LIPO's leeg vliegen

Hoe moet je dit dan verder berekenen in beschikbare vliegtijd?

Een middagje vliegen op 2 lipo's :) Dan heb je denk ik heeeeele grote in je heli zitten.
De discussie brandstof of electro is ook al vaker gevoerd en voor allebei is wel wat te zeggen. Op verschillende clubs mag je trouwens al geeneens brandstof meer vliegen...alleen nog maar electrisch.

...een vette motor.... :) om daarna al dat vet van je heli af te gaan boenen...want da's wel een nadeel van nitroheli's...ze worden baggervet die dingen ;)

zucht, uiteraard ook een lader zodat je terwijl je met de 1 vliegt de ander laadt. Sorry, maar ik dacht dat we dat wel zouden begrijpen.......
en voor wat betreft vettigheid, ik heb daar nauwelijks last van. Ik heb meer last van grasresten en doodgeslagen vliegen dan vettigheid.

loges

Laatst bewerkt:
Om even on-topic te blijven...:)
Er zijn ondertussen verschillende merken die beweren dat ze niet beschadigd raken bij lagere Celvoltages zoals Kongpower, Airthunder, Outrage.....
Het is naar mijn gebruikerservaring niet te doen om dit soort cellen te veel te ontladen.
De capaciteit neemt zo enorm af rond 80% verbruik, dat je wel moet landen.
Niets mis mee natuurlijk, en geld voor bijna alle lipo's waar dat van gezegd wordt, maar wel een feit.
Bij de kongpowers en Airthunders (zelfde opbouw), zit er trouwens GEEN electronica in de packs.
Er zitten wel kleine Printjes in op de kopse kanten, maar deze zorgen alleen voor de verbinding van de cellen d.m.v. smeltbaantjes.
Bij kortsluiting o.i.d. klappen die stuk, en zijn evt. te herstellen met een bypass draadje (spreek wederom uit ervaring ;) ).
Dus gewoon een soort smeltzekering.
Het gedrag van deze cellen heeft naar mijn mening met iets anders te maken, maar in ieder geval niet met toegevoegde electronica.

Ik vlieg zelf natuurlijk het liefste met mijn powerhorses op Nitro :yes:
Ik heb alleen wat indoor electro speeltjes er bij.
Nu heb ik zo'n TREX450 ripp-off in bestelling staan en ik wil er wel goed
mee omgaan.
Ik gebruik hierin goedkope 3S Zippy's en een nameless brushless motor.
Noname digi servo's en een ASSAN-410 Gyro.
Allemaal goedkope meuk dus :D
Toch leuk voor wat freestyle smeitwerk op kleine schaal, voor er bij.

Maar wil wel onnodig leed voorkomen.
Het is hierdoor een leuk levendig draadje geworden :p

Ik vlieg zelf natuurlijk het liefste met mijn powerhorses op Nitro :yes:
Ik heb alleen wat indoor electro speeltjes er bij.
Nu heb ik zo'n TREX450 ripp-off in bestelling staan en ik wil er wel goed
mee omgaan.
Ik gebruik hierin goedkope 3S Zippy's en een nameless brushless motor.
Noname digi servo's en een ASSAN-410 Gyro.
Allemaal goedkope meuk dus :D
Toch leuk voor wat freestyle smeitwerk op kleine schaal, voor er bij.

Maar wil wel onnodig leed voorkomen.
Het is hierdoor een leuk levendig draadje geworden :p

Ikzelf vlieg ook met zippy r's. Daarvan heb ik er drie voor de prijs van 1 flightpower. De verschillen zijn voor mij nauwelijks merkbaar. Ga dus never nooit niet meer 300 euro uitgeven voor een 6Slipo. Natuurlijk houd ik ook rekening met de vliegtijd, alleen gebruik ik geen timer maar mijn gevoel. Dat geldt ook voor koken in de keuken. Voel je heli aan en je weet vanzelf wanneer je er mee moet uitscheiden. (ongeveer 80% capaciteit). ik ken mensen die alles doen volgens het boekje zonder gevoel. Die komen er vaak bekaaid af. Voor mij is meten ook wel wel weten echter ik meet pas als ik de lipos op de lader aansluit. En het klopt eigenlijk altijd met mijn gevoel. Tja moeilijk uit te leggen maar de inlevers begrijpen me wel. Ik ben ook altijd 1 minuut wakker voor mijn wekker afgaat. Niet in het weekend overigens......

loges

Welke zijn in feite de ervaringen met levensduur van lipo's in heli's ? Ik weet dat ze erg zwaar belast worden in een heli, en dat je dus niet moet verwachten dat ze erg lang meegaan. Ik heb tot nu toe mijn T-Rex500 met 5S gevlogen, en na 90 cycles begonnen mijn Flightpower 3200 mAh 30C lipo's kuren te vertonen (allebei). Ik heb een Outrage (3200 25C waarmee ik nu ook aan de 85 cycles kom en die begint nu ook na een minuut of 4 voor en op- en neergaande staart te zorgen (te laag toerental). De Zippy (3300 20C) die ik heb doet het nog goed rond 60-65 ladingen.

