Lipo's/ Brushless steeds goedkoper

• Topicstarter Topicstarter xanderdude
  • Startdatum Startdatum
X

xanderdude

Guest
Als iets langer bestaat gaat het ook goedkoper worden (misschien kwalitatief minder :() maar valt het jullie niet op dat de lipo's en brushless motoren steeds goedkoper worden?
Tegen woordig heb je een motor die 3 kg kan trekken voor 75 euro
en lipos is er ook genoeg over te vinden.
rcgroups draadje over goedkopere lipos (niet echt reclame aanwezig // wordt op verzoek weg gehaald.)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=365694
.

Wat is jullie mening hier van?

Kwalitatief minder? Daar geloof ik niet zo in.
Vaak zijn exact dezelfde producten onder diverse merknamen te koop en uiteraard ook allen onder verschillende prijzen.

Wij zijn bezig met spullen direct vanaf de fabrikant en dan zijn de prijzen genoemd op jouw link ineens realiteit!

Ok, dat is waar maar als je nou bijvoorbeeld axi motoren en hacker motoren vergelijkt.
Dan zie je toch dat de axi motoren kwalitatief en kwa efficientie lager zijn dan de hacker maar de hackers zijn ook een stuk duurder!
(Ik vergelijk nu niet met de binnenlopers van hacker maar met de buitenlopers)
Verder vind ik wel dat deze 2 merken erg goed zijn. Maar is maar even een voorbeeld.

Groeten Xander

Tuurlijk kent alles zijn prijs. De vraag is alleen of het de moeite is om ergens letterlijk 2 of 3x zoveel voor te betalen.
We zullen gaan zien wat de ELE motoren en regelaars gaan doen. Je kunt in ieder geval bijna 2 complete sets kopen tegen 1 losse motor van hacker ;-)

Dat is waar ;). Ik denk dat de ele motoren/esc's wat meer voor "fun" modellen zijn.
En de duurdere merken voor wedstrijden of *precesie* freaks en gewoon mensen die het beste van het beste willen hebben ;) .

Groeten Xander

*edit*

Hey, wat heb ik nou weer gedaan. :P
Bij RCtechnics hebben ze nu ook van die bizarre goedkope motoren. 3800kv geloof ik voor 27 euro. :lol:

marijn

inderdaad, de ELE regelaars zijn relatief goedkoop....
op jou site zag ik er van 25 amps.....
weet je of ELE ook regelaars heeft van +- 35 amps ?

steffe

Hoi Steffe,

De ELE regelaars zijn er tot 85 ampere.
Dit zijn wel "Advanced" regelaars en zijn in verhouding tot de regelaars op onze site iets duurder.

De 35A. uitvoering zou ongeveer € 60,00 moeten gaan kosten en is in tegenstelling tot de "basic" regelaars volledig te programeren.

Marijn,
Heb je mischien wat info over die goedkope ele motors? Ik kan nergens info vinden over die dingen.

xanderdude zei:
Ok, dat is waar maar als je nou bijvoorbeeld axi motoren en hacker motoren vergelijkt.
Dan zie je toch dat de axi motoren kwalitatief en kwa efficientie lager zijn dan de hacker maar de hackers zijn ook een stuk duurder!
(Ik vergelijk nu niet met de binnenlopers van hacker maar met de buitenlopers)
Verder vind ik wel dat deze 2 merken erg goed zijn. Maar is maar even een voorbeeld.

Groeten Xander

Maar je kan toch ook geen Rolls vergelijken met een opel ofzo :D

Nou dan kan je lijkt mij ook geen axi vergelijken met een Hacker kwa

kwaliteit

M.v.g.

Andry Sappe´

:ontopic: weer

@Freakazoid
Helaas is er nog niet zoveel info beschikbaar.
Ik weet dat ze tot 540gram Thrust kunnen leveren op 3 lipos, echter staat er niet bij hoeveel ampere ze dan trekken....

Niet echt handig dus.

Die fabriek heeft ook zon lekkere handige chineze site, dus kom je ook niet zover mee helaas. :P Maar de prijs is wel bijzonder. Helaas zijn ze niet slim bezig als ze nergens de specs neerzetten in et engels.

Inderdaad. Ik heb contact met ze en er komt een Engelse website. Tegen de tijd dat hun klaar zijn hebben we de motoren al binnen én getest....

Als de kwaliteit goed is gaan we het hele assortiment hierheen halen.

Ik vind et maar vreemd. Hoe kan een brushless van 29 euro nou deugen, als je ziet wat al et andere spul kost.... Zou dan eindelijk de ECHTE prijs van brushless bovenwater gekomen zijn? (Tot nu toe zijn die prijzen van bijvoorbeeld mega of hacker meer door de hype, dan productiekosten denk ik..)

mensen aan de ontwikkeling van iets nieuw zetten zal wel wat kosten.Maar eens de productie begint te lopen zou een brushless in feite niet duurder hoeven te zijn dan de brushed speed versies.

En toch zullen ze altijd duurder zijn, ondanks dat de opbouw minder complex is. Want van de geproduceerde speed-motoren gaat waarschijnlijk max. 0.01% naar de modelbouw, en de rest naar handstofzuigertjes ed, maar van de BL's gaat 99,9% wel enkel naar modelbouwers...

Niels

Afgelopen dinsdag is een volle doos met "goodies" verstuurd uit China!!

Als de douane meewerkt dan hebben we de motoren, regelaars en Lipo's eind komende week in huis.... We zijn benieuwd.

