lipo om zeep

Gezien je metingen, denk ik inderdaad dat je lipo een fors verminderde capaciteit heeft.

Kent je lader ook een cycle-programma? Als je 'm cycled kun je zien wat de huidige capaciteit is, gezien je ervaringen zal dat rond de 200mAh zijn ofzo.

Ook al heeft hij die, daarmee meet je niet de C waarde van de accu.
Ik bedoel daarmee de max. belastbaarheid van de accu.

Waarschijnlijk zal de accu normaal presteren op zo`n programma omdat er vrijwel nooit meer dan 5a uit de accu wordt getrokken.

Ik hoop dat iemand wat met deze data kan:

Het is dus een Himodel lipo van 2 cellen en 850 mah 20C.
Lipo gisteravond volgeladen.
Nu vanmiddag in mn toestel gehangen:

Vol gas:
-4,19 & 4,20 V ,
-na een minuut 3,95& 3,94V
-na een 1,5 minuut 3,55 en3,53V
(Na die minuut en 1,5 minuten merk je heel erg dat het vermogen is teruggelopen, toestel zal niet meer kunnen vliegen).

Na de eerste minuut heb ik het Amperage gemeten en dat was 5,59A en dat liep in 20 sec terug naar 5,5A

Wat zegt deze data?????:confused:

@Rhelie: "vol weggelegd" wat is "wegleggen" , is dat een dag , 2 dagen een week? Ik laad meestal vol de dag ervoor. En de laatste keren heb ik na het leegvliegen er een 3-400 ma bijgepropt om de week "door te komen".

Ik moet er wel bijzeggen dat ik helemaal in het begin , misschien het pakket tever heb leeggetrokken. Ik heb erg lang doorgevlogen totdat de motor niet meer draaide (servo's deden het nog wel) en daarna na een paar minuten weer de motor aangezet, totdat hij weer uitging. Misschien heeft dit invloed gehad op het geheel?

Cor
5.59A is een flinke stroom voor en langzaaam vliegend tweedekkertje en zal dus niet constant nodig zijn tijdens het vliegen.
Dit is al een vorm van mishandeling die ik probeer te voorkomen.
Na 1.5 minuut zakt de spanning van 8.4V tot 7V.
Ik neem aan dat die 7V nog steeds onder volle belasting gemeten is.
Gedurende 1.5 minuten kan je dus volgas vliegen alhoewel een afname van het vermogen duidelijk merkbaar is.
De spanning zal dus een heel stuk herstellen zonder belasting of na het vliegen.
De vraag is hoe houdt de lipo zich bij gemiddelde belasting van zeg 2A.
Ik vlieg meestal tot de onbelaste spanning tot ongeveer 7.2V gezakt is en dat meet ik na elke vlucht.
Uit ervaring weet ik hoeveel het vermogen mag terug lopen tijdens het vliegen.
Na enkele vluchten weet je ook ongeveer hoe lang je kunt vliegen voor elk vliegtuig.
Wegleggen van lipos is voor mij langer als een dag.
Dus ik laad mijn lipos alleen vol als ik zeker weet dat ik uiterlijk de volgende dag ga vliegen.
Doorvliegen tot de regelaar ingrijpt is slecht voor de lipo dus als het gebeurt ben je al te ver gegaan maar de lipo overleeft dat wel.
Daarna nogmaals starten lukt wel maar is sterk af te raden en bij herhaling mogelijk dodelijk voor de lipo.
Je weet immers dat de lipo leeg is waarom nog doorgaan dan?
Dus zelf de vlucht duur bepalen en niet doorgaan tot de regelaar ingrijpt door alleen je servos nog te voeren.;)
In je Zaunkonig draadje heb ik je de link naar de aandacht punten voor lipos gegeven dus lees die nog eens door na deze ervaringen.:)
informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen
Heb je trouwens al een SF prop gemonteerd of vlieg je nog met een brandstofprop?

