Lipo Zippy

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JeePee16v, 30 jun 2014.

  1. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    Ik heb een zo goed als nieuwe Zippy 3s lipo van 8400mah.

    Al na ca. 5keer laden komt er maar amper 1000mah in met mijn Imax-b6 lader.
    Spanning van de cellen zijn prima volgens de lader 4,19V

    Maar waarom krijg ik er niet meer in gepompt?? Zodra ik begin met laden (5A ingesteld) komt hij niet hoger dan 4,2- 4,1A.

    Andere accu's gaan prima.
     
  2. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Jou lader is instaat om tot 5A te laden. Jou accu is 8.4A dus je k komt 3,4A te kort.

    Je zult een zwaardere lader moeten nemen welke imstaat is om meer dan 8,4A te laden met een externe voeding van minimaal 250watt

    En ergens staat mij er iets van bij dat je het beste op 1A kunt laden omdat je anders je accu om zeep helpt


    Excuses als ik het fout heb, maar heb mij er laatst even inverdiept omdat ik opzoek moest na de juiste lader voor mijn 2s 8000mah
     
  3. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    Waarom dan het beste om te laden met 1A?? Dan komt ie toch nooit vol als je al zegt dat 5A te weinig is??

    Dacht zelf dat het dan gewoon langer duurt als je met een lagere stroomwaarde laadt.
     
  4. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Met 1A word de accu rustiger op geladen. Het duurt langer maar je accu vind het fijner. (Vergelijk het met gehaast en rustig eten)
    Maar je lader moet wel staat zijn om hem volledig op te laden. Echter krijgt hij er nu niet meer dan 5A in omdat dat het max is wat je lader kan leveren.
    Hier zal waarschijnlijk nog wel wat af gaan door de grotere weerstand
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.535
    Je hebt het inderdaad mis.

    De capaciteit van de accu is 8400 mAh en de maximale laadstroom is 4,2 ampere. Capaciteit en stroomsterkte zijn twee heel verschillende zaken die kan je niet van elkaar aftrekken en stellen dat je te kort komt...

    Maar er is wel een verklaring voor het verschijnsel. Het maximale vermogen van de lader is 50 watt. Dat staat in de handleiding.

    De maximale spanning van een drie cellen lipo is 12.6 volt. De natuurkunde zegt dan dat de maximale stroom 50 : 12,6 = iets meer dan 4 ampere kan zijn. Daar moeten nog wat rendemensverliezen van af. Met 4,2 ampere heb je eigenlijk niets te klagen.

    Is dit erg? Nee. Het laden duurt iets langer, maar de lipo komt echt wel vol. Wil je dat langer laden niet, dan zal je een lader met een hoger vermogen moeten kopen. Dan moet je voeding dat hogere vermogen ook kunnen leveren, anders zal je die ook moeten vervangen.
     
  6. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Srry die 1A moest 1C (8,4A) zijn
     
  7. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    ok. Dus hij zou vol moeten komen. Hoe kan hij dan al stoppen onder de 1000mah??
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is nadat je de accu leeg-getrokken hebt? Hoe?
    En 1000mAh is wat lader aangeeft geladen te hebben?

    Accu toch niet zo leeg als je denkt?
    Hoe ontlaad je de accu?

    Hoe hoger het aantal cellen, hoe lager de maximale laadstroom die lader kan leveren, vermogen is dan de beperkende factor, 50watt.
    E.e.a. is hier voor verschillende merken/typen laders in tabel gezet. Reken je dus niet rijk door alleen naar opgegeven max. laadstroom te kijken.
    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical menu
    -> Lithium battery chargers ->
    -> selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
    en ook in het electrical menu
    -> Charger calculator
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

    Accu is 8,4Ah, capaciteit, ampere gedurende uur, inhoud benzinetank.

    Een accu kun je ook met geringe laadstroom vol krijgen, duurt alleen langer.

