Ik ben een nOOb wat betreft electriciteit. Heb al m'n wijsheid hier op 't forum gehaald. Maar 1 zaak is me niet helemaal duidelijk.
Als ik het goed begrepen heb, is de C-waarde de mate waarin een lipo zijn lading kan afgeven, en staat deze in functie van de capaciteit. Maar wat is het belang daarvan ?
Concreet voor mij : de ESC van mijn T-Rex 500 is een 60A ESC. Dat houdt dan volgens mij in dat hij maximaal 60A zal trekken. Heb ik dan genoeg aan een waarde C x capaciteit/1000 ?
Voorbeeld :
ik heb 2 Flightpower 5S1P lipo's met 30C en 3200 mAh. Komt neer op 85A continu stroomafgifte, met pieken tot 192 A. Maar dat gaat mijn ESC toch nooit trekken ? Zelfs mijn Outrage 5S1P, 25C en 3300 mAh die geeft 82,5A continu, en pieken tot 165 A.
Dus wat is de meerwaarde van 30C in dit geval ? Stel dat ik een 20C 5S lipo vind van bvb 3300 mAh, dan zit ik nog steeds boven de 60A die de ESC vraagt...
Klopt mijn redenering of is meer C altijd beter ?
Als ik het goed begrepen heb, is de C-waarde de mate waarin een lipo zijn lading kan afgeven, en staat deze in functie van de capaciteit. Maar wat is het belang daarvan ?
Concreet voor mij : de ESC van mijn T-Rex 500 is een 60A ESC. Dat houdt dan volgens mij in dat hij maximaal 60A zal trekken. Heb ik dan genoeg aan een waarde C x capaciteit/1000 ?
Voorbeeld :
ik heb 2 Flightpower 5S1P lipo's met 30C en 3200 mAh. Komt neer op 85A continu stroomafgifte, met pieken tot 192 A. Maar dat gaat mijn ESC toch nooit trekken ? Zelfs mijn Outrage 5S1P, 25C en 3300 mAh die geeft 82,5A continu, en pieken tot 165 A.
Dus wat is de meerwaarde van 30C in dit geval ? Stel dat ik een 20C 5S lipo vind van bvb 3300 mAh, dan zit ik nog steeds boven de 60A die de ESC vraagt...
Klopt mijn redenering of is meer C altijd beter ?