Lipo probleem?

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Ooit heb ik een 6.000 mA pak van Tarabat gekocht. :?

(Jan Bakker zei: Dat is troep, maar tot nu toe: geen probleem. :P )

Vorige week heb ik hem (hoe onoplettend / verstrooide professor kan een mens zijn :oops: ) een tijdje (gelukkg niet lang!) gewoon geladen aan m'n Orbit lader (met 6A Reflexladen, dus niet L:iPo-laden). :?

Vandaag gevlogen, eerste vlucht: niks aan de hand. :)

Tweede vlucht: door omstandigheden iets te lang gevlogen, de BEC wordt geactiveerd 8O , en ik sta ergens in een grasveld . . . :mad:

Kist (Super 60") opgehaald, accu er uitgehaald: pakket is (nog) redelijk warm, en staat tamelijk bol. 8O

Tijdens het naar huis rijden: airco aan, pakket voor de koude luchtstroom gehouden, en ja , heeeeeeeel langzaam koelt 'ie af. :o

Even een paar plaatjes van hoe hij er nu uitziet.

normal_HPIM1560%20%28Small%29.JPG

HPIM1561%20%28Small%29.JPG

normal_HPIM1562%20%28Small%29.JPG

normal_HPIM1563%20%28Small%29.JPG

De patient maakt het redelijk: de temperatuur is gezakt, maar hij ziet er nog wel een beetje opgeblazen uit. :wink:

En het etiket is een beetje bruin geworden???? 8O

WAT doen we hiermee? :roll:

Gewoon maar weer met 6A aan de lader? :wink:

jan.

idd gewoon op een veilige plaats aan de lader maar niet direct met 6A gaan laden maar rustig aan, en niet ver uit de buurt gaan zodat je onmiddelijk alles los kan trekken als het fout dreigt te gaan.

jan brilman zei:
iets te lang gevlogen, de BEC wordt geactiveerd

HUH?

_______
Had naar Jan geluisterd, deze lipo's zijn werkelijk meuk vd onderste plank. 10-12C, ja, mooi niet! Zwaar overrated. Leuk om bijv. als zenderbatt te gebruiken, maar voor aandrijvingen complete pauperzooi.

Wedden dat je na minder dan 30-60keer gebruik je er niet meer dan 3500mAh ingeladen krijgt? En dat dan de spanning bij gemiddelde belasting al flink door de knieen gaat? Ik spreek uit ervaring, en die is met tarabat klote van de bok...

Sorry voor deze zinloze informatie.
rz

Die is kapot. Punt.

Opgeblazen = Te ver ontladen (onder de 2.5. Per Cel!!).

Chemische Reactie plaatsgevonden; Pakket kapot.
Kan alsnog ontploffen.

met een hark kapot slaan (gaten erin) en in een glas zout-water doen.
Nachtje buiten laten staan, en in de kliko.

Servowire!
Ik hoop dat wat je zegt klopt, want na je bericht gelezen te hebben ben ik van het werk naar huis gereden (dat stond er gelukkig nog :D :music: :celebrate: :thumbsup: ), en het het pakket alsnog 'gedemonteerd'.

Zag er van binnen eigenlijk helemaal niet beroerd uit; geen tekenen van oververhitting oid. :?

Okay, ik zal me tot een gerenommeerd merk wenden. :oops:

Iemand suggesties, voor een 3S pakket van minsten 6.000mA, dat plm. 500 gram weegt?

Belastbaarheid hoeft niet hoog te zijn.

Is er ergens een overzicht van sites van goede lipo-leveranciers?

jan.

jan brilman zei:
geen tekenen van oververhitting oid.
Maar het etiket was toch bruin geworden?

2x polyQuest N2600 van ACWjapan lijkt me goed. Heb zelf redelijke erv. met PQ, maar of het samen (3s2p) 500gr weegt, dat weet ik niet.

Top of the bill is kokam, maar kost ook wat.

sterkte met het verlies, maar je bent niet de eerste.

rz

Tja Robert, wat jouw ervaring is met Tarabat is mijn ervaring met kokam (heb nooit tarabats geprobeerd). Die waren zo hun punch en capaciteit kwijt (1500 mah 8C) . Niet te ver ontladen, en ook geen hogere stroom uit getrokken dan mocht. Heb de nieuwste kokam's niet getest overigens.

Mijn beste ervaring heb ik met Thunder power accu's. (ervaring met: Thunder power, Kokam, polyquest en Etec)

robert zeeland zei:
deze lipo's zijn werkelijk meuk vd onderste plank. 10-12C, ja, mooi niet! Zwaar overrated. voor aandrijvingen complete pauperzooi.

Wedden dat je na minder dan 30-60keer gebruik je er niet meer dan 3500mAh ingeladen krijgt? En dat dan de spanning bij gemiddelde belasting al flink door de knieen gaat? Ik spreek uit ervaring, en die is met tarabat kl%$# (censuur) van de bok...

rz

Vreemd 8O . Ik gebruik 5000 milli's Tarabats in een Logo. Deze worden belast tot de grens (en soms erover). Na zeker die 60 ladingen gaat er nog steeds dezelfde capaciteit in, en ik heb zelfs het gevoel (kan waarschijnlijk niet) dat de spanning onder belasting alleen maar beter wordt.. :D .

Tip voor Jan: ik zou ze gewoon laden. Mijn Tarabats lijken soms ook erg bol te staan (dan zijn ze ook lekker warm), toch gaat er iedere keer weer netjes stroom in, en komt het er ook weer uit.

Ongeacht wat voor merk lipo's, als je ze niet goed behandelt gaan ook die stuk, dus ook de Kokams :wink: .

Groetjes A.

Tip voor Jan: ik zou ze gewoon laden

Ja . . . :?

Laden . . .

Ik begin me ondertussen dus wel af te vragen of ik niet iets te voortvarend de hark er in gezet heb . . . :roll:

Nou ja . . . gedane zaken nemen geen keer, en ik verdenk hem er inderdaad wel van dat de capaciteit al minder was dan in het begin.

Ik zeg altijd maar zo: 'Brand is erger!'

'Truer (en meer toepasselijke) words were never spoken.'

jan.

Back