liporacer jet&speedmodels

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door vinni, 12 aug 2010.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog een 7x8 en een 7x10 liggen, die mag je wel hebben.
    Zijn beide APC props.
    En je kan ze prima aftoppen, daarna wel even balanceren natuurlijk.
    Hoewel ik zelf niet verder zal gaan dan 6x8 want anders kost het denk ik rendement.
    Hou wel de stroom in de gaten want voor je het weet fikt alles af.

    Ik weet niet waar je vliegt, morgen ga ik even mijn nieuwe model invliegen in Zeewolde en maandag moet ik even vliegen in Duitsland, over de grens bij Venlo.
    Ik kan ze dan ergens afgooien voor je.
    Stuur maar een mailtje of PBtje

    info (ed) f5b punt nl
    GJ
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je voor het aanbod.
    Maar zoals je al aangeeft, moet ik opletten met het uitbranden van componenten.
    De 6x8 is denk ik te groot. Als ik die in een calc gooi, dan is de stroom te hoog. Voor even zal het wel gaan, maar als ik langer volgas blijf gaan, dan kan het problemen geven. Als ik een prop heb aangepast, dan zal ik ook de stroom meten. Dus ik ga niet alleen van het theoretische af uit de calc

    Ik heb zelf nog een 7x7 liggen, daar kan ik eerst mee starten/oefenen voor het aanpassen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel verstandig.
    Je meet toch wel de stroom in de vlucht he, niet statisch, want dat zegt niet zo heel veel.
    Van de week ben ik bij W&W Modellbau, dan zal ik eens vragen of ze iets hebben van een 5x8 of zo.

    GJ
     
  4. Minicoopert

    Minicoopert

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    a
    gewoon terug knippen, de tips doen toch niet zoveel
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb toch jullie hulp nodig.

    Ik krijg die liporacer niet goed vliegende, maar kan de oorzaak niet vinden.
    Als ik het model meer dan half gas laat vliegen. Dan gaat deze spontaan omhoog of omlaag. Welke richting hij opgaat is steeds anders.
    Heb op het hoogteroer een zo groot mogelijke rudderhorn zitten, dat ik in de zender niets hoef terug te stellen (max uitslag servo). En op de servo zit de aansturing 1,2cm vanaf het draaipunt. De servo is een DES488 (volgens specs 2,6 kilo stelkracht, 5,2 kilo houdkracht).

    Heb het hoogteroer in profiel geschuurd tijdens de bouw. En heb nu het idee dat ik deze te dun heb gemaakt aan de achterzijde, waardoor er flex in de roertippen zit. Dat zodra het model snelheid maakt, dat deze dan beginnen te flutteren (niet gehoord tijdens het vliegen).

    Onder de vleugel heb ik ook 2mm verhoging aan de voorzijde. Zoals eerder in dit draadje omschreven dat het model anders als een banaan vliegt. Ondanks dit, vliegt hij nog steeds niet lekker.
    Zonder een aanpassing, wil ik er niet mee vliegen. Want dat kost me straks het model, wat zonde is. Want alles onder halfgas vliegt hij wel lekker. Vooral landen gaat super.

    Wie heeft de oplossing?
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2013
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoe groot zijn je uitslagen nu?
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Even uit het hoofd.
    Op hoogte 3mm, op rol 4mm. Beide up en down hetzelfde.

    Heb je een vermoeden dat het hieraan ligt dan?
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Die uitslagen vind ik niet heel gek klinken. Het enige waar ik dan nog aan denk is je zwaartepunt, dit ben ik zelf wel eens vergeten te checken voor een vlucht. Misschien is het bij jou wel bijna goed, dat je het alleen op hogere snelheid merkt.
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dat zou het dan nog kunnen zijn. Dat ik het zwaartepunt geheel verkeerd heb.

    Zou iemand die met een liporacer vliegt (succesvol), zijn zwaartepunt hier kunnen posten. Dan kan ik nameten waar ik ergens met mijn zwaartepunt zit
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het zwaartepunt controleer je toch gewoon zoals je dat bij elk model doet?
    Rugvlucht en dan moet je een heel klein beetje down drukken.
    Het enige dat ik nog kan bedenken is de verhouding motordomp en instelhoek.
    Dat je thrustline niet goed ligt, maar het zou dan wel heel erg raar zijn als alleen jij dat hebt.

    Ik wil hem wel eens zien vliegen, dan is er meer over te zeggen.

    GJ
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Rugvlucht heb ik nog niet gedaan.
    Waarom niet? Ik heb nog niet het vertrouwen in het model om dat nu te gaan doen. Hij is momenteel te onvoorspelbaar wat er gebeurt.

