Lipo's : belang van C-waarde

Ik ben een nOOb wat betreft electriciteit. Heb al m'n wijsheid hier op 't forum gehaald. Maar 1 zaak is me niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrepen heb, is de C-waarde de mate waarin een lipo zijn lading kan afgeven, en staat deze in functie van de capaciteit. Maar wat is het belang daarvan ?

Concreet voor mij : de ESC van mijn T-Rex 500 is een 60A ESC. Dat houdt dan volgens mij in dat hij maximaal 60A zal trekken. Heb ik dan genoeg aan een waarde C x capaciteit/1000 ?

Voorbeeld :

ik heb 2 Flightpower 5S1P lipo's met 30C en 3200 mAh. Komt neer op 85A continu stroomafgifte, met pieken tot 192 A. Maar dat gaat mijn ESC toch nooit trekken ? Zelfs mijn Outrage 5S1P, 25C en 3300 mAh die geeft 82,5A continu, en pieken tot 165 A.

Dus wat is de meerwaarde van 30C in dit geval ? Stel dat ik een 20C 5S lipo vind van bvb 3300 mAh, dan zit ik nog steeds boven de 60A die de ESC vraagt...

Klopt mijn redenering of is meer C altijd beter ?

Simpel gezegt blijft een lipo met een hogere C waarde langer heel dan die met een lagere C waarde bij gelijke belasting. Een lipo die 10C kan en die je ook op 10C gebruikt zal na 50 vluchten merkbaar minder presteren. Een 20C lipo op 10C belast zal veel langer meegaan. Een 30C op 10C weer veel langer. Daarnaast geven fabrikanten vaak een veel te hoge continu waarde op "omdat de anderen dat ook doen". Een "20C" continu lipo op 20C continu belasten verkort de levensduur naar 30 cycles, als je mazzel hebt.

Daarnaast houdt een 30C lipo beter zijn spanning dan een 20C waardoor hij minder verlies heeft wat in warmte wordt omgezet en dus minder koelings eisen en minder slijtage door hitte. Ook heb je meer vermogen in je heli.

Wil je je lipo niet overbelasten dan moet je de piekbelasting lager houden dan wat de fabrikant als continu waarde opgeeft. De werkelijke continu waarde moet op 1/2 liggen van wat de fabrikant opgeeft en ook de koeling moet goed zijn.

Even voor de begrips vorming.

De motor trek x Amp., de regelaar en de accu moeten dat dan kunnen leveren.

De regelaar bepaald niet hoeveel stroom er maximaal loopt ook je accu doet dat niet.

Dus trek je motor 60 Amp. dan moet je regelaar dat ook kunnen voeren dus minstends 60Amp. Neem b.v. een 80Amp. regelaar,

De accu moet dat dus ook ruim kunnen leveren, dus b.v. een 4000mAh met 20C, of 3000mAh met 25C

De C waarde zegt niets over de levensduur van de accu, als je maar binnen de C waarde blijft.

Je moet dus weten:
Hoeveel stroom je motor maximaal trekt en hoeveel hij gemiddeld trekt.
Hoelang je wilt vliegen.

Voorbeeld:
Stel mijn motor trekt 50A kortstondig (opstarten van de rotor) en zakt dan binnen een seconde terug naar 30A.
Als ik dan een 2500 mAh lipo heb dan moet deze kortstondig 20C kunnen leveren en 12C continu.
Als ik dan ga kijken hoe lang ik ongeveer kan vliegen en ik ga uit van 35A gemiddeld.
Gemiddeld trek ik dan 14C, dan kan ik ongeveer 4 minuten vliegen (60 minuten gedeeld door 14C).

Wil ik langer vliegen dan moet ik de capaciteit van de cellen verhogen.
Automatisch gaat de belasting van de cellen dan omlaag.
Dus bij 5000 Mah cellen kan ik 8 minuten vliegen en de belasting is dan maar 7C gemiddeld (60 minuten gedeeld door 7C is ruim 8 minuten).

In de praktijk gaat dit niet helemaal op, omdat de grotere cellen meer stroom kunnen leveren zal de geleverde spanning iets hoger liggen waardoor de stroom iets stijgt.
Dit zal, afhankelijk van de kwaliteit van de cellen een paar procent zijn.

Dan over je Trex.
Er zit een 60A regelaar bij.
Je zal gemiddeld op de waarden komen die ik voorgerekend heb, mits je heli goed afgesteld is.
Dus een goed toerental en afgestelde pitchcurves.
Is je toerental te laag en je pitch te hoog dan moet de motor te hard werken, gaat dus meer stroom gebruiken.
Met je Flightpowers zou je een minuut of 4-5 moeten kunnen vliegen.

Om er op een simpele manier achter te komen hoeveel stroom je verbruikt:
Laad je Flightpower volledig op.
Ga exact 3 minuten vliegen.
Zet de Flightpower weer op de lader en kijk hoeveel er weer in gaat.
Deel de geladen stroom door 3 en je weet wat je per minuut verbruikt.
Dat kan je dan weer doorrekenen en berekenen hoe lang je kan vliegen.
Hou wel een marge van 500 mAh over om je cellen niet helemaal plat te vliegen.

