lipo om zeep

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Voor mn Zaunkonig heb ik een maand of 3 geleden een Lipo van 2 cellen gekocht (850mah) van het merk Himodel.

Nu wilde ik er vorige week mee vliegen, maar het toestel ging met een mooie parabool vlucht van 4 meter met zn neus de grond in. Bleek de lipo leeg te zijn..... dachten we... :-/

Thuis de lipo opgeladen, lader gaf aan dat hij vrijwel vol was ?????, dan maar ontladen en er kwam netjes 780mah uit.

Vandaag maar weer opgeladen en ff in mn toestel gehangen en na een paar seconden hoor je het toerental van de motor al sterk teruglopen.

Wat is er aande hand?, lopi om zeep?? ;-/
Ik heb hier en daar al eens gelezen dat hi-model lipo's niet geweldig zijn , maar na 3-4 keer laden????

Morgen dan maar niet vliegen met mn zaunkonig :-(

Cor

Gezien je beschrijving, zou het ook de regelaar kunnen zijn die te warm wordt.. hoe zijn de temperaturen?

Wat voor motor/regelaar hang je er aan? De himodel lipo's zijn prima maar zijn geen stroomkoningen, als jij er teveel stroom uit wilt trekken, kan het ook zijn dat je voltage inzakt.

Iets meer gegevens dus, wat is de volledige setup en hoe warm wordt e.e.a.?

regelaar:
12A FLY Brushless ESC
[FLY12A]16.95EUR
pixel_trans.gif

Klik voor vergroting
12 Amps Brushless Speed Controller type: FLY-12A
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 12 Ampere
Belastbaar piek: 15A (5 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 22x18x5mm
Gewicht: 7.1Gram
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch

motor:
282215 Brushless Outrunner 1540KV
[282215]12.50EUR
pixel_trans.gif

Klik voor vergroting
Specificaties:
Type: 282215
KV (RPM/V): 1540
Werk Voltage: 6-12V
Werk Stroom: 4A-8A
As: 3mm
Gewicht: 26g / 1.2oz
Dimensions: D28 x L22mm

pixel_trans.gif

Na een enkele seconde (3-4 sec) loopt het toerental al sterk terug, dus ik neem aan dat het spulletje dan nog niet warm kan worden. daarnaast heeft de setup het tot vorige week goed gedaan.

:-(

Vandaag nog eens een poging gedaan.

Het kwam de lucht in, maar na een minuutje , totaal geen vermogen meer, en had moeite om terug naar het veld te komen.

Snel overal gevoeld , de regelaar was "lauw"-warm , zeker niet heet. De lipo was omgevingstemperatuur.
Weer aan de lader gehangen , na 150 ma , gaf hij al aan dat hij weer vol was ?????:confused:

Een mede clublid had het erover om eens ipv 0,5C te laden met 5A te laden en de accu flink op zn donder te geven. Dus dat ga ik van de week eens proberen.

Kan ik nog iets anders doen, iets in de geest van als het motortje draaid er een Ampere meter aanhangen ofzo?

Bedankt,
Cor

Een mede clublid had het erover om eens ipv 0,5C te laden met 5A te laden en de accu flink op zn donder te geven. Dus dat ga ik van de week eens proberen.
Betaalt hij je dan een nieuwe? En de voorrijkosten van de brandweer? Om over het eigen risico van je inboedelverzekering nog maar te zwijgen....
Hij haalt Nicad en Lipo door elkaar. De gemiddelde Lipo laad je met 1C en niet meer.

Wat je eens kunt doen, is de Lipo spanning onder volle belasting meten.

Laatst bewerkt:
@ Bruno:

Oostenrijkers he :-) ... gelukkig dat ik het dan toch ook ff hier vroeg.

Ik zal de spanning eens meten, dat is een goed idee. Ik zal de bevinden hier zetten..

Cor

Niet alleen de spanning (voltage) meten, maar ook de stroom (amperage) die er loopt onder belasting. Als het kan dan ook graag het voltage per cel, normaal gesproken kan dat via de balancer kabel, die hoeft niet onder belasting.

nee hoor, zo lastig is dat niet, je denkt alleen te moeilijk, alles een voor een meten en opschrijven. dus eerst voltage onder last, dan amperage onder last (wel effe omsteken of je moet een ampere tang hebben).
Dan via de balancerkabel aan de lipo de cellen een voor een meten door de pennen van de multimeter op de pennetjes te houden kan lastig zijn omdat het meestal een vrouwtjes stekker is, eventueel 2 spelden gebruiken, maar pas dan wel op met eventuele kortsluiting, en vraag me niet hoe ik dat weet.

anders even wachten tot morgenavond, dan probeer ik foto's te maken van hoe je via de balancerkabel het voltage meet. Of als een ander dat sneller klaar speelt (schoolvakantie) dan mag dat ook.

Hallo Theo,

Ik wacht wel , heb een hoop geduld (soms) :rolleyes:

Ik heb geen amperetang , maar zo'n ding met een draaischijf waarmee ik kan instellen wat ik wil meten (V, A, Ohm, temp, schaal, etc).

