Heb van
http://www.RCtechnics.nl een ELE PW150 ter beschikking gekregen om hem eens aan de tand te voelen!
Uiterlijk kan je zeggen dat het een zeer robuust motortje is. De rotor is gestanst, net zoals die van een echte cd-rom motor, maar van veel dikker materiaal. De 3mm as met M3 schroefdraad is er met een koppelingstuk op gemonteerd, wat zeer stevig en crashbestendig is, maar helaas ook zwaar… de complete motor weegt 49 gram, wat toch wel zwaar is voor een 24*7 stator motor
(incl. drager 49 gram, met plastic drager om op een 10*10 lat te monteren 53gr)
De rotor kon ook gemakkelijk 3 mm korter zijn, wat nog eens gewicht zou besparen (ijzer waar de magneten niet direct in contact mee staan is volkomen nutteloos) .
Het stator meet 24*7, met 2 mm dikke curved magneten. Spijtig is de brede airgap van wel 0.5mm, maar dat wordt wel gecompenseerd door de dikke magneten. Een grote airgap maakt het ook mechanisch stabieler. De endbell zat bij mijn motor spijtig genoeg niet volledig zuiver op de as, waardoor het maar best was dat de spleet 0.5 is…echt een probleem is dit niet, maar de trilling is wel voelbaar.
Wel mooi volgewikkeld om machinaal gewikkeld te zijn
de meetresultaten;
Rendement en stuwkracht zijn berekend met standschub.de
Regelaar is een phoenix 10
2S kokam UHD – (ik heb bij deze nu dus gemerkt dat het beste wel van deze cellen is…vers opgeladen en toch nog minder dan 6 volt onder belasting. Zal proberen een ander 2S pakket te pakken te krijgen om reële resultaten voor 2S te hebben. Mijn voedingkje trekt deze stromen al niet meer, dus… Dit deel wordt nog wel aangepast.)
GWS 8/4.3 5.9V 6.1A 6500 266g 65%
GWS 9/4.7 5.3V 7.5A 5400 437g 62%
3S siemens 4C cellen
GWS 8/4.3 10.5V 13.6A 10 000 640g 59%
GWS 8/4 10.6V 13 A 10 600
Voor de optimalisatiefreaks;
Als we dat (en nog wat andere metingen) in een overall performance grafiekje gieten voor 3S (10.5 volt) en 2S (7V) kunnen we zo de prestaties aflezen bij 3S en de vermoedelijke 2S (heb 7 volt genomen). Grafiekjes moet je met een korreltje zout nemen, want met warmte wordt hier geen rekening gehouden. Concreet betekent dit dat de grafiek bij hogere stromen iets sneller zal afbuigen, en hij dus niet zo zwaar belast kan worden als het lijkt. Die 13A is al wat veel van het goede.
(Alle credits voor het maken van deze fantastische spreadsheet gaan naar Helmut Schenk en Ralph Okon, ik voer enkel getalletjes in. Het rekent volgens Duitse eenheden, ik heb geen zicht op de rekenmethode, ik reken liever met Kv (American engineering) dan torc constants. Vind het zeer mooi om een overzichtsbeeld te krijgen van de prestaties, vooral dan bij zelfbouw, maar pin je er niet op vast.)
Wat valt er hier op:
-Maximum rendement ligt tussen de 60-65%. Is niet zeer hoog, maar echt wel goed voor een cd-rom type motor, aangezien het in het juiste stroombereik zit.
-De no-load is 1.5A bij 7.2 volt, wat redelijk hoog is. Dit verklaart het ietwat lagere rendement en het maar laat tot rendementspiek (7-12A!) komen. Maar er al toch niemand zijn die hem onder de 5A gebruikt, dus hoeft daarom geen probleem te zijn.
-Op de gebogen lijnen lees je de linkse ordinaat af (rendement-stroom), bij de rechte lijnen de rechtse (toerental-stroom)
Besluit;
Leuk motortje, redelijk zwaar maar daardoor zeer crashbestendig. De prestaties zijn gewoon goed, leuk voor allround, maar uiteraard niets voor topprestaties.(wat wil je voor +-15€) Nog altijd tonnen beter dan niet borstelloos natuurlijk. Mooie goedkope upgrade voor vele GWS-piep modellen lijkt mij.
Hopende hiermee een duidelijker beeld over het motortje gegeven te hebben,
Niels Polfliet