LiPo tester vraag

En ik ben nog weer even wat verder in de materie gedoken, en het resultaat is verwarrend:

Ik heb een 2800 mAh pakket wat toch al niet goed meer presteerde eerst leeggevlogen tot aan de LVC. Voor dit pakket (ik zei al dat het niet goed meer was) gaf toen aan dat er in rust nog 3.7~3.8 V per cel in zat, en een restcapaciteit volgens de Lipo-tester, van 30 %.
Dit pakket aan de lader gehangen, en ontladen tot aan de afslag van 2.8V/cel
terwijl de LiPo tester er aan hing. Er bleek nog 950 mAh uit te komen (bijna 40% van de nominale capaciteit) dus de aanvankelijke meting klopte nog redelijk.
Tijdens het ontladen viel mij op dat de laatste 10% van 3.6 tot 3 volt per cel zat volgens de meting., waarbij inderdaad de 0%-meting op 3.0 Volt viel
Maar nu het vreemde: Nadat het ontladen beëindigd was, liep het voltage van de cellen weer op naar 3.5 Volt, echter, de capaciteitsuitlezing bleef keurig op 0~2% staan.... terwijl tijdens het ontladen deze capaciteit bij 3.5Volt ongeveer 8% aangaf
Nu vliegen wij ook wel eens tijdens het lessen pakketten wat verder leeg dan we eigenlijk willen, en dan geeft de tester wel eens 5% aan terwijl de accu nog gewoon op 3.6 V/cel zit

Nu is mijn vraag dus: blijkbaar is het niet gewoon een tabelletje waarin spanning tegen capaciteit afgezet zijn, maar houd de tester op een of andere manier ergens rekening mee.... maar hoe? de tester staat buiten het laad/ontlaadcircuit, en kan dus niet zien wat er op dat moment met de accu gebeurt

Weet iemand hoe het meetprincipe van deze LiPotesters functioneert? Tast hij ze af door korte belastings "pulsjes" te doen of zo?
Want hoe dan ook, het is niet rechtsstreeks een spanning weergeven als een aantal %, want dan zou iedere keer dat de spanning 3.7V is, het percentage ook gelijk moeten zijn.

Groet, Bert

Heb je de tester tijdens de rustperiode van de Li-Po constant aangesloten gehad?

Misschien verandert wel de spanning op het display, die liep langzaam op, maar blijft de capaciteit staan op de waarde die bij de laagst gemeten spanning behoort. Dit kan je controleren door de tester te verwijderen en weer aan te sluiten. Dan zou de capaciteit aangegeven moeten worden die behoort bij de hogere gemeten spanning.

Dat de de tester onder belasting meet, lijkt me inwaarschijnlijk. De tester "weet" de capaciteit van de aangesloten Li-Po niet en er zou dan ook sprake moeten zijn van warmteontwikkeling in de tester.

Dsat is dus het gekke: ik heb inderdaad gedurende het gehele tijdstuk van uit de heli halen tot 5 minuten NA de beëindiging van het ontladen de Lipo tester continue aan de lader gehad.

Hoe, dat weet ik niet, maar de % lading liepen tamelijk goed mee met wat er (achteraf redenerend aan de hand van stroom en tijdsduur) daadwerkelijk in die accu zou moeten zitten, terwijl de spanning ogenschijnlijk geen direct verband hield met die % lading. Tijdens ontladen liep de % lading gestadig terug (en de spanning ook) maar na einde ontladen liep de spanning met dik een halve volt per cel op, terwijl % lading gelijk bleef (1~2% schommeling)

Zal straks een kijken wat hij doet tijdens laden....

Groet, Bert

Dan lijkt het te kloppen met wat ik veronderstel. Als de tester is aangesloten op de Li-Po loopt wel de gemeten celspanning spanning op, maar niet de capaciteit.

Nee, dat is ook niet het geval: Ik heb zojuist een Lipo iets meer dan de halve vliegtijd leeg gevlogen, en het percentage kwam niet overeen met wat er uit zou moeten zijn (helft van 80% verbruikt, dus Lipo Tester had 50~55% aan moeten geven, maar kwam op 43% uit) maar terwijl de tester aangesloten was, de laadcyclus gestart. De getoonde spanning sprong gelijk een of twee tiende volt, maar de ladingstoestand gaf een veel kleinere sprong, en loopt gewoon mee met het laden....

Ik sta er bij, kijk er naar en kan maar niet bedenken hoe deze capaciteitsaanduiding zou moeten werken. Wat het ook is, het is meer dan alleen maar een ingeprogrammeerd grafiekje tussen spanning en percentage. Er zit nog iets bij, maar wat????

EDIT: het percentage lijkt behoorlijk gelijke tred te houden met de geladen capaciteit: 220 mAh geladen gaf ook een toename van de indicatie van ongeveer 10% (12% om precies te zijn)

Groet, Bert

PS: dat de tester de LiPo belast, dat snap ik dat dat niet zo is (hij word niet warm, dus....) maar hoe meet ie dan wel?

Laatst bewerkt:
Back