lipo laden inde auto

Hoi,

Ik ben nieuw hier en denk ga toch eens wat posten.
Ik vlieg zelf met div. heli's en sinds kort een zweefvliegtuig.
Nu zat ik te denken ben afgelopen zondag gaan zweefvliegen en heb 3 lipo accu's van 1350 mah. Nouja een tijdje gevlogen en dan zijn je accu's leeg en is het over met de pret. Het lijkt mij ideaal om een dagje te zitten op een grasveld en lekker te vliegen een hele dag.
Nu zijn er naar mijn idee 2 mogelijkheden,
1. Of ik koop er nog 10 Accu's bij.
2. Of en dat lijkt me grandioos een autolader te hebben waar je de lipo's gewoon op kan laden. Alleen bestaan die dingen ik kan ze nog niet vinden namelijk, of kan je een ( heb een imax B6 lader) ombuigen tot ook een autolader?

Hoor graag jullie commetaren,

Alvast bedankt

Er zijn genoeg laders die werken op een invoerspanning van 12V. Laden in de auto zou ik persoonlijk niet doen. Er staan verhalen op internet van mensen die per ongeluk hun lader verkeerd hadden ingesteld bij LiPo's en waar vervolgens niet alleen de LiPo maar ook de auto in rook op ging.

Waarom probeer je niet gewoon een losse, flinke lood accu te ritselen? Een gebruikte uit een oude noodstroomvoorziening ofzo. Die laad je dan thuis op en kun je op het veld genoeg lipo's laden.

p.s. volgensmij zit er in een B6 gewoon een adapter die 230V wissel omzet in 12V gelijk.

eeen t2m swallow lader is dan ideaal,,
kan alles laden, en werkt op 12 volt en 230 wissel.
hiermee laadt ik altijd mij accu's op op het veld.
MVG Jesse

De B6 is gewoon een 12v lader, de B6AC kent ook een 12v ingang, andere laders hoeven dus niet geadviseert te worden

B6AC.jpg

okej, thanx voor jullie snelle input!!!!,

Ik ga eens aan de slag met de lader, ik moet duis wel even oppassen dat niet de auto in rook opgaat;-)

Hoi Peter,
Ik heb de Imax B6 lader en de voedingsingang is 11-18v DC. Dus met de juiste stekker is deze direct in de auto te gebruiken. (zie foto)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
okej, thanx voor jullie snelle input!!!!,

Ik ga eens aan de slag met de lader, ik moet duis wel even oppassen dat niet de auto in rook opgaat;-)

nou dat verhaaltje dat je auto in rook zou opgaan zou ik niet geloven hoor het is dezelfde kans als het thuis laden zolang de input maar 12 volt is

eigenlijk is het heel simpel laden op de accu van de auto(wel opletten dat je deze niet leeg trekt want dan moet je lopen)
of zo als vele doen een extra 12 volt auto accu meenemen om op te laden en thuis weer vol gooien

gr.john

inderdaad, gewoon een sigaaraansluiting voor in de auto maken die past op die adapteringang ;)

...moet de sigarettenaansteker van de auto wel werken ook als je het contact van de auto uitzet, anders kan je beter twee accuklemmen hebben...

De bedrading van de sigartettenaansteker is vaak niet zo heel dik. Bij een flink stroomgebruik vanuit de sigarettenaansteker zou die wel een behoorlijk warm kunnen worden.

Een gesmolten kabelboom in je auto wil je niet hebben. Als je de autoaccu wilt gebruiken dan de lader direct op de accu aan sluiten.

Pas er ook voor op dat de uitgangen van de acculader (via de laadsnoeren) geen contact kunnen maken met metalen delen van de auto. Dat kan tot schade aan de lader leiden.

Om allerlei problemem te voorkomen, is de al eerder genoemde losse 12 Volt accu de veiligste oplossing.

Als je een trekhaak hebt met een 13 polige stekker kan je ook daar 12v af halen

nou dat verhaaltje dat je auto in rook zou opgaan zou ik niet geloven hoor het is dezelfde kans als het thuis laden zolang de input maar 12 volt is .......

Sorry John maar dat is geen verhaaltje om iemand bang te maken, het is gebeurt en niet één keer maar meerdere keren! Even wat zoeken op het internet en je kan het gegarandeerd terug vinden. Één van de eerste die ik tegen kwam is DEZE. Of lees DIT draadje op een ander forum maar eens na.

Zowel de sigaretten-aansteker als de aanhanger-stekker zullen bij wat grotere laadstromen (laden boven 12Volt) voor spanningsverliezen zorgen t.g.v. langere en dunne bedrading tussen accu en betreffende stekker.

edit
Deze opmerking was onjuist:
Hoeft geen ramp te zijn maar vertraagt het laden wel.

Laatst bewerkt:
draden zijn idd niet erg dik, 1.5mm tot 2.5mm
en deze is op 15 amp gezekerd.

De bedrading van de sigartettenaansteker is vaak niet zo heel dik. Bij een flink stroomgebruik vanuit de sigarettenaansteker zou die wel een behoorlijk warm kunnen worden.

Een gesmolten kabelboom in je auto wil je niet hebben. Als je de autoaccu wilt gebruiken dan de lader direct op de accu aan sluiten.

Pas er ook voor op dat de uitgangen van de acculader (via de laadsnoeren) geen contact kunnen maken met metalen delen van de auto. Dat kan tot schade aan de lader leiden.

Om allerlei problemem te voorkomen, is de al eerder genoemde losse 12 Volt accu de veiligste oplossing.

Gaat dat al op bij 50W laders, als de B6?

Bij de imax zit een heel bosje stekkertjes, onder andere 2 krokodillen bekjes, die je zo op de accu polen zet. En volgens mij kan je de lader ook nog instellen dat hij de bron accu niet verder leeg trekt dan xx.xV

Jullie moeten niet denken dat de gemiddelde sigarettenaansluiting het vermogen niet aankan. Als ik op vakantie ga heb ik een koelbox aangesloten die continue 7-8 A trekt.
Dat zou het probleem niet mogen zijn. Ontbrandende LiPo's is een ander verhaal, groeten Wilko

Back