Lipo laden met gewone lader

Hallo,

Is het (veilig) mogelijk om een lipo een stuk op te laden met een gewone oplader, met een maximum amperage van 5A, en die dan afslaat bijvoorbeeld bij 8,2 V?. Vervolgens het laatste stukje met de balancer op een andere lader af te maken?

reden dat ik dit vraag, ik heb al een lipo lader, maar ik wil een budget vriendelijke oplossing zoeken voor een 2e lader. (met ingebouwde voeding bij voorkeur).

Technisch kan het natuurlijk maar zodra je het vergeet is de kans heel erg groot dat de boel ik de fik vliegt. Je wilt dus blijven kijken totdat de spanning 8.2V heeft berijkt? Ik zou het nooit doen. 1 keer brandt en die 2e lader heb je er direct uit. Zoek liever een 2e lader.....

@Tadango, zijn er dan geen "gewone" laders, met een instelbaar eindvoltage?

De turnigy is zonder ingebouwde voeding. Laders met ingebouwde voeding gaan richting de 60 dollar. Kost inderdaad niet de wereld, maar ja, walletje bij het schuurtje houden hé.

ag dat fotoboek en die data op je pc dat bouw je wel weer op ;)

tevens denk ik als de verzekering hierachter komt domweg zegt eigen schuld dikke bult wij keren niet uit

Ik wilde het eigenlijk alleen maar op wedstrijd dagen doen hoor. Hoef ik mijn inboedelverzekering toch niet voor aan te passen?

Een instelbaar eind voltage werkt natuurlijk ook. Een gmvis commander heeft dat maar verder erg weinig. Dat is dan exact hetzelfde als een normale lipo lader.

Ik wilde het eigenlijk alleen maar op wedstrijd dagen doen hoor. Hoef ik mijn inboedelverzekering toch niet voor aan te passen?
Juist op wedstrijddagen zit je dan te improviseren terwijl je dan juist andere dingen aan je hoofd hebt.
Nogmaals het kan wel maar het besparen weegt niet tegen de problemen op.;)

Ben toch wel benieuwd welke lader je dan hebt. Als de een instelbare eindspanning hebt dan heb je dus een lipo lader. Mijn vader laad zo ook. Voordeel is dat elke type cel zo te laden is :)

Denk aan een Graupner Lipo-4, kost maar 19.95 en kan 2S tot 4S laden tot max 3A, maar OK, zonder een 220v voeding.

@ Nando, met conventioneel bedoel ik een lader van voor het lipo tijdperk. Mogelijk dat er daar wat van op marktplaats o.i.d. staat. Als ik een oudertype lader kan gebruiken, vergroot dat de mogelijkheid waar ik uit kan kiezen.

LiPo's uitsluitend laden met daarvoor bestemde laders ... de eindspanning is héél kritisch, "iets" teveel spanning (een paar honderdste volt is al voldoende) en je LiPo is naar de eeuwige jachtvelden ... alleen met een geijkte laboratorium voeding zou het kunnen, maar daar koop je "tig" LiPo laders voor ....

Graupner verkoopt al een 100-240V LiPo lader voor een tientje (bestelnr:6452) , laad 2S met slechts 1 A ... (de 3S versie is € 5.-- duurder)

LiPo's uitsluitend laden met daarvoor bestemde laders ... de eindspanning is héél kritisch, "iets" teveel spanning (een paar honderdste volt is al voldoende) en je LiPo is naar de eeuwige jachtvelden ... alleen met een geijkte laboratorium voeding zou het kunnen, maar daar koop je "tig" LiPo laders voor ....

Graupner verkoopt al een 100-240V LiPo lader voor een tientje (bestelnr:6452) , laad 2S met slechts 1 A ... (de 3S versie is € 5.-- duurder)

amen

8.2V misschien in jouw ogen veilig zijn, maar 8.2V kan ook betekenen dat een cel 4.4V is en de andere 3.8V..
Gewoon niet aan beginnen zonder balancer. Tenzij je inderdaad een goede verzekering hebt.

Back