Lipo's/ Brushless steeds goedkoper

• Topicstarter Topicstarter xanderdude
  • Startdatum Startdatum
Zo, mooie review zeg!

Das precies wat ik wilde weten, want ik dacht er aan om er zoeen te gebruiken in een 70cm EPP dubbeldekkertje. Mooi werk.

Niels, bedankt voor de uitgebreide test en toelichting. Ik heb deze motor (ik denk die met 21 wikkelingen, zilverkleurige rotor) en zijn broertje met 12 wikkelingen (zwarte rotor) al eerder gezien bij http://www.balsapr.com/catalog/motors/BPBrushless.asp en ook bij AmersfoortAirport via ebay. Bij de laatste heb ik de 12 wikkeling uitvoering (zwarte) motor besteld en ook de 18 A borstelloze regelaar. Samen voor maar 76 dollar vanuit Hong Kong en zonder problem ontvangen. Hij zit inmiddels in mijn GWS Mustang. Zie foto's. Deze motor is met name zo geschikt voor de Mustang vanwege de lange 3 mm as die nodig is voor de spinner bevestiging. Deze bostelloze motoren en regelaars lijken me een mooi en betaalbaar alternatief voor de GWS modellen (en andere).

Er is al een hele korte proefvlucht mee gemaakt omdat hij niet echt vooruit kwam. Dat was niet zo gek want de 2s1500 Polyquest lipo bleek achteraf bijna leeg. Erg dom, niet goed gecontroleerd. Ik heb inmiddels ook de Hyperion emeter inclusief de seriele kabel voor aansluiting aan de PC van ACW binnen. Daar kan ik ook de nodige metingen mee doen en een goede propellor keuze mee maken. Volgens de site kan ik bij de 12 turns motor en 2s lipo het beste de GWS 10x4,7 prop gebruiken. We zullen het gaan uittesten.

Mustang1.jpg

Mustang2.jpg

Mustang3.jpg

Hans de Jong

Toegevoegd : Balsa Products levert niet naar europa. De motor en regelaar is op ebay nog wel te vinden voor rond de 40 dollar en 9 dollar verzendkosten. o.a. bij
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2563&item=5977479954&tc=photo
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2563&item=5977987640&rd=1
en in Nederland
http://www.rchobby-online.nl/index.html?target=front.html&lang=nl
Zoek maar op Tower Pro brushless.

Gaan er nog mensen die andere 2 motoren testen? Daar zit ik al n paar maanden op te wachten namenlijk. :P Ik wil goedkoop naar brushless, maar eerst zien of et zn geld wel waard zal zijn.

De rotor kon ook gemakkelijk 3 mm korter zijn, wat nog eens gewicht zou besparen (ijzer waar de magneten niet direct in contact mee staan is volkomen nutteloos).

Als het goed is komt er een nieuwe versie aan waarbij deze rand volledig verwijdert is! Ik heb er hier al één in huis. Scheelt qua gewicht overigens bijna niks.

@ niels,

zijn er al meerdere soorten prop's uitgeprobeerd met de 'ELE PW150'?

ik ben wel geinteresseert in wat meer spoed-prop's.
maar andere meetresultaten zouden ook erg leuk zijn.

dit lijkt me wel iets voor een pibros.

Ik heb net mijn aller eerste lipo pack (3s1p 1000mAh) aan de lader gehangen. :P Ben benieuwd. Ik ga het gebruiken op zon budget BP-21 motortje (Ik denk dat dat die ELE PW150 is?), en de ELE 17A speedo.

Welk model komt eraan? Geen flauw idee! :lol:

Weet iemand trouwens hoe je zon accu et beste moet laden? Ik heb mijn lader op 11.1Vp gezet, en ben em met 0.5C aan et laden.

@Freakazoid 8O
Tegen dat je dit leest kon het al wel eens te laat zijn. :P
Wat dacht je van LiPo's laden met een LiPo-lader?
Het voltage van jouw voeding kan vrijwel zeker niet nauwkeurig genoeg worden ingesteld.
Verder is er hier genoeg te lezen over hoe om te gaan met LiPo's.

dan weet je dus ook wel dat je lipo's met 1c laad :? :wink:

en jij weet ook wel, dat er andere(op eigen risico)met meer dan 1c laden :oops: :|

Dat weet ik, maar MOET dat ook? Op 0.5C is et toch alleen maar n beetje voorzichtigheid? Et kan toch niet kapot ofzo?

De lader laat nu al 12.298v zien, gaat dat wel goed zo? :)

ja er gaat 12.6 in als het goed is. Je gaat zien hoe voller hij raakt hoe lager de laadstroom wordt. Hierdoor komt hij netjes vol te zitten.

Aha, daar isset! Ik dacht dat et een lipo sticky was, maar die kon ik niet vinden. :D Bedankt.

4.2 had ik ook al gelezen in mijn handleiding, maar ik dacht dat dat absolute grens was, en niet de normale voltage (Ik dacht dat et normale voltage 3.7 was eigenlijk)

Freakazoid zei:
De lader laat nu al 12.298v zien, gaat dat wel goed zo? :)

Lijkt me geen probleem.
Je lader zal blijven laden tot de celspanning 12.6 V is(3x4.2 V), vanaf dit punt zal de stroom dalen zodat de max. celspanning niet hoger dan 4.2 V komt en dit tot de cel vol is.

Ja, ik zie et net gebeuren. :P Hij kapt em precies op 12.6v af en de laadstroom is al 100mAh gezakt. Stoer spul. :P Nou maar hopen dat et allemaal n beetje heel blijft. Et lijkt me vrij crash gevoelig allemaal. :)

Et geinige is ook dat et ding gewoon steenkoud blijft. Klopt het dan mischien toch dat je sommige lipos op 1.5~2C kunt jakkeren? Niet dat ik dat binnenkort zal proberen, maar toch. :P Als iemand anders et al heeft geprobeerd met deze accus, en et is goed bevonden, dan ga ik dr toch ook eens aan denken om dat te doen. Et is trouwens een 15C cont. 20C max discharge accutje.

Back