lipo voor piccolo?

• Topicstarter Topicstarter simonthemaster
  • Startdatum Startdatum
S

simonthemaster

Guest
Hey,

Sinds een tweetal maanden heb ik me een piccolo aangeschaft, om ook binnen te kunnen vliegen.

Alles gaat supergoed, qua hoveren dan toch, want ik heb binnen niet zo heel veel plaats.

Het enige probleem is mijn batterij-capaciteit. Nu zit er een 8.4 V NiMH pakje van 280 mAh in. De vliegtijd (hovertijd) is dan beperkt tot een 7-tal minuten, waarbij ik de laatste minuut ook wat te kort kom om echt goed uit grondeffect te geraken.
Met mijn lader (Ultramat 10) krijg ik er ook niet echt vlot een voldoende capaciteit in. Ingesteld op een delta-piek van 6 mV/cel gaat er soms 150 mAh in. Ik heb al geprobeerd om de cellen te laden als de heli begint te minderen (naar de grond zakken), ik heb ook al geprobeerd om de cellen te laden nadat ze bijna volledig leeg waren (het piccoboard schakelt dan de motoren uit, servo's blijven werken).
Wat er mij wel opvalt is dat mijn lader soms maar 6 cellen detecteert.

Wat kan het probleem zijn met dit batterypack? En hoe kan ik dit oplossen?

Een andere optie is om over te schakelen naar lipo's.
Het is een standaard piccoboardje, met een G310 motor.
Ik heb hier al in verschillende threads gelezen dat de hoofdmotor wel een 3S pack aankan, maar de staartmotor iets minder. Ik denk dat ik het er toch maar op ga wagen en een 3S pack van rond de 1000 mAh ga kopen.
Maar hoeveel stroom moet die kunnen leveren voor de G310 motor? Lipo's schelen nogal wat in prijs als ze 10C, 12C, 15C of 20C zijn. Ik vond dit niet onmiddellijk terug.

Verder kan ik lipo's laden met mijn ultramat 10, maar der moet nog een balancer bij zeker? Een link naar een "how-to" of een faq ivm met alle benodigdheden en aansluitwijzen van lipo's is welkom, ik heb geen ervaring ermee.

Alvast bedankt!

R

Ee 3s lipo van 750 mah volstaat prima, zwaarder moet je niet gaan ivm gewicht. Je kunt dan beter ook meteen de motor vervangen want als de oude opbrand kan je dat een picoboard kosten.

En welke motor is dan aan te raden? Met brushless zou ik graag nog even wachten, het gaat nu zo, afgezien van de vliegtijd dan.

bedankt!

R

met koelvinnetje bedoel je dat kleine ventilatortje dat erop gemonteerd kan worden? Of echt een koelvin rond de mantel van de motor?

Ik denk dat ik het met deze motor ga proberen, als ik die 310 motor bekijk tov de originele, dan zie ik in de mantel al meer openingen, ik vermoed dus dat die sowieso al beter gekoeld wordt.

En hoe zit het met de laad-uitrusting voor de lipo's? moet er steeds met een balancer geladen worden?

R

Het koelfinnetje (dat Rhelie volgens mij bedoeld) zit onder het tandwiel.
hiervoor moet je wel een extra motorsteuntje hebben.

Maar Ik vlieg met een 3s lipo accu'tje van 1000mAh, dit is toch goed te doen voor een minuut of 15.
Misschien dat je op een 750mAh langer kan vliegen door een lager gewicht? :oops:

en moet het een 10C, 15C of 20C lipo pack zijn?

Kwestie van ineens ne juiste koop te doen.

