lipo's mee op reis

• Topicstarter Topicstarter bzb
  • Startdatum Startdatum
B

bzb

Guest
zijn lipo accu;s eigenlijk goed bestand tegen vliegreizen? en mag het ook gewoon/is het veilig ? (koude in bagageruimte, mogelijke drukverschillen, zoizo brandgevaarlijke meuk)

zijn lipo accu;s eigenlijk goed bestand tegen vliegreizen? en mag het ook gewoon/is het veilig ? (koude in bagageruimte, mogelijke drukverschillen, zoizo brandgevaarlijke meuk)

Ligt eraan waarheen maar voor de USA zijn er hele specifieke richtlijnen.
Lipos mogen alleen in handbagage, niet in checked luggage.
De brandblussers in het bagageruim zijn minder geschikt voor lipo branden.
Voor USA reizen mag je tot twee grote (8 gram lithium houdend) meenemen en een drietal kleinere (tot 2 gram lithium houdend) meenemen.
(Een 3S2500mAh heeft rond de 1.8 gram lithium.)

Als je dat doet, neem dan een uitdraai mee van de regels (FAA lipo rules), bij de scan poortjes snappen ze echt niets van die enge pakketjes met connectors. Als je dan laat zien dat je voorbereid ben met informatie gaat het goed.
Ik reis regelmatig van en naar de USA met lipos (altijd :-) en iedere keer wordt ik tegengehouden maar altijd mag ik verder nadat ik de regelementen laat zien.

Menno

Interessant dit met de 3D Masters (in Spanje dit jaar dus vliegen voor de Dutchies) in het verschiet. Kun je misschien een linkje naar de FAA regels plaatsen, scheelt zoekwerk voor ons.

Vlieg je ook wel eens binnen de EU? Wat zijn dan je bevindingen?

Bedankt!

Greetz,

Michiel.

Klopt, maar bij vrachtverzendingen gelden andere regels. De verlader geeft dan oa door dat er Accu's aan boord komen.

Ja dat is niet zo makkelijk natuurlijk, ik ken niemand in Spanje?
Dus een gesprekje met de Douane / luchtvaartmaatschappij is denk ik wel handig.

Greetz,

Michiel.

lipos die voor langere tijd even niet gebruikt worden, half leeg/vol bewaren.

nee die moet je vol bewaren, ik ga maar eens op zoek naar de rules, tis inderdaad om een paar nieuwe accu's het land in te smokkelen

Interessant dit met de 3D Masters (in Spanje dit jaar dus vliegen voor de Dutchies) in het verschiet. Kun je misschien een linkje naar de FAA regels plaatsen, scheelt zoekwerk voor ons.

Vlieg je ook wel eens binnen de EU? Wat zijn dan je bevindingen?

Bedankt!

Greetz,

Michiel.

Sure:
http://www.faa.gov/about/office_org...fo/media/airline_passengers_and_batteries.pdf

nog even een quote
• Lithium ion batteries (a.k.a.: rechargeable lithium, lithium polymer, LIPO, secondary lithium).
Passengers may carry consumer-sized lithium ion batteries [no more than 8 grams of equivalent
lithium content or 100 watt hours (wh) per battery]. This size covers AA, AAA, 9-volt, cell
phone, PDA, camera, camcorder, Gameboy, and standard laptop computer batteries.
o Passengers can also bring two (2) larger lithium ion batteries (more than 8 grams, up to 25
grams of equivalent lithium content per battery) in their carry-on. This size covers larger
extended-life laptop batteries. Most consumer lithium ion batteries are below this size.

Spare lithium batteries (both lithium metal and lithium ion/polymer) are prohibited in checked baggage.

Binnen de EU zijn deze regels per airliner verschillend.
Bv british airways:

Lithium ion batteries, with a Watt-hour rating exceeding 100 Wh but not exceeding 160 Wh for consumer electronic devices. No more than two spare batteries may be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually protected to prevent short circuits. Equipment containing such batteries may be in checked or carry-on baggage.

Dus check met de maatschappij, grote kans dat zij ook restricties kennen...
Let op: lipo's worden gezien als spare batteries..

Menno

Back