LiPo, de nieuwe LiOn killer?

Tadango

Forum veteraan
Ik ken de titels nog wel toen LiOn populair begon te worden. Dat was de LiPo killer. En op zich klopte dat ook in sommige gevallen als de stromen niet te gek werden. Nu ik grotere EDF's wil vliegen merk ik toch dat LiOn niet echt geschikt is vanwege het inzakken van de spanning. Dat zorgt voor erg veel verlies bij de start. Ja je kan dat compenseren met meer cellen maar dat is niet altijd een haalbare optie. Meer cellen parallel helpt ook niet altijd of wordt weer veel te zwaar. Maar nu heb ik iets nieuws gevonden....

Als voorbeeld mijn SAB AVIO Lizard. Hierin zit een 14s 120mm EDF setup welke 120 - 150A trekt afhankelijk van de spanning die de accu vast kan houden. Je merkt heel goed dat sterkere / warmere LiPo's ruim 1kW meer vermogen leveren en dat is al snel 1kg extra stuwkracht wat in de start heel fijn is. Ik heb een 14s 5000mAh SLS XTRON pakket van 1750g en dat vliegt prima, maar niet zo lang. Na 4 minuten pootjes uit en snel landen gaat maar dat is kort. Dus hiervoor heb ik naar LiOn gekeken. 14s2p Molicel P45 / P50 zou je dan snel kiezen en de losse cellen zijn dan 1932g. Dat is al bijna 200g meer en dan komen alle strips en kabels er nog bij. Dus 2100 zou heel netjes zijn als totaal gewicht, dus 350g meer. Ook zakken deze cellen een stuk verder in dus je hebt minder vermogen bij de start. Eigenlijk is dit geen optie ook al zou je dan een dubbele vliegtijd hebben. Als je niet makkelijk los komt is het niet erg leuk meer.

En toen had mijn favoriete merk HRB opeens iets nieuws: 8500 HV packs welke heel erg licht zijn maar toch 100C. Hier een paar HRB packs als vergelijk (allemaal 6s):

PXL_20250224_105240278.jpg

PXL_20250224_105259797.jpg

PXL_20250224_105310158.jpg

PXL_20250224_105318600.jpg


Ja je ziet het goed, heel erg licht ten opzichte van de andere packs. Een 14s 8500 HV pack zou dan ongeveer 1850g zijn, en vergeleken met de 2100 van een 10000 Molicel P50 pack is dat heeeel erg netjes. Het zijn ook nog eens HV cellen dus in de start moeten ze een fractie meer spanning vasthouden vergeleken met de normale LiPo's. Alleen ze hebben geen 7s packs (kunnen ze wel maken trouwens, voor een prima prijs!!!) dus ik heb 5 6s packs gekocht ga daarvan 4 7s packs maken.

Een eerste test lijkt goed. Ik heb ze tot 4.3V/cel opgeladen ipv de 4.35 omdat ik de levensduur wat wil verlengen. Dit zou een capaciteit van 8300 (geschat) moeten opleveren ongeveer. Na een eerste lading heb ik deze met constante 10A ontladen tot 3.5v/cel en verwacht dan ongeveer 90% van de capaciteit te ontladen (gezien mijn ervaring met andere cellen), dus 7470mAh. De eerste accu levert 7500mAh op en dat is prima. Capaciteit lijkt dus in orde. Weerstand is nog hoog maar dit is de eerste lading en de cellen zijn koud dus het zegt nog niet heel veel.

PXL_20250224_123514386.jpg


Wat denken jullie? Een goed alternatief of misschien zelfs een LiOn killer?
 
Geeft HRB ook nog een verklaring waarom het mogelijk is om meer capaciteit in een lager gewicht met een hogere belastbaarheid te verkrijgen.
 
Geeft HRB ook nog een verklaring waarom het mogelijk is om meer capaciteit in een lager gewicht met een hogere belastbaarheid te verkrijgen.

Nee, en dat verbaasde mij ook heel erg. Leuk vergelijk: Spektrum 6s 7000 30C lipo van 720g. Ook extreem licht. Wat HRB die extra 1500 mAh geeft is het iets hogere gewicht EN het HV deel. Als je een lipo van naar HV oplaad krijg je snel 15% meer capaciteit begrijp ik, dus dat maakt ook het verschil. Zou ik ze opladen tot 4.2v/cel dan is de capaciteit vast niet meer dan 7500mAh. Er zijn ook andere merken online te vinden die 6s 7000mAh van nog geen 700g hebben.