Laatst bewerkt door een moderator:
Die 6A is net te weinig , ...in het begin haalde hij er meer uit, als ik schat toch zeker een 30% meer vermogen, en daar vloog hij lekker mee :-)

Die 7v was nog steeds met vol gas , en dan een 5,5A daar blijft hij net mee hangen, maar kantje boord.

Met 2A dan blijft die zaunkonig zeker niet vliegen .

Ik heb 1 keer dus de lipo helemaal maar dan ook helemaal leeggevlogen, dus maar 1 keertje mishandeld, voor de rest leg ik ze voor langere tijd ongeveer half vol weg, en de dag ervoor vol laden.

Waarom ik die ene keer ben doorgegaan, voor het afstellen....dom dom dom.

Ik vlieg nog steeds met een brandstofprop... vliegt tie erg goed mee.

mn lader kent een cycle programma, ik zal dat dan eens doen , maar als ik hem manueel ontlaad, dan haalt hij er "netjes" een 800ma uit (1A belasting).

Wat is er verdorrie nou aan de hand? :(

Cor

Ook al heeft hij die, daarmee meet je niet de C waarde van de accu.
Ik bedoel daarmee de max. belastbaarheid van de accu.

De C staat voor capaciteit en niet voor belastbaarheid. Hij heeft al de stromen en voltages gemeten onder belasting en daaruit blijkt dat het niet een kwestie van overbelasting is, maar te weinig capaciteit. De Accu doet wat hij zou moeten doen, qua verloop van voltages, alleen komt er in totaal te weinig mAh uit.

En de capaciteit kun je wel degelijk redelijk meten met een cycle. Je zit natuurlijk wel met laadverliezen, maar een grove indicatie krijg je altijd wel.

De capaciteit verandert niet door de belasting. Een 1000mAh lipo levert 1000mAh, of je 'm nu met 1A of 10A belast. Enige wat kan gebeuren als je 'm te zwaar belast, is dat de spanning instort of de capaciteit permanent afneemt door beschadiging.

De C staat voor capaciteit en niet voor belastbaarheid. Hij heeft al de stromen en voltages gemeten onder belasting en daaruit blijkt dat het niet een kwestie van overbelasting is, maar te weinig capaciteit. De Accu doet wat hij zou moeten doen, qua verloop van voltages, alleen komt er in totaal te weinig mAh uit.

En de capaciteit kun je wel degelijk redelijk meten met een cycle. Je zit natuurlijk wel met laadverliezen, maar een grove indicatie krijg je altijd wel.

De capaciteit verandert niet door de belasting. Een 1000mAh lipo levert 1000mAh, of je 'm nu met 1A of 10A belast. Enige wat kan gebeuren als je 'm te zwaar belast, is dat de spanning instort of de capaciteit permanent afneemt door beschadiging.

Capaciteit wordt aangeduid in Mah.
Dus een lipo van 850mah met een C waarde van 10, kan maximaal 8,5 amp leveren.

Laatst bewerkt:
mAh is de eenheid, C is de grootheid, Rheli. Dat ze vaak belastbaarheid duiden als een product van de capaciteit doet daar niets aan af.

Als je C zegt bij een lipo, heb je het over de capaciteit in mAh. En niet over iets anders.

Als een fabrikant zegt 10C, bedoelen ze daarmee dat de lipo ontladen mag worden met 10 maal de capaciteit en dus niet 'met een C waarde van...'.

Laatst bewerkt door een moderator:
alleen komt er in totaal te weinig mAh uit.

hmm, als ik hem aande ontlader hangt komt er nog steeds een kleine 800 ma uit, dus wat hierboven staat klopt ook niet.

Ik snap er werkelijk niets van.

de eerste keren vloog dat ding als een gek, half gas was een toffe snelheid, volgas , dan moest ik heel goed mn aandachterbijhouden. maar nu , hij blijft amper ind e lucht ;-(

Ok, even opnieuw.

