Lipo Heaterbox - bouw

Hallo,

Heb nog 2 ledjes geplaatst groen en rood, kan ik ook zien of het verwarmingselement is ingeschakeld of op temperatuur is.

groet Frans.:mrgreen:
 
Ik heb ook net een koffertje gebouwd op basis van 2 grote warmtefolies van Conrad. Samen €26,-.
Verwarmingsfolie 230x330mm 12V ca. 15W in de Conrad online shop
Deze zijn op alu platen geplakt. Ik heb op Ebay voor iets meer dan een tientje een digitale thermostaat gekocht die op 12V draait
Automatic Digital Temperature Controller Thermostat 12V 110V 220V Control Switch | eBay
Een goedkoop koffetje van de Praxis eromheen en wat schuim aan de binnenkant.
Werkt als een trein! Opwarmen gaat door het vermogen van 30Watt iets langzamer, maar dat is voor mij geen probleem.
 
Ik ben afgelopen zaterdag bij Gerben geweest en heb zijn accu warmtekoffer gezien.
Het lijkt mij ook een goed idee om zodoende langer met je lipo's te kunnen doen.
Ik zit alleen met een vraag als ik vlieg zit er 1 accu in mijn vliegtuig en 2 aan de lader.
Kan je ze tijdens het laden ook in de warmte koffer doen en hoe doe je dat met je snoeren?

Ik ben van plan een mooi houten kistje te maken en dat te isoleren.
Het verwarmingselement waarom moet dat op aluminium?
Als ik het tussen een houten bodem plak met gaten en een computerventilatortje dan krijg je het kistje toch even snel op temperatuur?
 
Mijn wedstrijd accu (F5B) als ook de accu's die tot aan de grenzen of erover worden belast zit(ten) tijdens het laden in de warmhouder/opwarmer.
 
Kan je daar misschien een foto van maken hoe je het met de laadkabels doet?

Ik zit te denken aan een hapje uit hrt deksel re halen en saar schuimrubber in te plakken zodat het om de laadkabels sluit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik een 12 volt flessenwarmer voor babyvoeding en heb geen "moderne" heaterbox....

even opnieuw kijken bij Gerben in elk geval. Zijn box werkt perfect.

Ik weet dat het bij mijn F5B accu ruim 500 watt meer vermogen opleverd. Bij mijn funjet accu levert het ook veel meer vermogen op dan een koude accu.
 
Hoi Bert,

Je kunt de lipo's ook laden terwijl ze in de warmte box liggen. Wel zou ik zorgen dat ze etegen het einde van het laadproces egaal doorgewarmd zijn (als je een 40minuten laadt zijn ze dat wel), zodat alle cellen ongeveer even warm zijn , zich gelijk gedragen en de balans dus ook gelijk is.
Ik heb heaterboxen gezien waar ze een verlengkabeltje voor de balancer in gemaakt hadden en een aansluiting voor de laadkabels, dat werkt best mooi. Ik doe het ook wel eens, maar dan ligt het deksel gewoon op een kiertje met de kabels ertussendoor.

Zeker de aluminium kant van de verwarmingsdekens zou ik wel tegen een aluminium plaat leggen. De draden in de dekens worden heel snel erg warm en kunnen de folie zelfs doorsmelten. Door er een aluminium plaat tegen te klemmen wordt die piekwarmte afgevoerd en warmt de boel egaler op. Bovendien warmt die grote aluplaat de lucht beter op dan dat die losse draadjes de lucht op moeten warmen, dat oppervlak is erg klein.
Doordat de lipo's op een warme aluminium plaat liggen warmen ze in mijn beleving ook sneller op.

Ik heb trouwens een modificatie uitgevoerd. Het bleek dat de diode in the thermostaat erg heet wordt. Die heb ik eruit gesoldeerd en daarvoor in de plaats heb ik een 16A diode in TO220 behuizing (van mijn electronicaboer kreeg ik een MBR1660) op de grote aluminium plaat geschroefd, natuurlijk met een isolatieplaatje ertussen.

mbr1660.jpg


Groetjes,
Gerben
 
Is even dit oude topic omhoog trekken.
Ook maar eens een lipo heater box gemaakt.
Moet zeggen dat het wel goed merkbaar is ook voor gewone vliegtuigen.
Was vandaag gaan vliegen en had meteen vol vermogen normaal met dit weer is de power een stuk minder.
Met inspiratie van anderen en wat van mezelf:


zj5wjgcavbihi.jpg


g9lb1qcue4bo8.jpg
 
Back
Top