lipo om zeep

@ cd rom flyer:

Ik heb er een 7x5 brandstofprop op. En daarmee vloog hij als een tierelier. voor zeker een minuut of 10, en ik hoefde dan maar half gas te vliegen.

Volgas was het bijna niet te doen zo rap dat het ging.

Als ik vergelijk vlieg hij nu volgas zoals ik een vlucht of 4-5 halfgas vloog, de eerste minuten, daarna heeft tie moeite om in de lucht te blijven.
Cor

Dan zou een 7X3.5 of een 8X4 elektro prop goed werken.
Minder stroom meer trekkracht en beter te besturen bij volgas.
Ik neem aan dat je de instelling van de regeaar nog gecontroleerd hebt.
Dan blijft nog over de lipo.
Die is te testen met een auto lamp van 12V 40watt of zo iets.
Die trekt ongeveer 2A en als je beide gloei spiralen aansluit nog meer natuurlijk.
Het kan zijn dat een lipo met een lage stroomsterkte nog een groot deel van zijn capaciteit levert maar met een hogere stroom (vergelijkbaar met normaal vliegen) veel slechter gaat presteren.
Eventuele defecten in de motor of regelaar sluit je dan uit.
Ik weet niet wat de stroom was met normaal vliegen(ongeveer 4A schat ik) maar op die stroom testen geeft het duidelijkst de conditie van de lipo weer.
Sluit de lipo aan op de auto lamp meet de stroom en koppel hem elke minuut kort even los om te kijken wat de onbelaste spanning van de lipo is.
Bij 7.2V onbelast moet je ongeveer stoppen want dan is het grootste deel van de lading gebruikt.
Als je weet wat de stroom is met die lamp kan je aan nemen dat die bijna gelijk blijft dus kan je je consentreren op het meten van de spanning.
Let op de spanning in belaste toestand is altijd lager maar als de lipo onbelast meteen hersteld naar 7.2V dan is het nog vroeg genoeg.
800mA moet hij een uur vol kunnen houden.
1.6A 1/2uur
3.2A 1/4uur enz.
De lipo moet het 60 X cap in ah/stroom in A aantal uren vol houden.
Voorbeeld 60 X 0.8/2=24 minuten bij 2A in theorie altans.;)

Laatst bewerkt:
corvl zei:
Voor alle duidelijkheid:
Alle gemeten waarden zijn genomen met "volgas" dus onder de maximale belasting!!!
Veranderd dit de zaak?
jep, dat bevestigd mijn verhaal, maar er is nog een optie, lees verder.

corvl zei:
-4,19 & 4,20 V ,
-na een minuut 3,95& 3,94V
-na een 1,5 minuut 3,55 en3,53V
De spanning kakt in?
het is een pakket van 7,2V als ik na +/- 1,5 minuut het voltage meet (onder volle belasting) is dat 3,55 +3,53 = 7,08 V, dat is 0,12V minder , kan je dan zeggen dat de spanning inzakt bij 0,12V ??
Valt dus wel mee. nominale spanning is 7,2 volt, leeg is 6 volt. fris van de lader idd zoals enkelen zeggen 8,4 volt, maar als je ze effe laat liggen zakken ze al in.

Ik heb eens effe op de site van rctechnics gekeken naar de lipo's van himodel, daar spreken ze over een 820 mah en een 860 mah. De 820 is 10C en de 860 is 20C, Die C waarde is idd zoals iemand al aangaf een beetje overdreven, maar dat doen alle fabrikanten. Ik ben bang dat je toch een 820 mah pakketje hebt, kijk dat nog eens goed na.
Als die accu al eens onder de 6 volt is geweest dan kan het zijn dat hij niet meer het vermogen kan leveren wat de fabrikant aangeeft.

corvl zei:
Kan ik op de een of andere manier testen of mn regelaar nog inorde is?
Heb je toevallig nog ergens een 6 of 7 cellen pakket liggen van nimh of nicad's?
Zo ja laad die eens op en test eens daarmee. Post dan die gegevens ook hier.

