Lipo's onschadelijk maken

M'n oude lipo's staan nu toch iets te bol naar mijn mening en ik ga ze onschadelijk maken.

Nu heb ik de FAQ rondom lipo's onschadelijk maken gelezen.
Toch nog enkele vragen:

Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Duidelijk
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Het betreft blauwe Turnigy 3s lipo's. Dus enkel de blauwe verpakking opensnijden zodat de cellen los van elkaar komen? Moeten de cellen ook van elkaar gehaald worden? (de bedrading bedoel ik dan)
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Wat wordt bedoeld met "zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt"? Je kunt ze toch maar gewoon in de zoutoplossing leggen, toch?
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.
Duidelijk


Liever voorkomen dan genezen.
Vandaar deze kleine vragen, ik wil geen mot met lipo's hebben...
 
..........Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Het betreft blauwe Turnigy 3s lipo's. Dus enkel de blauwe verpakking opensnijden zodat de cellen los van elkaar komen? Moeten de cellen ook van elkaar gehaald worden? (de bedrading bedoel ik dan)

Je moet eerst de blauwe krimpkous eraf halen en dan de "verpakking" van elke cel open snijden zodat je het inwendige van de cellen kan zien! Je kan de draden eraf halen en eventueel hergebruiken maar het hoeft niet.

Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Wat wordt bedoeld met "zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt"? Je kunt ze toch maar gewoon in de zoutoplossing leggen, toch?

Het zoute water moet IN de cellen kunnen komen en daar de Lithium Ionen neutraliseren. Daarom moet je dus ook die cellen open snijden.
Pas als het zoute water de Lithium Ionen heeft geneutraliseerd kunnen de cellen niet meer in de fik vliegen en zijn ze niet gevaarlijk meer.
 
Ah, zie je, daarom stel ik die vragen.
Je moet dus ook de verpakking van de cellen opensnijden!

Maar is dat niet net wat de lipo's doet ontvlammen?
Ik bedoel, dan komen de gevaarlijke stoffen toch in contact met lucht waardoor ze ontvlammen?
 
Ah, zie je, daarom stel ik die vragen.
Je moet dus ook de verpakking van de cellen opensnijden!

Maar is dat niet net wat de lipo's doet ontvlammen?
Ik bedoel, dan komen de gevaarlijke stoffen toch in contact met lucht waardoor ze ontvlammen?

Heeft misschien iemand toevallig foto's van wat je precies moet opensnijden?
 
Zet er wel eerst even een emmer water bij, zodat je je brandwonden snel kunt behandelen. Flikker die dingen gewoon bij de milieustraat af en klaar ben je.
 
Zet er wel eerst even een emmer water bij, zodat je je brandwonden snel kunt behandelen. Flikker die dingen gewoon bij de milieustraat af en klaar ben je.

Je hebt een punt, waarom zo'n risico lopen...
In België heb ik dat eens gevraagd bij een containerpark, daar deden ze niet moeilijk, ik mocht ze komen afleveren.

Maar hoe dat hier in Duitsland is? Geen idee, ik ga eens langs en vraag het ze.

Vooraleer ik ze afgeef, lipo's laten leeglopen met lampje eraan?
(ze volledig laten leeglopen, houdt dat ook geen risico in?)
 
Waarom zou je dat doen ? Ik heb er per ongeluk welleens eentje vergeten van de regelaar af te halen en die liep dus langzaam leeg in mijn model. De lipo stond daarna enorm bol en voelde zacht aan. Risiko dus...

Een oude auto-accu ga je toch ook niet open lopen maken voordat je hem wegdoet. (slecht voor je kleren) of ontladen.

Mocht je toch willen gaan snijden in de cellen, wens ik je veel geluk. Ik knip gewoon de hoofdkabel eraf en mik hem in de chemobak.
 
Waarom zou je dat doen ? Ik heb er per ongeluk welleens eentje vergeten van de regelaar af te halen en die liep dus langzaam leeg in mijn model. De lipo stond daarna enorm bol en voelde zacht aan. Risiko dus...

Een oude auto-accu ga je toch ook niet open lopen maken voordat je hem wegdoet. (slecht voor je kleren) of ontladen.

Omdat het hier op het forum in de FAQ's over lipo's zo staat!

En ik veronderstel dat de perso(o)n(en) die de FAQ's hebben opgesteld er iets van weten. Daarom dus.
 
gewoon de krimpkous er af halen en dan de verpakking van elke cel open snijden
hoeft maar een kleine snede te zijn dat er water door kan en dan in zout water klaar
het zijn echt geen handgranaten hoor,wel je hoofd er bij houden.

Gr giel
 
Maar is dat niet net wat de lipo's doet ontvlammen?
Ik bedoel, dan komen de gevaarlijke stoffen toch in contact met lucht waardoor ze ontvlammen?

