J
Jahre Viking
Guest
Hoe moet je dit dan verder berekenen in beschikbare vliegtijd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een middagje vliegen op 2 lipo'sDan heb je denk ik heeeeele grote in je heli zitten.
De discussie brandstof of electro is ook al vaker gevoerd en voor allebei is wel wat te zeggen. Op verschillende clubs mag je trouwens al geeneens brandstof meer vliegen...alleen nog maar electrisch.
...een vette motor....om daarna al dat vet van je heli af te gaan boenen...want da's wel een nadeel van nitroheli's...ze worden baggervet die dingen
![]()
Ik vlieg zelf natuurlijk het liefste met mijn powerhorses op Nitro
Ik heb alleen wat indoor electro speeltjes er bij.
Nu heb ik zo'n TREX450 ripp-off in bestelling staan en ik wil er wel goed
mee omgaan.
Ik gebruik hierin goedkope 3S Zippy's en een nameless brushless motor.
Noname digi servo's en een ASSAN-410 Gyro.
Allemaal goedkope meuk dus
Toch leuk voor wat freestyle smeitwerk op kleine schaal, voor er bij.
Maar wil wel onnodig leed voorkomen.
Het is hierdoor een leuk levendig draadje geworden![]()
Welke zijn in feite de ervaringen met levensduur van lipo's in heli's ? Ik weet dat ze erg zwaar belast worden in een heli, en dat je dus niet moet verwachten dat ze erg lang meegaan. Ik heb tot nu toe mijn T-Rex500 met 5S gevlogen, en na 90 cycles begonnen mijn Flightpower 3200 mAh 30C lipo's kuren te vertonen (allebei). Ik heb een Outrage (3200 25C waarmee ik nu ook aan de 85 cycles kom en die begint nu ook na een minuut of 4 voor en op- en neergaande staart te zorgen (te laag toerental). De Zippy (3300 20C) die ik heb doet het nog goed rond 60-65 ladingen.
Ik heb nu 3 6S lipo's klaarliggen, maar ga eerst de kop van de heli nog eens aanpassen (zachtere rubbers en feathering shaft sleeve eruit) waardoor hij iets minder toeren nodig heeft, en kijken hoe lang ik de lipo's kan gebruiken.
@hezik: Die uitspraak komt van mensen die dit met hun lipo's hebben meegemaakt. Als je een lipo leegvliegt en je kan hem bv maar 80 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is, en bij de 80% kan je hem 100 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is. Dat scheelt toch en heeft het 80% vliegen toch zeker wel nut.
Nou heb ik het dan wel specifiek over helie's omdat die gewoon wat meer van de lipo vergen dan een vliegtuig, of boot. Wellicht dat kleinere lipo's voor alleen de ontvanger bijvoorbeeld niet zoveel last heeft van het leegvliegen. Je merkt het dan toch nauwelijks als de performance wat inkakt, en als de lipo na 150 cycles nog steeds z'n stroom voor een flinke tijd kan geven dan maakt het niet uit of je hem leegvliegt of niet![]()
@Hezik:...kortom je gaat keurig met je lipo om; dat je deze dan tot oneindig veel cycles kunt laden zonder dat je verlies aan capaciteit merkt ?
of laboratoriumtechnisch kan aantonen dat zaken anders zijn, hou ik mezelf voor dat bij elke laadcyclus de lipo een stukje verder 'verouderd' Uiteraard is het zwaar belasten een extra 'verouder' methode voor je lipo net zo goed als het verkeerd laden of overladen dat zal zijn
Ik vlieg zelf natuurlijk het liefste met mijn powerhorses op Nitro![]()
De mensen om mij heen zeggen dat ik met de Blade400 vlieg alsof het mijn 90'er is.:turn-l:
Die lipo's hebben het dus echt zwaar te verduren bij mij.
Dat hun levensduur dan beperkt is, het zij zo.
Ik vlieg ook geen 30% nitro omdat ik mijn motor zo lang mogelijk goed wil houden.
Maar de bottom line is dus:
- Start timer
- Vlieg de crap out of the heli totdat de power minder wordt
- Land direct
- Time het
- Laad hem op
- Kijk hoeveel er in gaat, hopelijk niet meer dan 80%
Dan weet ik ongeveer de tijd EN hoe leeg ik hem trek.
Dan weet ik ook direct of mijn gevoel een beetje klopt met de 80% ontlading.