    Of de hoeken juist zijn, was ik ook al aan het denken. Maar inderdaad, waarom alleen ik. Ik wil kijken of er iemand reageert met de info waar zij hun zwaartepunt hebben. Dan vervolgens deze info gebruiken en direct alle instelhoeken nameten. Misschien is er toch ergens een bouwfoutje ingeslopen
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De enige manier om je zwaartepunt te bepalen is rugvlucht, dus je zal wel moeten.
    Dat is het eerste wat ik doe bij een nieuw model, meteen op hoogte brengen, uittrimmen en in rugvlucht leggen.
    Vanaf 100-150 meter hoogte kan er weinig gebeuren.

    Waar vlieg je in de buurt?
    Komende week ben ik wel een avondje in Dalfsen, anders in Zeewolde.
    Als je tijd en zin hebt kom dan even langs, stuur me maar een PBtje.

    GJ
     
  13. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Ik heb mijn lipo racer uit eindelijk ook redelijk goed vliegend gekregen. Uiteraard ook door de vleugel aan de voorkant 2 mm te verhogen want anders valt er bijna niet mee te vliegen. Tevens het zwaartepunt zover mogelijk naar voren te brengen. Er zit een 2w-20 in met een 80a regelaar en 4s accu en dat alles zit zover mogelijk in de neus. Dan vliegt deze redelijk maar nog lang niet echt super strak. Maar dit ligt dan volgens mij meer aan het model.

    [​IMG]
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Hoi Bas,

    Zou je eens kunnen meten, vanaf waar en hoe ver je het zwaartepunt hebt liggen.
    Ook je roeruitslagen zou ik dan willen weten.

    Bij de laatste vlucht had ik het zwaartepunt iets meer naar achteren, dat was inderdaad de slechtste vlucht tot nu toe. Dus toch naar voren ermee.
     
  15. marcelsiggery

    marcelsiggery Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    11.521
    Locatie:
    wormer
    Instelhoek van het stabilo is de oorzaak..
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe kom je aan die wijsheid?
    Het instelhoekverschil heeft niets te maken met wisselend vlieggedrag.
    Hij zou dan continu up of down moeten gaan, maak dat wisselt, zegt topicstarter.

    Een stabilo wat flext zou het probleem kunnen zijn maar dan moet ie gaan flutteren.

    GJ
     
    glasbloazer vindt dit leuk.
  17. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Even vergeten dat ik iets gepost had maar over het zwaarte punt had Look het volgende naar mij geantwoord:

    Hoi Bas,

    Ik doe altijd 30% na de eerste vlucht kan je die wijzigen naar 33%.
    Heb je de instelhoek hoek gewijzigd?

    Groeten,
    Look.

    Uitslagen zal ik vanavond nog even meten als ik er aan denk.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Zwaartepunt zou ik graag in millimeters willen.
    Dat zegt me preciezer waar jij je punt hebt liggen, dan een waarde van 30%

    groeten paul

    P.s. de instelhoek is 2mm verhoogt zoals Look aangeeft
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het is even geleden. Heb na de laatste vlucht (midden zomer) het model even aan de kant gelegd. Eerst rustig nadenken wat verder te gaan doen.

    Zelf denk ik, dat het probleem is, dat ik het stabilo te dun heb geschuurd (teveel in scherp profiel). De roeren zijn best flexibel.
    Dit zou dan kunnen verklaren, waarom het tot +/- 50% gas goed gaat. En dat daarna er een flutter/flex ontstaat op het hoogteroer. Door het buigen van dit roer, gaat het model omhoog/omlaag.

    Wat gedaan, om na te gaan of dit de oorzaak is:
    Ik heb op het roer van het stabilo de folie verwijdert (op 2mm rondom na).
    Had nog een plaat 0,4mm carbon liggen. daar plaatjes van gesneden, afmeting van het roer. Deze vervolgens met epoxy op het roer verlijmd. Hiermee is het roer stevig geworden en de flex is zeer minimaal geworden.

    Wat nog te doen:
    Alleen nog test vlucht maken, dat heb ik nog niet gedaan. Na de laatste vlucht is mijn prop gebroken. Deze week pas een nieuwe gehaald, maar moet deze nog monteren
     
  20. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Na jaren het probleem gevonden, instelhoek stabilo ( Marcel melde het al eerder) is onjuist. Moet zijn (bovenkant stabilo inzagen) op de lijn van bovenkant stabilo achter naar midden van de voorkant, die lijn 5,5mm naar beneden inzagen dan vliegt het model heel strak.
     

Deel Deze Pagina