lipo's voor Yeah racing/Ezrun 35A ESC

Je moet gewoon veel lezen...
Dan leer je die lipo's ook wel.
Het aantal C is het liefst zo hoog mogelijk en het mah ( rijdt tijd ) ook.
Als je een 30-40C 5000 Mah lipo hebt hoef je je echt geen zorgen te maken!
Je moet gewoon gebalanceerd laden op de goede snelheid ( ikzelf laadt altijd op de helft van het Mah waarde ( in dit geval dus 2,5A ))
En solderen is zo moeilijk nog niet.
Je moet gewoon de goede stekkers hebben.
Als ze wat te dun zijn er een stukje af strippen, vertinnen, stekker vullen met tin draadje erin even wachten en klaar ben je.
 
En solderen is zo moeilijk nog niet.
Wel, er zijn heel veel mensen die daar toch wel wat anders over denken. Een paar draadjes aan elkaar "bakken" dat lukt iedereen wel maar echt goed solderen is toch een ander verhaal. Professionals hier op het forum zullen dat bevestigen.
Het is ook niet voor niets dat er cursussen van meerdere dagen zijn wanneer je de techniek goed wil leren.
 
okee, er zijn nu lipo's onderweg (wel na een half tot drie kwart jaar maar oke), ik heb alleen nog één kleine vraagje:

is het aan te raden om een lipo een tijdje (half uurtje) te laten liggen na het laden voordat je weer gaat rijden?
of anders om, na het rijden een tijdje laten liggen voordat je hem in storemode wilt zetten?
of kan het gelijk?
want bij nimh moest je dat wel doen in verband met geheugen effect.
 
Je moet gewoon gebalanceerd laden op de goede snelheid ( ikzelf laadt altijd op de helft van het Mah waarde ( in dit geval dus 2,5A ))

Als op je lipo een sticker plakt met : Never charge above 2C, zou ik dus niet gaan laden met 0,5C... Zelf zit ik ook constant lipo's te laden, en altijd minimaal 1C. Slecht voor de lipo's? zeker niet ;)

Als ik gereden heb met de lipo ( 7 minuten heats ) dan zit er nog zo'n 7,76 Volt in meestal. Ik sluit ze dan meteen aan op de lader om weer bij te laden. Tot nu toe nog altijd geen problemen of vermindering na een stuk of 25-30 ladingen met diverse lipo's :)
 
Lipo's zijn het beste als ze wat opgewarmd zijn.
Dus direct na het rijden weer laden.
Ook voor het rijden vinden ze het fijn om opgewarmd te worden tot een graad of 30-35 (handwarm), dan is de inwendige weerstand lager, leveren ze een hogere spanning.
Lipo's ook nooit vol wegleggen, leg ze weg op zo'n 3,8 V per cel.


GJ
 
zoek nog wel een idee om van 4mm bullet connector(op turnigy's) naar traxxas stekker te gaan.
ik wil namelijk niet aan de accu solderen, dus een tussen stuk is misschien een idee?
waar kan je die dingen halen?(4mm bullet connector)

Kijk eens voor de stekers bij hobbyking, daar heb ik ook de stekers besteld voor m'n lipo's van hobbyking.
De lipo's zijn daar veel goedkoper, en als je ze bij hun in Duitsland besteld zijn ze wat duurder, maar je hoeft geen inklaringskosten van 12,50 te betalen en ook geen formulieren invullen waarin je moet aantonen wat het heeft gekost.
welke-plug-dit

Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
woehoee!! ik heb zo'n drie uur zitten te solderen, maar de stekkers zitten eraan!
het was vooral wat lasitger omdat de laadkabel een 18AWG draad was, dus soms braken de draadjes, en de lipo had een 10awg, dus het was wat lastiger om hem in de stekker te krijgen.
 
3 uur???

Wij gebruiken 6mm stekkers en die zitten er binnen 2 minuten op.
Volgende keer een dikkere bout nemen!

GJ
 
nouja, hij schoot elke keer los of het tin was weer op de verkeerde plak of braken die draadjes af enz.
het was ook wel de eerste keer.
ik gebruikt een 60Watt.
 
ok, ik snap nog iets niet van de imaxb6.
ik heb al gezocht en ik ga ook niet de honderdste imax b6 topic maken, dus dan doe ik het maar in mijn eigen topic.

Houdt de B6 nou van vanzelf op als de accu is volgeladen of als hij klaar is met storage mode?
de cut-off staat op 5000mAh, en ik heb net in een topic gelezen dat de lipo wel eens boven de 5000mAh komt, moet ik dan nog wat aanpassen aan de cut-off?
 
Hey ik heb een turnigy accucel 6 en die kan ook op storage modus laden maar ik stop altijd het laden tot 3.80 volt dan kan je de lipo gewoon weg leggen en het laden uiteraard stoppen. stop je het laden op de storage modus niet dan laad hij tot 120 min en dan piept hij had ik ook. als alle cellen gwoon 3.80 volt zijn kan je hem stoppen met storagen.

Nog vragen?
 
Als de accu vol is gaat hij piepen. dat betekend ook dat alle cellen 4.2 volt zijn of 4.19. De lader houd dat allemaal zelf in de gaten en natuurlijk hoeveel mah er in de accu gaat. als hij klaar is dan piept hij en zegt hij FULL.
 
cutt off van mah hoef je niet in te stellen doet de lader allemaal zelf.

bij de regelaar als ik aan het rijden ben heb ik de cutt of op 3.4 v / cell.
 
De lader laad de lipo's gewoon vol tot 4.2 volt per cel. dan is de cel ook dus ook vol. Maar dat regelt de lader allemaal automatisch. Laad wel altijd met een balancer!!!
dus vergeet die stekker niet aan te sluiten. houd het voltage af en toe in de gaten van de cellen tijdens het laden. dat kan je zien door op de Increase button te drukken tijdens het laden. Wanneer alle 2 de cellen 4.2 volt zijn slaat de lader af maar dat duurt altijd nog wel een 5 of 10 minuten afhankelijk hoeveel verschil er in volt zit.

Vergeet ook niet de cutt off in de regelaar!!

als je goede lipo's hebt dan verschilt het voltage soms 0.02 of 0.01 volt. met ontladen ka het meer verschillen.
 
nee, dat ga ik zeker niet vergeten. en de regelaar heb ik ook net in gesteld, had nog ff in de ez-run topic opgezocht wat de meeste hadden, 3.2V.


maar ga jij ze dan ontladen? dat hoeft toch helemaal niet?
zet jij ze trouwens na rijden gelijk aan de lader in storage mode?
 
Back
Top