LiPo, de nieuwe LiOn killer?

Tja, electro moet voor mij makkelijk zijn. Dus accu aan de lader en gaan. Ze worden nooit echt koud gebruikt maar ik mishandel ze qua temperatuur wel een beetje idd. We gaan het wel zien. Andere packs blijven ook prima op deze manier.

Ik zag die 7500 HRB ook en had hetzelfde idee. Formaat en gewicht is gelijk en ik vermoed dat de weerstand en stroom / hitte opwekking gelijk is. De C rating zou hoger zijn maar waarom de weerstand lager? Ben wel erg benieuwd naar je ervaring want als ze idd minder verlies hebben zijn ze een betere keus. Ik zit ook te zoeken naar 7s 7000 van ongeveer 1000g maar die heb ik ook nog niet gevonden. 7s is sowieso een probleem..... Die CNHL had ik ook gezien. Helaas ook geen 7s 7000 als optie dacht ik.

CNHL heeft ook enkele 7s packs (6200 / 1135g en 9500mah / 1250g)
Zelf heb ik twee 7s / 7000 packs van SLS (1091g), maar die zijn wel weer een stuk duurder.

Laatst bewerkt:
Toevallig zie ik op hobbyking nu ook lipo pakketten die 25% kleiner zijn en lichter daarmee. Geen lagere C rating, iets hoger dacht ik.

In een zoektocht naar kant en klare molicel pakketten of iets soortgelijk is er wel veel keuze waarvan ook een deel onbruikbaar waarschijnlijk.
Maar het merk Flywoo verkoopt kant en klare molicel pakketten.

Iemand nog een andere tip van direct gebruiksklare LI ion pakketten?

Als consument heb je geen flauw idee, wat de chinezen allemaal in hun lipo's stoppen.
De duurdere merken koop ik al heel lang niet meer.

Intussen heb ik al wat ervaring kunnen opdoen met de CNHL 5200 Racing Series. Had 4 packs besteld en die waren snel in huis (vanuit het Poolse warehouse). Zeer kleine variatie in cel balance en IR. Ik cycle alle nieuwe packs eerst 2x (1x laden - ontladen op 0,5C en 1x op 1C) vóór ze de lucht in gaan. Daarna gevlogen in een Avanti S V2. Elke lipo heeft nu zo'n 8 a 9 vluchten gehad. De startstroom is met 115A iets hoger dan bij mijn SLS 5800 packs (108A) van 2023 (+/- 60 cycli). De packs worden nauwelijks lauw warm.
De eerste indruk van de CNHL 5200 racing is dus zeer goed (nog afgezien van de goede prijs; 54 euro per stuk bij aankoop 4 stuks).

Vandaag de HRB HV 7500 binnen gekregen....
Gewicht is lager dan opgave (756 t.o.v. opgave HRB 804 g). Opvallend zijn ook de compacte afmetingen van deze packs.
De break-in cycli gaven helaas een lelijke eerste indruk...
Tijdens 1e x laden (5A bij 22 graden) viel de zeer hoge IR op; pack 1 zat op 6.0 tot 6.4mA (uiteraard per cel) terwijl pack 2 op 16.3 tot 18.3mA zat (!!).
Tijdens ontladen met 200W / +/- 8,5A tot 3,7V loopt de temperatuur maar liefst 12 a 13 graden op.
Bij de 2e maal laden (7,5A bij 24 graden) is de IR al een stuk lager maar nog steeds erg hoog naar mijn zin; pack 1 was 3.3 - 3.6 en pack 2 was 3.6 - 4.1mA).
Ontladen gaf exact hetzelfde resultaat als de eerste maal; met een ontlading van slechts 200W / +/- 8,5A loopt de temperatuur van beide packs op met 12 graden....
Onder het motto "the proof is in the pudding" zal ik de packs morgen voor het eerst vliegen...

Laatst bewerkt:
Ja, de HRB's hebben veel warmte ontwikkeling. Mijn packs zitten na de eerste lading (16A) op 2mOhm of lager en zijn dan lauw en dat zakt elke lading iets. Ik zie in de vlucht de temperatuur oplopen tot 54 graden en dat is vrij hoog maar kan net. De Lizard heeft ook zo goed als geen koeling lang de accu en de dubbele krimpkous isoleert extra dus ik heb ook de slechtste omstandigheden die je kan bedenken. Met kouder weer lekker om de handen te warmen maar met 20+ graden wordt het uitkijken en is de limiet de temperatuur. Ik moet mijn HRB 6000 packs nog eens meten als die uit de Viper komen maar die zijn een stuk koeler maar daar is ook meer koeling aanwezig. Verbruik per minuut is ongeveer gelijk.

Ideaal zou voor mij een 7s 7000 pack zijn van +/-1000g. Als ik die vindt voor +/- 120 euro per stuk met een lage warmte ontwikkeling neem ik die.

Vandaag 3 vluchten met elk van de twee HRB HV 7500 lipo's gevlogen.
Dat viel toch niet tegen!
De startstroom is -logisch gezien de hogere startspanning- iets hoger dan met de normale Lipo's -> 125A in de Avanti.
Met alleen volgas in de opwaartse passages en een enkele full speed pass, kon ik ruim 7 minuten vliegen (verbruik +/- 6000mAh). Met de SLS 5800 vlieg ik een kleine 6 minuten met verbruik van 4500mAh (met dus iets minder vermogen).
Ik heb een waarschuwing ingesteld op minimum voltage (3,5V onder belasting) zodat ik tijdig het gas wat terug kan nemen tegen het einde van de vlucht.
Daarnaast een waarschuwing als het totaal verbruik voorbij de 5500mAh komt.
De IR is nu ook nog wat gezakt en dat uit zich duidelijk in minder opwarming van de accu's. Na 7 minuten vlucht zijn deze net lauwwarm (38-39 graden).
Dat valt dus toch erg mee (was aanvankelijk zeer sceptisch vanwege de hoge IR en de bijbehorende warmteontwikkeling).
Ben benieuwd hoe ze zich houden als ze wat meer vluchten op de teller hebben.
So far so good!