Elders heb ik het al eens eerder geschreven maar ik haal het hier toch even aan:
Al zeer lang geleden (>100 jaar?) heeft men ontdekt dat het alkalimetaal Lithium zeer geschikt is om te gebruiken als één van de metalen in een batterij of oplaadbare cel. Dit komt doordat er heel makkelijk Ionen worden gevormd welke voor deze toepassingen noodzakelijk zijn.
Even een opmerking: Onder een batterij versta ik hier een niet oplaadbare, primaire, cel. De zeer veel gebruikte "Alkaline batterij" als voorbeeld. Het gaat te ver om hier uit te leggen wat het verschil is tussen primaire en secundaire cellen. Als je daar meer van wilt weten kijk dan bijvoorbeeld even HIER.

Het vervelende is alleen dat Lithium in zijn zuivere metaal vorm zeer reactief is met zuurstof. Zelfs met de zuurstof in de lucht zal het al heftig kunnen gaan reageren en ontbranden. Een ander alkalimetaal die dat heel erg doet is bijvoorbeeld Natrium.
Om deze reden bleek het nagenoeg onmogelijk om een veilige batterij of accu te maken met dit zeer “gevaarlijke” metaal. In laboratoria en voor de ruimtevaart werd het wel gebruikt maar verder niet.
Omdat men in de laboratoria door ging met de ontwikkelingen heeft men ontdekt dat het helemaal niet nodig is om Lithium in de accu's te gebruiken. Men bleek hele goede accu's te kunnen maken waarbij alleen gebruik werd gemaakt van Lithium Ionen! Die Lithium Ionen hebben niet de gevaarlijke eigenschappen van Lithium zelf en kunnen dus veel veiliger gebruikt worden. Die Ionen moeten wel bij elkaar worden gehouden wat op vele manieren kan gebeuren afhankelijk van de Ionen. Vele Ionen zijn zouten zo ook die van Lithium.
Die Lithium zouten worden bijvoorbeeld in een gell vorm bij elkaar gehouden maar kunnen ook op een plaatje van een ander metaal worden aangebracht, zeer veel keuze mogelijkheden.

Een tweede belangrijk “onderdeel” van een accu is het elektrolyt. Dat is heel vaak een vloeistof of een gell. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het “accuzuur” in je auto accu. Dat elektrolyt zorgt voor de chemische reacties tussen de platen van de accu waardoor er elektrische energie in opgeslagen kan worden. De meeste elektrolyten nemen zelf ook actief deel aan die reacties!
Het derde en laatste belangrijke onderdeel van een accu is de tweede metalen plaat. Die plaat vormt de andere pool en wordt bij zeer veel accu's en batterijen van Mangaan gemaakt. De spanning die één cel afgeeft is afhankelijk van de spanningen die ontstaan door de chemische reacties tussen de positieve plaat en het elektrolyt en tussen het elektrolyt en de negatieve plaat. Die laatste spanning is meestal vrij klein en speelt een ondergeschikte rol. Exact weet ik het niet maar ik meen me te herinneren dat die spanning zo rond de 0,5V is.
Zo zijn dus vrijwel alle accu's opgebouwd met natuurlijk de nodige onderlinge verschillen afhankelijk van de fabrikanten.

Op een bepaald moment kwam men tot de ontdekking dat er een mogelijkheid bestond om het elektrolyt niet van een vloeistof maar van een vaste stof te maken! Men ontdekte een bepaalde vorm van een polymeer die elektrolytische eigenschappen bleek te hebben. Dit opende een heleboel mogelijkheden voor de accu makers. Doordat ze nu ook vierkante en andere (“vreemde”) vormen accu's konden maken.
Men ging de Lithium Ionen op slaan IN dat vaste elektrolyt waarmee de constructie van de accu's ook nog eens simpeler werd. Dit resulteerde dus in de accu's die wij nu kennen als LiPO's!!!!!!

Maar nu het spanningsverschil! Ik schreef al dat er twee spanningen zijn die samen de klemspanning van een cel bepalen. Bij LiPo's is de spanning die ontstaat tussen het elektrolyt en de negatieve plaat een fractie hoger n.l. ongeveer 0,6V. Dat komt door het elektrolyt (die speciale vaste stof) dat wordt gebruikt.
Daarom worden “gewone” Lithium-Ion accu's tot maximaal 4,1V per cel opgeladen en LiPo's tot maximaal 4,2V. Ga je hoger dan KAN dat fout aflopen doordat er dan elektrolyse gaat plaats vinden waardoor er vrij Lithium metaal wordt gevormd uit die Lithium-Ionen! Dat kan dus tot ploffende cellen leiden met alle narigheid daaraan verbonden.

Zet er wel eerst even een emmer water bij, zodat je je brandwonden snel kunt behandelen. Flikker die dingen gewoon bij de milieustraat af en klaar ben je.

