Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Even de zaken goed op een rijtje.Is de LIPO capaciteit (C) de volle capaciteit, zoja
wat is de capaciteit (%C) bij ontlading per cel
van 4.2->3.6V of is dit C?
... bepaald/gespecificeerd bij/met een ontlaadstroom van 1/20e (0,05) C.... De fabrikant geeft een capaciteit op van zijn cel ...
Je hebt gelijk. Ik maakte de veralgemenisering 'Eneloop' te noemen en NiMh te bedoelen. Er gaan nogal wat verschillende verhalen rond over NiMh behandelen."We recommend charging eneloop batteries in a NiMh charger that is 2 hours or more. Charging eneloop batteries in a "Quick Charger" can reduce the overall life of the battery." (bron: SANYO eneloop | Ready to use Rechargeable Battery - The only battery you will ever need)
Dus maximaal met 0.5C laden. Heb je geen betrouwbare Delta Peak of geen tijd/zin om steeds het voltage in de gaten te houden bij het laden en zelf het afslagpunt te bepalen, dan is 0.1 C laden een veilige manier om je cellen, zij het langzaam, vol te krijgen.
Totaal andere stromen dan bij ons vliegers. Eigenlijk mishandelen wij onze (motor)accu's.... bepaald bij/met een ontlaadstroom van 1/20e (0,05) C.
Ron heeft je er ook al op gewezen dat dit niet juist is maar er klopt nog iets niet. De opgegeven capaciteit is NIET tot de cel helemaal leeg en overleden is zoals je schrijft. De opgegeven capaciteit is die welke je kan meten door een volledig geladen accu te ontladen met een stroom van 1/20C tot de minimum celspanning.[*]..... De fabrikant geeft een capaciteit op van zijn cel, b.v. 5000 mAh. dwz. dat die cel (mits vol begonnen) 1 uur lang een stroom van 5000 milliAmpère (= 5 A) kan leveren. Dan is hij leeg (en overleden)......
Dat bedoel ik....... Totaal andere stromen dan bij ons vliegers. Eigenlijk mishandelen wij onze (motor)accu's...