Ik heb nu 3 6S lipo's klaarliggen, maar ga eerst de kop van de heli nog eens aanpassen (zachtere rubbers en feathering shaft sleeve eruit) waardoor hij iets minder toeren nodig heeft, en kijken hoe lang ik de lipo's kan gebruiken.

LOL....heel herkenbaar.
Ik vlieg met een timer, maar op de een of andere manier voel ik het aan als hij sneller leeg raakt dan verwacht. Je leert snel genoeg dat banking turns, piro's en punchouts meer power kosten dan een beetje hoveren. Voor mijn gevoel moet ik dan eerder landen en verrek.....zit ik netjes weer op de 75-80% ontlading.

Timer blijft erbij voor de veiligheid, maar gevoel mag zeker meetellen.

Welke zijn in feite de ervaringen met levensduur van lipo's in heli's ? Ik weet dat ze erg zwaar belast worden in een heli, en dat je dus niet moet verwachten dat ze erg lang meegaan. Ik heb tot nu toe mijn T-Rex500 met 5S gevlogen, en na 90 cycles begonnen mijn Flightpower 3200 mAh 30C lipo's kuren te vertonen (allebei). Ik heb een Outrage (3200 25C waarmee ik nu ook aan de 85 cycles kom en die begint nu ook na een minuut of 4 voor en op- en neergaande staart te zorgen (te laag toerental). De Zippy (3300 20C) die ik heb doet het nog goed rond 60-65 ladingen.

Ik heb nu 3 6S lipo's klaarliggen, maar ga eerst de kop van de heli nog eens aanpassen (zachtere rubbers en feathering shaft sleeve eruit) waardoor hij iets minder toeren nodig heeft, en kijken hoe lang ik de lipo's kan gebruiken.

Maar dat is wel wat ik bedoel. Na je 90 cycles gaat de pit er vlot uit uit je lipo's.
Hoeveel laadcycles een lipo nou mee moet gaan weet ik overigens zo ook niet. er zijn teveel verschillende merken op de markt, goede en slechte, dat het niet even te bepalen is.

@hezik: Die uitspraak komt van mensen die dit met hun lipo's hebben meegemaakt. Als je een lipo leegvliegt en je kan hem bv maar 80 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is, en bij de 80% kan je hem 100 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is. Dat scheelt toch en heeft het 80% vliegen toch zeker wel nut.
Nou heb ik het dan wel specifiek over helie's omdat die gewoon wat meer van de lipo vergen dan een vliegtuig, of boot. Wellicht dat kleinere lipo's voor alleen de ontvanger bijvoorbeeld niet zoveel last heeft van het leegvliegen. Je merkt het dan toch nauwelijks als de performance wat inkakt, en als de lipo na 150 cycles nog steeds z'n stroom voor een flinke tijd kan geven dan maakt het niet uit of je hem leegvliegt of niet :)

@hezik: Die uitspraak komt van mensen die dit met hun lipo's hebben meegemaakt. Als je een lipo leegvliegt en je kan hem bv maar 80 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is, en bij de 80% kan je hem 100 keer laden voordat je merkt dat de pit eruit is. Dat scheelt toch en heeft het 80% vliegen toch zeker wel nut.

En zo krijg je broodje aap adviezen. Het probleem is niet de 80%, maar het feit dat ze de lipo's gewoon te zwaar belasten.. en ja dan win je wel levensduur door niet 'tot het gaatje' te gaan.

Ik durf te wedden dat de mensen die die ervaring hebben, ook hun lipo's meer dan handwarm, zeg rond de 40~50 graden of hoger, uit hun heli halen.

DAT is de reden dat ze zoveel levensduur kwijtraken. De 80 procents tip helpt daar al tegen en op zich is het geen slecht advies, daar gaat het mij niet om, maar je moet wel weten in welk kader je een advies geeft. Als je je lipos eigenlijk te zwaar belast.. ja wees er dan extra zuinig op, dus idd niet echt leegvliegen enz. Belast je je lipo's wel binnen de specs en worden ze niet gruwelijk warm.. dan kun je rustig tot 3v per cel doorvliegen en zal je dat echt geen levensduur kosten.