Dus stel hij verbruikt 1000 mAh per minuut, dan kan je 3 minuten vliegen en dan heb je nog een paar seconden over om te landen.
Totaal heb je dan ongeveer 3200 mAh verbruikt en je cel trek je dan niet helemaal leeg.
Spanning per cel mag niet onder de 2,9 Volt komen onder belasting.

Als je weet hoe lang je kan vliegen, zet een timertje aan in je computerzender, ingesteld op een x-aantal minuten en geactiveerd door de gasknuppel.

Succes!

Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de info.

Mijn timer staat ingesteld op 8 minuten en 15 seconden. Soms overschrijd ik die tijd met enkele seconden (om binnen te komen en te landen). Met die vliegtijd laad ik in de lipo's rond de 2500 mAh bij (capaciteit is 3200 mAh 30C)en zit de spanning nog op ongeveer 18,5 volt (is dus 3,7 Volt). Lijkt me een veilige marge.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik met een 14T pinion vlieg, met 5S kan een 15T ook, maar gezien ik geen 3D vlieg, enkel hoveren en achtjes en wat rondvliegen, FF, en stallturns heb ik nog geen behoefte aan extra toeren. Ik vlieg nog hoofdzakelijk in normal mode, ben nog maar net gebruik aan het maken van mijn idle up I curve, dus vandaar waarschijnlijk de langere vliegtijd.

Wat de Outrage betreft, daarmee heb ik nog maar 1x gevlogen. Ik laad 'm nog op aan 0,45 C, en heb de eerste keer 6 minuten gevlogen, toen kon ik er 1600 mAh bijsteken (is een 3300 mAh 25C lipo). Ik ga de eerste 5 ladingen rustigaan opbouwen, mar ik denk er wel vlot 9 minuten uit te kunnen halen zonder risico op te zware ontlading.

Binnenkort ga ik over op 15T pinion, ik vermoed dat ik dan kortere vliegtijden ga hebben, niet ?

De C waarde zegt niets over de levensduur van de accu, als je maar binnen de C waarde blijft.

Dit zou ik niet helemaal aannemen. Stel je hebt een 3000 milli's akku, en je trekt 30 amps... Een 10C akku zit dan net binnen de grens. Deze kan 30 amps leveren.
Een 20C akku zit ruim binnen de grens.Deze kan 60 amps leveren.

Ga er maar vanuit dat de 20C akku minimaal 2 keer zo lange levensduur heeft, mogelijk wel 3 keer zo lang.

De meeste C waardes worden bepaald of de akku onder die belasting niet inzakt beneden de 3 Volt, en ongeveer 80% van zijn opgegeven nominale capaciteit weer afgeeft. Dan gaat het om een NIEUWE akku.
Slechts een enkele fabrikant/leverancier gaat uit van een minimale aantal cycli onder een bepaalde belasting en bepalen op die manier de C waarde.

Dus in herhaling... strekt je motor (heli) 40 amps continu, zorg dan dat je een akku hebt die minimaal continu 80 amps kan leveren, dan heb je aanzienlijk langer plezier van je akku dan dat hij net binnen de grens blijft en 40 amps continu kan geven.
Voorbeeld, een 4000 milli's 20C akku, of een 3300 25C akku.

Greetz van Aldert

Aalie, dat was vroeger zo, en met de goedkope "mindere" accu's.
Tegenwoordig kan je de cellen maximaal belasten en houden ze nog steeds een goede levensduur.
Belasting is minder belangrijk dan onderhoud en laden, dat kan je cellen maken en breken.

Als je gewoon binnen de specs blijft met de belasting is er niks aan de hand.
Zodra je uit een 20C cel regelmatig 30C trekt dan gaat de levensduur hard omlaag.
Als je dan nog eens met 2 of 3C gaat laden dan halveert de levensduur.

GJ

Aalie, dat was vroeger zo, en met de goedkope "mindere" accu's.
Tegenwoordig kan je de cellen maximaal belasten en houden ze nog steeds een goede levensduur.
Belasting is minder belangrijk dan onderhoud en laden, dat kan je cellen maken en breken.

Als je gewoon binnen de specs blijft met de belasting is er niks aan de hand.
Zodra je uit een 20C cel regelmatig 30C trekt dan gaat de levensduur hard omlaag.
Als je dan nog eens met 2 of 3C gaat laden dan halveert de levensduur.