IMG_1432.PNG

Ik heb de CNHL 6S-5000 accu's maar die halen bij lange na hun capaciteit niet. Als ik er ongeveer 2300mAh uit heb gevlogen geeft mijn meter ongeveer 26% aan. dat betekend dat ze rond de 3300mAh zijn en geen 5000. Ik zou dus oppassen met die CNHL batterijen

Ik heb de CNHL 6S-5000 accu's maar die halen bij lange na hun capaciteit niet. Als ik er ongeveer 2300mAh uit heb gevlogen geeft mijn meter ongeveer 26% aan. dat betekend dat ze rond de 3300mAh zijn en geen 5000. Ik zou dus oppassen met die CNHL batterijen
Sorry maar die % indicator moet je echt niet naar kijken. Die geeft maar wat aan aan de hand van de spanning en dat zegt heel weinig over de capaciteit. Gewoon ontladen met een goede ontlader en alleen dan weet je de capaciteit.

De gewone CNHL lipos knakken heel snel in qua voltage. Zelfs als je er maar paar C uittrekt gaat het al snel naar 3,7V en lager. Ik heb 3 verschillende types en allemaal vertonen ze dit gedrag. De standaard Turnigy lipos zijn veel beter wat dat betreft.

Voor mij geen CNHL meer denk ik. Interne weerstand zit ook al richting of over de 10 milliohm; nieuw na een paar cycles.

Laatst bewerkt:
De gewone CNHL lipos knakken heel snel in qua voltage. Zelfs als je er maar paar C uittrekt gaat het al snel naar 3,7V en lager. Ik heb 3 verschillende types en allemaal vertonen ze dit gedrag. De standaard Turnigy lipos zijn veel beter wat dat betreft.

Voor mij geen CNHL meer denk ik. Interne weerstand zit ook al richting of over de 10 milliohm; nieuw na een paar cycles.
Ik vlieg meerdere minuten met een Massimo op 4cellen en dan zit er nog 3,8volt per cel in. Gelukkkig natuurlijk.
Zoals ik al eerder schreef, je weet totaal niet wat de Chinezen er allemaal instoppen.

Ja, ze trekken na de belasting vrij snel weer bij naar een hoger voltage. Maar dat vind ik niet zo interessant. Het gaat om het voltage tijdens de vlucht. En dat is gewoon duidelijk lager.

Is het een probleem? Nee hoor, als je er prima mee vliegt is er niets aan de hand.

Volgens Jetman Joe die op RCGroups al meer dan 10 jaar verslag doet van zijn testen van lipo's (hij test uitsluitend 6s packs van minimaal 5000mAh) zijn de CHLN lipo's een loterij; soms presteren bepaalde series een tijd vrij goed om een jaar later weer zeer slecht te presteren. Zijn conclusie is dat het merk restpartijen opkoopt en die vervolgens onder eigen label op de markt brengt.

De testen van Jetman Joe (MCSGUY op RCGroups) zijn hier te vinden; https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons
Zijn algemene conclusies over de geteste merken zijn hier te vinden; https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=51188175&postcount=15392

Volgens Jetman Joe die op RCGroups al meer dan 10 jaar verslag doet van zijn testen van lipo's (hij test uitsluitend 6s packs van minimaal 5000mAh) zijn de CHLN lipo's een loterij; soms presteren bepaalde series een tijd vrij goed om een jaar later weer zeer slecht te presteren. Zijn conclusie is dat het merk restpartijen opkoopt en die vervolgens onder eigen label op de markt brengt.

De testen van Jetman Joe (MCSGUY op RCGroups) zijn hier te vinden; https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons
Zijn algemene conclusies over de geteste merken zijn hier te vinden; https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=51188175&postcount=15392
Dat is mooi bericht van je. Ook het feit dat verschillende "merken" uit een en dezelfde fabriek komen, zegt je als concument helemaal niks.

Zie het recente filmpje van Jetman Joe waar hij nog eens los gaat op C-rating leugens van de diverse fabrikanten.

Omdat de CNHL Racing Series 5200 vrij goed uit de meest recente test van Jetman Joe kwam, heb ik daar 6 weken geleden een viertal packs van besteld. Rechtstreeks bij CNHL (verzonden vanuit magazijn in Polen) voor 56 euro p.st. (zijn regelmatig in de aanbieding).
De packs hebben er nu elk een 15 vluchten opzitten en presteren in mijn EDF's eigenlijk boven verwachting...
- capaciteit klopt exact
- interne weerstand mooi laag (1 - 2 mA per cel) en dat blijkt ook uit de geringe opwarming tijdens een vlucht; max 40 a 45 graden einde vlucht.
- spanning blijft goed overeind onder 125A belasting (duidelijk beter dan mijn SLS Cube 5800 packs die nu zo'n 60 - 70 cycli hebben gehad)
Een clubgenoot heeft tegelijk ook 2 van deze packs aangeschaft en heeft dezelfde positieve ervaring.
Ik ga nu ook nog 2 packs van de Racing Series 9500 bestellen (101 euro p.st.). Voor die prijs wil ik de loterij nog wel eens spelen (;-)) Deze zijn slechts 65 gram zwaarder dan mijn SLS Xtron 8000 packs die 170 euro per stuk kosten...

Back