Freakazoid zei:
Ik vind et maar vreemd. Hoe kan een brushless van 29 euro nou deugen, als je ziet wat al et andere spul kost.... Zou dan eindelijk de ECHTE prijs van brushless bovenwater gekomen zijn? (Tot nu toe zijn die prijzen van bijvoorbeeld mega of hacker meer door de hype, dan productiekosten denk ik..)

Hoe kan een brushles van 29 euro deugen? Nou, mijn rd-rom motortje heb ik alleen magneten (3euro) en draad (~4euro?) voor betaald, en is (voor mijn doeleinden) stukken beter dan een 6-3d van 50 euro :roll:

Tot nu toe zijn die prijzen van bijvoorbeeld mega of hacker meer door de hype, dan productiekosten denk ik... Dat denk ik niet. Want de MEGA kan je als een GOEDKOPE zien! :P :D :P
De DUURE LEHNER daar hoor je niks van vanwegen het 160 euro minimum. maar ze zijn wel een tikkie beter dan de MEGA. (mij lijkt het mooi om dat stekkertje aan de achterkant van de lehner op mijn MEGA te hebben maar dat zal waarschijnlijk niet mogen vanwegen de copyright.)

Nando. (straks lekker vliegen 8))

Heb van http://www.RCtechnics.nl een ELE PW150 ter beschikking gekregen om hem eens aan de tand te voelen!
normal_DSC00143.jpg

Uiterlijk kan je zeggen dat het een zeer robuust motortje is. De rotor is gestanst, net zoals die van een echte cd-rom motor, maar van veel dikker materiaal. De 3mm as met M3 schroefdraad is er met een koppelingstuk op gemonteerd, wat zeer stevig en crashbestendig is, maar helaas ook zwaar… de complete motor weegt 49 gram, wat toch wel zwaar is voor een 24*7 stator motor

normal_DSC00144.jpg

(incl. drager 49 gram, met plastic drager om op een 10*10 lat te monteren 53gr)

De rotor kon ook gemakkelijk 3 mm korter zijn, wat nog eens gewicht zou besparen (ijzer waar de magneten niet direct in contact mee staan is volkomen nutteloos) .

normal_DSC00146.jpg

Het stator meet 24*7, met 2 mm dikke curved magneten. Spijtig is de brede airgap van wel 0.5mm, maar dat wordt wel gecompenseerd door de dikke magneten. Een grote airgap maakt het ook mechanisch stabieler. De endbell zat bij mijn motor spijtig genoeg niet volledig zuiver op de as, waardoor het maar best was dat de spleet 0.5 is…echt een probleem is dit niet, maar de trilling is wel voelbaar.
normal_DSC00147.jpg

Wel mooi volgewikkeld om machinaal gewikkeld te zijn
normal_DSC00145.jpg

de meetresultaten;
Rendement en stuwkracht zijn berekend met standschub.de

Regelaar is een phoenix 10

2S kokam UHD – (ik heb bij deze nu dus gemerkt dat het beste wel van deze cellen is…vers opgeladen en toch nog minder dan 6 volt onder belasting. Zal proberen een ander 2S pakket te pakken te krijgen om reële resultaten voor 2S te hebben. Mijn voedingkje trekt deze stromen al niet meer, dus… Dit deel wordt nog wel aangepast.)

GWS 8/4.3 5.9V 6.1A 6500 266g 65%
GWS 9/4.7 5.3V 7.5A 5400 437g 62%

3S siemens 4C cellen

GWS 8/4.3 10.5V 13.6A 10 000 640g 59%
GWS 8/4 10.6V 13 A 10 600

Voor de optimalisatiefreaks;
Als we dat (en nog wat andere metingen) in een overall performance grafiekje gieten voor 3S (10.5 volt) en 2S (7V) kunnen we zo de prestaties aflezen bij 3S en de vermoedelijke 2S (heb 7 volt genomen). Grafiekjes moet je met een korreltje zout nemen, want met warmte wordt hier geen rekening gehouden. Concreet betekent dit dat de grafiek bij hogere stromen iets sneller zal afbuigen, en hij dus niet zo zwaar belast kan worden als het lijkt. Die 13A is al wat veel van het goede.

(Alle credits voor het maken van deze fantastische spreadsheet gaan naar Helmut Schenk en Ralph Okon, ik voer enkel getalletjes in. Het rekent volgens Duitse eenheden, ik heb geen zicht op de rekenmethode, ik reken liever met Kv (American engineering) dan torc constants. Vind het zeer mooi om een overzichtsbeeld te krijgen van de prestaties, vooral dan bij zelfbouw, maar pin je er niet op vast.)

normal_excell%20grafiek%20klein.jpg

Wat valt er hier op:
-Maximum rendement ligt tussen de 60-65%. Is niet zeer hoog, maar echt wel goed voor een cd-rom type motor, aangezien het in het juiste stroombereik zit.
-De no-load is 1.5A bij 7.2 volt, wat redelijk hoog is. Dit verklaart het ietwat lagere rendement en het maar laat tot rendementspiek (7-12A!) komen. Maar er al toch niemand zijn die hem onder de 5A gebruikt, dus hoeft daarom geen probleem te zijn.

-Op de gebogen lijnen lees je de linkse ordinaat af (rendement-stroom), bij de rechte lijnen de rechtse (toerental-stroom)

Besluit;

Leuk motortje, redelijk zwaar maar daardoor zeer crashbestendig. De prestaties zijn gewoon goed, leuk voor allround, maar uiteraard niets voor topprestaties.(wat wil je voor +-15€) Nog altijd tonnen beter dan niet borstelloos natuurlijk. Mooie goedkope upgrade voor vele GWS-piep modellen lijkt mij.

Hopende hiermee een duidelijker beeld over het motortje gegeven te hebben,

Niels Polfliet

Back