lipoos binnen 3 weken op halve kracht

Hallo, ik heb een tijdje last gehad van een snel korter wordende vliegtijd en futloze heli.
na aanschaf van wat nieuwe accu's ging het effe goed, maar toen weer hetzelfde.
bij het vervangen van de motor (die natuurlijk de schuld kreeg) ontdekte ik een half gesmolten motorstekker aan de ontvangerkant.:hammer:
kan het zo zijn dat de accu's de geest geven omdat ze door een beetje kortsluiting in de stekker te zwaar belast werden?
ze willen nu niet meer verder dan de helft van de capaciteit opladen en zijn dus ook wel weer vlug uitgeput.
wel prettig dat ik nu eindelijk een oorzaak heb gevonden gezien de gesmolten stekker, maar om nu weer te gaan proberen met drie nieuwe accu's word dan toch wel een beetie kostbaar . . . .
ik ben benieuwd naar jullie mening

ye hoeveel volt blijft erover en met hoeveel Ampere laad je ze weer op?
Tot minder dan 3 volt onladen en met 3 amp+ per cell opladen = dooie Lipo

En wat voor heli / lader betreft het? Chinees spul en dan met name de simpele standaard laders zijn ook niet echt super op de lange termijn van je accus.

woo, vragen,vragen. . . . . . .:turn-l:
ik meet een "lege" lipo op 3.3v, dan is de fut met vliegen er ook wel uit.
de gyro is een betrouwbare indicator heb ik ontdekt.
tot hoever ontladen jullie?
ik heb nog wel een liposavertje liggen op 3,23v maar die zit er momenteel niet tussen.
ze zijn handwarm na vliegen, de stekkertjes(jr,2p, van die rode) zijn warmer dan de accu zelf.
opladen gaat langzaam met 500ma, worden ook beslist niet warm met laden, echt niets.
geen idee wat de motor verbruikt bij volgas, hoe kan ik dit meten?
het zijn wel chinese accu's (internet) maar ik heb een graupner laadstation geschikt voor nicad, nimh, lipo en lion.
vol meten ze 4,19 volt
ik denk dat er een kortsluiting in de stekker zat, gezien het gesmolten plastic, de nieuwe stekker blijft gewoon koud, de jr accu stekker word wel warm, een graad of 50 schat ik.
ik heb maar weer wat nieuwe accu's besteld, je wil toch vliegen he?

het zijn wel chinese accu's (internet) maar ik heb een graupner laadstation geschikt voor nicad, nimh, lipo en lion.
vol meten ze 4,19 volt

Vol horen ze minimaal 4.20 te meten. Ik denk dat je gewoon slechte lipo's hebt, wat is het merk/type?

Je kan beter een lader kopen die laat zien hoeveel je in je lipo stopt. Voor een heli kan je het best uitgaan van 80% van de capaciteit. Stel dat je een 2200mah accu hebt, betekent dat dat je ongeveer 1760 mah daarvan kan gebruiken.

Op je staart letten is GEEN goede indicatie, dan is hij al tever ingezakt. Waarschijnlijk loopt je voltage weer iets op na het landen omdat de accu dan niet meer belast word.

Een gesmolten steker wijst niet op kortsluiting, maar op een verbinding met hoge weerstand. Je gebruikt een slechte steker. Vervangen door een beter exemplaar!

Een gesmolten steker wijst niet op kortsluiting, maar op een verbinding met hoge weerstand. Je gebruikt een slechte steker. Vervangen door een beter exemplaar!
Zo is dat. Bij het laden gaat veel energie verloren in de verbinding, je hebt dus al spanningsverlies waardoor je accu niet helemaal vol geladen wordt. En bij het ontladen gaat veel energie verloren waardoor je motor snel futloos lijkt.

Maar nog steeds is niet bekend welke capaciteit de accu is dus als je het niet precies weet helpt een fotootje van het label zeker.

Ja, het zijn 3E 3.7V 1000mAh 10C li-po Battery , zelfde als maxforce en walkera, met ministekkertjes (JST) eraan,gelukkig zijn ze niet zo erg duur, maar per drie schiet het toch lekker op.
ik denk nu ook dat de motorstekker gesmolten was door een slechte verbinding die gewoon te warm werd. dit is met een nieuwe motor nu verholpen.
ik ga de liposaver er tussen zetten, heb ik gelijk weer wat leuke strobes op de helikopter.
ik zal eens op de lader kijken, volgens mij kan die ook de laadstatus weergeven.
het is een Graupner ultramat 10 die ik al een poosje had vanwege mijn electrozwever en later een 4x4.
ik heb wat nieuwe accu's besteld, met een groen omhulsel, zien er anders uit dan de huidige, en zeggen 15C te zijn, misschien zijn deze beter, maar met die kleine eencelligen blijf je toch op honkong aangewezen volgens mij.
Wel tof dat jullie zo goed proberen te helpen hier.
hartelijk dank.

lol, maar goed dat de komma's gratis zijn, ik gebruik er vandaag wel heeel veeel , lol en sorry!

Liever teveel komma's dan te weinig. Er zijn posters waarbij ik al preventief koppijn krijg als ik de naam zie vooraf wetende dat de berichten een woordenbrij zijn.

Een 1000mah 10c levert niet bereveel ampere dus kun je het met goedkopere stekkers af. Ik denk dat het het in de kwaliteit van de LiPo cellen zit. IIG succes met de nieuwe accu's.

ZOJUIST ONTDEKT DAT DE SWASHPLATE-LAGERS AAN GORT ZIJN . . . . .
Oh oHw DaAr GRAaT Het OoK MiS MEt De hoofdLETTERS! ~#$%%#*&%$
(LOL . . . . :worship:)

Het zal ook wel stroom schelen als die een beetje soepel kan draaien.
't hele ding draait gewoon vet stroef, ondanks een druppeltje olie.
Schuld is te vinden aan de kant van de brokkenpiloot denk ik.
Eens kijken wattie van het weekend gaat doen met een nieuwe kop.
Dan zal ik ook de hoeveelheid stroom die in de accu's gepompt word meten.

Word vervolgd . . . . .:mrgreen:

Back