Je hebt een 800mAh lipo. Die belast je met ca. 6A en tijdens die belasting zakt het voltage van 'geladen' naar 3.5 volt grofweg na 1.5 minuut. Bij ontladen komt er gewoon 800mAh uit.

Het enige wat ik mij kan bedenken, is dat je regelaar mss kortstondige piekbelastingen geeft die je niet terugziet bij je meting, die de accu onderuit trekken.

Een afgenomen ontlaadcapaciteit (Rhelie's verklaring) geloof ik niet zo een twee drie, want dan zou je verwachten dat het voltage per direct zakt onder belasting naar een te laag niveau. Dat gebeurd niet.

Heb je al eens een andere regelaar geprobeerd?

@ hezik: heb nog niets anders geprobeerd. Ik ben een "brandstofman" en electro is niet echt mn ding. Die zaunkonig is maar een "speledingetje".

Dus ja, wat nu het beste te doen , een nieuwe regelaar kopen , of een nieuwe accu, misschien nieuwe motor?

Kan ik op de een of andere manier testen of mn regelaar nog inorde is?

Cor

Geen clubgenoot die met gelijksoortige pakketten vliegt? Gewoon maar dingen nieuw gaan kopen zonder zeker te weten of dat het probleem is, is een beetje zonde van je geld he :)

of bij een clubgenoot een regelaar lenen en daarmee effe alles uitproberen. Als ik zo alles doorlees lijkt de accu nog goed, er moet dus iets anders aan het handje zijn. Ofwel de accu bij een clubgenoot aansluiten en testen (meten) of een andere regelaar lenen en daarmee testen.

Ruik je geen brandlucht aan de regelaar of bij de motor?

@ Hezik/Theo: Een nieuwe kopen zonder te weten of het daadwerkelijk kapot is, dat vind ik idd zonder, zeker omdat dit maar een "speledingetje is, die toch meestal ergens aan mn plafond zal hangen ipv dat ermee gevlogen word.

Probleem van de clubgenoten is dat ze allemaal met graupner (geen uitzondering behalve ik )vliegen dus zowel andere stekkers aan de pakketten en ik denk ook dat de servo-kabels van graupner anders zijn..... dus dat is erg jammer. :-(

Ik ben nu net net ineens iets aan het bedenken. Ik heb het toestel nog een keer afgesteld voordat tie een enkele week was weggelegd. er is een mogelijkheid dat ik misschien de regelaar anders/per ongeluk heb ingesteld.
Bij deze regelaar moet ik instellingen veranderen dmv bij het aanzetten vol gas geven en dan naar idle of iets (moet ff gebruiksaanwijzing lezen). Ik weet het niet zeker he, maar het is zeker een mogelijkheid. Kan zijn dat ik een keer ben opgestart met vol gas, en zo de instellingen heb veranderd.... :(

Kan het zijn dat als er een verkeerde timing of instelling is, dat de motor nog wel (goed) loopt, maar niet alles eruit haalt, zoals mijn probleem ?

Cor

Dat lijkt mij niet, ik blijf erbij dat de spanning van de accu in elkaar zakt bij volgas. Ik zou er eerst eens een ander pakket aanhangen.

Dat lijkt mij niet, ik blijf erbij dat de spanning van de accu in elkaar zakt bij volgas. Ik zou er eerst eens een ander pakket aanhangen.

Ga ik 99% in mee! Het is duidelijk dat de spanning onder belasting inzakt.

Een Himodel lipo (die van zichzelf al behoorlijk inzakken, de C-rating (ja Henri... NIET de capaciteit, maar de continu te leveren stroom) is behoorlijk overdreven bij deze lipo's) die al eens te leeg is geweest... ik heb er een hard hoofd in...

Nog één mogelijke verklaring als je aan de lipo nog voldoende spanning meet, en bij je regelaar (of zelfs motor) misschien niet... je stekkers de stroom niet aankunnen.