Cor

overzicht van de meet setup om cel voor cel te meten via de balanceeraansluiting.
100_1198_%28Small%29.JPG

cel 1
100_1199_%28Small%29.JPG

cel2
100_1200_%28Small%29.JPG

cel3
100_1201_%28Small%29.JPG

De andere meet methodes ken je denk ik wel. Daar gebruik ik geen multimeter voor, maar een Watt meter van Astro/Multiplex

Bedankt Theo:

Voor alle zekerheid, eerst het voltage belast meten van alle cellen tegelijk en daarna onbelast de cellen apart, of toch ook belast?
Cor

Bedankt Theo:

Voor alle zekerheid, eerst het voltage belast meten van alle cellen tegelijk en daarna onbelast de cellen apart, of toch ook belast?
Cor

Passen jullie wel effe op met die losse draden en de stekker te steken..
Ik heb gebruik altijd een paar weerstandjes van 100 ohm met aan 1 kant de draad afgeknipt tot ong 6 mm en steek dan die afgeknipte zijde in de stekker..
Die weerstanden geven geen meetfout maar voorkomen wel rookwolken (op erger).
Mijn nekharen staan rechtovereind van die foto's

Benno

Je was me even voor, die spelden kunnen elkaar makkelijk aanraken. Goede tip, die weerstanden :)

Vroegâh, vroegâh, toen hadden we nog NiCd/NiMH cellen waar je de meetpennen gewoon door de krimpkous kon steken ;)

Je multimeter heeft als goed is scherpe puntjes aan de probes. Die kun je ook gewoon op het stekkertje zelf duwen, op het blootliggende stukje metaal. Scheelt weer een kans op kortsluiting..

Bedankt Theo:

Cor

Belast meten is beter, een slechte cel is dan beter te herkennen, onbelast kan de spanning van een slechte cel zich toch vaak weer herstellen en dan lijkt het of deze cel toch goed is :(

Laatst bewerkt:
Passen jullie wel effe op met die losse draden en de stekker te steken..
klopt, soms zie je kleine vonkjes overslaan bij die naalden als ze weer eens tegen elkaar aan komen. De scherpe puntjes van deze multimeter komen net niet op die metalen stukjes in de stekker. Maar jullie tips hiervoor zijn hier ook welkom.

Belast meten is beter, een slechte cel is dan beter te herkennen, onbelast kan de spanning van een slechte cel zich toch vaak weer herstellen en dan lijkt het of deze cel toch goed is

klopt ook, maar dat doe ik met het gehele pakket. Dit is alleen om te zien of er onbalans in het pakket zit. En ja bij dit pakket zit er een lichte onbalans in, en haalt niet meer de prestaties welke hij in het begin haalde. Dit pakket wordt ook alleen nog maar via de balancer geladen. Na het laden met de balancer zijn de cellen weer gelijk, na gebruik in het model lopen ze weer een beetje uit de pas. Maar ach, dat mag ook wel na de vele jaren (3) mishandeling die dit pakket heeft ondergaan. Het pakket is zeer veel gebruikt in combinatie met borstelmotoren en oudere niet lipo regelaars.............

Cor, ik herken je probleem, je hebt de lipo zeker vol weggelegd ?

Je lipo is gewoon om zeep. Je kunt hem gewoon laden, de C waarde is omlaag gedonderd. Dus in plaats van 10 C is hij nog maar 5 c bijvoorbeeld.

De accu kakt gewoon in, maar hersteld zich weer om daarna opnieuw in te zakken.

Goedkope lipo`s moet je nooit vol wegleggen maar halfvolf. Dan heb je daar minder last van.

Ik hoop dat iemand wat met deze data kan:

Het is dus een Himodel lipo van 2 cellen en 850 mah 20C.
Lipo gisteravond volgeladen.
Nu vanmiddag in mn toestel gehangen:

Vol gas:
-4,19 & 4,20 V ,
-na een minuut 3,95& 3,94V
-na een 1,5 minuut 3,55 en3,53V
(Na die minuut en 1,5 minuten merk je heel erg dat het vermogen is teruggelopen, toestel zal niet meer kunnen vliegen).

Na de eerste minuut heb ik het Amperage gemeten en dat was 5,59A en dat liep in 20 sec terug naar 5,5A

Wat zegt deze data?????:confused:

@Rhelie: "vol weggelegd" wat is "wegleggen" , is dat een dag , 2 dagen een week? Ik laad meestal vol de dag ervoor. En de laatste keren heb ik na het leegvliegen er een 3-400 ma bijgepropt om de week "door te komen".

Ik moet er wel bijzeggen dat ik helemaal in het begin , misschien het pakket tever heb leeggetrokken. Ik heb erg lang doorgevlogen totdat de motor niet meer draaide (servo's deden het nog wel) en daarna na een paar minuten weer de motor aangezet, totdat hij weer uitging. Misschien heeft dit invloed gehad op het geheel?

Cor

Met wegleggen bedoel ik maanden.

Een lipo leegtrekken is uit den boze maar je regelaar zou in moeten grijpen.

Het blijft chemie, vaak gebruiken = goed.

Back