R

simonthemaster zei:
en moet het een 10C, 15C of 20C lipo pack zijn?
Ik denk dat je in hover zo'n 4A gebruikt. Wanneer je zo nu en dan flink gas geeft zal je mischien wel 8A of meer gebruiken. Wanneer je lipo een capaciteit van 750mAh heeft is 10C toch wel aan de krappe kant. Ik zou voor 1000mAh gaan en als het in prijs niet veel uitmaakt zou ik voor een hogere "C" gaan dan strikt noodzakelijk. Hoe minder je de lipo belast hoe langzamer hij verouderd (des de langer is de lol !). Zelf gebruik ik met mijn pico-kloon 1000mAh lipo's (graupner) die wel meer dan 200 keer geladen/ontladen zijn. Ik begon met zo'n 23 min vliegtijd en zit nu op 19 min vliegtijd (wel brushles).

en hoe zit het met al die ontplof en ontbrand toestanden van lipo's?
Ik neem aan dat de kans veel kleiner is als je met een balancer laadt?

En voor tijdens de vlucht best een lipo-safe erin? Of is dit niet nodig met de piccolo. Zoals reeds gezegd, met de NiMH batterijen zakt de heli tot op de grond, en zal de hoofdrotor niet meer willen draaien, de servo's gaan dan nog wel. Is dit voldoende voor lipo's? Of zijn ze dan al te ver ontladen?

Allemaal al bedankt voor de raad!

R

als alles mee zit krijg ik deze week m'n bestelling van 4rc.
1 lader voor 2s lipo's, lipo saver voor 2S en wat onderdeeltjes voor de DF#04.
de Lipo accu heb ik van graupner (art.nr 7625.2)1000Mah max belastbaar tot 12A volgens de sticker op het pakketje. Zou deze accu voldoende zijn om een beetje redelijke vliegtijd te hebben? gewicht is ca 56 gram t.o.v. 89gram van het standaard NiMh pakketje.
Met die standaard pakketjes 8.4V 650mAh vloog ik tussen de 5 en 8 minuten.
Wat voor vliegtijd kan ik nu verwachten?
de setup is bijna orgineel afgezien van de DD heck motor.

awt74 zei:
de Lipo accu heb ik van graupner (art.nr 7625.2)1000Mah max belastbaar tot 12A volgens de sticker op het pakketje. Zou deze accu voldoende zijn om een beetje redelijke vliegtijd te hebben?
Ik gebruik deze Graupner pakketten tot volle tevredenheid.
Met een beetje lekker raggen zeg maar (lappies trekken) vlieg ik er zo'n 15 minuten mee.
Om wat minder vermogen vand e hoofdmotor af te trekken heb ik een V1 staart erop gezet.
Deze heeft grotere bladen en stuurt sneller met minder verbruik.

Maarten2 zei:
Tot een bepaalde hoogte geldt toch wel hoe meer mAh hoe langer de vliegtijd.

Zoals je al zegt tot een bepaalde hoogte. :wink:
misschien ligt de grens wel bij de 800mAh.

Maar over de ontbrandbaarheid:

Zolang je geen gekke dingen er mee doet zoals inprikken open knippen, e.d. is er niks aan de hand.
En met een goeie (lipo)lader is dit goed op te laden. Het voordeel van een balancer is dat je cel per cel oplaad.

Een lipo save gebruik ik zelf niet, Maar als je voor zeker wil gaan zou ik het wel doen,
Ik heb zelf nog nooit gevlogen tot dat de rotor niet meer wil.

Hoi,
om even direct in te gaan over je balancer vraag..

Ik heb nog nooit in mn leven een lanancer aangeraakt, laat staat dat ik er een heb. Van mijn modelvliegende vrienden en kennissen heeft ook niemand een balancer... en we vliegen allemaal met lipo, brushless en borstel.

Ontbranden hoef je ook niet zo bang voor te zijn, vorig jaar op harsewinkel vloog Aaalie zelfs zijn lipo kapot, ook geen problemen mee gehad. Ook menig crash of hardhandige landing met shockflyers en andere toestellen doorstaan ze prima..

Tot slot nog het advies hier over de piccolo pro motor.. de motor in de pro is een 410 met ventilator, dit is een 400 en geen 280/300 motor. veel groter dus. gewoon lekker de 310 proberen of een andere speed 300 ophalen oid.

Groeten Vincent

Ik vloog ook met de 310, gewoon de standaard motor van de V2.