Greetz van Aldert

-4,19 & 4,20 V ,

De spanning kakt in?
het is een pakket van 7,2V als ik na +/- 1,5 minuut het voltage meet (onder volle belasting) is dat 3,55 +3,53 = 7,08 V, dat is 0,12V minder , kan je dan zeggen dat de spanning inzakt bij 0,12V ??:confused:

Mn stekkers de stroom niet aankunnen: ik zal de stekkers eens controleren, maar 3-4 vluchten geleden geen enkel probleem met deze stekkers . (goudconnectoren van 3,2 mm als ik me goed herinner).

-4,19 & 4,20 V ,

De spanning kakt in?
het is een pakket van 7,2V als ik na +/- 1,5 minuut het voltage meet (onder volle belasting) is dat 3,55 +3,53 = 7,08 V, dat is 0,12V minder , kan je dan zeggen dat de spanning inzakt bij 0,12V ??:confused:

Mn stekkers de stroom niet aankunnen: ik zal de stekkers eens controleren, maar 3-4 vluchten geleden geen enkel probleem met deze stekkers . (goudconnectoren van 3,2 mm als ik me goed herinner).

Hey,

het pakket heeft onbelast in volle toestand een spanning van ca 8,4 volt. Is hij leeg, dan meet je een klemspanning onbelast van iets boven de 6 volt.
Als je Zaunkonig niet goed meer vliegt op 7 Volt, misschien heb je dan een verkeerde combi. Een belaste klemspanning van 3,5 Volt moet voldoende zijn om te kunnen vliegen.
Toch vind ik het een kwalijke zaak dat een Lipo in 1,5 minuten onderuitzakt van 4,2 naar 3,5 volt! Als je binnen de C-rating blijft van de specs van de akku, dan zijn idd de specs behoorlijk positief t.o.v. de gemeten waardes.

Het is wel duidelijk dat de akku méér inzakt onder belasting dan dat hij in het begin deed. Met een nieuwe akku zal ongetwijfeld je probleem voorbij zijn... de eerste paar vluchten, en mogelijk dat de akku zich weer hetzelfde gedraagt. Dat wil niet zeggen dat de akku stuk is, maar voor jou toepassing duidelijk niet geschikt. Een andere akku?? Ik zou idd een ander merk akku nemen, maar daarnaast toch nog eens je setup "analyseren".
En meten met een datalogger in het model, dat zijn de reële waardes!

3,2 mm goudstekkers moet beslist voldoende zijn voor deze stromen. Nog eens naar de solderingen kijken (even aan de kabel en stekker trekken), is dit goed, dan daar niet meer over twijfelen.

Succes, greetz van Aldert

Ik was er vanuit gegaan dat de metingen die hij postte, onder belasting waren, dat was immers ook de vraag.. als dat niet onder belasting was, maar de klemspanning na belasting, dan ben ik het met Rhelie eens. Dan zakt de accu waarschijnlijk tijdens de belasting door z'n knieeen.

Voor alle duidelijkheid:

Alle gemeten waarden zijn genomen met "volgas" dus onder de maximale belasting!!!

Veranderd dit de zaak?

Ik zou nog wel willen weten welke prop je gebruikt en wat de vlucht duur was toen hij goed vloog.
Ik snap bij voorbeeld niet waar om een tiger moth van 200 gram met 1.5A in de lucht blijft en een Zaunkonig het met een brandstofprop het 4 voudige nodig heeft met de zelfde setup behalve de prop.
Natuurlijk is de zaunkonig sneller maar toch.:???:
Ik zou in ieder geval ook een SF prop proberen.
Expirimenteren met props is heel gebruikelijk bij elektrovliegen omdat een uitgekiende setup erg belangrijk is.
Helaas is er niet zoveel vergelijkings matriaal met de Zaunkonig.
Hier de handleiding van je regelaar.
http://www.rctechnics.eu/download/MAN-HM-FLY.pdf

Laatst bewerkt:
Back