    Weerstand van accu's is bijzonder laag. Daarom is kortsluiten van accu ook zo gevaarlijk, grote stromen waarbij koperbedrading gaat smelten, gasvorming in de accu.

    wikipedia...Ampère·hour : Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur)
    versus
    wikipedia...Ampère :A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'

    Deze vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.535
    Een lader kan alleen de capaciteit aangeven die in de lipo wordt gestopt.

    Is een 8400 mAh lipo half leeg, dus 4200 mAh verbruikt, dan zit er nog 4200 mAh in de lipo. Ga je deze laden, dan stopt de lader er weer 4200 mAh bij en geeft dat aan.

    De lader geeft dus niet de totale capaciteit van de lipo aan, maar wat er wordt bijgeladen.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.137
    Locatie:
    Sassenheim
    Accu's niet geheel leeg?

    Doe eens een ontlaad test
     
  11. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    Ik rijdt met een Slash vxl. De aangegeven waarde is na het rijden en na het opladen.
    Ik begrijp dat er heus meer inzit dan wat hij aangeeft, omdat je een lipo niet volledig leeg rijdt. Maar de beveiliging van de traxxas (50% rij snelheid) komt al snel in werking, amper 6-10min rijden terwijl ik met een lichtere accu (oude van 5800) een stuk langer kan rijden.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is je antwoord.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.535
    Dat is inderdaad een ander probleem dat los staat van de laadperikelen.

    Het ziet er naar uit dat de 8400 mAh lipo de gevraagde stroom in de auto moeilijk of niet kan leveren. Daardoor zakt de spanning en de ESC denkt dat de lipo onntladen is en schakelt de boel uit.

    De oorzaak kan divers zijn. De lipo kan een te lage C waarde hebben voor deze toepassing. Ook kan de lipo zijn beste tijd gehad hebben.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.137
    Locatie:
    Sassenheim
    Dus een volle accu even ontladen om te zien hoeveel capaciteit eruit komt en tegelijk de interne weerstand meten.
     
  15. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Een oorzaak kan ook zijn dat er een slechte cel in het pakket zit.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.535
    Als een LI-Po pakket een defecte cel heeft, dan heeft dat pakket zijn beste tijd gehad...
     
  17. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    Een accu van ca 8 ladingen kan toch niet zijn beste tijd hebben gehad..

    Een slechte cel zou toch ook moeten blijken bij de onderlinge celspanning? Dezen zijn prima in orde.

    Ik zal hem eens ontladen met mijn Imax-B6, daarna de weerstands waarde meten?
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Als er maar 1000mAh in komt is hij niet leeg geweest of hij was gewoon stuk.

    Spanning is niet hoger dan 4.2V.
    Gelukkig niet anders is hij overladen en dat vindt een lipo niet leuk en kan exploderen.

    4.2A is het maximum bij deze spanning voor deze lader.

    Ja hoor na 8 ladingen en 3 maanden vol geladen weg leggen kan de fut er helemaal uit zijn.
    Als hij echt zo goed als nieuw is dan behoor je nog iets van garantie te hebben.

    Na loop van tijd kan de celspanning van de cellen redelijk gelijk zijn maar ook gelijktijdig te vroeg inzakken.

    De weerstandsmeting kan je doen maar die moet je dan vergelijken met hoe die in het begin was.
    Kijk i.i.g.ook naar het aantal mAh dat hij kan leveren voor de spanningen in zakken.;)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2014
  19. JeePee16v

    JeePee16v

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    15
    Binnenkort ontvang ik een zwaardere lipo lader, eens zien wat er dan van komt. Tot zover bedankt voor het meedenken.
     
  20. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    drenthe
    Dus nu ga je een dikkere lader kopen omdat de lvc van je traxxas te vroeg afslaat .
    Ze staan er bekent om dat te doen .
    Ook al zal de accu niet top zijn dit lijkt me niet echt nodig .
    Is de 5800 accu ook 3s??
    IK denk dat je gewoon te veel stroom trekt op 3 s stop er eens een 15 tands pinion in .
    Of een groter spur .

    ps wat veel mensen doen is de regelaar op nicad zetten [de afslag ]
    En of een lipo busser/led plaatsen voor de spanning .
     

Deel Deze Pagina