Power heb je dan zat en de motor wordt nauwelijks warm

Vip-er zei:
Ontbranden hoef je ook niet zo bang voor te zijn, vorig jaar op harsewinkel vloog Aaalie zelfs zijn lipo kapot, ook geen problemen mee gehad. Ook menig crash of hardhandige landing met shockflyers en andere toestellen doorstaan ze prima
Statistisch schijnt het zo dat te zijn dat de bekende gevallen van beschadigen/ontbranden tijdens het laden en niet tijdens ontladen voorkomt. Ik denk dat je die balancer moet zien als een extra stukje veiligheid. Ontbranden komt niet veel voor maar het komt voor. Als je in serie geschakelde lipo cellen laad zal een lipo lader de totale spanning binnen de maximale toegestane waarde houden. Bij 3 in serie geschakelde cellen is dat 12,6 V. Per cel is dat 4,2 V. Stel dat 1 cel wat achterblijft bv. 3,8 V, de andere cellen krijgen dan 4,4 V dat is dus boven het toegestane. Ondanks dat de totale spanning binnen de toegestane limiet zit is in zo’n geval de cel spanning bij 2 cellen te hoog. In zo’n geval zorgt een balancer dat ook de celspanning niet boven de 4,2 V kan komen.

awt74 zei:
de Lipo accu heb ik van graupner (art.nr 7625.2)1000Mah max belastbaar tot 12A volgens de sticker op het pakketje. Zou deze accu voldoende zijn om een beetje redelijke vliegtijd te hebben? gewicht is ca 56 gram t.o.v. 89gram van het standaard NiMh pakketje.
Kan je niet beter gaan voor 3s lipo 1000mAh (ipv. 2s 1000mAh)? Ik denk dat je dan pas het dubbele van je huidige vliegtijd kan verwachten.

narfer007 zei:
....misschien ligt de grens wel bij de 800mAh..
Bij het indoor vliegen heb ik links en rechts wel eens geinformeerd naar vliegtijden en gebruikte accu capaciteit. Er vloog er eentje met 3s 1500 mAh met een langere vliegtijd dan ik (3s 1000mAh). Mischien niet bij iedereen bekend maar wel belangrijk om mee te nemen: uit een 3s 1000mAh accu komt beduidend meer energie dan 2s 1000mAh ondanks dat de cappaciteit hetzelfde is. Dit betekend dat bij hetzelfde gevraagde motor vermogen het motortje langer op een 3s dan een 2s 1000maH accu zal draaien.

Ik heb ze besteld, een 1000 mAh 3s packje 10C van 79 gr.

Daar zal ik langer mee kunnen vliegen dan met mijn 280 mAh NiMH pack.

Weet er iemand hoe ik dat weer terug in orde krijg? Als ik nu laad krijg ik daar met wat geluk 160 mAh in. (laden met 100mA)
Ik heb gelezen dat de capaciteit van zulke packs kan achteruit gaan door het druppelladen door de lader als ze vol zijn. Ik heb echter steeds als de lader biepte de batterij ontkoppeld. Druppelladen heeft die batterij de voorbije 2 maanden dus niet meer ondervonden (daarvoor weet ik het niet, was tweedehands)

Graag wat uitleg.

simonthemaster zei:
Ik heb ze besteld, een 1000 mAh 3s packje 10C van 79 gr.

Daar zal ik langer mee kunnen vliegen dan met mijn 280 mAh NiMH pack.

Weet er iemand hoe ik dat weer terug in orde krijg? Als ik nu laad krijg ik daar met wat geluk 160 mAh in. (laden met 100mA)
Ik heb gelezen dat de capaciteit van zulke packs kan achteruit gaan door het druppelladen door de lader als ze vol zijn. Ik heb echter steeds als de lader biepte de batterij ontkoppeld. Druppelladen heeft die batterij de voorbije 2 maanden dus niet meer ondervonden (daarvoor weet ik het niet, was tweedehands)

Graag wat uitleg.
Eerst accu geheel ontladen (tot het motortje echt niet meer draait) Accu kan last hebben van "memory" effecten. Dan pas laden eventueel dit nog herhalen.

Back