lipo's in de kou

Vandaag ben ik wezen vliegen. Opzich niet veel bijzonders, maar ik zit op het moment in Estland, waar het ongeveer 10 graden vriest. Over de gevoelstemperatuur zullen we het maar niet hebben.
Ik had het gevoel dat er niet veel fut zat in de cellen. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de cellen bevroren zijn, kunnen Lipo's hier tegen?

Groeten Halmar

Ik denk het niet.Ook niet vergeten dat de vlieger,eens hij in de lucht hangt,nog kouder is dan op de grond.Dit al gewoon door de vriestemperaturen die er zijn.En vermits alles kan bevriezen.
Kan je ze niet eerst wat opwarmen op een pannetje?

Lipo`s zijn extra gevoelig voor kou !
Houd ze maar gewoon in je zak voordat je ze gebruikt of zorg dat ze op kamertemperatuur blijven.

Er is al veel over geschreven op dit forum.

Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de cellen bevroren zijn, kunnen Lipo's hier tegen?

Je bedoelt of de Lipo's stuk gaan bij vorst?
Nee gelukkig niet, de meeste fabrikanten geven op dat ze ontladen mogen worden bij een minimum temperatuur van -20 graden. Ik denk ook niet dat ze dan "bevroren" zijn, ze zijn gewoon erg koud :cool:
Laden mag echter pas vanaf 0 graden, dus niet daar in Estland buiten in de auto laden, dat kan funest voor de Lipo zijn.
Bij lage temperaturen zit er inderdaad niet veel fut meer in Lipo's, dus voorverwarmen is zeker aan te bevelen ;)

* Maar eens even wat meer onderzoek gepleegd, best interessant om te weten met de temperaturen hier de laatste tijd :xmas:
Conclusie: Bij -10 graden neemt de spanning (V) van een Lipo met ca. 15% af (t.o.v. 23 graden). Dat betekent dat de stroom (A) ook 15% minder wordt en het motorvermogen dus met 30%! is verminderd :(
Verder blijkt dat de beschikbare capaciteit (Ah of mAh) bij -10 graden is afgenomen met ca. 35%, dus je hebt zowiezo veel minder power ter beschikking, maar de vliegtijd zal ook maar 2/3 van de normale tijd zijn en waarschijnlijk nog korter omdat je meer gas moet geven dan normaal :(

Let wel, dit is dan de temperatuur van de Lipo zelf, niet de omgevingstemperatuur. Als je dus zorgt dat de Lipo verwarmd is, dan kun je je veel problemen besparen, ook wordt de Lipo natuurlijk na een tijdje vliegen vanzelf wat warmer door de verlieswarmte die hij zelf opwekt :zon:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de geruststellende antwoorden. Vandaag heb ik het geprobeerd met de begintemperatuur op kamertemperatuur. Dit scheeld heel veel! ik had de kist goed dicht getaped zodat de accu geisoleerd werdt door het schuim. Na een kwartier vliegen was de accu nog altijd op kamertempratuur. Dus het is net te doen om de accu warm te houden. Voordeel is dat de motor geen schijn van kans krijgt warm te worden, dus daar niet teveel warmte verlies. :cool:

Groeten Halmar

Van het Duitse forum (onderdeel F5B) begreep ik dat de lipo's het beste de gevraagde stromen kunnen leveren als de temperatuur v/d accu zo richting de 40 graden gaat. Ik heb dus maar een doos gebouwd om de lipo's voor te verwarmen (ook in de zomer). Stromen van 250A uit een koude lipo, dat vinden ze vast niet lang leuk.

250A? Dat moet een stevige Lipo zijn.
Vooral in de zomer wel oppassen dat de temperatuur niet TE hoog wordt, de accu warmt zichzelf tijdens gebruik ook op wegens zijn inwendige weerstand :-(
60 graden celtemperatuur schijnt zo ongeveer het maximum te zijn wat toelaatbaar is.

Back