Alleen die C rating.... Die betwijfel ik sterk. Er staat ook geen continu / max op dus deze 100C zal zeker max zijn. De weerstand moet het straks duidelijk maken. De cellen zijn nog nieuw dus de weerstand gaat de komende 5 - 10 cycles nog omlaag. Koud tijdens de eerste lading begonnen ze met 6mOhm/cel wat aan het eind 3mOhm/cel was. Lekker op temperatuur na enkele vluchten moet deze naar 1mOhm/cel zakken of minder. Dat kost tijd en zal ik zeker rapporteren. Mijn eerste schatting is dat 30/60C een betere rating zou zijn en dat is nog steeds prima aangezien dat nog steeds 255A continu is. Eerst nog een paar keer laden en ontladen en hopelijk is de regelaar er dan en kunnen we echt testen.
 
Favoriete merk HRB?
Ik zou deze info van https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons eens doornemen...
Het zou ook een mirakel zijn als HRB een HV versie kan produceren die lichter is dan de "normale" 4,2V cellen... Dat gaat normaal gesproken niet samen (hogere C en hogere V leiden onvermijdelijk tot hoger gewicht (bij de huidige productiemethoden).

Nadat hobbyking lipo's keer op keer teleurstelden en ook duurdere merken als SLS problemen hadden zijn we gaan kijken naar andere goedkope merken waar anderen tevreden over waren en dat is HRB geworden. Inmiddels hebben we als club bijna niets anders en iedereen is dik tevreden. C ratings kijken we niet echt naar en is binnen een merk redelijk bruikbaar als referentie normaal gesproken. Dus een 25/50 rating van SLS is een 50/100 HRB rating bv. Absoluut zeggen deze niets uiteraard. Ik kijk daarom altijd naar de weerstand van de cellen want die geeft aan wat ze echt kunnen.

Deze accu's gaan een SLS 14s 5000 50/100C pack vervangen en die SLS cellen zitten na een paar vluchten en warm op 1mOhm dus dat is de target voor deze cellen. Als ze dat halen zijn het 30/60C cellen eigenlijk en dat ligt weer in lijn met andere merken. Als ik vergelijk met 6000 HRB 50/100 cellen doen die 1.2mOhm dus de HRB rating is normaal iets optimitischer dan anderen, en dat is prima zolang je het weet. Gezien de prijs is HRB nog steeds een hele goede keus en betrouwbaarheid is ook prima. Zover ik weet hebben we nog geen pakket kappot van de (even snel geschat) 70 pakketten binnen de club. Een prima score :)

Wat betreft het HV deel ben ik er niet mee eens dat dit tot een hoger gewicht hoeft de leiden. Ik heb ook berichten gelezen van mensen die normale llipo's als HV gingen laden en soms werkt dat ook. Probleem met HV is dat de cel vaak heel snel stuk gaat als deze daar niet geschikt voor is. Een beter productie process met een iets andere samenstelling zorgt dat ze beter tegen de hoge spanning kunnen. Dat hoeft niet direct zwaarder te zijn zoals met een hogere C rating wel logisch is.

Ik ben het er zeker mee eens dat de opgave van HRB wel heel erg optimistisch is.... marketing he.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar je praktijk ervaringen.
Zijn denk ik interresante packs voor in een 6S 550+ Heli. Als ze voldoende presteren met een behoorlijke levensduur.

Hoe meet je trouwens de interne weerstand van de cellen. Tijdens het laden, of kan de discharger dat ook laten zien.

En hoe gebruik je packs typisch. Laad je hetzelfde pack direct na een vlucht om die direct als die vol is weer te gebruiken.
Ik laad m'n packs thuis en heb voldoende packs bij voor een sessie op het veld.
Vlieg nu vaak 5 packs in 1.5 uur leeg, dat houdt je niet echt bij met laden en maar 1 of 2 packs.
 
Ik meet de weerstand met de lader tijdens laden op 2C. SLS 5000 40C, HRB 6000 50C en HRB 8500 ??C zitten allemaal op 2.3 - 2.5 mOhm/cel wanneer ze vol zijn zo op schuur temperatuur. Wat opvalt is dat de 8500 een stuk hoger begint (6 mOhm) dan de andere (4.5 mOhm) en na het laden iets warmer aanvoelt. De 8500 haalt dus dezelfde weerstand bij een hogere temperatuur, en zijn daardoor minder goed maar ook nieuw (2 keer geladen) dus het kan nog iets verbeteren. Daarna heb ik ze ontladen op 1,5C (meer kan mijn ontlader niet aan) tot 3.7V/cel. 6000 HRB levert dan 3300, 5000 SLS levert 3800 en 8500 HRB levert 4800. Beide HRB's leveren ongeveer 55% van de capaciteit maar de SLS 76% Als ik op mijn gevoel afga en zeg dat HRB rating ongeveer 2x zo hoog is als de SLS rating zou dat niet zo veel van de waarheid af zitten denk ilk. HRB zou dan 25/50C zijn in vergelijk tot 40/80C SLS. Pas na een paar vluchten wordt het echt duidelijk en dat duurt helaas nog even.
 