Nou heb ik het dan wel specifiek over helie's omdat die gewoon wat meer van de lipo vergen dan een vliegtuig, of boot. Wellicht dat kleinere lipo's voor alleen de ontvanger bijvoorbeeld niet zoveel last heeft van het leegvliegen. Je merkt het dan toch nauwelijks als de performance wat inkakt, en als de lipo na 150 cycles nog steeds z'n stroom voor een flinke tijd kan geven dan maakt het niet uit of je hem leegvliegt of niet :)

Bij ons word vrij veel electro gevlogen, zowel met heli's als met vliegtuigen.. ik vlieg zelf alleen nog maar electro. Ik heb 2 lipo's die inmiddels ruim over de 150 cycles zijn en die presteren nog als nieuw, ook al vlieg ik ze wel gewoon tot de 3v leeg. Het verschil: mijn lipo's zijn op z'n hoogst iets lauwig, maar meestal koud als ik ze uit het toestel haal na het vliegen.

Het voltage is ook belastingsgebonden. Als je een lipo te zwaar gaat belasten, zul je ook sneller onder een bepaald voltage komen.

Kan broodje aap advies zijn, maar hangt van je keuzes en voorkeur af.
Als je iets in een RCheli wil stoppen wat deze op een bepaalde manier in de lucht houd die jij wenst, en qua kracht/gewicht verhouding voorlopig geen andere keuze laat dan wat er technisch mogelijk is op dit moment, dan is de keuze slechts beperkt.
Ik kan volledig in dienst van mijn lipo's gaan vliegen, geen probleem, maar ik wil dus iets anders doen met mijn heli.
Meer gericht op prestatie, snelheid, wendbaarheid etc.
Als je daar op gericht bent, dan zal je in de meeste gevallen het uiterste vragen van je krachtbron en brandstofverbruik.
Kijk maar naar alle gemotoriseerde sporten om ons heen.
Die 80% regel is m.i. dus te vergelijken met een soort veilige pitstop, blijf je te lang op de baan dan nemen de prestaties af, gaat er ergens iets kapot of gewoon leeg...

ah broodje aap advies was verkeerd gesteld van mij. De 80%'s regel ben ik het op zich niet mee oneens, geef het zelf ook als advies.. ik bedoelde meer dat de onderbouwing ervan zoals hier gegeven niet klopte, evenals de argumentatie waarom tot 3v per cell vliegen slecht zou zijn. Daar doelde ik op met het broodje aap.

Dat het verstandig is lipo's niet verder dan 80% leeg te vliegen, ben ik eht gewoon helemaal mee eens en dat is geen onzinadvies.

Misschien dat ik het zo duidelijker uitgelegd heb? :P

Maar jouw hele theorie over belasting versus leegvliegen. Is dat een onderbuikgevoel theorie, of is daar ook bewijs voor ?

@Hezik: Ik begrijp dus uit jouw woorden dat als je een lipo netjes gebruikt, niet overbelast en niet onder het minimum aan voltage komt...kortom je gaat keurig met je lipo om; dat je deze dan tot oneindig veel cycles kunt laden zonder dat je verlies aan capaciteit merkt ?
Da's op zich dan wel een flinke stelling die je dan inneemt.
Ik wil je niet per definitie ongelijk geven, maar ik hoor en lees uit ervaringen van anderen gewoon andere beweringen.
Nou is dat wel altijd lastig te beoordelen want je weet gewoon nooit hoe iemand zijn lipo's behandeld dus de ervaring van de een op de ander hoeft geen keihard feit te zijn.
Maargoed. Omdat niemand het echt zeker weet, of laboratoriumtechnisch kan aantonen dat zaken anders zijn, hou ik mezelf voor dat bij elke laadcyclus de lipo een stukje verder 'verouderd' Uiteraard is het zwaar belasten een extra 'verouder' methode voor je lipo net zo goed als het verkeerd laden of overladen dat zal zijn

De mensen om mij heen zeggen dat ik met de Blade400 vlieg alsof het mijn 90'er is.:turn-l:
Die lipo's hebben het dus echt zwaar te verduren bij mij.
Dat hun levensduur dan beperkt is, het zij zo.
Ik vlieg ook geen 30% nitro omdat ik mijn motor zo lang mogelijk goed wil houden :).

Maar de bottom line is dus:
- Start timer
- Vlieg de crap out of the heli totdat de power minder wordt
- Land direct
- Time het
- Laad hem op
- Kijk hoeveel er in gaat, hopelijk niet meer dan 80%

Dan weet ik ongeveer de tijd EN hoe leeg ik hem trek.
Dan weet ik ook direct of mijn gevoel een beetje klopt met de 80% ontlading.