@ Theo: ik heb ff gekeken , het is een 860Mah accupakket waarop staat 20C.

Helaas, geen andere accupakketen hier liggen :-/

@ cdrom flyer: Ik zal bij mn volgende bestelling een s een electropropje meebestellen, dat kan er nog wel vanaf :-)
Ik zie het voordeel van een autolamp ff niet, ik kan toch ook gewoon mn vliegtuigje gebruiken , en zoveel gas geven dat hij 2 A trekt?

Cor

Het voordeel is dat je eventuele problemen met de regelaar of motor uitschakeld maar ik verwacht daar ook geen problemen.:)

Laatst bewerkt:
Zo... vandaag wat dingetjes getest:

-Instelling van de regelaar is nog goed (hard timing)
-autolamp van 60/55 watt eraan gehangen, (1 aansluiting gebruikt)
-accu was vol.
-begin van elke minuut heb ik de amperage gemeten, na de minuut nog een keer de amperage. Dan een kleine 10 sec nodig gehad om meter in te stellen om het voltage onbelast te meten. Daarna weer een minuut de accu belast, begin A gemeten en na een minuut de A gemeten.

-3,5A >> na 1 min >>3,38 A >> na die 1 minuut onbelast 8.16V
-3,48A >> 3,37A >> 8,0V
-3,42A >> 3,33A >> 7,8V
-3,38A >> 3,32A >> 7,7V
-3,37A >> 3,30A >> 7,63V
-3,38A >> 3,28A >> 7,55V
-3,34A >> 3,27A >> 7,48V
-3,34A >> 3,26A >> 7,43 V
-3,32 A >> 3,26A >> 7,41V
-3,30A >> 3,25A >> 7,38V
-3,30A >> 3,23A >> 7,3V
-3,28A >> 3,32 A >> 7,21 V

Na de gehele cyclus werd de lipo lichtjes warmer.

Wat us nou de conclusie ?? :confused:

Cor

om het voltage onbelast te meten.

Wat us nou de conclusie ?? :confused:

Je had beter belast kunnen meten.....

De ontlaadgrafiek ziet er mooi uit.... maar nogmaals belast het voltage meten was reeeler geweest. Maar uit de stroomwaarden kun je afleiden dat onder belasting de spanning ook niet erg (te)ver terugzakt.

Lipo blijft zo netjes zijn spanning behouden en ook de stroom valt niet ver terug (door spanningsdaling).

3.3A gemiddeld is 660mAh verbruikt, jouw LiPo zou dat prima aan moeten kunnen.

Het enige wat ik me nog kan bedenken dat indien je een hoger amperage gaat trekken (>5A ofzo) dat het een ander verhaal wordt wat deze LiPo betreft.
(grove spanningsdaling)

mvg, Z

@ Z900: omdat ik maar 1 meetaparaat heb , heb ik het op deze manier gedaan (volgens opgave van "cdrom-flyer" een paar posts terug).

Als het zin heeft zal ik dezelfde test nog eens doen met beide aansluitingen van de autolamp dat het boven de 5A komt.
(ik zal volgende week nog een goedkoop Voltmetertje erbij halen , zodat ik het geheel belast kan meten.

Cor

Deze lipo gedraagt zich normaal bij een stroom van 3.5A en daarmee moet je kunnen vliegen voor dezelfde tijd als deze test duurde.
Ongeveer 10 minuten.
Alleen is het nu interressant om te weten wat nu de spanning over de lipo tijdens belasting want dat is de spanning waarmee je vliegt met half gas.
Je weet nu wat de stroom is als je deze lamp aansluit dus als je het nog eens test krijg je dezelfde stroom en kan je je consentreren op de spannings meting.
Je kunt de lamp wel KORT met beiden gloeidraden aansluiten om de spanningsverschil tussen belast en onbelast te meten maar de hele test met hoge stroom herhalen raad ik af.