Als je dat water dan maar NIET gebruikt om te blussen, absoluut niet zelfs. Wanneer een LiPo in de brand vliegt moet je hem NOOIT met water proberen te blussen. Lithium is een alkalimetaal en de kans is behoorlijk groot dat het fikkie daarmee juist erger wordt.
 
Ik ga dat zelf opensnijden enzo laten voor wat het is.
Vandaag ga ik langs in het containerpark hier waar ik verblijf in Duitsland en vraag ik of ik de lipo's daar kwijt kan.
Ik heb hier namelijk geen veilige plaats waar ik de lipo's kan opensnijden.
Daarom loop ik liever geen risico.

Het enige wat ik ga doen is de stekker eraf knippen en beide draden isoleren om narigheid te voorkomen.

Benieuwd wat ze gaan zeggen...
 
Wanneer je de accu EERST langzaam ontlaad zoals in de beschrijving staat is er geen enkel gevaar voor fik of iets degelijks! Omdat er dan geen energie meer in die accu zit kan je hem volledig veilig open snijden want je kan gewoon geen vonken trekken als de accu leeg is.
Een LiPo die in spontaan in de fik vliegt doet dat bij overladen dus niet bij te ver ontladen!

Waarom moet iedereen het toch weer beter weten dan de fabrikanten van de LiPo's? Deze manier van onschadelijk maken heb ik NIET verzonnen maar komt dus van de fabrikanten!!!!! Wanneer je het op deze manier doet is er GEEN gevaar, niet voor jouw en ook niet later wanneer die accu ergens in een bak zit waar, om wat voor reden dan ook, toch kortsluiting ontstaat. Wat denk je als er zo'n container "lege batterijen" ergens op een sorteer tafel wordt leeggestort en er ontstaat plotseling een steekvlam? Vinden de mensen die moeten sorteren ook niet leuk hoor!
 
Wanneer je de accu EERST langzaam ontlaad zoals in de beschrijving staat is er geen enkel gevaar voor fik of iets degelijks! Omdat er dan geen energie meer in die accu zit kan je hem volledig veilig open snijden want je kan gewoon geen vonken trekken als de accu leeg is.
Een LiPo die in spontaan in de fik vliegt doet dat bij overladen dus niet bij te ver ontladen!

Waarom moet iedereen het toch weer beter weten dan de fabrikanten van de LiPo's? Deze manier van onschadelijk maken heb ik NIET verzonnen maar komt dus van de fabrikanten!!!!! Wanneer je het op deze manier doet is er GEEN gevaar, niet voor jouw en ook niet later wanneer die accu ergens in een bak zit waar, om wat voor reden dan ook, toch kortsluiting ontstaat. Wat denk je als er zo'n container "lege batterijen" ergens op een sorteer tafel wordt leeggestort en er ontstaat plotseling een steekvlam? Vinden de mensen die moeten sorteren ook niet leuk hoor!

Helemaal mee eens.
 
Ernst, je hoeft je niet zo druk te maken.
En ik stel je deskundigheid ten zeerste op prijs.
Maar de reden waarom ik twijfel om het zo te doen is net omdat ik me hier geen fouten kan veroorloven.
Het laatste wat ik wil is dat m'n huis affikt door een stomme lipo...

En echt overal beweren mensen andere zaken, gaande tot nooit in water (zelfs zoutoplossing) gooien.
Bepaalde mensen met chemische achtergrond beweren dat het nog steeds mogelijk is dat je een chemische reactie krijgt zelfs al is je lipo ontladen tot nul komma nul. (zou de samenstelling van de stof veranderen)

Dus een mens zou van minder gaan twijfelen. :-|

Ondertussen heb ik wel gezien dat ze lithium batterijen gewoon aanvaarden in containerparken in Duitsland.
Ofwel moet de batterij leeg zijn.
Ofwel moet je de polen afschermen.

Ik denk toch dat ik de makkelijkste manier ga kiezen, dus containerpark.
Als je trouwens je lipo te weken legt, waar moet ik dan achteraf met die zovele liters chemische zoutoplossing naartoe? Want ik ben toch een beetje milieubewust, dat kun je toch niet zomaar in de riool kappen veronderstel ik.
(en ze zullen me graag zien komen in een containerpark met een paar keer 10L onbekend chemisch afval)
Ik denk dat ze liever de lipo in de verpakking krijgen...
 
Op elke batterij /accu/ staat duidelijk dat er gevaarlijk spul inzit en dat ze niet bij het restafval mogen. Als dan het modelbouwforum gaat voorschrijven dat we kunnen gaan snijden in lipo`s gaan bij mij de stekels overeind.
Volledig ontladen zal er weinig gebeuren, maar wie leest dat ?
Het verhaal van Ernst is zeer interessant en ben er zeker van dat het klopt.
Maar dit soort praktijken moet je aan specialisten overlaten. Dus in de milieustraat.
 