@Hezik:...kortom je gaat keurig met je lipo om; dat je deze dan tot oneindig veel cycles kunt laden zonder dat je verlies aan capaciteit merkt ?

Denk niet dat Hezik dat bedoelt aangezien het chemisch proces in de huidge staat niet duurzaam is. 250-300 cycles bij zeer lichte belasting en de 80% regel in acht nemend is normaal.

of laboratoriumtechnisch kan aantonen dat zaken anders zijn, hou ik mezelf voor dat bij elke laadcyclus de lipo een stukje verder 'verouderd' Uiteraard is het zwaar belasten een extra 'verouder' methode voor je lipo net zo goed als het verkeerd laden of overladen dat zal zijn

Als je toegang hebt tot een metasearch van een UB dan zijn er zat wetenschappelijke artikelen die de lipo techniek bekijken en vergelijken met andere. Even goed zoeken dus ;)

Hallo,
de 3 volt per cel gaat niet op voor alle merken, bv
de SLS ZX cel is bij 3,4 volt leeg en kan er weer 99% in ,dus deze bij 3,6 volt stoppen heb je 20 % over,
gr Cees

De mensen om mij heen zeggen dat ik met de Blade400 vlieg alsof het mijn 90'er is.:turn-l:
Die lipo's hebben het dus echt zwaar te verduren bij mij.
Dat hun levensduur dan beperkt is, het zij zo.
Ik vlieg ook geen 30% nitro omdat ik mijn motor zo lang mogelijk goed wil houden :).

Maar de bottom line is dus:
- Start timer
- Vlieg de crap out of the heli totdat de power minder wordt
- Land direct
- Time het
- Laad hem op
- Kijk hoeveel er in gaat, hopelijk niet meer dan 80%

Dan weet ik ongeveer de tijd EN hoe leeg ik hem trek.
Dan weet ik ook direct of mijn gevoel een beetje klopt met de 80% ontlading.

Kijk wel even wat de maximale amperes zijn die je met jouw vliegstijl er uit trekt en zorg er voor dat de lipo(s) dit goed aankunnen.
Verder geen aanvullingen op jouw eigen conclusies, zo doe ik het namelijk ook en bevalt zeer goed.
Na de die 80% wordt het vermogen toch snel minder dus landen dat ding!

Hoi,

Als eerste ligt het heel erg aan de kwaliteit LiPo's die je gebruikt. Bij de wat slechtere LiPo's zal de spanning dalen gedurende de vlucht. Andere hoog kwaliteit packs, zoals SLS ZX hebben een zeer vlakke ontlaad curve en geven als ze "verantwoord leeg" (lees net op het nippertje op tijd gestopt met vliegen) zijn nog steeds 3,4 Volt. Je merkt dus niet dat het pak echt leeg is en zal gewoon doorvliegen totdat de 3 Volt echt bereikt is en je het echt gaat merken. Dan ben je bij zo'n pack dus te laat en zal die een zeer korte levensduur hebben.

AVS geeft het juiste antwoord in zijn post. De LiPo's slijten bij elk gebruik/oplaad cyclus. Je kan deze slijtage significant verminderen door de LiPo maar voor 80% leeg te vliegen. Dit is dus de reden waarom je een LiPo maar voor 80% moet leeg vliegen, tenzij je natuurlijk maximale vliegtijd wil en maximale kosten...

Dus eerst 3min vliegen (dat is meestal wel veilig en is de LiPo nog zeker niet leeg) dan opladen. Kijk hoeveel mAh er weer in de accu is gegaan en extrapoleer deze waarde naar 80% van de LiPo capaciteit. Tuurlijk is niet elke vlucht gelijk, maar je zal zien dat je in de praktijk altijd dicht bij de 80% zal eindigen, en ga je er vaak overheen kort dan de vliegtijd wat. Hou dus goed in de gaten wat je er iedere keer in laad en pas zonodig je timerwaarde aan.

Uiteraard is ook de stroom die je trekt belangrijk, iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat een LiPo die maar met 10C continue wordt belast langer mee gaat dan een 20C continue belast pack. (mits gelijkwaardig behandeld, dus de 80% regel voor beide) Ga dus zeker nooit boven je C rating van je LiPo uit, en gebruik een zo hoog mogelijke C rating omdat dit pack minder snel zal slijten omdat ie "meer lucht" heeft. Een leuke bijkomstigheid is natuurlijk dat een 30C pack ook betere performance geeft dan bijv een 20C pack. Nou succes er mee!

Een lange levensduur van je LiPo's gewenst!

Greetz,

Michiel

Laatst bewerkt:
Back