Laatst bewerkt:
Iedereen heeft het over de lipo, maar niemand die over de motor nadenkt. Die motor kan maar tot 8A en met een brandstofprop trek je iets meer stroom dan een elektroprop. Weet je zeker dat je motor niet een keer te heet is geworden? Ik spreek uit ervaring, namelijk een keer met mijn depron vliegtuig gevlogen constant op volgas en in het begin vloog het als een raket, daarna niet meer. Motor was te heet geworden, waardoor het veld van de magneten achteruit was gegaan en de motor dus niet meer zo efficient was als toen hij nieuw was. Hij vloog daarna precies zoals jij nu beschrijft.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen dat bij jouw ook het geval is want helemaal zeker weet je pas als je een nieuwe lipo erop zet.
Denk daar maar eens over na.

Success

@ anubis...: Zou goed kunnen kloppen hoor, maar dat is dus alleen te testen met een nieuwe lipo, of natuurlijk nieuwe motor?

Heb je er rekening mee gehouden dat de eerste 1-1,5 minuut het toestel wel vliegt zoals hij eerst deed. pfffff, wat een gedoe zeg met dat electrovliegen :-/...... geef mij maar barndstof :-)

@ anubis...: Zou goed kunnen kloppen hoor, maar dat is dus alleen te testen met een nieuwe lipo, of natuurlijk nieuwe motor?

Heb je er rekening mee gehouden dat de eerste 1-1,5 minuut het toestel wel vliegt zoals hij eerst deed. pfffff, wat een gedoe zeg met dat electrovliegen :-/...... geef mij maar barndstof :-)
Nou nee hoor.
Ik heb diverse lipos liggen die ik dan even oplaad en ik weet waar het probleem zit.
Heb iets van 15 motoren liggen dus dat is ook geen probleem.
En het zou best de motor kunnen zijn zoals Anubis denkt.
Het probleem is als je van alles maar een hebt en met je eerste elektro vliegtuig vliegt je weinig vergelijkings matriaal hebt.
Verder mis je ervaring met elektro techniek wat ik je natuurlijk niet kwalijk neem.
Ik heb je filmpje nog eens bekeken en dan is goed te zien dat je wel goed kunt vliegen maar echt op de brandstof mannier volgas of bijna volgas.
En dat vreet stroom zeker met een brandstof prop.
Dat is geen probleem maar dan moet je een zwaardere motor en lipo gebruiken en dan is je vliegtuig weer zwaarder en moet je nog sneller vliegen.
Bij elektro is gewicht nu eenmaal veel belangrijker als bij brandstof en daarom ben ik zo blij met depron.
Ik ga binnenkort mij Zaunkonig van depron testen en zal de resultaten wel melden.
Maar blijf vragen stellen dan gaan wij door met antwoorden geven.
Eventueel ook in je Zaunkonig draadje.
Want ik blijf niewsgierig naar waar nou de problemen zitten.:-)

Laatst bewerkt:
@ CD-rom flyer:

- JAJA, ben overtuigd , bij mn volgende bestelling zal een electropropje zitten :D.
-Volgas vliegen... maar dat is toch het leukste:twisted: ......maar ik snap je punt:(

Ik zal deze week nog ff een voltmeterje kopen, zodat ik 3-kwart gas kan geven op mn zaunkonig (waarmee die goed vliegt) en dan kijken wat de accu belast doet en hoeveel ampere die trekt.... heeft dit zin? , of niet? of eerst wachten totdat ik een nieuwe propje heb (wat wel een paar weken zal duren, want ik heb net een paar dagen geleden een bestelling gedaan ;-/

Groeten,
Cor

@ CD-rom flyer:

- JAJA, ben overtuigd , bij mn volgende bestelling zal een electropropje zitten :D.
-Volgas vliegen... maar dat is toch het leukste:twisted: ......maar ik snap je punt:(

