en laden tot de spanning die de andere cellen ongeveer hebben (e beetje hoger gaan want dat zakt als je afkoppelt)

dan je lipo terug laden via balance.
Als ie het verschil niet kan ophalen gewoon die ene cel terug apart via balance laden.

enjoy

Kop speldjes passen inderdaad precies in het stekkertje van de balanceer aansluiting.

Hoe dan ook oppassen dat je geen sluiting maakt.

6s lipo

Hoi,
nou met spelden gaan werken dat zie ik in elk geval niet zo zitten.
Kan wel een goed idee wezen maar vindt het toch link :(.
Wel heb ik van avond de betreffend lipo opgeladen met de ni-cad program op mijn ultramat 14+ voor ongeveer 2 minuten.De cel kwam tot 2,5 volt en toen ben ik gestop met ni-cad laden.Daarna verder geladen met balanceer via de lipo programma....
nu als volgt de cellen na een kleine twee uur staan(zonder gebruik)
cel 1 t/m 5..... 4,1v
cel 6............. 4v
Moet de lipo nog proberen in de heli zelf maar dat hoor je wel hoe dat gelopen is.
Werkt het niet dan is het jammer
phil

Ik zou de cellen aan de lader iets ontladen en weer opladen.

Dan heb je waarschijnlijk weer 6x 4.1v.

Dan nog een keer leeg trekken.
Cell zal waarschijnlijk niet goed zijn of is leeg gelopen op iets.

blijft ie weer niet bij dan er een 5 cell van maken.

Toch heb ik het ook een keer gehad dat 1 cell 2v lager zat.
Daarna heeft ie het nooit meer gehad?....

Back