Vandaag lekker de kachel aan in de schuur en een 2e set 7s 8500 afgemaakt. Deze ook op 2c geladen (bijna dan, lader doet 445W maximaal) en deze 2 packs zakken tot 1.1mOhm/cel, Dat lijkt al een beter. Deze worden ook iets warm tijdens het laden net als de andere 2 packs. Zo de ontlader eens pakken en kijken of hier hetzelfde uitgaat tot 3.7V/cel.
 
Vandaag gevlogen met de 2 14s 8500 HV packs. Ze deden het eigenlijk prima. Na een vlucht zijn ze warm maar zeker niet heet. Niet echt anders dan de SLS packs. Vermogen in de start was 7500W piek en dat was niet echt minder dan de 5000mAh 40C SLS Xtron die ik eerder gebruikte. Ik verbruik nu 6000mAh van de 8500mah in 8 minuten en laad de cellen tot 4.3v/cel maximaal. Hopelijk houden ze dit een mooie tijd vol. Met dit gebruik worden ze zeker niet mishandeld een meer kan ik niet doen om ze goed te houden. Vergeleken met LiOn lijkt me dit echt de betere keus omdat je veel minder rekening hoeft te houden met het inzakken van spanning. Je zou dan een motor met meer kV moeten kiezen om de lagere spanning onder belasting te compenseren en ook een hogere stroom nodig hebben.

Voor wie interesse heeft kan ik de log bestanden online plaatsen.
 
Ben heel benieuwd hoe deze HRB HV zich gaan houden.
Met dat gewicht versus capaciteit lijken ze heel interessant.
Was vandaag aan het kijken naar een nieuw setje lipo's en ook naar de HRB gekeken.
Op de site van HRB (https://hrb-power.com/) zelf staan de HV lipo's helemaal niet vermeld.
Diverse andere HRB 6s lipo's die worden aangeboden via Amazon en Alie staan weer niet op de site van HRB en andersom.
 
100c

Dus die kan zonder problemen 850 Ampere leveren..

Wake up and smell the coffee zou ik zeggen..

Ik zou er ineens 500c opzetten, mensen kun je blijkbaar toch alles wijsmaken..

Alles bij elke Lipo boven pakweg 20c gaat zoiezo (zwaar) ten koste van de levensduur zijn..

Maar dat komt dan de verkoop ten goede natuurlijk :)

Zullen zeker goede lipo's zijn, twijfel ik niet aan, vind het enkel stom hoe ze tegenwoordig met die c waardes omgaan.
 
Tja, de C rating is normaal binnen een merk wel vergelijkbaar maar deze 100C klopt echt niet. Vergeleken met hun 50/100 rating is dit meer 25/50. Elk merk heeft dat qua marketing anders en het geeft niet meer dan een idee van de belastbaarheid.
 
Ik probeer zoveel mogelijk te vliegen met deze nieuwe cellen en ze blijven tot nu toe goed presteren. Weerstand warm (40+ graden) is 0.8 - 1.0 mOhm en dat is voldoende. In de Lizard zie ik in de start de piek stroom elke run nog iets oplopen en ik zie nu een maximale piek van 7818W bij 146.9A en 53.22V. Dat is 3.80V per cel gemeten 10cm voor de regelaar. Er zit nog zeker 25Cm kabel tussen de accu's en het meetpunt dus dat heeft nog iets verlies. Het enige wat me nog iets zorgen baart is de temperatuur. Deze zie ik tot 51 graden oplopen als ik stevig vlieg en rond de 44 graden als ik rustiger vlieg en dat met temperaturen buiten van 10 graden. Accu koeling in het model is ook zeker niet optimaal maar in de zomer heb ik wel een beperking denk ik. De cellen voelen niet echt heet en voelen lekker warm aan maar slijtage is zeker hoger bij deze temperaturen. Straks maar een alarm op accu temperatuur toevoegen......
 
zie ik in de start de piek stroom elke run nog iets oplopen en ik zie nu een maximale piek van 7818W bij 146.9A en 53.22V. Dat is 3.80V per cel gemeten
Tijdens de start zakt de spanning al in tot 3,8V? (een spanningsval van 0,5V uitgaande van 4,3V vol geladen.)
Dat lijkt me niet best.
 