Ik zal deze week nog ff een voltmeterje kopen, zodat ik 3-kwart gas kan geven op mn zaunkonig (waarmee die goed vliegt) en dan kijken wat de accu belast doet en hoeveel ampere die trekt.... heeft dit zin? , of niet? of eerst wachten totdat ik een nieuwe propje heb (wat wel een paar weken zal duren, want ik heb net een paar dagen geleden een bestelling gedaan ;-/

Groeten,
Cor

Voltmeter van de action halen, kost maar een paar Euro. En dan stroom EN spanning gelijktijdig meten. Dan ben je er wel uit!

Greetz van Aldert

Even meten wat de stroom bij volgas is heeft altijd zin maar hoeveel de spanning daardoor zakt is even interressant.
Ik ga nooit vliegen voor ik dat weet.
Ik neem aan dat het nu ook duidelijk is dat je een setup ook afstemd op je vliegstijl.
Met elektro kan je een sterkere motor kiezen maar als je daar een grotere prop of een met meer spoed kiest dan hoort daar een een grotere lipo en soms ook een grotere regelaar bij.
Het kan allemaal maar je moet meten en rekenen en weten waar je mee bezig bent.
Als je dat kunt is het niet meer zo een gedoe maar een uitdaging.;)

Ben ik weer , het heeft een tijdje geduurd , maar hier het vervolg:

Ik heb inmiddels op aanraden een electropropje erop gezet (een APC 7x5) , maar helaas had dat geen effect op het vliegbeeld, na een meter of 30 vliegen moet ik hem gaan opzoeken in het hoge gras :-(

Vanavond heb ik ff met de 2 voltmeters de waardes opgeschreven:

Zonder dat de motor draaide: (volle accu)
0,05A en 8,35V
Motor vol"gas" gezet:
6,13A >> 7,55 V
5,8A >> 7,41 V
5,71A >> 7,35V
6,62A >> 7,3V
5,54A >> 7,28V
5,54A >> 7,25V
5,45A >> 7,2V
5,41A >> 7,19V
5,25A >> 6,9 V
5,25A >> 6,8V

De meetwaardes zij elke 10 seconden genomen , dus na een 1 minuut en 40 seconden was het voltage gezakt naar 6,8 met de motor volgas.

Wat is de conclusie??

Cor

Je draait dus grofweg 2 minuten met 5,5A gemiddeld. Dat is grofweg 180mAh uit je accu.

Uit een 800mAh accu is 6A nog geen 10C, dus dat mag eigenlijk het probleem niet zijn. Dan blijft er 1 conclusie over: je accu is gewoon gaar. Zou 800mAh moeten zijn, maar zit meer rond de 200mAh.

Ben blij dat daar nu eindelijk duidelijkheid over is...... morgen maar een nieuwe accu bestellen.

Cor

Eventjes een oud draadje ophalen.

Mn zaunkonigkje waar het allemaal om ging in de vorige posts is helaas overleden vorig jaar. Vorige week heb ik effies een nieuwe gemaakt.

NIEUWE accu, een kokam van 910 mah 15C en mn zaunkonig V2 vloog als een tierelier. Ik heb een paar minuten gevlogen , wat afgesteld, weer een rondje gevlogen , daarna de kokam geladen, er ging 360ma in. Ik ging daarna de lucht in en na 50 meter vloog het weer als een zoutzak. :-( zelfde probleem als bij mn vorige zaunkonig. (zie alle voorgaande posts).

De setup is hetzelfde als die van zaunkonig V1. Alleen de accu is vrijwel gloednieuw. Vorig jaar heb ik nog 1 vluchtje gedaan met deze accu, vandaag met zaunkonig V2 het 2e vluchtje wat dus super ging, en de 3e vlucht was weer puinhoop.

Ik ga morgen een een amperetang kopen en zal wat metingen verrichten.....

Cor

Back