GJ

Ik wil je niet plagen hoorrr... het is gewoon een feit.
Vaste waardes van de akku zijn de samenstelling en de interne weerstand. Vast gegevens is dat de chemie slijt in eerste instantie door gebuik, zeg maar de chemische reactie, en dit is gekoppeld aan de temperatuur.
Als de reactie verloopt onder hogere temperatuur, verloopt je reactie sneller. Het slijten van de akku is doordat er "foute" stoffen ontstaan tijdens deze reactie, en deze stoffen ontstaan uit de "nuttige" stoffen. Minder "nuttige" stoffen, dus minder capaciteit.
De vaste waarde is o.a. de weerstand. Trek je twee keer zoveel stroom, dan ontstaat er twee keer zoveel warmte in je akku. Twee keer zoveel warmte is twee keer zoveel afvalstoffen en dus een kortere levensduur.
Let wel... dit is een eenvoudige redenatie die de waarheid benaderd.
Het punt van zo'n forum (en i-net in het algemeen) als dit is er worden onwaarheden verteld die als waarheid word aangenomen. HET IS EEN FORUM!!! Vaak worden de meningen en ideën van de grootste "schreeuwers" overgenomen door velen als waarheden.

Greetz van Aldert

(ps, GJVO ik bedoel hiermee jou niet als schreeuwer. Het klinkt dat je door een niet objectieve lipo importeur of marketingafdeling van een lipofabrikant van informatie word voorzien).

Aalie, ik schreeuw nooit...
Wat jij zegt klopt, bij NiMh en NiCd.
Die dingen werden altijd veel te zwaar belast.
GP3700 werd 150 A uit getrokken, dan was het na 10x over, cellen waren verouderd.
Dat zijn de cilindrische Nixx cellen.

Lipo heeft daar geen last van zolang je binnen de C waarden blijft, wat ik al schreef.
Maar iedereen mag zeggen wat ie wil, jouw mening is OK, de cellen blijven dan ook heel.
En met mijn redenering blijven ze net zo lang heel, er wordt dus niemand benadeeld.

GJ

Even ter ondersteuning van het verhaal van Aaalie, heb ik hieronder de gegevens van een Polyquest LiPo gezet. Polyquest is niet de eerste de beste LiPo producent :

Cycle life 70% retention
1C/1C Charge/Discharge 500 cycles
1C/30C Charge/Discharge 50 cycles

Het is dus wel degelijk zo dat de levensduur afhankelijk is van laad- en ontlaadstroom, en hiervan hebben alle LiPo's last.

John

Als de warmte invloed heeft op de inwendige chemische stijtage van de accu...waarom werkt een lipo wel bij een hogere temperatuur en niet meer bij een lage temperatuur? In mijn flycam1 zit ook een lipo en met koud weer houd ie ermee op.

Bij een lage temperatuur werkt de akku idd slechter of niet. Dit heeft géén invloed op de slijtage van de akku.
Net als bij iedere chemische reactie verloopt deze sneller bij een hogere temperatuur. Een juiste opbouw van een akku kan er wel voor zorgen dat hij het beter doet bij een lage temperatuur als een akku die anders is opgebouwd.
Het zelfde geld voor je autoakku, die in de winter meer moeite heeft om je motor te starten (en dat komt niet doordat je olie te dik is door de lage temperatuur ;)).

Greetz van Aldert

Aalie, ik schreeuw nooit...
Wat jij zegt klopt, bij NiMh en NiCd.
Die dingen werden altijd veel te zwaar belast.
GP3700 werd 150 A uit getrokken, dan was het na 10x over, cellen waren verouderd.
Dat zijn de cilindrische Nixx cellen.

Lipo heeft daar geen last van zolang je binnen de C waarden blijft, wat ik al schreef.
Maar iedereen mag zeggen wat ie wil, jouw mening is OK, de cellen blijven dan ook heel.
En met mijn redenering blijven ze net zo lang heel, er wordt dus niemand benadeeld.

GJ

Sorry GJ maar LiPo´s hebben juist wel last van dat effect. Misschien zelfs wel meer dan de "oude" NiCad en NiMH accu´s. Het probleem is dat bij hoge stromen de inwendige weerstand van de accu´s behoorlijk snel toeneemt. Hoe hoger de laad of ontlaadstroom des te sterker dit effect wordt en dat is NIET afhankelijk van het feit of je binnen de "C" waarde blijft of niet. Het probleem is zelfs dat bij het laden van NiCad´s de inwendige weerstand juist voor een deel verlaagd werd. Bij LiPo´s is dat niet het geval, het tegendeel is zelfs waar, de inwendige weerstand wordt bij het laden met hoge stromen zelfs hoger!
Met andere woorden, hoe minder je de accu belast des te langer hij mee zal gaan. Dat wil niet zeggen dat hij het langs mee zal gaan als je de accu helemaal niet gebruikt. Dat is dus ook niet zo. Veruit de meeste LiPo´s zullen je het langst plezier geven als je ze laad met een laadstroom van niet meer dan 1C en ontlaad met een stroom van niet meer dan 3C tot maximaal 5C afhankelijk van het type en de gebruikte materialen. In tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken zijn er behoorlijk grote verschillen tussen de LiPo´s van de verschillende merken, beter gezegd verschillende fabrikanten. Er worden verschillende materialen gebruikt waardoor de cellen van de diverse fabrikanten ook verschillende specificaties hebben.

Back