Dat is gemeten vlak bij de regelaar bij een accu temperatuur van 18 graden. Je hebt natuurlijk iets kabel verliezen. Daarnaast zakt een HV lipo tot dezelfde spanning in als een normale aangezien het stuk boven de 4.2V niet veel toevoegt. Het is idd niet geweldig maar je hebt zware cellen nodig wil je het veel beter doen. Deze cellen zie ik als vervanger voor de hoge capaciteit LiOn en die zakken veeeeel verder.

Edit: Laagste spanning aan het einde van de vlucht is 47.99V dus 3.427V per cel bij 122A. Alarm en vermogen reductie in de regelaar staat op 3.3V en dat lijkt dus prima.
 
Laatst bewerkt:
Maar de Lion kunnen daar wel iets beter tegen (en ook tegen de daaruit volgende opwarming).
Omdat die HRB's relatief licht zijn loopt de temperatuur ook sneller op (minder massa te verwarmen).
Hoe deden de SLS lipo cellen het in deze setup (spanningsval onder belasting)?
 
Maar de Lion kunnen daar wel iets beter tegen (en ook tegen de daaruit volgende opwarming).
Omdat die HRB's relatief licht zijn loopt de temperatuur ook sneller op (minder massa te verwarmen).
Hoe deden de SLS lipo cellen het in deze setup (spanningsval onder belasting)?

Die heb ik gemeten op 55V bij 7700W maar deze was toen ook veel warmer bij de start (kouder was het piek vermogen veel minder. In het begin zakte ze tot onder de 50V en waren ze erg koud). Ik zal eens spitten in de data naar vergelijkbare condities. De oude regelaar was iets minder agressief qua timing denk ik aangezien de stroom nu iets hoger is bij een iets lagere spanning. Qua weerstand zag ik bij de SLS ook 0.8 tot 1.0 mOhm als laagste wanneer deze goed warm was. Ik denk dat de packs aardig vergelijkbaar zijn. Met dezelfde vliegtijd waren de temperaturen ook gelijk. Ik vlieg met deze cellen alleen veel langer dus worden ze ook warmer aangezien het verlies en massa aardig vergelijkbaar is.

Dat LiOn beter tegen hoge temperaturen konden dan LiPo wist ik niet. Toch zouden die veel warmer moeten worden omdat ze veel verder in zakken. Met goede koeling is dat geen probleem alleen in dit model kan het wel een issue zijn.
 
Tadango, aangezien jij de interne weerstand rond 40 graden meet, vroeg ik mij af of je de lipo's wel voorverwarmt voor een vlucht.
Aangezien je bij de start de packs het meeste belast zou dat logisch zijn.
Wanneer je toch met koude accu's aanvangt is het dan ook niet interresant om de interne weerstand bij lage temperatuur te bepalen.
 
Nee, ik verwarm ze niet voor anders dan ze in een ruimte rond de 20 graden te laten liggen. Weerstand loopt op naar 4 mOhm in een omgeving van 10 graden. Rond de 20 graden zijn ze rond de 2 mOhm. Voorverwarmen is eigenlijk geen optie. Dan moet je verwarmingskoffers gaan maken edg en dat is me teveel gedoe. Dat gooi ik er gewoon een turbine in ;)
 
Voorverwarmen is eigenlijk geen optie. Dan moet je verwarmingskoffers gaan maken edg en dat is me teveel gedoe.

Valt wel mee toch; eenmalig een middagje knutselen, paar tientjes materiaal en klaar. Enige "gedoe"; je moet een half uurtje voor je begint te laden even de koffer aanzetten. Daar steken de accu kabels uit en lader staat ernaast. Moet toch al een lipo koffertje meenemen naar het veld, daar doet de verwarmingskoffer prima dienst voor.
Merk nu na een jaartje gebruik duidelijk het voordeel; de lipo's houden zich veel beter (zowel capaciteit als voltage onder belasting) en zijn nog steeds"keihard". Geen enkele "dikke" lipo meer gehad.

Ik heb intussen ook een paartje HRB HV7500 besteld (zijn even zwaar als die 8500 en verwacht dat deze daardoor uiteindelijk iets minder warm worden). Stond (op Alie) een levertijd bij van 2 maanden... hoe lang duurde het bij jou?
Ook nog een aantal CNHL packs besteld. Die komen in de testen van Joe (MCSGUY) op rcgroups relatief goed uit en zijn ook nog eens niet duur.
Over een paar maanden ben ik even in de USA (als dat tenminste nog doorgaat gezien de recente ontwikkelingen daar....) en wil dan enkele SMC packs meebrengen. Helaas hebben die geen importeur voor Europa (Wetronic heeft het een jaartje gedaan met een beperkt aantal modellen maar is weer gestopt). Maar deze lipo's komen consistent uit in de top presterende accu's over de laatste 10 jaar (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons)
 
Back
Top