Ernst, je hoeft je niet zo druk te maken.
En ik stel je deskundigheid ten zeerste op prijs.
Het gaat hier niet om mijn deskundigheid maar om die van de LiPo fabrikanten. Ik ga opzoeken waar het staat en een link naar die site plaatsen.

Maar de reden waarom ik twijfel om het zo te doen is net omdat ik me hier geen fouten kan veroorloven.
Het laatste wat ik wil is dat m'n huis affikt door een stomme lipo...
Dat wil niemand maar als je de procedure volgt bestaat dat gevaar helemaal niet.

En echt overal beweren mensen andere zaken, gaande tot nooit in water (zelfs zoutoplossing) gooien.
Een goede en geladen accu moet je inderdaad NOOIT in een bak water gooien en helemaal niet een bak zout water. Maar je hebt hier een oude slechte accu die je helemaal tot 0V hebt ontladen. 8O

Bepaalde mensen met chemische achtergrond beweren dat het nog steeds mogelijk is dat je een chemische reactie krijgt zelfs al is je lipo ontladen tot nul komma nul. (zou de samenstelling van de stof veranderen)
Ja, dat is precies wat er gebeurt! De chemische samenstelling van de materialen IN de accu veranderd door het laden en veranderd weer terug naar de oorspronkelijke materialen bij het ontladen. Zo wordt de elektrische energie omgezet in chemische bij het laden die weer terug wordt omgezet in elektrische bij het ontladen.

Dus een mens zou van minder gaan twijfelen. :-|

Ondertussen heb ik wel gezien dat ze lithium batterijen gewoon aanvaarden in containerparken in Duitsland.
Ofwel moet de batterij leeg zijn.
Ofwel moet je de polen afschermen.

Ik denk toch dat ik de makkelijkste manier ga kiezen, dus containerpark.
Als je trouwens je lipo te weken legt, waar moet ik dan achteraf met die zovele liters chemische zoutoplossing naartoe? Want ik ben toch een beetje milieubewust, dat kun je toch niet zomaar in de riool kappen veronderstel ik.
(en ze zullen me graag zien komen in een containerpark met een paar keer 10L onbekend chemisch afval)
Ik denk dat ze liever de lipo in de verpakking krijgen...

Ok, dat kan je doen maar de mensen van het verwerkingsbedrijf moeten ze er weer uit sorteren en dan alsnog naar de vuilverbranding vervoeren. In LiPo's zitten geen materialen die op economische wijze teruggewonnen kunnen worden.
En één of twee liter zout water spoel je gewoon door de gootsteen of het toilet. Wat denk je doet je moeder of je vrouw met het water waarin de aardappels of de groente is gekookt? En als jij even moet plassen? Zeker dat laatste is chemische "erger" dan een liter zout water waar een paar dagen een LiPo in heeft gelegen.
Die zaken spaar je toch ook niet op om als chemisch afval in te leveren? :););)
 
Ok, dat kan je doen maar de mensen van het verwerkingsbedrijf moeten ze er weer uit sorteren en dan alsnog naar de vuilverbranding vervoeren.

Eén iets begrijp ik niet goed in de discussie.
Je geeft een paar maal aan dat we het de mensen van het containerpark/verwerkingsbedrijf het moeilijk zouden maken.
Maar toch net daarom bestaat er een verwerkingsbedrijf die zich in dit soort zaken specialiseert?
Zij kiezen ervoor om mogelijk gevaarlijk chemisch afval (zoals lithium batterijen) te verwerken.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat Jan met de pet (meestal zonder echte kennis van zaken, zoals ik dus) dit werkje zelf begint te doen.

Vandaar dat ik zei, misschien toch beter naar het containerpark ermee.

Edit: Vanmorgen langsgeweest, moest gewoon in een bak samen met de gewone batterijen in open lucht. :shock:
Ik heb nochtans gezegd dat het een mogelijk gevaarlijke lithiumbatterij betrof.
Het woord lipo had de goede man nog nooit gehoord.
Toch raar dat ze niet meer voorzorgen nemen met dit soort chemisch afval.
 
Laatst bewerkt:
En dat is dus niet gevaarlijker, om die lipo in een metalen bak (de andere batterijen) te leggen.

Hier gaan de lipo's ook ontladen, doorschoten in een zoutbak. Restwater de tuin en alle planten en het gras groeit nog. Dat lijkt me beter dan een lipo zomaar af te geven aan iemand die er niets over kent. Nu is je accu misschien ontladen, maar als het binnenbrengen van lipo's op zo'n manier een gewente word zal het niet lang duren voor er een geladen exemplaar afgeleverd word omdat ie bol staat, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Gz
 
Back
Top